منابع پایان نامه با موضوع محتوای آموزشی

دانلود پایان نامه

محتوای آن، متن کتاب‌های درسی باشد و به صورت الکترونیکی تبدیل شده است. کتاب‌های الکترونیکی صرفاً نسخه‌های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند، بلکه می‌توانند علاوه بر متن، صوت و تصاویر و … را نیز شامل شوند. به علاوه می‌توانند در قالب فایل‌هایی که قابلیت اجرا توسط یک رایانه را دارند نیز باشند. مانند قالب‌های تکست ، ورد ، اچ تی ام ال ، پی دی اف و فایل‌های اجرایی ، سادگی اجرا، جستجو در متن، داشتن قالب زیباتر، منسجم بودن مطالب، امکان عرضه یا فروش ساده‌تر و سریع‌تر، قابلیت افزودن امکانات مالتی مدیا و … از جمله ویژگی‌های کتاب‌های الکترونیکی هستند. همچنین با توجه به عرضه اینگونه نرم‌افزارها به همراه کتاب و یا از طریق اینترنت، باید جهت جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی نکات امنیتی را مد نظر قرار داد .

2-2-5-7. شبکه‌های آموزشی وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها آموزشی
به شبکه‌هایی که در آن با داشتن یک کلید ورود به یک اجتماع خاص، می‌توان از دانسته‌های آنان آگاه شده و داده خویش را در میان گذاشت. شبکه‌های آموزشی بر این پایه، آموزش، به فرآیندی بدون محدودیت مکانی و زمانی تبدیل شده و اعمال کنترل معلم در آن به حد اعلا ارتقا می‌یابد. بستر این ارتباط یک رایانه سرور و رایانه‌های دانش‌آموزی و معلم است و یک نرم‌افزار کنترل داده‌ها و ارزشیابی اینترنتی کار نهایی آموزش را نمودار می‌سازد.

2-2-5-8. نرم‌افزارهای آزمون‌ساز
سیستم آزمون الکترونیکی در امر سنجش یادگیری و اعطای مدارک آموزشی بسیار کاربردی و مفید است. ارزشیابی دقیق و سریع از ارکان اصلی یک نظام آموزشی، اثربخش و کار آمد می‌باشد در این راستا نرم‌افزارهای آزمون‌ساز الکترونیکی به منظور اتوماسیون فرایند ارزشیابی یادگیرنده در جهت سنجش میزان تحقق اهداف آموزشی دوره و همچنین به عنوان ابزاری کمک آموزشی طراحی گردیده است. در این شیوه معلم آزمون‌های استاندارد و مشخصی را برای ارزشیابی دانش‌آموزان و هم چنین دریافت سطح کیفیت تدریس خویش اعمال می‌کند و شیوه پاسخگویی دانش‌آموزان از طریق رایانه و شبکه خواهد بود. این فرآیند معلم را قادر به کنترل همزمان داوطلبان و دانش‌آموزان نموده و نتایج آزمون به صورت آنلاین (برخط) انتشار می‌باید. خصیصه این روش تسریع در اعلام سطح پیشرفت دانش‌آموز و برآورد همزمان کارکرد معلم می‌باشد. روشی که می‌تواند در سریعترین زمان نیازهای معلم و شاگرد را برآورده ساخته ارزشیابی تکمیلی و تکوینی را ملموس‌تر نماید.

2-2-5-9. نرم‌افزارهای شبیه‌ساز کارگاه یا آزمایشگاه
در این نرم‌افزارهای مجازی تمام امکانات و تجهیزات لازم برای انجام آزمایش‏های گوناگون درسی متناسب با نوع درس یا فراتر از آن، در نظر گرفته شده است. در این برنامه‌ها نگرانی در محیط آزمایش و خطر مسمومیت مواد سمی و خطرزا معنایی نداشته و فراگیر با اطمینان و امنیت، به انجام آزمایش‌‏های مختلف می‌پردازد. در این نرم‌افزارها نیازی به تأمین هزینه‌های هنگفت سخت‌افزاری و فضا نیست و دانش‌آموز به صورت دقیق‌تر به نتایج مورد نظر خویش می‌رسد و در صورت اشتباه انجام گرفتن یک فرآیند آزمایشی، به راحتی آزمایش را بدون صرف هزینه مجدد، به انجام می‌رساند و این روش با در نظر گرفتن کمبود شدید هزینه‌های مدارس، بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد.

از مزایای نرم‌افزارهای شبیه‌سازی:
شبیه‌سازی سیستمی به وسیله نرم‌افزار شبیه‌سازی، مزایای قابل توجهی از نظر هزینه، زمان و تکرارپذیری نسبت به انجام آزمایش در عالم واقع دارد که برخی از آنها عبارتند از:
– قابلیت در نظر گرفتن پیچیدگی، عدم قطعیت و پویایی سیستم‌های واقعی در مدل‌سازی که آنها را نمی‌توان به وسیله مدل‌های ریاضی به صورت دقیق ارزیابی نمود.
– پیش‌بینی این که چگونه تغییرات حجم و یا ترکیبات محصول بر عملیات اثر می‌گذارد.
– مستندسازی سیستم واقعی بر حسب تابع فرایند، پارامترهای عملیات و جریان فرایند.
– فراهم‌سازی انیمیشن سه بعدی از سیستم واقعی که به کمک آن می‌توان درک عینی مربوط به مشکلات بالقوه یا مواردی که کشف آنها در سیستم واقعی مشکل باشد را داشت.
– درک کامل از سیستم واقعی شامل وجوه دینامیکی مساله که اغلب درک آنها مشکل است.
– بهبود ارتباط و درک بهتر سیستم در میان اعضاء تیم پروژه که از بخش‌های مختلف سازمان تشکیل شده است.
– امکان توسعه یک ماژول واسط به صورت کاربرد پسند برای مدل شبیه‌سازی که کاربر به سادگی بتواند سناریوهای مختلف را ایجاد و مورد ارزیابی قرار دهد.
– و همانگونه که پیشتر بیان گردید، کاهش چشمگیر هزینه‌های تأمین مواد و ابزارهای آزمایش

2-2-6. آموزش چندرسانه‌ای: یادگیری و یاددهی مبتنی بر مواد آموزشی صوت (موسیقی، گفتار، افکت‌های صوتی و …) و تصویر(عکس، متن، فیلم، انیمیشن و پویا نمائی و …) که سبب ارائه متفاوت از یک مبحث می‌شود. به طور کلی آموزشی که مبنی آن صرفاً نوشته و برگ دفتر یا کتاب نیست، بلکه ابزارهای مجازی هستند که در قالب‌های مختلف الکترونیکی قابل دسترسی است. در واقع چندرسانه‌ای‌های آموزشی از جمله نظام رسانه‌ای هستند که با توجه به ماهیت چند حسیشان می‌توانند به راحتی با انواع سبک‌های یادگیری سازگار شده و با شکل‌های گوناگون تعامل، یادگیری آسان و پایداری را فراهم نمایند .به نحوی که در مراکز یادگیری از نوع جبرانی می‌توان برخی از فعالیت‌ها و تمرین‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد که برخی از مشکلات آموزشی این افراد را کاهش داد.(زوارکی، 1387، 117)

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

آموزش به کمک چندرسانه‏ها نیازمند تلفیقی بین توانایی و مهارت معلم، توانایی فراگیران، محتوای آموزشی، روش تدریس، فرایند ارزشیابی و یادگیری است و استفاده از رایانه با محتوا و آموزش ضعیف نمی‏تواند به یادگیری اثر بخش منجر شود و در صورتی می‏توان منتظر تغییر چشمگیر و یادگیری سطوح بالای شناختی(تحلیل، ارزیابی، آفریدن) باشیم که برنامه درسی و آموزش به شیوه تلفیقی با بهره گرفتن از نوآوری‏های آموزشی با محوریت دانش‌آموزان طراحی و اجرا شود و آنها خود بتوانند در کسب داده و تولید ابزارهای چندرسانه‏ای سهیم باشند تا با ساختن دانش به توسعه و ابتکار دست یابند در این صورت است که با گسترش کاربرد فناوری منطبق با هدف‏های آموزشی می‏توان موجب تقویت فرایند تدریس و یادگیری در سطوح بالای شناختی و توسعه حرفه‏ای دانش‌آموزان شد. معلمان نیز علاوه بر توانایی استفاده از نرم‌افزارهای موجود باید بتواند در زمینه گردآوری منابع محتوایی مورد نیاز به عنوان یک متخصص تعلیم و تربیت عمل کرده و طرح درس خود را بر پایه‏ی استفاده از فن‏آوری طراحی کنند(جرج پولیا، 1998، 118).

2-2-6-1. مزایای چند رسانه‌ای:

از مزایای چند رسانه‌ای می‌توان به ایجاد خلاقیت، صرفه‌جویی در زمان، حذف فعالیت‌های غیرمفید، افزودن زمان برای ارتباط با شاگرد و مباحثه، ارائه‌ی مطالب در قالب‌های متنوع، شناسایی سبک‌های متفاوت یادگیری، یادگیری فعال همراه با بازخورد، امکان تکرار، یادگیری متناسب با سرعت ویژه‌ی فراگیر ضمن کنترل فرایند یادگیری، تسهیل مشارکت در فعالیت‌ها، برقراری تعامل و رابطه‌ی دو سویه با کاربر، ترکیب مهارت‌های زبانی مثل خواندن، نوشتن،گوش دادن و صحبت کردن، نشان دادن نحوه‌ی عملکرد برخی پدیده‌ها، آموزش مفاهیم غیر انتزاعی اشاره کرد. تناسب آموزش با توانمندی‌های یادگیرندگان، ایجاد محیط یادگیری برانگیزاننده و به دور از رقابت‌های ناسالم و سلسله مراتبی نمودن برنامه‌ها از مزیت‌های دیگرآموزش رایانه‌ای است.
چند رسانه‌ای‌های آموزشی با توجه به این‌که از ظرفیت‌ها و امکانات خوبی برای آموزش و یادگیری انفرادی برخور دارند در راستای آموزش فراگیر در آموزش ویژه از نقش و اهمیت به سزایی بهره‌مند هستند. با بهره‌گیری همزمان از کلمات و تصاویر در چندرسانه‌ای، علاوه بر افزایش میزان یادگیری به یادداری آموخته‌ها هم می‌توان کمک کرد. امروزه بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین در نظام آموزشی باید به صورت یک جریان نظام‌مند درآید تا تمامی دانش‌آموزان اعم از دانش‌آموزان عادی و ویژه بتوانند در کنار یکدیگر به یادگیری بپردازند و با هم زندگی کنند.

2-3) اهمیت آموزش ریاضیات
آموزش ریاضی یعنی هر چیزی که مربوط به آموزش و یادگیری ریاضیات می‌شود. سابقه آموزش ریاضی به عنوان یک رشته دانشگاهی به کمتر از یک قرن می‌رسد زمان شروع این رشته از هنگامی بود که آموزش معلمان به دانشگاه‌ها برده شد.
در چنین شرایطی نظام تعلیم و تربیت می‌تواند مدعی و منادی احیاء دانش ریاضی به عنوان زیرساخت و مفروضه اصلی در تمامی دروس علوم پایه‌های تحصیلی باشد. در دنیای امروز علم ریاضی به منزله خون در پیکره عظیم سایر علوم می‌باشد. آموزش ریاضیات نه تنها یک علم است بلکه الگویی است برای آموزش صحیح سایر علوم. ذهن‌های خلّاق، مبتکر و جسور به منظور پاسخگویی به سؤالات پیرامون خود بی‌شک منتج از یک نظام یافتگی است که ماهواً دانش ریاضی این توانایی را خواهد داشت تا آن را احیا کند. فتح کرات آسمانی، پرتاب سفینه‌ها، ساخت زیر دریایی‌های هسته‌ای و ورود به دنیای فرا پیچیده با برخورداری از د‌ه‌ها، صدها و هزارها تکنولوژی مدرن که هر کدام پاسخگوی بخشی از معضلات جامعه بشری در این هزاره شگرف می‌باشد. از این رو می‌توان گفت آموزش صحیح ریاضی یعنی آموزش صحیح همه علوم. بنابرین آموزش ریاضیات از اهمیت زیادی برخوردار است اما نکته مهم‌تر اینکه روش این آموزش به چه صورتی باید باشد؟ آیا صرف تدریس سنتی و سخنرانی معلم و گوش دادن دانش‌آموز، کفایت موفقیّت در این آموزش را محرز می کند؟ آیا با داشتن چند مؤلفه کتاب، دانش‌آموز، معلم و روش تدریس یک بعدی، به هدف غایی این اصل نایل گردیده‌ایم؟ آیا با ظهور روز افزون فناوری‌های جدید و ورود آن به چرخه آموزش و یادگیری، آموزش دروس پایه و علی‌الخصوص ریاضی، نیازمند یک بازنگری اساسی نیست؟
این در حالی است که به کارگیری فناوری در یاددهی- یادگیری می‌تواند در زمینه‌هایی مانند آموزش مهارت‌های پایه «آموزش مهارت‌های پیشرفته» و «ارزیابی آموخته‌ها» اثر بگذارد و میزان کمی وکیفی یادگیری را بهبود بخشد، در ضمن امروزه اشخاصی که روش استفاده از رایانه را ندانند بی‌سواد محسوب می‌شوند و تبادل داده و ارتباطات وکسب مهارت‌ها به کمک تکنولوژی سریع عصر امروز حاصل می‌گردد و از این تکتولوژی می‌توان در انتقال دانش و داده و کسب مهارت برای دانش‌آموزان بهره برد. این امر در درس ریاضی به دلیل ساختار مشخص‌تر و دقیق‌تر نسبت به سایر علوم و دروس به دلایل عدیده‌ای چون نسبی بودن مفاهیم این رشته‌ها، متغیر بودن پارامترهای سنجش آنان، عینی نبودن تجربیات و کاربرد متفاوت علوم دیگر در زندگی روزمره و… بیشتر مورد توجه قرار دارد و به نظر می‌رسد که می‌تواند جایگاه خویش را در پژوهش‌های علم محور، حفظ نماید. )دفتر مدیریت طرح توسعه فناوری داده و ارتباطات، 1383) هم چنین
1- نسبت به سایر دروس، بیشتر می‌توان در درس ریاضی برای طراحی و تدوین تمرینات، از آموزش مبتنی بر رایانه بهره گرفت.
2ـ در درس ریاضی از فناوری در قالب نرم‌افزار چند رسانه‌ای، برای انواع سبک‌های یادگیری در آموزش موضوعات آن بیشتر می‌توان استفاده کرد.
3ـ با بهره گرفتن از منابع الکترونیکی(صوت، تصویر، فیلم و …) یادگیری مهارت‌های ساده را در فراگیر تقویت کرد.
4ـ با بهره گرفتن از فناوری‌های تصویری و صوتی، موضوعات آموزشی را قابل تجسم و تصور نموده و با به وجود آوردن جاذبه‌های زیاد، به آن‌ها صورت واقعی بخشید و این امر در خصوص ریاضی عینی‌تر است.
5- در قالب شکل‌های متنوع، مهارت‌های جدیدی را به وجود آورد که کاربرد تکنولوژی را آسان سازد، آن نوع فناوری که بر یادگیری تاثیر نمایان بگذارد.
6ـ عنصر تعامل درفناوری‌های یاددهی- یادگیری در درس ریاضی نمود بیشتری نسبت به سایر دروس دارد.
7ـ به فراگیران در آموختن اطلاعات پیچیده و طبقه‌بندی و سازمان‌دهی آن‌ها کمک کرد و به آن‌ها آموخت که چگونه شباهت‌ها و افتراق‌ها را در میان اطلاعات ارائه شده تشخیص دهند و دست به استنباط و نتیجه‌گیری ذهنی بزنند. هم چنین در یادگیری‌های ذهنی به آنها کمک کرد تا بیاموزند، چگونه یافته‌های خود را با بهره گرفتن از مهارت‌های پیشرفته در به کارگیری تکنولوژی آموزشی، با دیگران در میان بگذارند.
8ـ به فراگیران کمک کرد، مهارت‌های بهتری در زمینه‌ی سازماندهی امور و حل مسائل به دست آورند.
دلایل و موضوعاتی که مطرح گردید، از جمله دلایل انتخاب درس ریاضی در این پژوهش است و نگارنده را بر آن داشت که علاوه بر اینکه خود، معلم ریاضی بوده و کمابیش از روش‌های یاد شده در تدریس استفاده نموده است، بلکه دریچه‌ای بیابد برای آموزش بهتر و فعال‌تر این درس

2-3-1. چرا ریاضی ؟
نتایج پژوهشات اخیر نشانگر افت شدید در درس ریاضی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان است و به این دلیل است که دانش‌آموز ریاضی را درک نمی‌کند و با آن نمی‌تواند ارتباط برقرار کند بنابراین به ریاضیات و آموزش آن علاقه ندارد. او در آموزش مشکل دارد و بالطبع در رابطه با آموزش درس ریاضی با معلم ریاضی نمی‌تواند ارتباط صمیمانه و مناسبی داشته باشد. ریاضی با شیرینی خاص خود هنوز بر شمار زیادی از دانش‌آموزان سنگین و خشک به نظر می‌آید. با توجه به اینکه آموزش صحیح و مؤثر در ریاضیات نیاز به آشنایی و شناخت عمیق از ماهیّت ریاضیات و اصول حاکم بر فعالیّت آن را دارد، ضروری به نظر می‌رسد که بحثی پیرامون تحول و دگرگونی روش آموزش آن برای معلمین و دانشجویان ریاضی ارائه شود تا این امر کمک نماید که معلمین ریاضی دید خود را نسبت به ریاضیات وسعت بخشیده و نهایتاً بتوانند تدریس موفقی در ریاضیات داشته باشند و در عین حال برای کسانی که قصد آشنایی با ریاضیات و ماهیت و نحوه فراگیری آن را دارند می‌تواند مفید واقع شود و از مطالبی که در اینجا مطرح می‌شود استفاده کرده و بر روند فراگیری خود جهت صحیحی بدهند. پیش از آن ذکر کاربرد و ارتباط تنگاتنگ ریاضی با زندگی روزمره و نحوه‌ی تأثیر گذاری در روند پیشرفت انسان در اعصار مختلف، لازم و ضروری به نظر می‌رسد. ارتباطی که از بزرگان این رشته آغاز گردیده و به تجربیات عینی آنان، منجر شده است.

کاربرد ارقام
در زمان‌های قدیم هر قدمی که در راه پیشرفت تمدّن برداشته می‌شد، بر لزوم استفاده از اعداد می‌افزود. اگر شخصی گله‌ای از گوسفندان داشت، می‌خواست آن را بشمرد، یا اگر می‌خواست معبد یا هرمی بسازد، باید می‌دانست که چقدر سنگ برای آن لازم دارد. اگر دارای زمین بود، می‌خواست آن را اندازه‌گیری کند. اگر قایقش را به دریا می‌راند، می‌خواست فاصله‌ی خود را از ساحل بداند. و بالاخره در تجارت و مبادله‌ی اجناس در بازارها، باید ارزش اجناس حساب می‌شد. هنگامی که آدمی محاسبه با ارقام را آموخت، توانست زمان، فاصله مساحت، حجم را اندازه‌گیری کند. با بکار بردن ارقام، انسان بر دانش و تسلّط خود بر دنیای پیرامونش افزود.

کاربرد توابع و روابط بین اعداد
کاربرد روابط بین اعداد و توابع و نتیجه‌گیری‌های منطقی در نوشتن الگوریتم‌ها و برنامه‌نویسی کامپیوتری است. مفهوم تابع یکی از مهمترین مفاهیم ریاضی است و در اصل تابع نوعی خاص از رابطه‌های بین دو مجموعه است و با توجه به این که دنباله‌ها هم حالت خاصی از تابع است – تابعی که دامنه آن مجموعه‌ی اعداد{ . . . و ۲ و ۱ و ۰ } است – دنباله‌های عددی در ریاضی و کامپیوتر کاربرد فراوان دارند . برای ساخت یک برنامه اساساٌ چهار مرحله را طی می‌کنیم :
۱) تعریف مسئله ۲) طراحی حل ۳) نوشتن برنامه ۴) اجرای برنامه
لازم به ذکر است که گردآیه‌هایی که در مرحله دوم حاصل می‌شود را اصطلاحاً الگوریتم می‌نامیم. که این الگوریتم‌ها به زبان شبه کد نوشته می‌شود وشبیه زبان برنامه‌نویسی است و تبدیل آنها به زبان برنامه‌نویسی را برای ما بسیار ساده می‌کند. « هیچ دانسته‌ی بشر را نمی‌توان علم نامید، مگر اینکه از طریق

دیدگاهتان را بنویسید