بازسازی برند (Rebranding) در ۱۰ گام – بخش دوم

در ، ۴ قدم رو واسه یه بازسازی برند (Rebranding) موفق توضیح دادیم، این شما و اینم بخش دوم بازسازی برند در ۱۰ قدم:

قدم پنجم: این دو دسته مشتری رو یادتون نره (Shannon Fitzgerald)

بعضی وقتا اونقدر درگیر بازسازی برند میشیم که روش هدف دارای دیگه آگاهی رسانی و تبلیغات رو فراموش می کنیم!
به این دو دسته از مخاطبان توجه کنین:

اونا که اصلا کاری به برند ندارن:

به عنوان یه صاحب یه کار و کاسبی، باید به بعضی از مشتریائی که کلا هیچ کاری نه به برند دارن و نه به لوگو و نه به هیچ کدوم از کارای مربوط به شرکتتون، اهمیت بدین (که کم هم نیستن از این دسته مشتریان).

واسه اونا مهم نیس که شما در بازسازی برندتون، چه تغییری (مثلا) در لوگویتان دادین. واسه اونا فقط و فقط یه چیز مهمه و اون این که تغییرات برند شما قراره چه اثر مفیدی رو در زندگی اونا داشته باشه.

(مثلا در پروژه Rebranding بانک ملت، این بانک علاوه بر تبلیغات زیادی که واسه آگاهی رسانی از ساختارهای جدید برندش انجام داد، تبلیغات زیادی رو هم واسه نشون دادن “به درد بخور بودن خدماتش واسه مردم” و با دقیق شدن و فوکوس کردن بر منافع مشتریان، انجام داد.)

اونا که از تغییر بدشون میاد:

با این حال یه سریای دیگه از مشتریان هستن که از تغییر بدشون میاد. هم زمان که در حال بازسازی برندتون هستین، حواستون باشه که ویژگیایی رو که مردم، بابتش برندتون رو دوست داشتن حذف نکنین.

به مردم توضیح بدین که اونا همون چیزایی رو که دوست داشتن می تونن داشته باشن و فقط دارین امکانات جدید دیگری در اختیارشون می ذارین.

قدم ششم: لطفا کارتون رو به دادگاه نکشونین! (Sonia Lakhany)

مطمئن شید که حق به کار گیری نام تجاری منتخبتان رو دارین، که مجبور به پرداخت جریمه و بازپس دادن نام تجاریتان نشید.

عمق فاجعه وقتیه که هزینه تبلیغات اینترنتی، محیطی، آگاهی بخشی و… رو پرداخت می کنیم و در آخر می فهمیم که تموم تلاش هامون واسه شرکت دیگری بوده!!

قدم هفتم: حضور در شبکه های اجتماعی (Tammy Katz)

مردم باید شما رو در همه جا ببینن. مگه شلوغ تر و صمیمی تر از شبکه های اجتماعی هم داریم؟!

فراموشی رسانه های اجتماعی در روند بازسازی برند، اصطلاحا “باخت خاموش” است؛ می بازید و نمی فهمید به چه دلیل!
مطمئن شید که آژانس برندینگی که طرف قراردادتانه، در بحث رسانه ها و شبکه های اجتماعی، حرفه ای باشه!

قدم هشتم: موزه رو تعطیل کنین! (Zach Alam)

همه چیز رو بازسازی کنین. موزه رو تعطیل و جشنواره فناوری برپا کنین! اثرات برند قبلی و هر اتفاق قدیمی دیگه رو تغییر بدین.

حتی اگه لازم باشه لوگو و نام برندتون رو هم تغییر بدین! مردم باید فرق زیادی رو بین برند جدیدتون و برند قبلی ببینن.

قدم نهم: حسابی سر و صدا کنین! (Rachel Ritlop)

بذارین مخاطبان و مشتریان بدونن اتفاق بزرگی در راه س. در شبکه های اجتماعی سر و صدا به پا کنین!
بذارین مردم بدونن که در جشن بازسازی برندتون:

  • قهوه مجانی سرو میشه
  • یا هنرمندان محبوب هستن
  • و یا مثلا بزرگان صنعت کار و کاسبی تون هستن و…

کارت دعوتاتون باید تو ذهن بینندگان جای بگیرن؛ اونا رو تشویق به حضور در این اتفاق بزرگ کنین!

قدم دهم و آخر: کارمندان رو بی خبر نذارین (Manika Bahuguna)

کارمندان خود رو باخبر نگه دارین. نذارین وقتی یکی از مخاطبان از اون پرسید در شرکت تون چه می گذره، با “نمی دونم” جواب دهد!

نیاز به اطلاع رسانی وسیع و گرون ای نیس. فقط کافیه تا:

  • بازسازی برند رو براشون توضیح بدین
  • اهداف جدید رو روشن کنین
  • و همه رو تشویق به رسیدن به این اهداف کنین!

این نکته رو بدونین که هر کارمند، به تنهایی خود یه رسانه تبلیغاتی قوی واسه اطرافیانشه.

به نظر شما موفق ترین Rebrandingهای ایران رو کدوم برنده ها انجام دادن؟
در بخش نظرات، منتظرتان هستیم!

مطالب مرتبط