الگوریتم کبوتر گوگل و تجارت های محلی | Google Pigeon Algorithm

کار الگوریتم کبوتر گوگل (یا همون کفتر چاهی خودمون!) به طور خلاصه، نمایش یافته های محلی واسه زیرو رو کردن و گشتنای محلیه.یعنی عبارتایی که در اون نام شهری هست، اولیت نمایش، با در نظر گرفتن بقیه فاکتورای سئو، واسه سایتای محلی باشه.مثلا وقتی عبارت “نصب آسانسور در اصفهان” تایپ می شه، وب سایتایی که دراصفهان به خدمات نصب آسانسور می پردازن، بالاتر قرار گیرد.الگوریتم کبوتر به شهر سایت، شهر جستجو کننده، (علاوه بر کشور) توجه می کنه و تمرکز اون، بر مراکز شهرای کشورهاست و آینده اون شاید منتهی به پوشش شهرای کوچیک و حتی خیابونای شهر شه.

کبوتر

الگوریتم کبوتر، در مرداد ۹۳ برابر با July 2014 اجرا شد و فقط در یافته های مربوط به کشور آمریکا، موثر بود و در دی ماه ۹۳ به چند کشور دیگه (انگلستان،استرالیا و کانادا) هم گسترش پیدا کرد.

کشور آمریکا

الگوریتم کبوتر، یه رقابت واسه برندای بزرگه که به صورت سراسری فعالیت می کنن.بعد از اجرای این الگوریتم، بعضی برندای، بزرگ هم دچار افت رتبه شدن.چون برندای بزرگ، یه تجارت محلی نیستن و نباید به اون شدت، تحت تاثیر الگوریتم کبوتر، قرار گیرند.یه رستوران که به ارائه سرویس غذا یا فست فود می پردازه ممکنه در همه شهرا نمایندگی و محل فیزیکی داشته باشه.اما، وقتی کاربر جستجو کننده، تمایل داره، وب سایتی رو با نشانی فیزیکی نزدیک خود پیدا کنه، طبیعتا برندای بزرگ ، به عقب رانده می شن و تجارتای کوچیک محلی که هیچ وقت دیده نمی شدن،در بالاترین جایگاه یافته های قرار می گیرن(به جای سایتای قوی بزرگ) و رونق بیشتری می گیرن.

فست فود

از طرفی، وقتی کاربر جستجو کننده، به دنبال یه سایت محلی (که تجارت محلی داره) می شه، وقتی با یه برند بزرگ مواجه می شه و به مراد خود و اثری از نام شهر خود در اون سایت، نمی رسه، مشتری اون سایت نمی شه.پس اندازه تبدیل کاربر به مشتری، پایین تر میاد.در نتیجه الگوریتم کبوتر، شاید واسه برندای بزرگ یا حتی وب سایتای محلی، ترافیک کمتری به ارمغان آورد.اما منتهی به ترافیک هدف دار تر و با اندازه تبدیل بیشتری واسه وب سایتا ، می شه.

اینم بگیم، این الگوریتم مانند بقیه الگوریتما، از اونجا که تقریبا نوپا هستش دارای خطای زیادیه.حتی خیلی از وب سایتای با تجارت محلی (در آمریکا) در یافته های جستجوی گوگل دچار افت رتبه شدن.

به صورت پراکنده، در یافته های فارسی ، تماشاگر تغییراتی مربوط به زیرو رو کردن و گشتنای محلی بودیم (فقط با در نظر گرفتن IP جستجو کننده) اما با در نظر گرفتن پراکندگی و نبود موندگاری و ناچیز بودن این تغییرات، هنوز نمیشه گفت که این تغییرات دقیقا مربوط به الگوریتم کبوتره.چون الگوریتم کبوتر، قبل از هر چیز، به درک موقعیت وب سایتا ( به خصوص به کمک google local business) و شهرای جهان و نوع عبارت ها (فیزیکی بودن یا نبودن خدمات) نیاز داره و فعلا به ایران نرسیده.

گوگل قبل از الگوریتم کبوتر، به IP جستجو کننده حساس بود و هست.اما دست کم در ایران، بدون اینکه جستجو کننده، از اسم شهر در query خود استفاده کنه، یافته های محسوسی مشاهده نمی شه.

یادتون نره، نمایش یافته های محلی، همیشه هم ربطی به الگوریتم کبوتر، نداره.وقتی عنوان سایتی، “طراحی سایت در اهواز” است، و در محتوای  اونم ، متونی مربوط به طراحی سایت در اهواز هست، طبیعتا، رتبه خوبی می گیره و گوگل حتما نیاز نداره واسه تطبیق عبارت جستجو شده با یافته های، کلمه “اهواز” و شهر بودن اونو درک کنه.

با در نظر گرفتن الگوریتم کبوتر، چه نکاتی رو رعایت کنیم؟

نکاتی که بعد از به روز سانی الگوریتم کبوتر باید در نظر بگیرین، اهمیت به شاخص هاییه که مربوط به محلی بودن شما می شه که من شخصا، این نکات رو فقط به خاطر الگوریتم کبوتر نمی دونم.چون بدون الگوریتم کبوتر و بدون توجه به اینکه تاثیر این الگوریتم ممکنه فاصله زیادی با زبون فارسی و کشور ایران داشته باشه، نکات مفیدی هستن و در افزایش فروش و رتبه شما تاثیر گذارن:

کشور ایران

۱ – ایجاد صفحات در رابطه واسه هر شهر

– اگه در همه شهرا نمایندگی فروش ساعت دیواری دارین، بهتره، واسه هر شهر، یه صفحه با عنوان مربوط به اون شهر داشته باشین و در محتوای خود، به ارائه اطلاعاتی درباره محل فیزیکی خدمات خود بپردازید.

۲- ارائه اطلاعات محلی به صورت هوشمندانه و غیر اسپم

اسپم

– اگه به صورت سراسری در ایران فعالیت و فروش دارین، اما نمایندگی در شهرا ندارین، به شکلی غیر اسپم، به توضیح چگونگی خدمات و فروش خود به شهرای جور واجور در سایت خود بپردازید.مثلا، شما، فروشنده بازی کامپیوتری هستین و در شهر زنجان فعالیت می کنین، درباره چگونگی همکاریتان با سرویسای پستی شهرای دیگه هم بنویسین.این کار موجب افزایش اعتماد کاری و افزایش اندازه تبدیل و ایجاد یه حس خوب به کاربر می شه.کاربری که از اصفهان جستجویی انجام داده و به سایت مشهدی شما می رسه، ( واسه سایتایی که فروشنده کالا هستن یا خدماتی که نیاز به حضور فیزیکی داره) ، وقتی نام شهر خود رو در سایت شما می بینه، احساس نزدیکی بیشتری به سایت شما می کنه، و احتمال اینکه اون کاربر، در سایت شما، دست به جیب شه، بیشتر می شه! یا این کار حتی احتمال خرید کاربران آماتور وب از سایت شما، که عموما واسه خریدای اینترنتی خیلی، سخت اعتماد می کنن، بیشتر می شه.

۳- دوری از زیاده روی و محتوای اسپم مربوط به شهر (over optimization)

–  اگه در بقیه شهرای ایران، خدماتی ارائه نمی کنین یا خدمات شما، ارتباطی به شهرا نداره و فیزیکی نیس، نباید صفحه های جور واجور درباره شهرای جور واجور بسازین.چون فقط منتهی به دفع بازدید کننده و افزایش Bounce rate می شه.ایجاد محتوای مربوط به شهرا به صورت اسپم، اگه مضر هم نباشه کار الکی ایه.اگه خدمات طراحی سایت ارائه می کنین و تو تهران هستین، کاربری که با جستجو عبارت “طراحی سایت در شیراز” به شما رسیده، واقعا به شما نیاز داره و به دنبال شما می شه؟این کاربر، اولین چیزی که از شما می پرسد اینه که نشانی شما در شیراز کجاس؟ شما می تونین به شیراز تشریف ببرین ؟ در شیراز دفتری دارین؟!