طرح مالی چیه و چه کاربردی واسه سازمان داره؟ 

 

بخش مالی یک طرح کسب وکار شامل گزارهای مالی مختلفیه که نشون می ده سازمان شما حالا در کجا قرار گرفته و انتظار میره در آینده نزدیک در کجا قرار بگیره. این اطلاعات به شما کمک می کنه مشخص کنین شرکت تون به چه مقدار سرمایه نیاز داره و به افرادی که بیرون از شرکت قرار دارن هم کمک می کنه مشخص کنن که با وام دادن به شما یا سرمایه گذاری کردن در کسب وکارتان، از سرمایه شون به شکلی عاقلانه استفاده کردن یا نه. بخاطر این می خواهیم شما رو در این نوشته با آماده سازی یک طرح مالی آشنا کنیم.

 

قرض دهندها و سرمایه گذاران توقع دارن شمام پول تون رو در شرکت سرمایه گذاری کنین تا نشون بدین که به ایده ی خودتون پایبند هستین و مطمئنین که کسب وکارتان موفق هستش. مقدار پولی که لازمه خودتون در کسب وکار سرمایه گذاری کنین با توجه به میزانی که می خواید تأمین مالی رو بکنین متغیره، اما معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد رو شامل می شه.

پول-نام-تصویر

باید مشخص کنین که چه نوع تأمین مالی ای واسه کسب وکار شما مناسب تره. بانکا شکلای مختلف مختلف وام رو به کسب وکارایی پیشنهاد میدن که خطر زیادی نداشته باشن. شما به یک وام کوتاه مدت نیاز دارین که موجودی تون رو زیاد کنین؟ به یک وام معاملاتی احتیاجی دارین که تموم پول رو یک جا دریافت کنین یا یک خط اعتباری که هر وقت به پول نیاز داشتین بتونین پول دریافت کنین؟ به یک وام بین مدت نیاز دارین تا داراییای بزرگ تر مثل ملک یا لوازم بخرین؟ به اعتبار قابل تجدیدی نیاز دارین که در مقایسه با خط اعتباری چارچوب زمانی طولانی تری داره و به شما اجازه می ده وامایی رو که قبلا پس دادین دوباره قرض بگیرین؟ یا شما یک کسب وکار با خطر بالا هستین که لازمه تموم سعی تون رو بکنین تا به وامای دولتی واسه کسب وکارای کوچیک دست پیدا کنین؟

ساختاردهی به طرح مالی

طرح مالی تون رو با اطلاعات مربوط به جایگاه مالی شرکت در آخرین فصل و بررسی تاریخی وضعیت مالی شرکت شروع کنین. بعد با توجه به خواستهای قرض دهندها یا سرمایه گذارا با برون یابی مالی، اهداف مربوط به سه تا پنج سال آینده رو مشخص کنین. این موارد بیانیهای شکل پیشنهادی نامیده می شن و طبق فرضیات شما درباره چگونگی کارکرد کسب وکار ایجاد شدن. برون یابیای یک ساله ی شما باید به شکل ماهانه تقسیم شن، اما برون یابیای طولانی تر می تونن به شکل هرساله هم تقسیم شن.

اگه طرح شما واسه پیشرفت یک کسب وکار موجود باشه، بیانیه ی شما باید طبق داده مالی مربوط به این کسب وکار ایجاد شده باشه. اگه کسب وکار شما نوپاست بیانیه ی شما نظری هستش، اما می تونین با مبتنی کردن اون بر بیانیهای مالی منتشرشده که به کسب و کارای مثل شما مربوط هستن، اونو واقعی تر کنین.

اگه خودتون نمی تونین اینجور داده هایی رو پیدا کنین یا به خاطر منحصربه فرد بودن معنی کسب وکار شما اینجور داده هایی وجود ندارن یا همه کسب و کارای مثل به شکل خصوصی اداره می شن، به دنبال حسابداری باشین که تجربه کار کردن با کسب و کارای مثل رو داشته باشه و بتونه در ایجاد بررون یابیای مالیِ واقعی به شما کمک کنه.

سه بیانیه ی مالی کلیدی

 

بیاینه ی درآمد/بیانیه ی سود و زیان

بیانیه ی درآمد که بیانیه ی سود و زیان هم نامیده می شه، مخارج و عایدی شرکت شما رو خلاصه می کنه. عایدیا فروش و/یا دیگر منابع درآمد شرکت شمان. مثلا، یک کسب وکار نظافت از ساعت کار یا هزینه ای که واسه هر اتاق یا خونه دریافت می کنه عایدی کسب می کنه؛ یک مغازه خواربار فروشی از غذا و دیگر اجناس و خدماتی که ارائه می ده عایدی به دست میاره. مخارج شامل مواردی چون هزینه کالاهایی که فروخته می شه (مثلا پولی که واسه خرید کالاهایی مثل گوشت و لبنیات از کشاورزان صرف می شه)، حقوق کارمندان، مالیات فروش و درآمد، بیمه کسب وکار و سود وامه. قرض دهندها و سرمایه گذارها می خوان بدونن شما با چه ارقامی کار می کنین و کسب وکار شما سوددهه یا به زودی سودده می شه.

مطلب مشابه :  طوفان فکری برعکس چیه و چه کاربردی داره؟ 

ترازنامه

ترازنامه داراییا و بدهیای شرکت شما رو نشون می ده. این اسناد ترازنامه نامیده می شن چراکه بدهیا باید به شکل مناسبی با داراییا در تعادل باشن. درون هر دسته زیر دسته های زیادی هست. مثلا داراییاتون شامل پول نقد، حسابای دریافتی، موجودی کالا و تجهیزاته و بدهیاتون شامل حسابای پرداختی، دست مزدها و حقوقا، مالیات، اجاره و تسهیلات و سپرده واسه وام می شن. ترازنامه از این جهت مهمه که وضعیت مالی شرکت رو در هر لحظه از زمان نشون می ده و داراییا رو با قرضا مقایسه می کنه.

بیانیه ی جریان نقدی/بودجه ی نقدی

بیانیه ی جریان نقدی نشون دهنده ی مقادیریه که توقع دارین در یک چارچوب زمانی به کسب وکار شما وارد و از اون خارج شه. موضوعاتی که لازمه واسه پیش بینی جریان نقدی بررسی کنین عبارتند از پیش بینیای فروش و دریافتای نقدی در برابر اعتبارات دریافتی و چارچوب زمانی واسه جمع آوری حسابای دریافتی. این مخارج چقدر هستن و هر چند وقت یک بار باید اونا رو پرداخت کنین؟ شما اعتبار تجارت دارین و واسه چه مدت باید به تأمین کنندها پرداخت بکنین؟ بیانیه ی جریان نقدی نه تنها به سرمایه گذارا نشون می ده که شما میدونید چه کاری انجام میدید، بلکه به شمام کمک می کنن مطمئن شید که مدل کسب وکارتان از نظر مالی قابل اعتماده و اهدافی رو که می خواید به دست بیارین اثبات می کنه.

بیانیهای مالی باید واسه کسب وکارتان چشم اندازه های مالی کوتاه مدت و بلندمدت ارائه کنن. در طرحای کسب وکار، برون یابیای سه ساله و پنج ساله بلندمدت در نظر گرفته می شن و انتظار میره که طرح شما دست کم سه سال رو پوشش بده. برون یابیاتون نباید سناریوای خوش بینانه و در بهترین حالت یا سناریوای بدبینانه و در بدترین حالت باشن، بلکه باید واقعی باشن. اشتباه عادی برون یابی، یعنی چوب هاکی رو انجام دهنده نشید که رشد سریع و یهویی رو پیش بینی می کنه. این اشتباهیه که افراد تازه کار خیلی راحت انجام دهنده اون می شن.

ممکنه قرض دهندها بخوان بیانیه ی شما به شکل خاصی بیان بشه، پس پیش از نوشتن اونا در این مورد سؤال بپرسید. مثلا ممکنه یک بانک واسه سال اول خواستار برون یابیای ماهانه، واسه سال دوم برون یابیای فصلی و واسه سال سوم برون یابی هرساله باشه. اگه شما یک کسب وکار جدید هستین، جدا از اینکه بیاینه ی مالی واسه شرکت تون، ممکنه نیازمند بیانیهای مالی واسه افراد هم باشین. این بیانیها باید داراییای هر مالک ازجمله حسابای مالی و پس اندازا، سهام و اوراق بهادار، حسابای بازنشستگی و ارزش املاک و بدهیا ازجمله رهنا، وامای دانشجویی، مالیاتا و … رو فهرست کنن.

زمانی که بیانیهای مالی تون رو جمع آوری می کنین مطمئن شید که هیچ خطا یا اشتباهی در محاسبات تون وجود نداره. اگه واسه تهیه ی این بیانیها تجربه کافی ندارین، حسابداری استخدام کنین تا به شما کمک کنه. حتی اگه شما و همه شرکای کسب وکارتان دقیقا میدونید که چه کاری انجام میدید، بازم ممکنه بخواهید یک فرد حرفه ای بی طرف رو از بیرون شرکت استخدام کنین تا کار شما رو بررسی کنه و درباره اینکه پروژ ه ی شما واقع بینانهه یا نه نظر بده. شما نمی خواهید زمانی که قرض دهنده یا سرمایه گذار پنهون پیشنهاد شما رو مطالعه می کنه، از اشتباهات یا خطاهایی که در بیانیه ی مالی تون هست بی خبر باشین.

چیزی که می تونین از بیانیهای مالی تون یاد بگیرین

درحالی که بیانیهای مالی خودشون سودمند هستن، از داده هایی که در اونا هست هم میشه واسه محاسبه نسبتای مالی مثل حاشیه ی سود ناخالص، بازگشت سرمایه و بازگشت حقوق مالکان استفاده کرد. این تقریبا اطلاعات با ارزشی درباره نقدینگی، سوددهی، قرضا، کارکرد اجرایی، جریان نقدی و ارزش سرمایه گذاری جفت و جور می کنه.

مطلب مشابه :  عقد ودیعه چیه؟ 

اطلاعات مالی بیشتر

قرض دهندها و سرمایه گذارهای پنهون جدا از اینکه بیانیه ی مالی ممکنه بخوان پیش بینی فروش و در صورت وجود طرح کارمندان و کارکنان رو هم ببینن.

پیش بینی فروش

پیش بینی فروش جدولیه که فروش اجناس مختلف شما رو در یک سال آینده به شکل ماهانه و واسه چند سال آینده به شکل هرساله تقسیم می کنه. واسه یک کسب وکار خدمات نظافت، پیش بینی فروش ممکنه قرادادهای تمیز کاری واسه یک بار، قردادهای ماهانه و هرساله رو فهرست کنه، بعد دوباره اونا رو طبق خونها، مجتمعای مسکونی، واحدهای آپارتمانی، کل ساختمان یک آپارتمان و دفترای کاری تقسیم بندی کنه. واسه یک مغازه خواربار فروشی پیش بینی فروش ممکنه فروش میوه ها، سبزیجات، لبنیات، گوشت، غذاهای دریایی، جنسای بسته بندی و غذاهای گرم رو برون یابی کنه. اگه کسب وکار شما یک محصول رو می فروشه، پیش بینی فروش شما باید شامل هزینه کالاهایی که می فروشید هم باشه.

طرح کارکنان

اگه کسب وکار شما کارمندانی هم داره و تنها شامل مدیران نیس، لازمه یک طرح کارکنان داشته باشین که نشون بده چه نوع کارمندانی دارین (مثلا صندوق دارها، قصابا، رانندها و آشپزا) و هم هزینه های اونا واسه حقوق، دست مزد، بیمه سلامتی، کمکای بازنشستگی، بیمه از کار افتادگی کارکنان، بیمه بیکاری، امنیت اجتماعی و مالیاتای مراقبت پزشکی چقدره.

استفاده از وام یا سرمایه گذاری

شما شرایط خوبی واسه کسب وکارتان ایجاد کردین، قابل دست یابیه و می تونین اونو اجرایی کنین. واسه استفاده از پولی که قرض دهندها یا سرمایه گذارها به شما میدن دقیقا چه طرحی دارین؟ اونا می خوان طرح شما رو بدونن. مثلا اگه خواسته ۱۰۰ هزار دلار وام دادین، ممکنه اونو به پولی که صرف لوازم مثل دستگاه های ثبت اسکناس، یخچالای قفسه ای واسه مواد غذایی و … می شه، خرید موجودی و برگزاری کمپین بازاریابی تقسیم کنین. اگه به دنبال سرمایه واسه پیشرفت کسب وکارتان هستین، ممکنه نشون بدین که می خواید چقدر پول صرف مدل سازی دوباره یا اضافه کردن مغازه بکنین.

پیشنهاد دادن برنامه زمانی برگردوندن یا راه حل خروج

قرض دهندهای پنهون می خوان بدونن که شما چه زمانی وام یا خط اعتباری رو باز می گردونین. پس شما باید برنامه زمانی و شرایط برگردوندن رو هم بگید. ممکنه اونا با پیشنهاد شما موافقت نکنن اما بیان این شرایط نشون می ده که شما وام رو از نقطه نظر قرض دهندها هم مورد توجه قرار دادین. توضیح بدین که چه وثیقهایی واسه تضمین وام هست. این وثیقها می تونن موجودی، حسابای دریافتی، املاک، وسایل نقلیه یا لوازم باشن. توجه داشته باشین که قرض دهندها ارزش واقعی وثیقهاتون رو در نظرنمی گیرن و هر قرض دهنده ممکنه درصد متفاوتی رو حساب کنه.

سرمایه گذارهای پنهون می خوان بدونن سرمایه شون چه زمانی باز می شه و چقدر بازگشت سرمایه رو باید توقع داشته باشن. اونا می خوان ببینن شما واسه خروج از بازار هم راه حل ای دارین تا سرمایه اونا و خودتون رو به پول نقد تبدیل کنین. قصد دارین شرکت رو به شکل یک جا به فرد یا شرکت دیگری بفروشین؟ اوراق بهادار عمومی منتشر و کسب وکار رو عمومی می کنین؟ اگه کسب وکار در حال شکست خوردن باشه راه حل شما واسه خروج چه هستش؟ در چه نقطه ای به این نتیجه می رسین که باید جلوی ضرر رو گرفت و کسب وکار رو بست و اگه اینجور اتفاقی بیفته چیجوری پول سرمایه گذارها رو به اونا باز می گردونین؟

شکست-خوردن

به یاد داشته باشین که هیچکی مجبور نیس به شما پول قرض بده یا در شرکت شما سرمایه گذاری کنه و زمانی که افراد در نظر دارن اینجور کاری بکننن، خطر و بازگشت سرمایه کار کردن با شما رو با خطر و بازگشت سرمایه ای که می تونن با سرمایه گذاری در شرکتای دیگر به دست بیارن مقایسه می کنن. شما باید اونا رو قانع کنین که کسب وکارتان امیدوارکننده ترین گزینه.

منبع : investopedia

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳

دیدگاهتان را بنویسید