طرح ریزی کارگاه های آموزشی؛ مراحل و پیشنهاد هایی واسه برگزاری موفق اونا 

 

هر کسی که کارگاهی رو طراحی کرده باشه، خواهد گفت که طراحی کارگاهی ساده کار خیلی سخته؛ چه برسه به طراحی کارگاهی خوب! این کار لازمه منظم، تمرکز و خلاقیت زیاده. پس چیجوری باید خودتون رو واسه برگزاری کارگاهی که نه تنها مناسب و سازنده، بلکه به یادماندنی هم باشه آماده کنین؟

خلاقیت-خلاقانه

 

بعضی افراد از رفتن به کارگاهای آموزشی نفرت دارن. انجامِ اشتباهیِ این کار باعث اتلاف وقت و پول زیادی می شه، اما اگه کارگاها خوب طراحی شن، می تونن واسه همه شرکت کنندگان، فوق العاده مهم باشن. کارگاها واسه طوفان فکری، یادگیری تعاملی، ایجاد روابط و حل مسئله بسیار خوب هستن. واسه همین طراحی اونا از قبل بسیار مهمه.

پول-نام-تصویر

قبل از برگزاری کارگاه

واسه اطمینان از اینکه کارگاه تون تجربه با ارزشی واسه همه به دنبال داره، مراحل زیر رو دنبال کنین:

مرحله اول: اهداف رو تعریف کنین

هر کارگاه باید هدفی داشته باشه. باید رویکردهای استخدامی شرکت تون رو بهتر کنین؟ می خواید به مدیران آموزش بدین که سازمان دهندهای بهتری باشن؟ باید با اعضای جدید، گروهی تشکیل بدین؟

خیلی از کارگاها واقعا اتلاف وقت هستن، چون هیچ هدف مشخصی مورد بحث قرار نمی گیره. بدون هدف مشخص، جمع کردن افراد دور هم هیچ سودی نداره.

مرحله ۲: تصمیم بگیرین چه کسائی در کارگاه شرکت کنن

دانستن اینکه چه کسائی در کارگاه شرکت می کنن، مستقیما به هدف شما مربوط می شه. مثلا اگه هدف کارگاه تون پیشرفت راه حل دقیقی واسه مشکلی خاصه، شاید به ۱۰ شرکت کننده ی کلیدی یا حتی کمتر نیاز دارین. اگه هدف تون روی آموزش متمرکزه، شاید به گروه بسیار بزرگتری نیاز داشته باشین که اونم واسه بحث به گروه های کوچکتر تقسیم شه.

فهرستی از افرادی که باید حاضر شن تهیه کنین. سعی کنین فهرست تون تا حد ممکن دقیق باشه، اما چند جای خالی واسه افرادی که ممکنه در لحظات آخر اضافه شن هم در نظر بگیرین.

مرحله ۳: محل درست رو انتخاب کنین

اگه ۱۰ شرکت کننده دارین، شاید اتاق کنفرانس انتخاب مناسبیه. اما اگه ۵۰ شرکت کننده دارین، باید محلی در خارج از شرکت پیدا کنین که به اندازه کافی بزرگ باشه.

هنگام انتخاب محل، در مورد امکانات و جزئیات عملی کارگاه هم فکر کنین. همه می تونن مطالب و محتوای دیداری رو خوب ببینن؟ اگه به فناوریِ خاصی مثل کنفرانس از راه دور نیاز دارین، این محل مناسبه؟ امکانات مناسبی واسه زمان استراحت هست؟ همه می تونن به محل اجرای کارگاه برسن؟ باید ترتیب اقامت افرادی که از راه دور بین رو هم بدین؟ این محل چه امکاناتی واسه تهیه ی غذا در اختیارتون می ذاره؟

مرحله ۴: دستورجلسه آماده کنین

حالا که میدونید هدف ساده تون چیه و چه کسائی حضور دارن، می تونین شروع به ایجاد طرحی کلی از چگونگی رسیدن به اهداف کارگاه کنین.

مطلب مشابه :  طوفان فکری برعکس چیه و چه کاربردی داره؟ 

  • نکات اصلی: فهرستی از نکات اصلی بحث تهیه کنین و بعد نکات بزرگتر رو به جزئیاتی تقسیم کنین که می خواید به آگاهی مخاطبان برسونین.
  • لوازم دیداری: اگه به اینطور لوازم نیاز دارین؛ فهرستی از اونایی که واسه هر نکته استفاده می کنین، تهیه کنین. اگه نیاز به پشتیبانی فنی دارین، این کار به افرادی که اونو جفت و جور می کنن، کمک می کنه تا دریابند که سعیای خود رو کجا باید متمرکز کنن.
  • بحث و فعالیتا: فهرستی از بحثای گروهی و فعالیتایی که باید در هر مرحله انجام بدین، تهیه کنین. مشخص کنین که باید واسه هر تمرین چه زمانی اختصاص بدین. مطمئن شید که فعالیت هاتون واسه گروهی با این اندازه مناسب هستن و جای تون هم دارای منایع لازم (مثل اتاقای جلسه) واسه اجرای جلساته.

به خاطر داشته باشین که هر چقدر برنامه شما دقیق تر باشه، بیشتر از اجرای اون طبق زمان بندی و موفقیتش مطمئن میشید.

مرحله ۵: واسه ادامه هم طرحی آماده کنین

تنها راه واسه اینکه بفهمین کارگاه تون موفق بوده یا نه، اینه که واسه ادامه هم طرح مؤثری داشته باشین. پرسشنامه ای آماده کنین و در آخر اتفاق اونو به تموم شرکت کنندگان بدین. به اونا فرصت کافی بدین تا عقاید خود رو در مورد برگزاری درست کارگاه به اشتراک بذارن. هر چند این کار کمی دلهره آوره، اما تنها راهِ یادگیری و پیشرفت در دفعات بعدی، همینه.

داشتن طرحی واسه اگاهی افراد از تصمیمات اخذ شده در زمان برگزاری کارگاه هم مهمه. ایمیلی گروهی با کلیه ی جزئیات واسه همه ارسال می کنین؟ اونو در اینترانت شرکت تون می ذارین؟ افراد باید بدونن که سعی هاشون باعث اخذ تصمیم یا فعالیتی شده، پس بعد از تموم شدن کارگاه اونا رو در جریان اتفاقات بذارین.

در زمان برگزاری کارگاه، مشارکت افراد رو جلب کنین

به محض اینکه طرح پیشرفتِ قابل اتکایی به دست آوردید، بررسی کنین که چیجوری می تونین کمی هیجان در کارگاه بسازین. شما مطمئنا از موضوعاتی که می خواید پوشش بدین آگاهی دارین، اما چیجوری اونا رو واسه گروه تون جالب و خاطره انگیز می کنین؟

جلب مشارکت همه حاضرین، کلید برگزاری کارگاهی موفقه. اگه بایستید و سه ساعت همیشه صحبت کنین، فقط دارین سخنرانی می کنین و کمکی به برگزاری کارگاه نمی کنین، پس همه افراد باید مشارکت داشته باشن.

ابجاد تمرینات گروهی واسه هر کارگاه متفاوته. این نکات مفید رو به خاطر بسپارید:

  • خیلیا هنگام صحبت در گروهی ناآشنا عصبی می شن. اگه تمرینای گروهی در نظر گرفتین، اندازه گروه ها رو کوچیک نگه دارین تا افراد هنگام صحبت و رفت و امد احساس راحتی بیشتری بکنن.
  • در هر گروه افراد مختلفی رو جای بدین. مثلا، اگه بخشا و ادارات مختلفی در کارگاه شما حضور دارن، افراد رو طبق بخشی که در اون کار می کنن گروه بندی نکنین. با تشویق افراد به رفت و امد با بقیه بخشا، اونا می تونن یاد بگیرن که از دیدگاه های مختلفی به مسائل نگاه کنن.
  • مشخص کنین که چیجوری ایده های هر گروه رو ثبت می کنین. شرکت کنندگان باید ایده هاشو رو فریاد بزنن و شما اونا رو یادداشت کنین؟ یا اینکه ایده های خود رو می نویسند و به شما میدن؟ این یکی از جزئیات کوچیک ولی مهمیه که بیشتر ندیده گرفته می شه.
  • اگه پنج گروه یا کمتر دارین، زمانی رو به کل گروه اختصاص بدین تا ایده های گروه های کوچکتر رو آزمایش کنن. این راه فوق العاده ای واسه محدود کردن فهرست ایده هاتونه؛ به این شکل ایده های خوب واقعا خودشون رو نشون میدن.
مطلب مشابه :  عسر و حرج چیه و چیجوری میشه اون رو اثبات نمود؟ 

تا جایی که می تونین هیجان و تمرینات گروهی جالب بسازین. این باعث می شه همه علاقمند شده و همکاری کنن.

پیشنهادای کلی واسه کارگاه

  • اگه جلسه ای رو طراحی می کنین، شاید بخواهید قبل از شروع، اونو واسه بقیه آسون کردن هم بکنین
  • جلسه رو با چند یخ شکن شروع کنین تا همه احساس آرامش و راحتی بکنن.
  • آرامش

  • اگه هدف کارگاه تون مطرح کردن موضوع سخت یا حساسیه، باید قبل از شروع به افراد احساس راحتی بدین. یکی از راه های انجام این کار اینه که پیش از بحث در مورد موضوعی سخت، داستانی بگید که کمی هم با موضوع رابطه داشته باشه.
  • بعضی وقتا لازم نیس همه افراد در تموم مدتِ کارگاه حضور داشته باشن. مثلا، شاید مدیر ارشد اجرایی مشغولیات زیادی داشته باشه و نتونه در کل جلسه حضور داشته باشه. جلساتی رو که شرکت کنندگان پرمشغله باید در اونا حضور داشته باشن، شناسایی کنین. و از قبل پیشنهاد کنین که چه زمانی باید به کارگاه بیان و چه زمانی می تونن اونجا رو ترک کنن. اونا مطمئنا از توجه شما تشکر می کنن.
  • اگه امکان داره، از برگزاری کارگاه پس از ناهار، بین ساعت ۲ و ۳ بعدظهر پرهیز کنین. واسه خیلی از افراد این زمان آهسته ترین و بی حاصل ترین زمان روزه. اگه کارگاه خود رو واسه صبح یا آخرای عصر برنامه ریزی کنین، شاید افراد انرژی بیشتری دارن، (اگه مجبورید کارگاه رو اول بعدظهر برگزار کنین، مقدار زیادی قهوه ی غلیظ و چای هم آماده کنین!)
  • برنامه-ریزی

  • اگه هدف پایانی کارگاه تون تصمیم گیری در مورد مطلبیه، هر چقدر که تعداد افراد بیشتر باشه، احتمال رسیدن به تصمیمی درست کمتره. در این موارد سعی کنین تعداد افراد شرکت کننده رو به کمه کم ممکن برسونین آشنایی با راهکارهای مختلف واسه تصمیم گیری گروهی هم مهمه.

دیدگاهتان را بنویسید