عوامل ارتقای تاب­آوری از دیدگاه روانشناختی

عوامل ارتقای تاب­آوری

عوامل ارتقا تاب­آوری بطور مشترک در سه سطح مورد بحث قرار گرفته­کمه عبارتند از عوامل فردی ، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی که افراد در اون زندگی می­کنن. چارچوب گسترده­تر تاب­آوری شامل مکانیزمهای محافظتیه مثل:منابع، لیاقت­ها، استعدادها و مهارتها که در داخل فرد قرار دارن بعنوان عوامل سطح فردی، چیزی که در داخل خونواده و شبکه همسالان فرد قرار دارن بعنوان عوامل سطح خونواده و چیزی که در داخل مدرسه، محیط و جامعه قرار دارن بعنوان عوامل سطح جامعه نام برده می­شه. بنابر این آزمایش ظرفیت موافقت یک فرد به دلیل آزمایش کامل هر کدوم از این سطوحه و به همون اندازه که نیاز به مداخلات موثر واسه رشد منابع و مهارتهای داخلی فرد هست واسه ارتقا بیشتر تاب­آوری باید به تغییر محیط اجتماعی هم توجه شه(گارمزی، 1991).

تلاشهای پژوهشی قابل توجه­ای انجام شده تا عوامل محافظتی کلیدی که در داخل افراد، بین افراد و در محیط مادی و فیزیکی اونا قرار گرفته­ان راتوضیح بده. جدول (3-2) گستردگی عوامل روانی اجتماعی رو که محققان در طول تحقیقات مربوط به تاب­آوری بدست آورده­ان، نشون می­بده(اولسون،2003).

                                

 

 

                              جدول (3-2) منابع سطوح فردی،  خانوادگی و  اجتماعی- محیطی در تاب آوری

منابع سطح فردی   ساختار­های حفاظتی
– تاب آوری ذاتی خلق مثبت/ دستگاه عصبی زیستی
– اجتماعی بودن مسئولیت پذیری در قبال بقیه/ نگاه طرفدار اجتماعی/ دلبستگی نسبت به بقیه
– هوش پیشرفت تحصیلی/ برنامه­ریزی و تصمیم­گیری
– مهارتهای ارتباطی زبون رشد یافته/ خوندن پیشرفته
– ویژگی­های شخصیتی تحمل در مقابل احساسات منفی/ خودبسندگی/ عزت نفس

خودپایدار/ منبع کنترل داخلی/ حس شوخ طبعی/ امیدواری /راهبردهای

مقابله با استرس/ اصرار برارزشها/ چشم­انداز متعادل نسبت به تجارب

/ موافقت و انعطافپذیری/ بردباری/ راضی/ مصمم بودن و پایداری

منابع سطح خانوادگی                        ساختار­های حفاظتی
– خونواده ساپورت­گر والدین گرم، تشویق کننده و کمک دهنده/ انسجام و حمایتگری در داخل خونواده/ رابطه نزدیک با مراقبان بزرگسال/ باور کردن بچه/ نبود سرزنش/ ساپورت زناشویی/ استعداد یا سرگرمی ارج نهاده شده بوسیله بقیه
منابع سطح اجتماعی- محیطی   ساختار­های حفاظتی
– وضعیت اجتماعی- اقتصادی پول و پله و سرمایه
– تجارب مدرسه­ای همسالان حمایتی/ اثرات مثبت معلم/ موفقیت (تحصیلی یا غیرتحصیلی)
– جوامع حمایتی مقابله با باورهای استرس زای فردی/ غیر تنبیهی بودن/ تدارکات و منابع در دسترس/ باور به ارزشهای جامعه

 

به نقل از اولسون و همکاران (2003 )

 

فاستر[1] 1997 در داویس[2] (1999) عنصر زمان رو هم به معنی تاب آوری می­افزاید و فرق بین کنار اومدن، موافقت و تاب آوری رو توضیح می­بده. کنار اومدن به عنوان جواب دادن به یک موقعیت از روی دشمنی یا رقابت برانگیزه، و بیشتر یه جور حالت دفاعی در طبیعته. موافقت عکس العمل­هایی رو توضیح می­بده که از حالت دفاعی و حفاظتی به یکی بودن و کنار اومدن حرکت می­کنه طوری که به پیشرفت و بهبود موقعیت شخص می­انجامد و آخرسر تاب آوری تغییر مثبت در گذر زمونه و به حفظ توانایی­های کنار اومدن و موافقت ربط داره. پس با کم شدن خطر شخص تاب آور کنار اومدن و موافق شدن با مصیبت (فلاکت)  رو تمرین کرده و کم کم از آن بهتر استفاده می­کنه.

بحث­های نظری زیادی در مورد تاب آوری هست، امابا توجه به طبیعت پیچیده تاب آوری دلایل کمی درباره جریان تاب آوری و این که چیجوری اون رو در بقیه پرورش دهیم بدست آمده (وُلین[3] و همکاران، 1999).

[1] – Fustre

[2] – Davis,N,J

[3] – Wolin,S

مطلب مشابه :  شروع تبلیغات با گوگل ادوردز