10 تاکتیک بازاریابی پیشنهاد ای (WOM) واسه رشد کار و کاسبی

سرفصلای مقاله

  • خودتون رو بشناسین
  • کسب اطلاعات در مورد رقبا
  • مخاطبان خود رو تعریف کنین
  • روش انحصاری رو اعمال کنین
  • ویژگی منحصر به فرد خود رو شناسایی کنین
  • جامعه اجتماعی رفت و امد برانگیز  بسازین
  • تاثیرگذاران صنعت خود رو شناسایی کنین و با اونا رفت و امد برقرار کنین
  • اضافه کردن جنبه انسانی به برند
  • روی تجربه مشتریان سرمایه گذاری کنین
  • به مشتریان وفادار خود پاداش بدین
  • نتیجه گیری

بازاریابی پیشنهاد ای (Word Of Mouth) که به بازاریابی دهن به دهن هم شناخته می شه، بازم در حال تبدیل شدن به یکی از عملکردهای موثر واسه بازاریابانه
واسه آشنایی بیشتر با شاخصای این نوع بازاریابی مقاله زیر رو بخونین :

92% از مشتریان به پیشنهاد های دوستان و آشنایانشان، بیشتر از هر نوع دیگر از بازاریابی اعتماد می کنن
تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای از روش استفاده از مشتریان خوشحال واسه کمک به ترفیع برندهای کار و کاسبی، به شما کمک می کنن

اجرا بازاریابی دهن به دهن خیلی راحت باعث می شه مشتری هاتون واسه محصول و برند شما تبلیغ کنن
در ادامه ده مورد از تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای مطرح می شه، اجرا این موارد به پیشرفت  کار و کاسبی تون کمک می کنه

خودتون رو بشناسین

اولین موردی که لازمه قبل از استفاده ازتاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای انجام بدین، اینه که برندتون و اجناس و خدماتی که ارائه می دین رو خوب بشناسین

پرسیدن سوالات زیر به شما کمک می کنه بهتر خود رو بشناسین :

  • برند شما به صورتی کلی در مورد چیه؟
  • ارزشاتون شامل چه مواردی می شه؟
  • اجناس و خدمات شما چیکار می کنن؟
  • برند شما چیجوری به افراد کمک می کنه ؟

داشتن دانشی عمیق از برندتون و بیانیه ماموریت اون می تونه به شما کمک کنه تا اجناس و خدمات خود رو به شکلی ارائه بدید که مخاطبانتون اون رو ارج نهاده و با ارزش بشمارند

واسه مطالعه بیشتر در این مورد می تونین مقاله زیر رو در مورد داستان برند بخونین
تهیه داستان برند به شما کمک می کنه تا برندتون رو خوب بشناسین

کسب اطلاعات در مورد رقبا

آگاهی داشتن از رقبا یه قدم لازمه واسه اینکه از اونا پیشی بگیرین
نیازه با صنعتی که در اون فعالیت دارین آشنا باشین و سوالات و مشکلات عادی اون رو بشناسین
و مهمه که بدونین رقبایتان واسه پاسخگویی به اون مشکلات چه راه حلایی دارن

  • شما چیکار می تونین بکنین تا از اونا بهتر باشین؟
  • اونا از چه نظر با شما فرق دارن و چیجوری می تونین از این فرق سود ببرین؟
  • نقطه ضعفی در رقبای شما هست که بتونین روی اون سرمایه گذاری کنین؟

با بررسی درست رقبای خود، میتونین مشخص کنین اونا الان چه می کنن و مرتکب چه اشتباهاتی می شن
این کار به شما این امکان رو میده که تاکتیک بازاریابی پیشنهاد ای خود رو قوی تر اجرا کنین

مخاطبان خود رو تعریف کنین

یکی از گامای مهم واسه اجرای تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای اینه که خوب مخاطبان خود رو بشناسین
وقتی مخاطبان هدف خود رو مشخص کنین متوجه میشین که اونا چه چیزایی رو دوست دارن و چه چیزایی رو دوست ندارن
بعد می تونین روش هدف دار بازاریابی خود رو تعریف کنین و متناسب با اون به مخاطبان خود خدمت کنین

پیشنهاد می شه مخاطبان خود رو به گروه های مختلفی از پرسناهای خریداران تقسیم کنین تا بتونین خیلی راحت مشکل و نگرانی هر گروه رو شناسایی کرده و در جهت برطرف کردن اون بکوشید
وقتی شما از مشکلی صحبت می کنین که واسه گروه خاصی از مخاطبان بسیار قابل لمس و مشخص استف دقیقاً مثل اینه که از اونا مراقبت می کنین و به مشکلات شون بها می دین
این روش بهترین راه واسه خدمت کردن به مشتریان و قانع کردن اونا واسه پیشنهاد کردن برند و اجناس شماس

اگه با معنی پرسنا آشنایی ندارین، حتما مقاله زیر رو در این مورد مطالعه بفرمایید :

روش انحصاری رو اعمال کنین

مردم به دنبال چیزی هستن که نمی تونن اون رو داشته باشن و این مورد دقیقا همون چیزیه که محرک روش هدف دار بازاریابی پیشنهاد ایه
پیشنهاد دسترسی جدا از هم و انحصاری به اجناس و خدمات شما، می تونه روشی کارا واسه اجرای تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن باشه
شما از روش ایجاد حساب کاربری خیلی راحت قادر به انجام فعالیتایی مثل به این مورد هستین

هنگام معرفی یه محصول یا خدمت، دعوت از افراد موثر رو در نظر بگیرین، به این صورت محصول شما به محصولی انحصاری تبدیل می شه که فقط گروه خاصی از آن استفاده می کنن و واسه تموم افراد در دسترس نیس
این تاثیرگذاران می تونن بازخورد با ارزشی رو واسه شما داشته باشن و از طرفداران و دنبال کنندگان خود دعوت کنن تا از اجناس و خدمات شما استفاده کنن و به این صورت آوازه اجناس و خدمات شما به شکل ویروسی در بین مخاطبان شایع می شه

اگه در مورد فرق بازاریابی ویروسی و بازاریابی پیشنهاد ای یا دهن به دهن کنجکاو شدین مقاله زیر در مورد بازاریابی ویروسی رو بخونین

پیشنهاد های اینطوری مثل تاکتیکای خوب بازاریابی پیشنهاد ای واسه ترفیع اجناس و خدمات، حساب می شه
منحصر به فرد بودن یا خاص بودن باعث ایجاد درخواست واسه اجناس و خدمات، فقط از طرف گروه خاصی، می شه

ویژگی منحصر به فرد خود رو شناسایی کنین

واسه اینکه برندتون ارزش مورد پیشنهاد قرار گرفتن رو داشته باشه، لازمه چند کار رو انجام بدین تا افراد شما رو به خاطر بسپارند
بعضی وقتا لازمه محصول یا خدمتی منحصر به فرد رو ارائه کنین تا باعث شه مردم با دوستان و آشنایان خود در مورد شما صحبت کنن
اما اگه نام برند شما مثل رقبایتان در صنعت باشه، مخاطبان تون حتی شما رو به یاد نخوان بیارن

ممکنه شما محصول منحصر به فردی رو ارائه می کنین یا شرکت تون فرهنگ خاصی داشته باشه
مشخص کنین چی شما رو منحصر به فرد می کندو روی اون سرمایه گذاری کنین، به این صورت افراد تشویق می شن داستان برند شما رو انتشار دهند
شما حتی می تونین از روش طوفان مغزی تاکتیکای بازاریابی دهن به دهانی رو بوجود بیارین که مخاطبان تون اون رو به خاطر بسپارند

جامعه اجتماعی رفت و امد برانگیز  بسازین

72% بازاریابان واسه پیشرفت طرفداران وفادار از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن
وجود محفلی در شبکه اجتماعی که خوب بهم پیوسته و استخون دار باشه یکی از چیزای مهم موفقیت تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ایه

در شبکه های اجتماعی اینچنینیه که میفهمید مخاطبانتون چه نقش بزرگی رو در جلو بردن اهداف تون بازی می کنن
لازمه مخاطبان هدف خود رو خوب بشناسین تا مشخص کنین، کجا و و چیجوری می تونین به شکل آنلاین با اونا ارتباط برقرار کنین
ممکنه اونا در کانالایی مثل اینستاگرام فعالیت بیشتری داشته باشن

وقتی کانال ارتباطی شبکه اجتماعی مناسب واسه دسترسی به مخاطبان خود رو شناسایی کردین، شروع کنین به ایجاد رفت و امد با اونا کمی تحقیق در مورد سبک زندگی و رفتارای عادی مخاطبان تون می تونه به شما کمک کنه تا بفهمین چیجوری باید بامخاطبانتان ارتباط برقرار کنین تا احساس نزدیکی با شما بکنن
ببینین چه نوع تفریحاتی اونا رو به وجد میاره؟ و از چه زبانی استفاده می کنن؟

تلاش کنین از بازاریابی محتوا استفاده کنین، یعنی محتواهای خود رو به شکلی به کار ببرین که رفت و امد برانگیز باشه
مثلا از مخاطبان خود سئوال بپرسید

تاثیرگذاران صنعت خود رو شناسایی کنین و با اونا رفت و امد برقرار کنین

طبق تحقیقات انجام شده 75% بازاریابان تعاملات اثرگذاران (Influencers) رو واسه ایجاد رفت و امد با مخاطبانشون، موثر و موثر آزمایش می کنن
و 76% بازاریابان بر این عقیده هستن که این روش در ایجاد وفاداری بسیار موثره

تبلیغ کردن واسه برند از روش اثرگذاران، بهترین تاکتیک بازاریابی پیشنهاد ای نیس
این تکنیک به این خاطر موثر واقع می شه که شما از روش آدمایی که بر تصمیم به خرید مخاطبانتون تاثیرگذاری بالا دارن به معرفی اجناس و خدمات تون می پردازید

ممکنه تاثیرگذاران هر فردی رو شامل شن از وبلاگ نویسان و آدمایی که در صفحات اجتماعی معروف هستن گرفته تا پیشروان صنعت و مشتریان موجود
لازم نیس وقتی می خواین تاثیرگذارانی رو واسه برند خود انتخاب کنین، به جامعه خود اکتفا کنین
به دنبال آدمایی باشین که دایره ارتباط بزرگی دارن و می تونن خیلی راحت افراد رو به رفت و امد تشویق کنن

بهتره از تاثیرگذارانی استفاده کنین که در ارتباط، مشهور، و واسه تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای، معتبر باشن

اضافه کردن جنبه انسانی به برند

هرچقدر افراد بیشتری با برند شما ارتباط برقرار کنن، احتمال اینکه برند شما رو به بقیه پیشنهاد کنن بالا میره
این اتفاق واسه تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن بسیار خوشاینده
واسه ایجاد ارتباطی قوی با مخاطبانتون، در شبکه های اجتماعی به برند خود وجهه انسانی واقعیش کنین
بذارین مشتریان تون بدونن که با برندی رفت و امد برقرار کردن که شخصیت و هویت داره
شخصیت هویت در برندینگ شرکت مشخص می شه، بهیاد داشته باشین برندسازی خود رو به طور کامل انجام بدین تا در ادامه پروسه بازاریابی با مشکلی مواجه نشید

اگه از درست و متناسب بودن شخصیت برند خود مطمئن نیستین، مقاله زیر رو در این مورد بخونین

پاسخگویی به نظرات و تذکرات مخاطبان بهترین روش واسه اضافه کردن وجهه انسانی به تعاملات اجتماعی بردتانه
مهم نیس مثبت باشه یا منفی، فقط تلاش کنین وقتی مخاطبان با شما رفت و امد برقرار می کنن جوابگو باشین

به روز نگه داشتن دنبال کنندگان و مخاطبانتون نسبت به رویدادهای برند و پیشرفت اجناس روش خوبیه واسه اینکه با اونا در ارتباط باشین
هم اینکه این کار باعث می شه مشتریان فهمیده باشن که واسه اونا احترام قائل هستین

روی تجربه مشتریان سرمایه گذاری کنین

تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن به وسیله پیشنهاد مشتریان تقویت می شه و پیشرفت پیدا میکنه
بهترین راه واسه به جریان انداختن این پیشنهاد ها خلق تجربه برند مثبت واسه مشتریاس
افراد معمولاً در مورد تجارب معمولی که با برندهای جور واجور دارن صحبت نمی کنن
چیزی که در موردش صحبت می کنن از دو حالت بیرون نیس، یا در مورد تجربه ای بسیار مثبت و با اهمیت صحبت می کنن یا در مورد تجربه ای منفی
هرچه تجربه منحصر به فرد تری بوجود بیارین، از آن طرف کمپین بازاریابی پیشنهاد ای شما به شکل قابل توجه ای بهبود پیدا می کنه

به مشتریان وفادار خود پاداش بدین

یکی از موثرترین تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن واسه تبدیل مشتریان به مدافعان وفادار برند، از روش پیشنهاد محرک و انگیزه بخش به اوناس
شما می تونین به مشتریان پیشنهادات ویژه ای بدین یا محتوای انحصاری واسه اونا بسازین، طوریکه احساس خاص بودن و برتری پیدا کنن
به دلیل تشویق اونا واسه به اشتراک گذاری تجربه ای که با برند شما ایجاد کردن، می تونین روی وفاداری شون حساب باز کنین

اگه می خواین از این تاکتیک استفاده کنین، به یاد داشته باشین باید پاداشی به مشتریان تون بدین که خاص و ویژه باشه و باعث برانگیخته شدن احساسات اونا شه، و هم اینکه هئیه ای نباشه که عموما از بقیه برندها هم دریافت می کنن

شاید بد نباشه در این قسمت مقاله ای رو در مورد بازاریابی و برندسازی حسی بخونین تا فهمیده باشین چیجوری باید احساسات مخاطبان رو تحریک کنین

نتیجه گیری

اگه از این روش هدف دار درست استفاده کنین، تاکتیکای بازاریابی پیشنهاد ای می تونن به عنوان موثرترین وسیله واسه پیشرفت و بهبود برند شما باشن
شما می تونین از اونا واسه خلق باخبر شدن از برند، اجناس یا خدماتی که به مشتری هاتون ارائه می دین، استفاده کنین
تاکتیکای بازاریابی دهن به دهن آخر سرً باعث افزایش فروش و برگشت مشتریان می شه
10 تاکتیک گفته شده رو خوب اجرا کنین در این صورت بازاریابی پیشنهاد ای شما به درستی اجرا می شه و به نتیجه مطلوب دست پیدا می کنین
البته یادتون باشه 10 تاکتیک عنوان شده تنها تاکتیکای موجود واسه افزایش کارایی بازاریابی پیشنهاد ای نبوده و مطمئناً موارد دیگری هم وجود دارن که رعایت اونا بر کارایی بازاریابی دهن به دهن اثر داره

اگه هر پیشنهاد دیگری واسه ادامه پیدا کردن این لیست دارین و تاکتیک بازاریابی پیشنهاد ای مناسب تری رو مورد توجه دارین، ان رو  بابه اشتراک بذارین

 

دیدگاهتان را بنویسید