مقاله رایگان درمورد ارتباط مؤثر، ابراز وجود، اوقات فراغت

.
ارتباطات موثر در گروهها ( کمسیونها ) :
به منظور برقراری ارتباط موثر در کمیته ها رهنمودهای ذیل می تواند مورد استفاده قرار گیرد .
1- اختیار کمیته 2- اندازه کمیته 3- اعضای کمیته 4- موضوع جلسه 5- رئیس کمیته 6- خلاصه مذاکرت جلسه
دنیای روابط انسانی و روش‌های موفقیت در ارتباطات
دنیای امروز در حقیقت عصر ارتباطات است همه ما بخش عمده‌ای از زمان زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می‌کنیم و همواره در صدد بهبود روابط خود بادیگران و تفکر به منظور هر چه بهتر کردن کیفیت و بازده این روابط هستیم.
با توجه به این حقیقت که بیش از 70% درصد اوقات روزانه ما صرف روابط اجتماعی می‌گردد می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که بیش از 70 درصد موفقیت‌های ما نیز بستگی به نحوه ایجاد روابط و موفقیت در آنها دارد. بنابراین موفقیت در روابط و تلاش در ایجاد روابط اجتماعی موثر با دیگران زمینه مناسبی را برای کسب موقعیت بهتر و موفقیت بیشتر فراهم خواهد کرد.
دنیای روابط اجتماعی امروز، در حقیقت دنیای پیچیده‌ای است و برای بهره‌وری از چنین دنیا پیچیده‌ای باید روش‌های مناسب ایجاد روابط، نفوذ و اثر گذاری بر دیگران را به خوبی شناخت و از آن استفاده کرد.
در هر شماره از این ستون قصد داریم نکاتی را به شما ‌آموزش دهیم که سبب بهبود روابط اجتماعی شما با دیگران شود.
یکی از مواردی که به برقراری روابط صمیمانه و اثر گذار کمک فراوان می‌کند آن است که در یابید مخاطب شما به چه چیزهایی علاقه‌مند است. در این مورد به خاطر داشته باشید که الزاماً شرایطی که فرد در آن قرار دارد، نشان دهنده علاقه‌مندی‌‌های وی نیست.
به عنوان مثال اگر فردی در زمینه موسیقی و هنر فعال است، لزوماً مقوله هنر، زمینه علاقه‌مندی وی نیست.
در ستون آینده به شما خواهیم گفت که چطور می‌توانید نسبت به علایقه فرد مخاطب اطلاع یافته و آنها را به منظور ایجاد روابط موفق به کار برید.
همانگونه که گفته شد برای داشتن روابط موفق باید جست‌وجو کنید که فرد مقابل به چه چیزهایی علاقه دارد. هر فردی تمایل زیادی دارد که از موضوعات مورد علاقه خود صحبت کند. بنابر این شما نیز این فرصت طلایی را از دست ندهید و با دقت به حرف‌های فرد در مورد علاقه خود گوش دهید و در صورت لزوم از وی سوال کنید.
در این مورد دقت کنید که درباره موضوعات مورد علاقه خودتان از فرد سوال نکنید.
به عنوان مثال اگر علاقه‌مند به مسابقات قوتبال هستید، از او نپرسید که آیا مسابقات فوتبال را دنبال می‌کنید؟
زیرا وقتی از علاقه‌مند‌ی‌های خود صحبت و فرد را محدود به اظهار نظر در مورد ‌آنها می‌کنید در حقیقت از ایجاد صمیمیت دور می‌شوید. تنها زمانی در مورد علایق خود از فرد مقابل سوال کنید که احساس می‌کنید آن موضوع می‌تواند علاقه مشترکی میان شما و فرد مخاطب باشد.
اساساً مردم دوست دارند در مورد آنچه به نظروظیفه آنها می‌آید، صحبت کنند و یا به سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود پاسخ دهند . این گونه سوالات نه تنها سبب ایجاد صمیمیت نمی‌شود بلکه فرد را آزرده خاطر می‌کند.
بنابر این بهتر است بیشتر در مورد جنبه ‌های ذوقی ، هنری و تفریحی فرد از او سوال کنید.
به عنوان مثال، اگر فردی کارمند بانک است و در اوقات فراغت خود گلف بازی می‌کند ، وقتی با او ارتباط برقرار می‌کنید، از وی نپرسید” از کار چه خبر” بلکه در مورد بازی گلف، کیفیت باشگاه و موفقیت‌های وی در این زمینه سوال کنید.
همچنین اگر پس از کار روزانه قصد دارید تا با فرزندان خود صحبت کنید بهتر است سوال”درس‌ها چطور پیش می‌رود؟” یا پرسش‌های مشابه را برای آغاز رابطه‌تان انتخاب نکنید. بلکه بهتر است در آغاز در مورد هنر، ورزش، کلاس زبان و یا سایر موارد مورد علاقه فرزندتان از او سوال کنید. این کار سبب ایجاد صمیمیت در رابطه‌تان می‌شود و پس از برقراری این صمیمیت آغازین می‌‌توانید در مورد موارد مورد نظر خود(حتی اگر فرزندتان علاقه‌ای به آنها نداشته باشد) از وی سوال کنید.
دنیای روابط انسانی و روش‌های موفقیت در ارتباطات
یکی از اصول در روابط انسانی و اجتماعی آن است که روش ” ابراز وجود” را به خوبی بشناسید . منظور از ابراز وجود کردن آن نیست که از دیگران بهره‌کشی کنید یا از آنها به سود خود استفاده کنید! بلکه هدف آن است که در روابط خود با دیگران به اصل مساوات و شرایط انصاف برسید.
در حقیقت ابراز وجود کردن نقطه مقابل دل و جرات نداشتن و گذشتن از حق خود است . بنابر این ما شما را به داشتن روابط مثبت با همه انسان‌ها و احترام به یکدیگر تشویق می کنیم.
طی سال‌های اخیر شاهد هر حاکمیت و ارزشمندی‌ها در روابط فردی، اجتماعی و حتی کاری بوده‌ایم. امروزه روابط افراد با تاکید بر برابری ارزش‌های طرفین انجام می‌شود. برای موفقیت خود باید به راحتی ابراز وجود کنید. به عنوان مثال، شما باید قادر باشید تابه راحتی نظر خود را ابراز کنید. اگر با نظریات فردی موافق نیستید، اگر تمایلی به پذیرفتن دعوت فردی ندارید و اگر می‌بینید که یک نفر قصد دارد تا نظریات فردی خود را به شما تحمیل کند، باید قادر باشید به راحتی ” نه” بگویید .
رفتار شجاعانه که در عین حال با احترام و توجه به مساوات انجام می‌گیرد به ما کمک می‌کند تا با رعایت منافع خود، نظرات و احساساتمان را بیان کنیم و بدون ضایع کردن حقوق دیگران ، حق خود را مطالبه کنیم.
اگر شما به موقع این کار را انجام ندهید و رفتار احترام آمیز و شجاعانه‌ای نداشته باشید پس از مدتی در صدد یافتن فرصتی مناسب برای نشان دادن واکنش خواهید بود.
این واکنش نیز غالباً تهاجمی و خشونت آمیز بوده و پیش از هر چیز اثری منفی برخود شما ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که احساس تاسف و پشیمانی کنید. در حالی که با ابراز وجود کردن در زمان مناسب می‌توانید واکنش‌های موفقیت آمیزی را در شرایط مختلف از خود نشان دهید.
اصول روانشناسی عمومی :
راهکارها و نکات مهم روانشناختی در ارتباط مؤثر:
1 – افراد با هم تفاوت دارند: با همه افراد نمی تواند به یک گونه حرف زد یا ارتباط برقرار کرد مهمترین گام، مخاطب شناسی است؛ یعنی شناخت ویژگی های شخصیتی دیگران و رفتار کردن متناسب با آن.
2 – روحیه هر فردی در رفتار او تأثیر گذار است : افراد در وضعیت های روحی متفاوت، رفتارهای مختلفی دارند.
مثلاً آیا وقتی خسته هستیم سؤال طرف مقابل را همان گونه پاسخ می دهیم که شاد و با نشاط هستم؟
بنابراین بهتر است مخاطب ما در وضعیت روحی خوبی قرار گیرد تا ارتباط مؤثر برقرار شود.
بیاد داشته باشیم هر کس با احترام وارد شود یقیناً با مهر خارج خواهد شد.
3 – نگرش و دنیای هر فرد متفاوت است :
برخورد غیرمنطقی وجود ندارد! هر کس براساس منطق خود رفتار می کند، چون هر کس دنیا را از دید خود درک می کند؛ بنابراین بهتر است با افراد متفاوت برخوردهای متفاوت داشته باشیم. برای برقراری ارتباط مؤثر با دنیا و نگرش دیگران مقابله نکنیم بلکه نخست دنیای آنها را بپذیریم، به دنیا آنها پا بگذاریم و بعد او را به دنیای خود دعوت کنیم، به تعبیرشهید باهنر “از آنجایی شروع کنیم که او دوست دارد و به آنجایی ختم کنیم که خود دوست داریم”.
4 – آدم ها را دوست داشته باشیم :
ما با کسانی که دوستشان داریم راحت تر به نتیجه می رسیم بنابراین برای برقراری ارتباط مؤثر لازم است به اصول دیگران احترام بگذاریم حتی اگر آنها را قبول نداریم، با این کار محبت و دوست داشتن خود را به آنها نشان می دهیم.
5 – باور اینکه هم من خوبم هم شما خوبید :
توماس هریس در کتاب “وضعیت آخر” چها روضعیت را در ارتباط فرد با دیگران مطرح می کند، از جمله
من خوبم تو خوب نیستی.
باور این وضعیت موجب احساس مقابله ، تلافی و دعوا می شود و مانع ارتباط است.
من خوب نیستم ، تو خوب هستی.
باور این وضعیت موجب احساس حقارت و کوچکی شده و مانع ارتباط است.
من خوبم، شما هم خوبید
تنها باور این وضعیت است که می تواند موجب برقراری ارتباط مؤثر با دیگران شود.
6 – کوشش غیرمستقیم مؤثر است :
برای مثال در جلسه ای برگه هایی که پشت آنها پیام هایی مفید و هدفمند نوشته شده بود به عنوان کاغذ یادداشت بین اعضاء توزیع شد، با وجود اینکه به افراد توصیه ای برای خواندن مطالب نشده بود، اما همه اعضای جلسه پیام ها را خوانده بودند!
7 – مقاومت دیگران را درک کنیم:
اگر ضمن تلاش، برای ارتباط با فرد مقابل، او از خود مقاومت نشان داد و عباراتی از این قبیل به کاربرد: تو مرا درک نمی کنی، به او بگوییم “من احساس شما را می فهمم، اگر دوست داری درباره اش صحبت کنیم”.
8 – همیشه “برد، برد” بیافرینیم:
اگر بپذیریم همه انسانها در حال تغییر و تحول اند، می بینیم برای برقراری ارتباط مؤثر بهتر است قصد و نیت هایمان را خیر کرده و به سویی حرکت کنیم که دو طرف برنده باشند. برای رسیدن به این هدف باید مدام از خود بپرسیم که در این ارتباط، من برای او چه فایده ای دارم. یا چرا بایستی دیگران برای من کاری را انجام دهند!؟
پاسخ به این سؤال می تواند ارتباط ما را با دیگران موثر نماید. همیشه در برقراری ارتباط با دیگران به روشی عمل کنیم که دو سر برنده باشیم، هیچ بازنده ای نداشته باشیم، برد، برد بیافرینیم.
9 – شخصیت افراد را از رفتارشان جدا کنم:
اگر رفتار طرف مقابل برای ما قابل قبول نبود برای برقراری ارتباط مؤثر بهتر است فقط همان رفتار ناپسند او را زیر سؤال ببریم نه کل شخصیت او را ، به کسی که خطایی کرده نگوییم تو تنبل، کودن، بی عرضه و … هستی، چرا که این عمل ما را از برقراری ارتباط جهت انتقال پایم اصلی بازمی دارد.
10 – خوب گوش دهیم :
در برقراری ارتباط موثر با دیگران خوب گوش کردن (گوش دادن فعال) به حرفهای طرف مقابل علاوه بر یک مهارت، یک هنر است وقتی کسی با ما حرف می زند باید سعی کنیم در چشمهایش نگاه کنیم و احساسات بیان شده او را درک کرده و با حرکت چشم، ابرو و … به او نشان دهیم که مشتاقانه به سخنان او گوش می دهیم، از ارائه راه حل، نصیحت، قضاوت کردن و دستور دادن اکیداً بپرهیزیم چون اینها همه جزء سدها و موانع ارتباطی به شمار می آیند.
11 – دیگران را بدون قید و شرط بپذیریم :
دیگران را همان گونه که هستند بپذیریم و سعی نکنیم آنها را در قالب انتظار و خواسته خود شکل دهیم.
12 – ارتباط خود را با کلمه “من” شروع کنیم:
اگر در ارتباط با دیگران مسأله ای پیش آمده ابتدا مشخص کنیم چه کسی بیش از دیگران ناراحت شده و آن گاه پیام را با کمله “من” و بدون مقصر دانستن یا سرزنش دیگران بیان کنیم، مثلاً : ” من امروز خسته ام، لطفاً صدای ضبط صوت را کم کنید”.
13 – روشن، کوتاه و گزیده سخن بگوییم:
عموماً پرحرفی و زیاد سخن گفتن نه تنها به ارتباط بهتر کمتر نمی کند بلکه مانع از ارتباط هم می شود.
به فرمایش امام علی علیه السلام : “خیر الکلام ما قل و مادلّ” بهترین کلام سخن کوتاه و گزیده است.
14 – نیازهای دیگران را در حد ممکن برآورده کنیم : برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران متوجه نیازهای اساسی زیستی، روانی، عاطفی و اجتماعی اطرافیان خود باشیم و با برآورده کردن نیازهای آنها در حد توان خود به سوی برقراری ارتباط بهتر با آنها گام برداریم.
“کونو دعاه الناس بغیر السنتکم کونو دعاه الناس باعمالکم” )حضرت محمد(ص)(
15 – صحبت با دیگران را خوب شروع کنیم: سلام و احوالپرسی و مقدمه چینی در آغاز صحبت با دیگران می تواند ما را در برقراری ارتباط بهتر کمک کند.
16 – مقدمه چینی زیاد و حاشیه پردازی مانع ارتباط است.
17 – اگر بتوانیم احساسات و هیجانات خود را کنترل کنیم ، در ایجاد ارتباط با دیگران موفق تر خواهیم بود.
18 – در برقراری ارتباط با

مطلب مشابه :  تحقیق درموردسهم بازار، توسعه برند، استاندارد

دیدگاهتان را بنویسید