علائم استرس در مردها چیه؟ 

 

 

وقتی شرایطی خاص، فشار زیادی به فرد وارد می کنن و توانایی روبرو رو از اون میگیره، به این شرایط استرس می گیم. اما استرس شکلای مختلف مختلفی داره. وقتی از استرس صحبت می کنیم با دو نوع اون روبرو هستیم: یوسترس (استرس خوب) و دیسترس (استرس بد).

مردها در تشخیص استرس شون، خیلی مهارت ندارن؛ از طرفی استرس تجربه ای شخصیه. چیزی می تونه واسه مردی استرس زا باشه و واسه دیگری این طور نباشه. حتی یک اتفاق می تونه در یک دوره زندگی مردها استرس زا و در دوره ای دیگر، مسئله بزرگی نباشه.

اندازه گیری استرس در مردها

استرس رو میشه به روشای مختلفی محاسبه کرد، اما عموما به شکل یک گزارش به وسیله خود فرد تهیه می شه که در اون نسبت به میزان احساسات خود درزمان یک دوره آزمایشی یا رویدادی خاص اشاره می کنه.

مهم ترین آزمایش رو دو روانشناس به نامای توماس هلمز و ریچارد رای به نام (SRRS) در سال ۱۹۶۷ طراحی کردن. اونا فهرستی از رویدادهای استرس زا مثل نقل جای یا مرگ یک عزیز رو مشخص و یک سیستم ارزشی واسه محاسبه شدت استرس به وجود آوردن. مثلا مرگ همسر بالاترین نمره یعنی ۱۰۰ و رعایت نکردن قانون کمترین نمره یعنی ۱۰ رو دریافت کرد.

نشونه های فیزیکی و علائم استرس در مردها

به یاد داشته باشین که استرس تجربه ای شخصیه و می تونه نشونه های زیادی داشته باشه. نباید از نشونه های یک مریضی به این خاطر که به استرس ربط دارن، غافل شد. واسه تشخیص نشونه های جدی با دکتر خود مشورت کنین:

مطلب مشابه :  عضله سازی در زنان؛ نکات ورزشی و تغذیه ای که خانوما باید بدونن 

درد قفسه سینه، تپش قلب، فشار خون بالا، تنگی نفس، خستگی، کمبود میل جنسی، درد عضلانی، سردرد، سرگیجه، سفت شدن فک و دندان قروچه، خشکی گلو، سوءهاضمه، یبوست، اسهال، افزایش تعرق، درد معده، افزایش یا کاهش وزن و مشکلات پوستی.

نشونه های و علائم روانشناسی استرس

غمگین بودن، افسردگی، گریه کردن، تنهایی، بی خوابی، تغییر ایجاد وخو، نگرانی، هیجان زیاد، عصبانیت، پرخوری، احساس ناامنی، کاهش کارکرد، حواس پرتی در کار، تغییر روابط، افزایش مصرف سیگار و نوشیدنیای الکلی.

واقعیتایی در مورد استرس مردها

کلمه «استرس» از مجموعه لغات در بخش ی مهندسی گرفته شده که در اون به فشار، مقاومت، انعطاف پذیری، نقطه شکست و توانایی ارتجاعی مواد اشاره می شه.

استرس به شکل کلی به دو شکل تجربه می شه: فیزیکی و روانی که هر دوی اونا به هم ربط پیدا می کنه. مثلا جانیس گلاسرِ روانشناس نشون می ده که چه جوری استرس طولانی باعث کاهش کارکرد دستگاه ایمنی، افزایش خطر دچار شدن به عفونت و کاهش توانایی جنگ با مریضی و درمون بافتای آسیب دیده می شه.

استرس مکانیزمیه که به ما توانایی روبرو با تهدیدات رو می ده. ما توانایی اونو پیدا می کنیم تا با تهدیدا روبرو شیم و از اونا دوری کنیم.

استرس به همون اندازه که بده، می تونه خوب هم باشه. بدون استرس، شاهد افزایش ترشح آدرنالین در خون، توانایی حل مشکلات، کسب تجربه و انجام تغییرات مهم نخواهیم بود. استرس به ویژه استرس دراز مدت می تونه باعث مریضی یا وخامت اون و یا حتی کاهش عمر شه.

مطلب مشابه :  طرح ریزی کارگاه های آموزشی؛ مراحل و پیشنهاد هایی واسه برگزاری موفق اونا 

مدیریت استرس واسه سلامتی ضروریه و باید هر روز اونو تمرین کنیم.



دیدگاهتان را بنویسید