نحوه مطالعه دروس رتبه های برتر کنکور / روش مطالعه صحیح رتبه های تک رقمی

 

روش مطالعه ادبیات رتبه های برتر کنکور ریاضی ۹۷

سجاد فقفور مغربی: ادبیاتم خوب بود و از سوم راهنمایی، فرهنگ معین را مطالعه می‌کردم و در نتیجه گنجین? لغاتم هم خوب بود، و چون شعر می‌گویم، با قرابت معنایی نیز مشکلی نداشتم؛ با این وجود، ادبیات را به صورت موضوعی مطالعه می‌کردم؛ به خصوص سه ماه آخر، وقت بیشتری برای این درس می‌گذاشتم و هر روز یک ساعت و نیم و بعضی از روزها دو زنگ برای این درس مطالعه می‌کردم و برنامه‌ام هم این بود که روزی نیم ساعت قرابت معنایی، نیم ساعت زبان فارسی (دستور) و نیم ساعت لغت یا تاریخ ادبیات می‌خواندم.

در کل، در ادبیات بیشتر تست می‌زدم و برای تحلیل تست‌ها هم وقت قابل توجهی می‌گذاشتم و حتی دنبال تفکر طراح سؤال بودم.

سید محمد صادق کشاورزی: تا سال چهارم فقط کار معلم را انجام می‌دادم؛ اما سال چهارم دیدم که نیاز به مطالعه دقیق‌تر و بیشتر ادبیات را دارم؛ در نتیجه، هر هفته یک زنگ را برای مطالع? لغات و تاریخ ادبیات گذاشتم و تا هفت? آخر هم مطالع? این دو مبحث را رها نکردم؛ چون مباحثش فرّار است . آرایه های ادبی را با کتاب تست جلو رفتم و برای خواندن زبان فارسی، به تست‌های آزمون‌های سراسری بسنده کردم؛ چون حیط? ادبیات، بسیار وسیع است و گاه تست‌های کتاب‌های کمک آموزشی در این درس، غلط است. (کارنامه رتبه یک کنکور ۹۹)

 روش مطالعه عربی رتبه های برتر کنکور ریاضی ۹۷

سجاد فقفور مغربی: بیشترین ضعف درسی من در عربی بود. اوایل در این درس سردر گم بودم و بیشترین بازه مطالعاتی را در دروس عمومی به این درس اختصاص می‌دادم؛ اما خوشبختانه، بعد از مدتی تست زدن، دانستم که چگونه باید این درس را بخوانم؛ برای مثال، در ترجمه به سراغ فعل و ویژگی‌های آن می‌رفتم و به مفرد یا جمع بودن واژه‌ها دقت می‌کردم. می‌خواهم بگویم که به مرور، نکته‌های مهم در ترجمه یا قواعد، چشم انسان می‌گیرد.(نفرات برتر کنکور ۹۹)

روزبه امین تفرشی: عربی، ضعیف‌ترین درسم بود. سال سوم ۲۰ یا ۳۰ درصد بیشتر نمی‌زدم؛ اما سال چهارم بیشتر انگیزه گذاشتم و در نتیجه این درس را بهتر فهمیدم. اصلاً انگار ناگهان به درک عربی رسیدم و بعد تقریباً بهترین درس عمومی من عربی شد؛ البته در درک مطلب، تا آخر هم تا حدودی مشکل داشتم و در آزمون سراسری هم در یکی از درک مطلب ها به مشکل برخوردم و دیدم زمان‌بر است و امکان دارد که برای درس زبان وقت کم بیاورم که آن را رها کردم؛ در نتیجه، عربی را ۸۵ درصد زدم.

سید محمد صادق کشاورزی : من از سال اول جذب درس عربی شدم، اما تست کار نمی‌کردم و تا آخر سال سوم، به صورت مفهومی این درس را می‌خواندم. سال چهارم، هفته‌ای یک ساعت و نیم برای عربی وقت می‌گذاشتم که بیشتر این وقت هم شامل تست درک مطلب می‌شد؛ اما از دی ماه برای درس عربی فقط تست ترکیبی می‌زدم.

نوشته دیگر :   خصوصیات افراد دارای سلامت روانی

 روش مطالعه معارف رتبه های برتر کنکور ریاضی ۹۷

سید محمد صادق کشاورزی: سال اول و دوم، درس معارف اسلامی را خیلی جدی نگرفتم. سال سوم هم دبیرمان چندان کاری با کتاب درسی نداشت و من خودم کتاب را در خانه می‌خواندم و کمی هم تست می‌زدم. سال چهارم هم من از کلاس درس عقب بودم؛ چون دانش‌آموز المپیادی بودم و در کلاس‌های تابستان حضور نداشتم و سایر دانش‌آموزان ۱۰ درس معارف اسلامی دوم را در تابستان مطالعه کرده بودند؛ برای همین نگران درس معارف اسلامی بودم؛ اما در نهایت، تصمیم گرفتم که قدم به قدم در این درس جلو بروم. ابتدا آیات موجود در کتاب را حفظ کردم و هر درس را با دقت خواندم؛ ولی در دوره‌های بعدی، درس‌ها را روزنامه‌وار می‌خواندم. در کل، این درس، زمان زیادی از وقت مرا به خود اختصاص می‌داد و هر شب حدود یک ساعت و نیم معارف اسلامی می‌خواندم و پیش از کنکور، آخرین کتابی را هم که کنار گذاشتم، کتاب معارف اسلامی بود. (فیلم مصاحبه با رتبه های برتر کنکور ۹۹)

روزبه امین تفرشی: از اول سال چهارم، «بکوب» معارف اسلامی می‌خواندم و تا شب آخر نیز این درس را کنار نگذاشتم. در واقع چهار یا پنج بار کتاب‌های معارف اسلامی را دوره کردم و تست زدم، اما چون تصور می‌کردم که نیازی به حفظ آیات قرآن موجود در کتاب درسی نیست، برای حفظ آیات وقت نگذاشتم و در سر آزمون نیز به همین خاطر دچار مشکل شدم.

سجاد فقفور مغربی: در درس معارف اسلامی، هدف برای من خود کتاب درسی بود و چندان تست نمی‌زدم. در کتابم نکته‌های مهم را با مارکت‌های رنگی علامت می‌زدم. شاید پنج بار کتاب‌های معارف اسلامی را مرور کردم؛ در واقع به تعداد رنگ‌های «های لایت»های موجود در کتاب درسی‌ام، آن را دوره کردم؛ چون در هر دوره با یک رنگ جدید، نکته‌های مهم را «های لایت» می‌کردم. هر شب کتاب معارف اسلامی را دستم می‌گرفتم و مثل یک کتاب داستان، مطالعه‌اش می‌کردم. انجام همین کار، باعث شده بود که هم? آیات قرآن موجود در کتاب درسی را حفظ بشوم.

برگرفته از پیک سنجش