طرز برخورد با افراد عصبی؛ چند نکته ای که نا آرومی رو از شما دور می کنه 

 

 

۱. تأیید احساسات

۱. آرامش خود رو حفظ کنین

اگه شمام عصبی شید یا حالت دفاعی بگیرین، خشم اونو زیاد می کنین، ولی اگه خون سرد و منطقی باشین احتمال اینکه طرف مقابل هم آروم شه، بیشتر می شه.

۲. این رو قبول کنین که نمی تونین دیگری رو کنترل کنین

یکی از قسمتای بسیار سختِ رابطه با انسانی دیگر، به ویژه دوست صمیمی یا یکی از اعضای خونواده ، قبول کردن اینه که نمی تونین افکار یا رفتارهای اونو عوض کنین. البته می تونین بهش پیشنهاد کمک بدین، ولی نمی تونین کنترلش کنین.

خونواده

۳. از اون بپرسید چی ناراحتش کرده

بزرگ سالانی که گرفتار به بهونه گیری و خشم هستن، قادر به ایجاد رابطه مؤثر با بقیه نیستن. پس شما باید پیش قدم شید و از اون بپرسید چی ناراحتش کرده. آروم باشین و بهش فرصت بدین خودشو خالی کنه. یادتون نرود که مصرّ و صبور باشین.

مثلا می تونین بگید: «می دونم گفته بودی که همه چی روبه راه، ولی از روی رفتارت می تونم حدس بزنم که تو از چیزی ناراحتی. لطفا درباره بهش با من حرف بزن تا اگه کمکی از دستم برمیاد، برات انجام بدم. اگه الان نمی تونی درموردش صحبت کنی، لطفا هروقت حوصله اش رو داشتی، بیا پیشم. من همیشه آماده ی شنیدن حرفاتم.»

۴. احساسات طرف مقابل رو تأیید کنین

باید به طرف مقابل تون این اطمینان رو بدین که داشتن اینجور احساساتی طبیعیه. این بسیار مهمه، حتی اگه روش بیان احساساتش رو قبول نداشته باشین. تأیید احساساتی مثل خشم یکی از بخشای طبیعی زندگیه که می تونه به مردم کمک کنه با احساسات شون سالم تر برخورد کنن.

مثلا می تونین بگید: «انگار از این شرایط عصبانی ای و البته عصبانیتت هم طبیعیه. به نظرت می تونیم درموردش با هم حرف بزنیم و یه فکری بکنیم تا احساس بهتری پیدا کنی؟»

۲. رابطه رو به طرف مثبت پیش بردن

۱. واسه اشتباه تون معذرت بخواهید

اگه حس می کنین کار اشتباهی نکردین، می تونین واسه این معذرت بخواهید که باعث شدید طرف مقابل تون احساس بدی پیدا کنه.

مثلا اگه اشتباهی کردین، می تونین بگید: «خیلی متأسفم که به طور تصادفی یه فایل ویروسی رو توی کامپیوترت دانلود کردم. می دونم که واسه این کار چقدر ناراحتی و هر کاری از دستم بربیاد واسه تعمیر یا عوض کردن کامپیوترت انجام می دم.»

یا اگه کار اشتباهی انجام دهنده نشده اید ولی بازم طرف مقابل تون ناراحته، می تونین بگید: «خیلی متأسفم از اینکه با سلیقه ی خودم اتاق نشیمن رو رنگ کردم. من نمی دونستم این قدر برات مهمه. از این به بعد سعی می کنم حتما نظر تو رو هم بپرسم.»

۲. از کلمه «ما» استفاده کنین

استفاده از کلمات «من» و «تو» شما رو از طرف مقابل تون جدا می کنه و این جدایی باعث می شه اون حالت دفاعی بیشتری بگیره یا عصبی تر شه. استفاده از کلمه «ما» این طور القا می کنه که شما هر دو در یک تیم هستین و تاحدی از خشم اون کم می کنه.

مطلب مشابه :  طعم بهاری گیلاس "

مثلا این جمله ممکنه باعث افزایش خشم شه: «تو نباید از خراب شدن کامپیوترت ناراحت باشی. کامپیوتر منم خراب شد و من بدون ناراحتی رفتم عوضش کردم. توئم باید همین کارو بکنی.» می تونین همین جمله رو به این شکل بگید: «واسه حل این مشکل چی کار می تونیم بکنیم؟ به نظرت بهتره کامپیوتر رو ببریم واسه تعمیر یا بهتره جدیدش رو بخریم؟ می تونیم با هم فکری بهترین راه رو پیدا کنیم.»

۳. سعی کنین لحن صدای تون طبیعی و مثبت باشه. وقتی با فردی عصبی حرف میزنین، نباید این طور به نظر برسه که دارین دل سوزی می کنین یا خودتون رو برتر از اون میدونید. اگه فکر کنه نگاه بالابه پایین بهش دارین، ممکنه عصبانی تر شه یا دیگر به حرف شما گوش نده. یادتون باشه طعنه آمیز هم حرف نزنید. تن صدای خود رو ثابت نگه دارین تا طبیعی به نظر برسین.

۴. در صورت امکان به واقعیتا بچسبید و منطقی حرف بزنین

از احساسی صحبت کردن یا حرف زدن به نحوی که طرف مقابل اونو «سرزنش و سرزنش» تلقی کنه، پرهیز کنین و درمورد واقعیتایی حرف بزنین که اونو ناراحت کرده. تأکید روی واقعیتا باعث فروکش کردن عصبانیت فرد نمی شه، ولی شرایط رو بدتر هم نمی کنه.

مثلا گفتن این جمله ممکنه فرد رو عصبی تر کنه: «متأسفم که کامپیوتر خراب شد، ولی توئم روی لینک اشتباهی کلیک کردی. پس همه ش هم تقصیر من نبود.» درعوض، گفتن این جمله عصبانیتش رو کمتر شعله ور می کنه: «من روی اون لینک کلیک کردم و کامپیوتر خراب شد. کاریه که شده و نمی شه تغییرش داد. حالا باید با هم یه فکری بکنیم. می تونیم با هم کامپیوتر رو بدیم تعمیر کنن یا اینکه می تونیم یه جدیدش رو بخریم.»

۵. از منطقی فکرکردن حمایت کنین

متقاعدکردن فردی عصبی واسه منطقی فکرکردن، کار ساده ای نیس، ولی اگه بتونین این کار رو بکنین، شاید بر عصبانیتش غلبه می کنن.

این روش واسه همه جواب نمی ده، ولی اگه کمک کنین کسی بفهمد که عصبی شدن مشکلی رو حل نمی کنه، ممکنه همین شروعی واسه منطقی فکرکردنِ اونم باشه. شاید بگید: «می دونم که حالا عصبانی ای و البته حق هم داری که عصبانی باشی. بیا با هم حرف بزنیم و ببینیم چه راه هایی واسه حل این مشکل داریم و با هم شرایط رو بهتر کنیم.» حتما احساساتش رو تأیید کنین تا حرفای تون رو حمل بر «خودبزرگ بینی» نکنه و فکر نکنه نمی تونین درکش کنین. بعد از تأیید احساساتش می تونین تشویقش کنین منطقی فکر کنه.

۳. تغییر وضعیت

۱. به شخص مقابل فضا و زمان بدین

کسی که خیلی عصبانیه، ممکنه نمیگه وگویی منطقی با شما داشته باشه. بعضی وقتا بهترین کار اینه که بهش فرصت بدین آروم شه تا بعدا بتونه با شما حرف بزنه. اگه این شخص کسیه که با شما زندگی می کنه، می تونین در این لحظات به اتاق دیگری با حتی بیرون خونه برید و سرتون رو گرم کنین.

مطلب مشابه :  عصاره چای سبز؛ ۱۰ خاصیت اثبات شده واسه سلامتی و کاهش وزن 

۲. به طرف مقابل پیشنهاد کنین فضایش رو عوض کنه

خیلیا وقتی عصبانی ان، از پیشنهاد تغییر فضا استقبال می کنن. رفتن از فضای بسته به فضای بیرون می تونه خیلی کمک کنه و ایجاد وخوی فرد رو بهتر کنه.

می تونین خیلی رک بهش بگید: «تو ناراحتی. بیا بریم قدم بزنیم و یه کم درموردش حرف بزنیم» یا اینکه به طور غیرمستقیم حرف بزنین و بگید: «من باید برم بیرون و یه چیزی بخرم. دوست داری توئم بیای یه هوایی بخوری؟»

۳. تشویقش کنین نفس عمیق بکشه یا مدیتیشن کنه

یکی از راه های بسیار خوب واسه مقابله با خشم یا احساسات شدیدِ دیگر، اینه که آروم بشینین و نفس عمیق بکشین. ترکیب تنفس عمیق با تمرینات مدیتیشن، مثل تصور مکانی خوشحال یا تصور احساسات منفی ای که دارن از بدن خارج می شن، می تونه اثر این کار رو چند برابر کنه.

اگه فرد بخواد، می تونین راهنمایی اش کنین یا حتی خود شمام با اون همراهی کنین. مثلا، واسه مدیتیشن به این تمرین دقت کنین:

  • در جای راحتی بشینین و پاهای تون رو روی زمین بذارین و دستای تون رو هم روی پاهای خود بذارین. چشمان تون رو ببندید.
  • نفس عمیقی بکشین و با هر بازدم، شکم خود رو از هوا پر کنین. تصور کنین همونجوریکه هوا وارد بدن تون می شه، چراغی هم در گوشه ذهن تون روشن می شه.
  • به آرامی و هوشیارانه هوا رو بیرون بدین. با هر بازدم احساسات منفی رو به شکل رنگای تیره و کدری تصور کنین که از بدن تون خارج می شه و تنها روشنایی باقی می مونه.
  • ۱۰ تا ۲۰ بار به همین ترتیب دم و بازدم داشته باشین یا تا وقتی این تمرین رو ادامه بدین که احساس آرامش و راحتی کنین.

۴. واسه مشکل راه حل پیشنهاد بدین

اگه فرد عصبی نمیتونه بر احساساتش مسلط شه و منطقی فکر کنه، بهش چند راه حل پیشنهاد بدین. اگه فرد در اول راه حلای پیشنهادی تون رو رد کرد، زیاد تعجب نکنین. ممکنه واسه آروم شدن و بررسی گفته تون نیاز به زمان داشته باشه. شاید بعدا با حال بهتر پیش شما میاد و می گه که یکی از راه حلای تون رو استفاده کرده.

۵. از فرد مقابل بپرسید واسه آروم شدنش به چی نیاز داره

اگه واقعا نمی دونین چه جوری بهش کمک کنین، می تونین از خودش بپرسید. شاید در جواب بگه که تنها نیاز به زمان داره یا نیاز به آغوش یا پیاده روی داره.

۶. مباحث حساس رو در زمان دیگری مطرح کنین

اگه با کسی مکالمه ای داشتین که باعث عصبانیتش شده، بهتره ادامه بحث رو فعلا آزاد کنین و واسه زمان دیگری بذارین. به طرف مقابل تون فرصت بدین بر خشم ساده اش غلبه کنه و بعد که آروم و منطقی شد، دوباره با اون صحبت کنین.

منبع : wikihow

دیدگاهتان را بنویسید