ابزارها و خدمات موتورهای جستجو

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

وسیله ها و خدمات موتورهای جستجو

علی بلوری

۸

۰

۲ ۱۰۴۶

سرفصلای راهنمای کامل سئو و بهینه سازی سایت

اصول مقدماتی سئو

موتورهای جستجو چیجوری عمل میکنن؟

کاربران چیجوری از موتورهای جستجوگر استفاده می کنن؟

به چه دلیل بازاریابی موتورهای جستجو لازمه؟

طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

تحقیق کلمات کلیدی

چیجوری تجربه کاربری و محتوا بر رتبه سایت تاثیر می ذارن؟

افزایش محبوبیت و تعداد بک لینکا

بک لینک

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

فصل ۱۰ – پیگیری و آزمایش موفقیت

 

این مطلب به وسیله محمد حسین قوامی ویرایش شده.

کارشناسان سئو در کار خود وسایل زیادی استفاده می کنن که بعضی از این وسیله ها به وسیله خودِ موتورهای جستجو جفت و جور شدن. موتورهای جستجو دوست دارن وبمسترها محتوای خود رو طوری تولید کنن که هم واسه کاربران جذاب باشه و هم واسه رباتای خزنده قابل فهم باشه. بخاطر این وسیله ها و فرصتای خیلی از امکان تحلیل گرفته تا راهنماییای جور واجور در اختیار ما قرار میدن. هم اینکه، موتورهای جستجو واسه تشخیص کیفیت سایتا از فاکتورهای زیادی استفاده می کنن. در این مطلب تلاش می کنیم به بررسی وسیله ها و خدماتی که مورد استفاده موتورهای جستجو هستن، بپردازیم.

 قراردادای موتورهای جستجو

۱٫ نقشه سایت

نقشه سایت یا سایت مپ، فایلیه که لیستی از نشانیای مهم ترین محتواهای موجود در سایت رو در بر داره تا خزندهای موتورهای جستجو بتونن خیلی راحت سایت رو ایندکس کنن. نقشه سایت شما، کارش اینه که به موتور جستجو کمک کنه محتوایی که تا حالا در سایت شما پیدا نکرده، یافته و طبقه بندی کنه. نقشه های سایتا شکلای جور واجور جورواجور داشته و می تونن شکلای مختلفی از محتوا رو از جمله ویدیوها، تصاویر و متن رو به رباتای خزنده نمایش بدن.

واسه کسب اطلاعات کامل تر درباره نقشه های سایتا و چگونگی ساخت اون، می تونین مقاله ای که قبلاً در وبلاگ نوین با عنوان سایت مپ یا نقشه سایت چیه؟ منتشر کردیم رو بخونین. این نقشه ها سه نوع دسته بندی دارن:

XML

نقشه سایت با پسوند xml واسه راهنمایی موتورهای جستجوگر هستش. با به کار گیری این نقشه سایت میشه رباتای موتورهای جستجوگر رو از آخرین به روزرسانیا باخبر کرد.

مزیت: XML عادی ترین و شناخته شده ترین فرمت واسه جفت و جور نقشه سایته. این فرمت واسه موتورهای جستجو هم به آسونی قابل تشخیص بوده و به وسیله خیلی از وسایل تولید نقشه سایت هم می تونه ساخته شه.

عیب: فایلای XML معمولا حجیم هستن. از اونجا که XML در همه جای فایل نیاز به برچسبای باز و برچسبای بسته داره، اندازه فایل ممکنه بسیار بالا بره.

RSS

آر اس اس واسه نمایش تموم محتویات یه صفحه وب بدون هیچ دیزاین یا صفحه آرایی و فقط واسه خوندن اطلاعات و محتویات یه صفحه استفاده می شه.

مزیت: نگهداری نقشه سایت RSS  آسون هستش. کد نویسی نقشه های RSS (در صورت ضرورت) از جمله در زمان اضافه شدن محتوای جدید، آسونه.

عیب: مدیریت RSS سخت تره. با اینکه RSS یه جور روایت متفاوت از XMLه، اما مدیریت اون به دلیل به روز شدنای زیاد به مراتب از XML سخت تره.

Txt

نقشه سایت txt واسه سایتایی که نشانی صفحاتشان تغییری نمی کنه مناسبه.

مزیت: ساخت اون بسیار آسونه. نقشه سایت از نوع Txt  از یه URL در هر خط، با ظرفیت ۵۰۰۰۰ خط جور واجور.

عیب: امکان اضافه کردن meta data به صفحات رو نداره.

۲٫ فایل Robots.txt

فایل robots.txt فایل متنی با فرمت txtه که وب مسترها بوسیله اون می تونن چگونگی خزیده شدن و ایندکس شدن سایت شون به وسیله رباتای موتور جستجوگر رو تعیین کنن.

در واقع وبمسترها با به کار گیری فایل robots.txt می تونن به موتورهای جستجو حالی کنن که رباتا مجاز هستن در کدوم قسمتای سایت “بخزند” و کدوم مناطق غیر مجاز حساب می شن. با این فایل میشه تعیین کرد که  فایلای نقشه سایت و پارامترهای crawl-delay کجا قرار گرفتن.

۲۶ ترفند اینستاگرام که هر شخصی باید بلد باشه!

البته همه رباتا از robots.txt پیروی نمی کنن! بعضی وقتا رباتایی به وسیله هکرها ساخته می شن که این قرارداد رو به رسمیت نمی شناسن، و بعضی وقتا هم از این رباتا واسه دسترسی به داده های خصوصی یا حساس استفاده می شه. به خاطر همین، پیشنهاد می شه که موقعیت بخشای مدیریتی و دیگه بخشای خصوصی سایتایی که به صورت عمومی در حال نمایش هستن، در فایل robots.txt نوشته نشه. به جای این کار، بهتره این صفحات در برچسب meta robots به کار برده شده که موتورهای جستجو هم نتونن این داده های حساس رو طبقه بندی کنن.  واسه کسب جزئیات بیشتر، می تونین نگاهی به راهنمای ما درباره فایل Robots.txt بندازین.

هک

۳٫ رباتای متا

متا تگا اسنیپت های متنی هستن که محتوای یه صفحه رو توصیف می کنن. جالبه بدونین متا تگا روی صفحه سایت ظاهر نمی شن، اما در کدهای HTML صفحه وجود دارن و باید در قسمت head فایل html نوشته شه. متا تگا واقعا، متا تگا توضیحات مختصری درباره محتوای صفحه به موتورهای جستجو ارائه می کنن.

در این مثال، عبارتای NOINDEX و NOFOLLOW به رباتا میگن که این صفحه نباید ایندکس شده و هم اینکه لینکای این صفحه نباید به وسیله این رباتا دنبال شن.

۴٫ تگ Rel=Nofollow

اگه می خواین در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیارین، می تونین مطلب ما درباره لینک نوفالو (nofollow) رو بخونین.
نوفالو

۵٫ تگ Rel=canonical

تگ Canonical راهی واسه کمک به گوگل جهت تشخیص بهترین مطلب، میان مطالبیه که از شباهت زیادی نسبت به همدیگه دارن. اگه بخوایم ساده تر بگیم، وقتی که تگ Canonical یا تگ کنونیکال (همون کد معروف Rel=Canonical) تو یه صفحه قرار میگیره، گوگل به آدرسی که این تگ در اون وارد شده، اهمیت بیشتری میده و ً اون صفحه رو در یافته های جستجو ایندکس می کنه. مثلا تصور کنین که موتورهای جستجو با این تعداد نشانی می تونن به صفحه اصلی سایت شما دسترسی داشته باشن:

  • http://www.example.com
  • http://www.example.com/default.asp
  • http://example.com
  • http://example.com/default.asp
  • http://Example.com/Default.asp

واسه شما به عنوان یه آدم، تموم این URL های یه صفحه با مفهومی برابر رو نشون میده، اما واسه خزندهای موتورهای جستجو هر کدوم از این نشانیا، یه صفحه یکتا و جدا از هم از بقیه هستن. در نتیجه، ما در این مثال ساده ۵ صفحه تکراری از صفحه اصلی سایت داریم، اما واقعا این فقط بخشی از مشکلاتیه که امکان داره با اونا روبرو شید.

مشکلات

برچسب canonical راه حل اصلی این مشکله. این برچسب به موتورهای جستجو میگه که فلان نشانی از نوع کانونیکاله و در صورت دیده شدن در چندین نشانی، باید به عنوان یه صفحه دیده شه. این مثال رو ببینین:

راه حل

پیشنهاد می کنم واسه درک بهتر این معنی، مقاله هر چیزی که باید درباره تگ Rel=Canonical بدونین! رو حتماً بخونین.

وسایل موتورهای جستجو

گوگل وبمستر یا کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل یه منبع مهم واسه بیشتر افراد مثل وبمسترها، کارشناسان بازاریابی، سئوکاران، طراحان، صاحبان کسب وکارها و پیشرفت دهندگان اپلیکیشنا هستش. در گوگل وبمستر می تونین به امکانات زیادی دسترسی داشته باشین، از جمله موارد زیر:

بایدها و نبایدهای تولید محتوا و کپی رایتینگ سئو

هدفگیری جغرافیایی – اگه سایت شما به دنبال مخاطبانی تو یه موقعیت یا کشور خاصه، واسه شما شاید با در نظر گرفتن اطلاعاتی که در اختیار گوگل می ذارین، مشخص کنین سایت شما در هر کشور چیجوری نشون داده شده و کاربران در مناطق جور واجور موقع جستجو به چه چیزایی دسترسی داشته باشن.

دامنه مورد علاقه  – اگه چندین نشانی یا دامنه متفاوت به سایت شما هدایت می شن، می تونین مشخص کنین که گوگل مستقیما کدوم یکی رو به عنوان دامنه اصلی در نظر بگیره. مثلا اگه دامنه اصلی شما http://www.example.com باشه و گوگل لینکی به شکل http://example.com پیدا کنه، با اون درست مثل http://www.example.com رفتار می کنه.

اندازه خزش (Crawl Rate) – این اندازه روی سرعت (و البته نه تعداد) درخواستای رباتای گوگل در روند “خزیدن” اثر میذاره.

بدافزار (Malware) – گوگل در صورت پیدا کردن هر گونه بدافزار که به تجربه کاربری و رتبه سایت شما آسیب می زنه،  این موضوع رو به شما اطلاع میده.

خطاها در خزش (Crawl Errors) – گوگل در صورت برخوردن به این نوع خطاها از جمله خطاهای ۴۰۴، شما رو باخبر می سازه. واسه حل این خطاها می تونین راهنمای کامل رفع crawel Errors رو بخونین.

پیشنهادهای HTML – گوگل به دنبال عناصر HTML مخالف با موتورهای جستجو مثل توصیفات متا و برچسبای عنوان گشته و شما رو از وجود اونا باخبر می سازه.

سایت شما در محیط وب

آمارهای ارائه شده به وسیله موتورهای جستجو از جمله تاثیر کلمه کلیدیا، تعداد کلیلکا، صفحات برتر دیده شده در جستجو و آمار لینکا، به کارشناسان سئو در رصد و بهتر شدن وضعیت سایت کمک بزرگی می کنن.

تنظیمات سایت

این بخش مهم به شما امکان میده نقشه سایت خود رو بسازین، ، فایل robots.txt رو تست کنین، لینکا رو تنظیم کرده و درخواستای تغییر نشانی رو موقع حرکت از یه دامنه به دامنه دیگه ثبت کنین. این بخش هم اینکه شامل قسمتای تنظیمات و پارامترهای URLه که در بخش قبلی درباره اون صحبت شد.

معیارهای ۱+

به اشتراک گذاری محتوای شما در گوگل پلاس معمولا روی یافته های جستجو اثر میذاره. در این بخش می تونین اندازه تاثیر به اشتراک گذاشته شدن محتواتون در گوگل پلاس رو ببینین.

آزمایشگاها (Labs)

در این بخش از کنسول جستجوی گوگل، می تونین گزارشایی رو ببینین که از نظر گوگل هنوز در مرحله آزمایشی هستن اما واسه وبمسترها شک نداشته باشین مهم هستن. یکی از مهم ترین این گزارشا، کارکرد سایته، که میگه سایت شما با چه سرعتی واسه بازدیدکنندگان بارگذاری می شه.

وسایل وبمستری بینگ

براساس نظرسنجیای انجام شده به وسیله comScore در سال ۲۰۱۳، بینگ حدود ۱۷٫۹% از بازار جستجوی ایالت متحده آمریکا رو به خود اختصاص داده. هنوزم بیشتر افراد روی موتور جستجوی گوگل تمرکز دارن و دوست دارن بیشتر با این موتور جستجوگر کار کنن. تقریباً میشه گفت این آدما به موتورهای جستجوگر غیر از گوگل اهمیت نمی دن یا تصور دارن که هر روشی که واسه گوگل کار می کنه باید واسه موتورهای جستجوی دیگه هم کار کنه. می تونین واسه آشنایی بیشتر با این وسیله مقاله سئو واسه وبمستر بینگ رو بخونین. بعضی از ویژگیای این وسیله وبمستر عبارت ان از:

رصد سایتا – این بخش خلاصه ای از کارکرد سایتاتون رو در یافته های جستجوهای بینگ ارائه می کنه. معیارهایی که اینجا می تونین ببینین تعداد کلیکا، اندازه تاثیر، صفحات ایندکس شده و تعداد صفحاتی که به وسیله رباتای خزنده بررسی شدن هستن.

آمارهای خزش (Crawl Stats) – اینجا می تونین گزارشایی در مورد کارکرد رباتای خزنده بینگ ببینین، از جمله اینکه چه صفحاتی در سایت شما بررسی شدن و چه تعداد خطا پیش اومده. درست مثل کنسول گوگل، اینجا هم می تونین نقشه سایت خود رو واسه بررسی بهتر بینگ ارائه کنین.

ایندکس (Index) – این بخش به وبمسترها امکان میده کنترل چگونگی ایندکس شدن سایت هاشون به وسیله بینگ رو در دست بگیرن. اینجا هم درست مثل گوگل امکان می تونین ببینین محتوای شما چیجوری به وسیله بینگ دسته بندی می شه، می تونین نشانیای جدید به نتایح جستجو اضافه کرده، بعضی نشانیا رو خط بزنین یا تظیمات پارامتری رو تغییر بدین.

ترافیک (Traffic) –  بخش ترافیک در وسایل وبمستری بینگ، داده های مربوط به اندازه کلیکا، تعداد دیده شدنا و … از راه موتورهای جستجوی بینگ و یاهو رو در اختیار شما میذاره. اگه قصد تبلیغ در صفحات یافته های موتورهای جستجو رو داشته باشین، این گزارشا یافته های و هزینه های احتمالی این نوع تبلیغات رو هم به شما ارائه می کنن.

خلاصه مطلب

موتورهای جستجو مدتیه که شروع به ارائه ابزارهایی واسه بهتر شده های جستجو کردن. این خود گامی بزرگ در سئو و بهتر شدن روابط بین وبمسترها و موتورهای جستجو حساب می شه. درسته که موتورهای جستجو نقشی مهم در کمک به کارشناسان سئو در بهبود جستجو دارن، اما در آخر مسئولیت اصلی انجام درست سئو بر دوش بازاریابا و وبمسترهاه. واسه همینه که یادگیری درست سئو خیلی خیلی مهمه. در ادامه، به بحث درباره باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو و رفع بعضی ابهامات می پردازیم.

منبع

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت

 

 

باورهای نادرست درباره موتورهای جستجو

 

 

 

مطالب مرتبط