عصبانیتای بی دلیل ما از کجا نشأت میگیره؟ 

 

خشم و عصبانیت از اون دسته احساسات انسانیه که در صورت کنترل نکردن می تونه بسیار تخریب کننده باشه. بعضی از افراد، همیشه به دلایل مختلف عصبانی می شن و ناراحتی شون رو به دور و بریا هم منتقل می کنن. خشم باعث تحریک پذیری و بداخلاقی آدم می شه. احساس خشم مثل یک طوفانه و این طوفان هرچیزی رو که در دورش باشه، خراب می کنه. اگه شمام از این دسته افراد هستین، بهتره هر چه زودتر واسه رفع این مشکل اقدام کنین. چون خشم و عصبانیت بیش ازحد، آثار مخربی بر جسم و روح تون داره. واسه این کار، اول لازمه بدونین دلیل عصبانیت تون چیه و بعد به دنبال راه حل بگردید. در این مطلب، بعضی از عوامل خشم و عصبانیت رو بررسی می کنیم. با ما همراه باشین.

 

۱. راحت نبودن

عصبانیت معمولا به دلیلای زیادی در آدم ایجاد می شه. یکی از این دلایل، تعیین نکردن حدومرز در رفتار با دیگرونه. مثلا، بعضی افراد قدرت نه گفتن به بقیه رو ندارن. هر بار که کسی واسه کاری به اونا مراجعه می کنه، بهش جواب مثبت میدن؛ حتی اگه خودشون وقت یا شرایط انجام اونو نداشته باشن. در این حالت، فرد تحت فشار قرار میگیره و احساس می کنه بقیه در حال سوءاستفاده از اون هستن. این به نوبه ی خود باعث ایجاد خشم و عصبانیت می شه.

۲. فعالیت زیاد

بعضی افراد در انجام کارای خود برنامه ریزی درستی ندارن. این افراد در کارای خود غرق می شن و حتی زمان کافی واسه خواب و استراحت پیدا نمی کنن. اونا کم کم در مهارتای عاطفی شون با مشکل روبرو می شن و حتی ممکنه افسردگی به سراغ شون بیاد. تصور نکنین فقط افرادی که تموم روز گریه می کنن و از تخت شون بیرون ، افسرده هستن. افزایش تحریک پذیری هم یکی از نشونه های عادی افسردگیه.

برنامه-ریزی

۳. اضطراب

اضطراب هم یکی از دلایل خشم و عصبانیته. اضطراب بیش ازحد باعث می شه افراد تحت فشار قرار بگیرن. واسه همین، این افراد زیاد کار می کنن تا بتونن این احساس داخلی رو مدیریت کنن. کافیه در این حالت یک وضعیت سخت واسه شون پیش بیاد، به سرعت به هم می ریزند و این حالت به شکل خشم یا عصبانیت ظاهر می شه.

مطلب مشابه :  طرز تهیه یک نوشیدنی مفید واسه سم زدایی بدن 

۴. انتظارات ما

تحقیقات روان شناسی نشون می ده که دلیل عصبانیت خیلی از افراد و زن و شوهرا به نوع روابط شون برمیگرده. درواقع اونا از دست همسر، فرزندان، والدین و همکاران شون عصبانی هستن. مثلا اونا فکر می کنن که بقیه اونا رو ندیده می گیرن یا مهم نیستن و اون ارزش لازم به کاراشون داده نمی شه.

بعضی وقتا برآورده نشدن انتظاراتی که از بقیه دارین، باعث ایجاد خشم و عصبانیت می شه. مثلا، توقع دارین دوستان تون از شما حمایت کنن، اما اونا این کار رو نمی کنن. توقع دارین همسرتون بیشتر در کارای منزل کمک کنه، اما اون این کار رو انجام نمی ده. این موارد خشم و عصبانیت رو در شما ایجاد می کنن. البته ممکنه در اون لحظه دلیل این عصبانیت رو ندانید.

یکی دیگر از دلایل عصبانیت اینه که ما تمایل داریم، چیزایی که در دور مونه تحت کنترل خودمون بگیریم. تحقیقات نشون می ده افرادی که دوست دارن به بقیه کمک کنن، روش کنترل خشم خود رو یاد می گیرن و در ایجاد رابطه سالم با بقیه موفق عمل میکنن.

۵. ترس و تنهایی

بعضی وقتا ممکنه تمایل به انجام کارا به تنهایی یا احساس ترس، خودش نشونه ای از وجود عصبانیت باشه. در این حالت حس عصبانیت در شما هست، اما نمی تونین اونو نشون بدین.

شخصی به نام سیندی، یک نمونه از این موارده. اون به ظاهر خوشحال و پرانرژی بود، اما بیشتر احساس خستگی می کرد. سیندی سعی می کرد همه رو از خود راضی و خوشحال نگه داره. اون دو کودک معلول داشت و همسرش هم در کارا بهش کمک نمی کرد. سیندی در ۳۰ سالگی به یک روان دکتر مراجعه کرد. بررسی افکار و احساسات اون نشون داد دلیل عصبانیت زیاد اون، رفتار اشتباه خودشه. اون واسه همه وقت می گذاشت اما نسبت به خودش بی توجه بود. همه کارا رو به تنهایی انجام می داد و به همسرش فرصت نمی داد که با فرزندان شون رابطه خوبی برقرار کنه. درواقع دلیل عصبانیت اون تنهایی و پشتیبانی نکردن همسرش بود.

شاید شمام مثل سیندی، با احساس تون هماهنگ نیستین. فریس (نویسنده ی کتاب «۴ قدم لازم واسه ایجاد اعتماد به نفس») می گه: «بیشتر ما یاد نگرفته ایم که چیجوری احساسات مون رو کنترل و هدایت کنیم. هنگامی که جامعه ما رو تشویق می کنه که مطیع باشیم و از درگیریا دوری کنیم، خشم بیشتری به ما جمله میاره، چون احساس خشم در ما هست».

مطلب مشابه :  عفونت قارچی واژن، علائم، پیشگیری و علاج های خونگی اون 

خیلی از ما به دلیل ترس از آسیب زدن به احساس بقیه یا خراب شدن روابط مون با اونا، از بروز خشم مون می ترسیم. درواقع احساس خشم نباید فروخورده شه و فقط باید بهش درست توجه کرد. کنترل احساس با سرکوب کردن اون متفاوته. هر یک از احساسات ما واقعیتی رو به ما نشون میدن. احساس خشم و عصبانیت هم به ما نشون می ده که موضوع یا چیز اشتباهی هست که باید برطرف شه.

مثلا سیندی باید با همسر خود صحبت می کرد، درباره نگرانی هاش می گفت و از اون میخواس بیشتر حمایتش کنه تا حس کنه تنها نیس. ما باید یاد بگیریم به خودمون توجه کنیم و با مدیریت افکارمان، راه حل مناسب رو قبل از عصبانیت پیدا کنیم.

موارد پیشنهادی زیر می تونه در مدیریت خشم و عصبانیت به شما کمک کنه

  • نشونه هایی که قبل از ایجاد خشم به سراغ تون میاد بشناسین؛ این نشونه ها می تونه واسه هرکسی فرق داشته باشه.
  • بدون اینکه کسی رو سرزنش کنین، احساس تون رو بروز بدین.
  • واسه حل مشکلاتِ پیش رو برنامه ریزی کنین.
  • نفس عمیق بکشین.
  • مراقب افکار منفی تحریک کننده باشین.
  • اگه در شرایط بدی هستین از بقیه کمک بخواهید.
  • وقتی شرایط بدتر می شه و در شرایط بدی قرار می گیرین کمی به خودتون فرصت بدین. به بقیه بگید که می خواید گفت وگو رو در شرایط دیگری که هر دو آروم هستین ادامه بدین.

کلا خشم احساسی ثانویهه و دلیل اصلی این سرخوردگی و تحریک پذیری، احساسات آسیب زایی مثل تنهایی (مثل مورد سیندی)، غم و اندوه یا ترسه که معمولا پیداکردن عامل اصلی می تونه سخت باشه. درواقع احساسات مثل یک اقیانوسه که فقط سطح اون دیده می شه و باید دلیل اصلی ایجاد احساس بررسی شه.

به یاد داشته باشین که احساس عصبانیت و خشم به معنای انجام رفتاری خشن نیس. خشم احساسی مهم و حیاتیه. شناخت احساس خشم و استفاده از این آگاهی واسه درک احساسات ضعیف مفید و کلید سلامت عاطفیه.



دیدگاهتان را بنویسید