آیا گوگل پلاس آینده سئو خواهد بود؟

سرویس گوگل پلاس یا همون شبکه اجتماعی گوگل چقدر در سئو یه سایت مهمه و حضور در اونو چقدر باید جدی گرفت، نظر افراد با تجربه در این مورد تاکید بر حضور در این شبکه اجتماعی داره؟

سرویس Google+ یا همون شبکه اجتماعی رسمی گوگل، یکی از سرویس هاییه که طی یه مدت رشد زیادی کرده، گوگل پلاس نه فقط یه شبکه اجتماعیه بلکه راهی واسه رتبه بندی موتور جستجوی گوگل هم هست. مدیران سایت و کار و کاسبیای بزرگ به این فکر می کنن که گوگل پلاس می تونه نقطه عطف مهم و بزرگی در مورد مارکتینگ باشه. با این فرض، سرویس گوگل پلاس به کسب و کارهایا کمک می کنه تا اونا رو در مورد سئو و رتبه های جستجو موفق تر کنه.

الان کارشناسان وب و شبکه های اجتماعی در حال بررسی دقیق تر اهمیت شبکه اجتماعی Google+ در  سئو هستن. با در نظر گرفتن اینکه موتور جستجوی گوگل تقریباً بیشتر از نصف روند سئو رو در برداره به این نتیجه رسیدن که سرویس گوگل پلاس مطمئنا در این پروسها موثر میشه.

بعضی از این افراد مثل Merry Morud (مدیر تبلیغات شرکت aimClear) میگه: “Social Signals در واقع جانشین لینکا در اهمیت سئو می شن. در زمان قدیم سئو، لینک دهیا و ساختارهای پیوندی بین لینکا مهم ترین اصل سئو بوده اما امروزه با وجود شبکه های اجتماعی، سئو گسترده تر شده و به اصطلاح دموکراسی تر شده.” خانوم Morud در ادامه میگه: “سئو دیگه یه ساختار ساده نیس، سئو امروز به یه نماد قدرت و قدرت تبدیل شده.”
با در نظر گرفتن تغییرات پیش اومده در موتورهای جستجو، گوگل پلاس واسه کسب و کارایی که به دنبال بهبود رتبه خود هستن، به احتمال زیاد حتی از فیس بوک هم مهم تر میشه.

Merry Morud در این رابطه میگه: “گوگل پلاس یه شوخی نیس! گوگل پلاس قوی تر می شه. پس اگه در اون فعالیت ندارین، از همین حالا شروع کنین.” گوگل از سرویس Google+ اطلاعات زیادی دریافت می کنه که این موارد مطمئنا می تونن بر سئو تاثیر خوبی بذارن. هم اینکه گوگل ۱۰۰% بهتر می دونه تا از سرویس اختصاصی خودش اطلاعات بیشتری به دست بیاره تا از شبکه های اجتماعی دیگری مثل Facebook.” صحبتای خانوم Morud با اینکه عجیب و شاید غیر منطقی به نظر برسه اما یادمون نره که اون یه مدیر کار بلد و ماهر و با تجربه در این مورده . یافته های نشون میده فرضیه های Morud هیچ وقت دور از انتظار نیستن. اطلاعات دریافت شده از شبکه های اجتماعی که در روند سئو اثر می ذارن با عنوان Social Signals شناخته می شن.

Social Signalا در واقع قرار نیس جای رد و بدل کردن لینکا رو بگیرن. بلکه قراره حضوری پررنگ تر در سئو داشته باشن. با اینکه نظر Merry Morud اینه که Social Signalا به زودی جای لینکا رو می گیرن.

مقایسه ای باحال بین گوگل پلاس و فیس بوک:

شایدً بخش Recommendations تبلیغات فیس بوک یکی از مهم ترین عوامل تشویق کننده واسه جذب تبلیغات به وسیله تبلیغ کنندگانه. اما این تبلیغات با اینکه در فضایی پربار به نمایش گذاشته می شن اما به دلیل مشکلات نمایشی در موبایلا، شاید خیلی هم مناسب نباشن.

مشکلات

فیس بوک واسه تبلیغات از سه نوع Desktop, Mobile و Right-Rail استفاده کرده. اما این نوع نمایش تبلیغات واسه دستگاه های قابل حمل مثل موبایلا زیادتر از اندازه سنگین هستن. این نظر خانوم Morud واسه تبلیغات در این شبکه اجتماعیه.

موبایل

اون عقیده داره این حجم بالا منتهی به کلیک کردنای اشتباه کاربران می شه و در این صورت اختلاف زیادی بین کلیکای واقعی و کلیکای اشتباه صورت میگیره.

واسه مدیریت این مشکل، خانوم Cindy Krum (مؤسس و مدیر اجرایی MobileMoxie) به کسائی که مایل به ارائه تبلیغاتشان به فیس بوک هستن پیشنهاد داده تا قبل اینکه تبلیغ خود رو به صورت پایانی ارائه کنن، اونو آزمایش کنن تا از وضعیت نمایش اون در دستگاه های جور واجور باخبر شن چون که خیلی از تبلیغات در موبایلا نشون داده نمی شن و یا اگه هم نشون داده شن ناقص و مشکل دار هستن.

دلیل این مشکل در فیس بوک اینه که فیس بوک از Ajax و JavaScript در بخش تبلیغات موبایلی خود استفاده نکرده. پس تبلیغاتی که بر مبنای ای جکس یا جاوا باشن در موبایلا بارگذاری نمی شن و این مطمئنا یه ضرر بزرگ میشه که هرکسی به اون توجه نمی کنه.

این مشکلات موجود در فیس بوک می تونه دلیلی واسه تغییر تصور کاربران و کسب و کارا به سمت گوگل پلاس باشه که این سیستم با در نظر گرفتن اینکه به طور کاملً سفارشی سازی شده براساس محل زندگی افراد نشون داده می شه و این موضوع از روی آی پی مشخص می شه، امکان فعال سازی در ایران رو نداره و همین نکته هم می تونه دلیل دیگری واسه به کار گیری سرویس گوگل پلاس واسه سایتای ایرونی باشه.

Merry Morud هم اینکه میگه: “فیس بوک زیادتر از اندازه شلوغ شده! پس گوگل پلاس با سرورهای مجهزتر و مهم تر از اون بدون تبلیغ بودن، یه گزینه مناسب واسه کاربران میشه.”

با در نظر گرفتن همه این موارد و با در نظر گرفتن حضور چشم گیر Social Signals که در رتبه بندیای سئو اثر به سزایی دارن، تبلیغ کنندگان دیگه نمی تونن نبود حضور خود در گوگل پلاس رو توجیه کنن.

با در نظر گرفتن گفته Morud: “گوگل در حال اختصاصی کردن Social Signals از گوگل پلاسه و این یکی از بزرگ ترین چند تا نکته مهم در مورد سئو میشه که نمیشه اونو رد کرد.”

مشاهده نسخه PDF مقاله:  گوگل پلاس آینده سئو میشه؟

مطالب مرتبط