مقاله رایگان درمورد دانش آموز، دانش آموزان، کودکان و نوجوان

فرزندان خود پرورش دهند.
خانواده‌ها می‌توانند در محافل و مجالس میهمانی‌هاشان مقرر کنند که مثلاً هفته‌ای یک بار به صورت دوره‌ای به دعوت هر یک از فامیل و دوستان جلسات درس معارف اسلامی و قرآنی برگزار نمایند. بدین نحو که یکی از میهمانان، داوطلبانه موضوعی را برای ارائه انتخاب کند که هم خود و هم دیگر اعضای فامیل به مطالعه پردازند. فایده این جلسات این است که علاوه بر دید و بازدید و انجام سنت پسندیده صله رحم، مجموعه مفیدی از مطالب اخلاقی و قرآنی را هم خود و هم فرزندانشان می‌آموزند.
ج. تهیه کتابخانه‌ای با کتاب‌هایی در خصوص قرآن و معارف قرآنی با توجه به مقاطع سنی فرزندان، به منظور بالا بردن فرهنگ کتابخوانی.
2. آموزش مدیران و معلمان
جایگاه معلم از این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: ” معلمی شغل انبیاست” روشن می‌شود. معلمان که وظیفه تعلیم به همراه تربیت و تهذیب دانش آموزان را به عهده دارند، به خوبی می‌دانند که خود باید مجهز به علم و تقوی باشند. بدین منظور باید همواره آگاهی خود را مطابق شرایط روز بالا برده و مطالب را به روز به دانش آموزان ارائه دهند. همچنین در خودسازی و پرورش خود نیز بیش از پیش بکوشند. برخی آموزش‌هایی که برای مدیران و معلمان و مربیان تربیتی مدارس ضروری می‌نماید از این قرار است:
الف. آموزش معلمان بویژه مربیان تربیتی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی قرآنی و معارف مربوط به آن.
ب. تشویق معلمان برای ارائه مقالات در فرهنگ و معارف قرآنی در جشنواره‌ها و همایش‌های قرآنی.
ج. آموزش مدیران برای تقویت و حفظ و ثبات روحیه دینداری و قرآن گرایی دانش آموزان؛ در این راستا مدیران و مربیان تربیتی مدارس می‌توانند به موارد ذیل عمل کنند:
– شروع برنامه صبحگاهی مدارس با نام و یاد خداوند و خواندن آیاتی از قرآن.
– تشویق دانش آموزان به شرکت در نماز جماعت و جلسات قرآن مدارس.
– تزیین نمازخانه و فضای عمومی مدرسه با رویکرد قرآنی.
– نصب احادیث مربوط به قرآن و معارف قرآنی در مدرسه.
– برگزاری مسابقات با موضوعات قرآنی در جشن‌ها و اعیاد در مدارس.
– اختصاص بخشی از فضای کتابخانه مدرسه به کتاب‌های قرآنی مربوط به آن مقطع تحصیلی.
– تشویق دانش آموزان به تهیه روزنامه دیواری با موضوع قرآن و معارف قرآنی.
– مربیان تربیتی نیز می‌بایست بخشی از ساعات تدریس خود را به معرفی آثار قرآن و انتقال معارف قرآنی به دانش آموزان اختصاص دهند.
تهیه و تدوین متون درسی
1. دانش آموزان برای اولین بار با کتاب‌های درسی به عنوان منابعی برای مطالعه و یادگیری مواجه می‌شوند. بنابراین سهم عمده معلوماتشان از طریق کتب درسی تأمین می‌شود. از طرفی از قدرت ذهنی بالاتری برای یادگیری مطالب برخوردارند، از این رو دفتر تألیف کتب درسی می‌بایست برای نهادینه کردن معارف قرآنی از آغاز سنین کودکی در دانش آموزان، بخشی از کتاب‌های دینی و معارف اسلامی را به مبحث قرآن و مفاهیم آن اختصاص دهد.
صدا و سیما
صدا و سیما از بااهمیت‌ترین نهادهای فرهنگی کشور است به طوری که عضوی فعال از اعضای خانواده به شمار می‌آید و حضوری دائمی در خانه‌ها دارد. از طرفی “چشم و گوش حساس کشور است” (ماده 15 ـ قانون خط مشی کلی و اصول برنامه‌های صدا و سیما ـ مصوب 1361 مجلس شورای اسلامی) و پل ارتباطی میان دیگر ارگان‌ها و مسئولین کشور با مردم است. لذا به نظر می‌رسد مسئولیتی خطیر نسبت به دیگر نهادها به عهده داشته باشد و بتواند بار بیشتری از این مهم را به دوش کشد.
از آنجا که مسائل خبری و تهیه برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی از جمله وظایف صدا و سیما است، لذا باید در انعکاس اخبار و انتقال معارف قرآنی به موارد ذیل توجه کند:
1. برنامه‌های اجتماعی
– ساخت برنامه‌های مستند مبارزه با مفاسد اجتماعی، که خود نمونه‌ای از ترویج فرهنگ و معارف قرآنی است و همچنین مفاسد اقتصادی، اخلاقی و…
– تهیه و پخش فیلم‌های سینمایی، پویانمایی و…، مناسب جهت مقاطع سنی مختلف در راستای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و قرآنی برای مقابله با مفاسد اجتماعی
– صدا و سیما می‌تواند با ساخت برنامه‌هایی که شیوه انتقاد سازنده و مؤثر را بیان می‌کند در راستای برطرف شدن این معضل که مخالف فرهنگ و معارف قرآنی است راهگشا باشد.
2. برنامه‌های آموزشی
از آنجا که هرچه در دوران کودکی فرا گرفته می‌شود در ذهن کودک همچون نقش بر سنگ است، می‌بایست در زمینه آشنایی کودکان و نوجوانان با قرآن و معارف آن برنامه‌هایی را تدارک دید. ساخت برنامه‌هایی در زمینه قرآن شناسی و شناخت معارف قرآنی می‌تواند در این راستا مورد توجه قرار گیرد:
– برنامه‌های در خصوص آشنایی تمامی اقشار جامعه با مفاهیم قرآن
– فیلم‌های انیمیشن در خصوص داستان‌ها و مفاهیم قرآنی.
– برگزاری مسابقات قرآنی برای کودکان و نوجوانان.
– تولید و پخش میان برنامه‌های متعدد، متنوع و جذاب اسلامی ـ قرآنی جهت پخش در همه شبکه‌های رسانه‌ای و محدود نکردن آن به شبکه‌های معارف و قرآن.
3. برنامه‌های تربیتی و اخلاقی
از جمله موانع گسترش فرهنگ قرآنی، مرگ ارزش‌های اخلاقی در جامعه و روابط انسانی است که همگی ناشی از دنیا طلبی، فراموشی دین و احکام الهی است. سازمان صدا و سیما در این خصوص می‌بایست نسبت به تهیه و تدارک برنامه‌های ذیل اقدام نماید:
– ساخت برنامه‌هایی که نتایج عمل کردن به احکام و دستورات الهی را به صورت ترویجی و با شیوه‌ای جذاب انعکاس دهد.
– ساخت برنامه‌هایی که عواقب دنیوی و اخروی ارتکاب گناهان خصوصاً دنیا طلبی را به نمایش بگذارد؛ سریال “کلید اسرار” می‌تواند الگوی خوبی در این راستا باشد.
– جلوگیری از نمایش فیلم‌های خشونت آمیز که به طریقی هم خشونت را به صورت پنهان و زیبا جلوه داده‌اند.
– اجازه ندادن خرید آثار سینمایی خارجی که هیچ هدفی جز سرگرم کردن مخاطب و اشاعه فرهنگ بیگانه ندارد.
– برنامه‌هایی در خصوص بررسی محتوایی با استفاده از مفاهیم اسلامی قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ادعیه و زیارات.
– برنامه‌هایی در خصوص دستگیری از مستمندان نظیر تهیه گزارش مستند از طرح ایتام در ماه مبارک رمضان و تشویق مردم به زنده نگه داشتن این سنت حسنه در دیگر ماه‌های سال، نظیر جشن عاطفه‌ها در مهر ماه و جشن نیکوکاری در پایان سال و دیگر اخلاق اجتماعی اسلامی.
4. برنامه‌های فرهنگی
نحوه عملکرد و تأثیر روزافزون فرهنگ بیگانه در زمان ما یکی از عوامل زمینه سازی بروز ناهنجاری‌ها و اعمال مخالف با ارزش‌های دینی و اسلامی است که این خود نمونه‌ای از موانع گسترش فرهنگ و معارف قرآنی است. برخی از برنامه‌های پیشنهادی در این خصوص عبارتند از:
– ساخت برنامه‌هایی در خصوص آشنا سازی مخاطبان خصوصاً نسل جوان با فرهنگ غنی اسلامی و نشان دادن برتری فرهنگ اسلامی بر فرهنگ غرب و سایر کشورها.
– ساخت فیلم، تئاتر و مستند سازی در خصوص تهاجم فرهنگی.
5. برنامه‌های تبلیغی در سطح رسانه‌های جهانی
تلاش بی‌وقفه غرب در خصوص آشنایی گسترده با تعالیم اسلام و به دنبال آن سوء استفاده از این تعالیم بر علیه خود مسلمانان، از جمله جنگجو و خونریز نشان دادن مسلمانان در فیلم‌های ساخته شده و بازی‌های رایانه‌ای توسط هالیوود، حاکی از این ضرورت است که رسانه‌های جمعی می‌بایست در این زمینه تلاش بیشتری نمایند تا توطئه‌های آنان را خنثی نمایند. شبکه جهانی سحر می‌تواند با تولید برنامه‌هایی با موضوعات ذیل این هدف را تحقق بخشد.
– ساخت فیلم در خصوص معرفی قرآن و مفاهیم و معارف آن جهت تکذیب آنچه که آن‌ها در فیلم‌هایشان به آن پرداختند.
– ساخت برنامه‌های مستند در خصوص آشنایی ادیان دیگر با قرآن

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
از جمله اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد فضایل اخلاقی، استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب، اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف، از طرف دیگر رواج فرهنگ اسلامی و گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف، خصوصاً مسلمانان و فراهم آوردن زمینه وحدت میان مسلمین است. لذا این نهاد به عنوان سرخرگ حیاتی فرهنگ کشور می‌تواند کمک شایانی در تمهید شرایط گسترش فرهنگ و معارف قرآنی نماید. برخی راهکارهایی که می‌تواند در این راستا طراحی و پیگیری شود از این قرارند:
1. شناساندن قرآن و مفاهیم والای آن به ایرانیان و جهانیان از طریق:
ـ بهره گیری از امکانات سمعی و بصری خصوصاً اینترنت، کتب و نشریات و برگزاری گردهمایی‌ها در داخل و خارج از کشور.
– نقد فیلم‌های قرآنی و راه اندازی سایت نقد فیلم در مقابله با فیلم‌هایی که علیه اسلام و قرآن و مفاهیم قرآنی در هالیوود ساخته می‌شود.
– ارسال رایگان کتب و نشریات قرآنی به مراکز فرهنگی داخلی و سایر کشورها.
2. مطالعه و تحقیق در زمینه تبلیغات رسانه‌های جهانی و کشف روش‌های عملکرد آنان و اتخاذ شیوه مقابله با آنان در جهت پیشگیری از موانع گسترش فرهنگ و معارف قرآنی. مصداق بارز این موانع تهاجم فرهنگی است. در همین راستا باید سیاست‌هایی از این دست اتخاذ شود:
– جلوگیری از ترویج فرهنگ مصرف گرایی، اشاعه مد و اندیشه غربی.
فرهنگ غربی، فرهنگی است با قدمتی کمتر از حدود یک سوم عمر فرهنگ اسلامی که به طور جدی تمامی ابعاد و عرصه‌های فرهنگ اسلامی را به هَماورد طلبیده و با استمداد از زر و زور و تزویر سلطه‌ای به سان کف روی آب، بر جهان یافته است. نهادهای فرهنگی مسلمان باید با طی طریق در همان مسیر مقابله با فرهنگ غرب در تمامی عرصه‌ها همت گمارند.
– نظارت بر ورود و خروج وسایل سمعی و بصری، آثار هنری، مطبوعات و نشریات و کلیه موارد تبلیغی و فرهنگی و تجاری.
3. نظارت کامل بر فعالیت مطبوعات و نشریات کشور
جایگاه مطبوعات در جامعه به لحاظ اطلاع رسانی، جهت دهی و تنویر افکار عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وظیفه این نهاد نسبت به دیگر نهادها خصوصاً در ترویج اندیشه‌های غرب زده و تهاجم فرهنگی خطیر است. لذا می‌بایست در فعالیت‌های خود نهایت دقت را مبذول نماید. در این راستا وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین است:
– تمرکز و بررسی اخبار و اطلاعات مربوط به قرآن و مفاهیم والای آن جهت آسیب شناسی موضوعی و اتخاذ روش مقابله با آن‌ها.
– نظارت بر فعالیت مطبوعات کشور، خصوصاً هفته نامه‌های اجتماعی، برای جلوگیری از ترویج فرهنگ غرب و جریان‌های ضد قرآنی.
4. تهیه آمار دقیق از کتاب‌های چاپ شده در زمینه قرآن و فرهنگ قرآنی و دسته بندی موضوعی آنان جهت انتشار و ارائه به مؤسسات قرآنی و فرهنگی دارای فعالیت‌های قرآنی در داخل و خارج از کشور.
5. ایجاد و توسعه و حمایت از مؤسسات قرآنی و مؤسساتی که در زمینه فرهنگ و معارف قرآنی فعالیت می‌کنند و تعیین وظایف و فعالیت‌های آنان، خصوصاً برای نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور و تعیین نمایندگان مطبوعاتی قرآنی جهت ترویج فرهنگ قرآنی و انتقال اخبار و اطلاعات مخالف قرآن به رسانه‌‌های گروهی کشور و مؤسسات قرآنی.
6. همکاری با مرکز اسلامی و فرهنگی سایر کشور‌ها خصوصاً کشورهای اسلامی به منظور:
– اشاعه فرهنگ قرآنی با حفظ وفاق و انسجام اسلامی
– اتخاذ تدابیر مشترک در جهت مقابله با آسیب‌های مادی مخالف فرهنگ و معارف قرآنی و نحوه مقابله با آن‌ها.
7. انعقاد قرارداد در زمینه مبادله دستاوردهای قرآنی و همکاری مشترک در انجام طرح‌های قرآنی در حوزه‌های هنری، سینمایی، جهانگردی، خبری و مطبوعاتی در جهت مقابله با فعالیت‌های مخالف قرآن و فرهنگ قرآنی.
8. ایجاد شبکه جهانی قرآنی با همکاری سازمان‌های منطقه‌ای اسلامی جهت ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی دیگر ادیان با آن و پاسخ به شبهات.
9. هر نوع بهره‌برداری از تأسیسات

مطلب مشابه :  پایان نامه با واژه های کلیدیشخص ثالث، طلاق

دیدگاهتان را بنویسید