تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات در شهرداری کاشان- قسمت ۷

تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات در شهرداری کاشان- قسمت ۷

۱۲) تسریع در برطرف شدن و مشکلات ایجاد شده و ارتباط مستقیم مسئولین شهری با شهروندان: ارتباط مستقیم شهروندان با شهردار و مسئولین شهر باعث میشود که مشکلات شهری هر چه سریعتر به گوش مسئولین برسد و آنها اقدام کنند. (مهدوی، ۱۳۹۱: ۸۱)
۱۳) صرفه جویی در وقت و انرژی: با افزایش استفاده از اینترنت در انجام الکترونیکی کارها،مصرف دو عامل وقت و انرژی تا حد زیادی تقلیل خواهد یافت .به این صورت که شهروندان میتوانند تنها از طریق یک پنجره روی صفحه نمایشگر رایانه خود اغلب کارهای روزانه خود را انجام بدهند و بجز فشار دادن چند کلید یا موشواره رایانه خود لازم نیست کار دیگری انجام دهند .از سوی دیگر با ایجاد فراقت در زندگی امکان حضور در دامان طبیعت انجام مسافرتهای پژوهشی و تفریحی و… به وجود خواهد آمد.
۱۴) جلوگیری از سرمایه گذاری بیشتر روی روش های قدیمی اداره شهر: سرمایه گذاریهای آتی شهر بر مبنای زیرساختارهای نوین صورت بگیرد و از سرمایه گذاری بیشتر برروی روش های قدیمی خودداری شود. در این صورت صرفه جویی قابل ملاحضه ای در تخصیص منابع مالی صورت میگیرد.
۱۵) ایجاد زیر ساختار لازم برای توسعه های آتی شهر: پس از اینکه سیستم کارت اعتباری در شهر راه اندازی گردید دیگر ضرورتی ندارد برای پروزه های بعدی سرمایه گذاری دوباره ای انجام داد بلکه توسعه آینده شهر الکترونیک را میتوان بر مبنای زیر ساختارهای قبلی انجام داد. (مهدوی، ۱۳۹۱: ۸۲)
۱۶) کاهش فساد اداری: انجام امور اداری به صورت الکترونیک از اختلالات و اغتشاشاتی که در ادارات وجود دارد تا حد زیادی خواهد کاست .سیستم های کنترلی پیشرفته ای که با بهره گیری از فناوری اطلاعات قابل اعمال میباشند که از بروز بسیاری از سوء استفاده ها جلوگیری خواهند کرد.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
۱۷) افزایش نظم در فعالیت های شهر با بهره گرفتن از سیستم اطلاعاتی جامع: تعریف دقیق فعالیت های شهری براساس فناوری های نوین موجب افزایش نظم در فرایند های اجرای میگردد. به این ترتیب که با ایجاد یک سیستم اطلاعاتی مشخص با چهارچوب و وظایف معین مشکلات و چالش های موجود در کار تا حد زیادی برطرف میگردد.
۱۸) افزایش سطح آگاهی عموم: افزایش آگاهی مردم از اوضاع شهر و همچنین ارتباط تنگاتنگ آنان با مسئولان شهر الکترونیک باعث بهبود سطح آگاهی مردم از اوضاع واحوال زندگی خود میگردد. (مهدوی، ۱۳۹۱: ۸۳)
۱۹) درآمد ثابت شهری با بوجود آمدن یک سیستم با ثبات و جامع در گردش پول: ایجاد سیستم های پرداخت مالیات ،جرائم و قبوض به صورت برخط باعث میشود که تاخیرات ایجاد شده در پرداخت ها (که عمدتا به دلیل عدم فرصت زمانی کافی برای مردم صورت میگیرد)کاهش یابد و در نتیجه زمینه ایجاد یک در آمد باثبات برای شهر فراهم شود.
۲۰) نشر فرهنگ و عقاید: اشاعه و گسترش اطلاعات موجود پیرامون رسومات و شیوه زندگی مردم شهرها و غیره بر روی شبکه اینترنت باعث نر فرهنگ و عقاید مردم هر خواهد گشت و مردم دیگر نقاط جهان با فرهنگ، عقاید و رسومات شهر آشنا خواهند شد.
۲۱) مدیریت و نظارت واحد شهری: با استقرار سیستم های یکپارچه در شهر از فعالیت های موازی،بی نظمی و اختلالات جلوگیری میشود و تمام فعالیت ها تحت نظارت یک مدیریت واحد صورت میگیرد .اکثر مشکلاتی که مادر حال حاضر در زمینه انجام امور اداری خود با آن مواجه هستیم نتیجه یکپارچه نبودن و یا به عبارت دیگر پراکنده بودن پروسه های اداری میباشد. (مهدوی، ۱۳۹۱: ۸۴)

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

۲-۱۴-شناسائی نیاز عامل اصلی در طراحی و بکارگیری فناوری در شهرداری

 

در این مرحله است که نگرشی صحیح بالاخص برای کشورهائی که در این مسیر در حال حرکت میباشند بسیار ضروری و دارای اهمیت است. در اینجا سوالی که به ذهن خطور میکند آن است که چگونه ساختار مدیریت شهری بطور کل و شهرداری بطور خاص را دراین مسیر، میتوان بطور صحیح منتقل و پس از انتقال، ساختار موجود را بر وضعیت مطلوب منطبق و پس از انطباق بطور کامل و با برنامه مشخص هدایت نمود.
اگر قراراست، شهروند یک نوع خدمت را تقاضا کند و مراکز خدمات شهری نیز فقط یک محصول را تولید کنند، آیا ایجاد یک فضای مجازی برای بهره مندی آسان و سریع برای شهروندان مقرون به صرفه میباشد!؟ (زیاری، ۱۳۹۳: ۲۲)
گستردگی ریسک و افزایش جمعیت و نیازهای متفاوت ، تنوع خدمات را موجب میشود و زمینه را برای حضور و بروز فعالیت و تغییر روشها فراهم می آورد.
امروزه هرگاه بنگاه اقتصادی و یا در سطح بالاتر سازمان، نیازهای مشتری یا مشترکین خود را بداند، انتظارات وی و نیازهای او را شناسائی کند و سطح رضایتمندی را در نظر بگیرد در آنصورت توسط کارشناسان و خبرگان خود، میتواند اقدام به طراحی خدمت بنماید.
عکس مرتبط با اقتصاد
با توجه به وجود مطالعات صورت گرفته، لازم است که ویژگی کالا یا خدمت مورد نظر، متناسب با ابعاد مختلف نیاز و انتظارات شهروندان، تعریف و طراحی شود که از این نکته میتوان بعنوان پایه و اساس طراحی سیستمIT در هر سازمان بالاخص مدیریت شهری یاد نمود.
اگر در تعریف این ابزارهای خدماتی و راهبردهای اقتصادی، انطباق، بخوبی صورت نپذیرد، براحتی می توان نتیجه عمل که همان نارضایتی شهروندان، پس از دریافت و استفاده از کالا یا خدمت مورد نظر میباشد را پیش بینی نمود، شرایط رقابتی حاکم بر بازار و فضای اقتصادی حاکم، موجبات تزلزل و بی ثباتی را برای سازمان به ارمغان می آورد، چرا که الگوهای اجرائی از جایگاه مطل وبی برخوردار نبوده است، در این جاست که بدون در نظر گرفتن ابعاد گسترده و مطالعات بازار دقیق از نیارمندیها وانتظارات مشتریان ، مدیریت نمیتواند از جایگاه خوب و ایده ال برخوردار باشد. (سعیدی، ۱۳۸۲: ۷۸)
در مدیریت شهری نیز در صورت عدم انطباق بین نیاز ها و خدمات ارائه شده مدیرمرکز خدماتی یا شهرداران نمیتوانند از جایگاه مطلوب در بین شهروندان برخوردار باشند .
نکته مهمی که شاید در این مرحله براحتی نمی توان از آن گذشت، آن است که شهروند در صورت رضایتمندی از نوع خدماتی که به او ارائه شده و تسهیلاتی که در ارائه کالا و تحویل برای او صورت پذیرفته است، خود تبدیل به یک رسانه بدون هزینه جهت انعکاس مدیریت کارا و تبلیغات کاری میگردد. (سعیدی، ۱۳۸۲: ۷۹)
توجه به این مطلب زمانی بیشتر ملاحظه میگردد که در اکثر موارد اینگونه پیامها تاثیری بیش از تبلیغات دیگر را دارا میباشد و شاید امروزه تمامی برنامه هایی را که در جهت ارتباط بین مشتریان به منظور جذب و فعال کردن آنان در سرلوحه برنامه های کاری با صنعت و از طرق مختلف و با بهره گرفتن از تکنولوژی روز و بکار گیری فناوری اطلاعات طراحی و بنحو صحیح مدیریت میشود در جهت نیل به اهداف مذکور میباشد. و سامانه مدیریت شهری ۱۳۷بعنوان نمونه اجرائی این طرح در صورت اجرای دقیق و کسب رضایمندی شهروندان میتواند در این خصوص، مطرح شود. (سعیدی، ۱۳۸۲: ۷۹)

 

۲-۱۵-تصمیم گیری فناوری در شهرداری

 

هر سازمانی در رویاروئی با این عوامل، نگرش و تصمیم گیری خود را بی تاثیر از تکنولوژی و فرایند آن ندانسته و نمیداند و شاید به نظر برسد که تکنولوژی حرف اول و آخر را میزند .
در ساختار مدیریت شهری نیز با ارائه خدمات به شهروندان برای بالا بردن سهم خود، نیازمند اجرای ساختارهای مناسب، مبتنی بر مطالعات و انطباق با انتظارات جامعه شهری میباشد، نقاطی در جهان وجود دارد که رشدشان از نقاط دیگر کندتراست، ولی در نهایت جائی وجود ندارد که به خدمات شهری نیازمند نباشد که با توجه به گفته تایلر و آنچه ذکر گردید در اینجا شاید سوالی که به ذهن میرسد آن است که آیا IT ، تکنولوژی و دانش الکترونیکی میتواند به پویائی ساختار مدیریت شهری کمک کند و یا بهترین زمانی که IT (Information Technology) به پویائی این بخش پاسخ میدهد، چه هنگام است؟! (رضایی، ۱۳۸۳: ۱۱۰)
فن آوری اطلاعات که از تلاقی الکترونیک ، پردازش داده ها ، ارتباطات ومخابرات حاصل شده است، باعث از میان رفتن فاصله ها و در کنار هم قرار گرفتن کامپیوترها و کاربران و همچنین مکانیزه شدن سیستمهای ارتباطی و افزایش ظرفیتهای انتقال داده ، شده است.
این امر، تمرکززدایی و ایجاد ابر شاهراه اطلاعاتی و افزایش سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری، مدیریت کارا را فراهم ساخته است و بکار گیری آن درساختارهای کنترلی کلان شهرها تغییرات اساسی را در کلیه زمینه ها دربرخواهد داشت. در جهان امروز فن آوری اطلاعات امکان سودمندی و کارآمدی اطلاعات را ممکن ساخته است. (رضایی، ۱۳۸۳: ۱۱۰)
بکارگیری فن آوری اطلاعات ، تحول گسترده ای را در امور اداری و سیستم‌های اطلاعاتی صنعت ایجاد می کند، به طوریکه امکان انتقال الکترونیکی داده ها، مدارک، اسناد و مکاتبات مختلف از طریق کامپیوتر و خطوط ارتباطات مخابراتی فراهم ‌ می گردد، از سوی دیگر سبب تسهیل روند اداری و افزایش بازده نیروی انسانی و مدیریت می‌شود. یکی از نتایج عمده فن آوری اطلاعات همانطور که مطرح شد تمرکز زدایی در عین تمرکزگرایی است. (torres,2012:39)
بدین معنی که می‌توان کارها را ازراه دور انجام داد بدون آنکه لازم باشد تا در محل حضور فیزیکی و مستمر داشته باشیم که این ویژگی بر کوتاه شدن فواصل زمانی و مکانی به عنوان یک ابر شاهراه تاکید دارد، برهمین اصل و با توجه به تاثیرات فناوری و گستردگی ابعاد آن در سازمان به بررسی تاثیرات بکار گیری فناوری در مدیریت شهری می پردازیم که برای این منظور در مرحله نخست به بررسی و نقش فناوری در مدیریت شهری و سپس آثار بکارگیری آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم. (torres,2012:39)

 

۲-۱۶-ویژگی های سازمانی شهرداری

 

هر ساختار سازمانی ویژگیهای مخصوص به خود را دارد نگرش ما باید با این ویژگیها منطبق شود، همانطور که ذکر شد در عصر فرا صنعتی و مجازی، نحوه مبادلات و سیاست حاکم بر سازمانها و عملکرد آنان بدون دخالت و بی تاثیر از تکنولوژی و دانش روز نمیباشد ولیکن مدیریتها و ساختارهائی در این میان میتوانند دارای پویائی و رشد موثر باشند که از اصول خاص خود تبعیت نمایند که در این میان در مورد ساختار مدیریت شهری میتوان اصول ذیل را متذکر شد: (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۰)
الف : نیازهای شهروندان را شناسائی کرده و همواره در پی کشف این نیازها باشند .
ب: سازمان و خروجی (OUT PUT) خود را مطابق با انتظارات شهروندان همسو و همجهت نموده و بدنبال هماهنگی آن باشند .
ج : آفتها را در ساختار مدیریت شهری شناسائی و در جهت رفع آن اقدام نمایند.
د : دانش را چه در مرحله یادگیری و چه در مرحله اجرا نهادینه نمایند.
و: از تکنولوزی بعنوان یک اهرم مناسب در جهت نیل به اهداف طراحی شده در مدیریت شهری و در جهت ارائه خدمات متناسب و انطباق صحیح با سیاستهای ساختاری و نه بعنوان ابزار لوکس مدیریتی و صرفا برای عقب نماندن از قافله و فقط در حد تعریف، بلکه به معنای واقعی استفاده گردد که در غیر اینصورت، نه تنها این ابزار موثر در رسیدن به اهداف نمیباشد بلکه خود به مثابه یک هزینه اقتصادی مطرح، و بار مالی سنگینی را نیز بر پیکره ساختار مدیریتی ایجاد مینماید که چه بسا با حذف آن و عمل نمودن با همان ساختار و شیوه سنتی، فواید اقتصادی بسیاری را میتوان دنبال نمود و از لحاظ اقتصادی نیز با در نظر گرفتن مفهوم اقتصادی صرفه به مقیاس، این امر قابل بررسی و اثبات است. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۰)
ه: مقایسه نگری در نحوه تخصیص راه ها و روشها و انطباق بین مراحل تولید و هرمهای سازمان و اثر بخشی صنعت و سازمان در اعمال صحیح مدیریت IT با شرایط ویژه اشاره شده و قیاس با سازمانها و صنایع دیگر و رتبه بندی و امتیاز دهی مناسب، که می بایست سرلوحه اقدامات اولیه در ارائه خدمات شهری قرار گیرد. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۲)
که مجموع این عوامل مطرح شده، میتواند راهکار مناسب در جهت پویائی و رشد، در نحوه ارائه خدمات شهری بوده و موثر واقع گردد و نکته ای را که شاید بیش از این باید توجه نمائیم آن است که تغییر اساسی، زمانی محقق میشود که ما در حال دگرگونی و حرکت به حرفه ارائه خدمات، پس از نهادینه نمودن و اصلاح ساختار مدیریتی و هدفمند نمودن و مقرون به صرفه بودن و در زمان و مکان متغیر به منظور گشایش مشکلات و کسب مطلوبیت شهروندان در ساختار شهرداریها باشیم . (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۲)
پس همانطور که ذکر شد میتوان ، مدیریت کارامد منابع انسانی و فناوری اطلاعات را دو بازوی قدرتمند و پیشبرنده برای مدیریت شهری یاد نمود که پویائی موثردر ترکیب و تخصیص بهینه این دو عامل در بالا بردن ساختار مدیریتی و فرایند آن سهم بسزائی را ایفا مینماید ، شهروندان میخواهند براحتی از امکانات شهری استفاده نمایند و دسترسی آسان برای استفاده از این امکانات برای آنان مهیا باشد، و برای این منظور، مدیریت شهری برای آنها باید ارزش واقعی ایجاد کند ، و جایگاه آنان را در محاسبات خود منظور نماید.
(رشد واژه ای است که در تقابل بین کنشها و واکنشها ی بعمل آمده صورت میپذیرد) آنچه را که اشاره نمودیم شدت و تاثیر پذیری ساختار کلان مدیریت شهری از این رویه میباشد.
از سوی دیگر ارتقاء ابزار آلات رفاهی و بالا رفتن توقعات جامعه شهری و استفاده از نرم افزارها (SOFT WARE ) و سخت افزارهای (HARD WARES) نظام مند، در کاهش بروز خسارت و حفظ امنیت و محافظت از اطلاعات و برنامه ها و همچنین عدم بروز ریسک، نقش بسزائی را ایفا میکند که از لحاظ ارائه خدمات مطلوب شهری ، در نحوه مدیریت شهری تاثیرات بسیاری ایجاد می نماید . (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۲)
ولیکن دسترسی به فایلهای اطلاعاتی (DATA FILE) و نفوذ نمودن به فایروالهای امنیتی (FIREVAIL SECURITY) و از طرف دیگر نبود تعهد و وجدان حرفه ای، در برخی از متخصصین، خود زمینه را جهت بروز ریسکها و حوادث آتی در شکلهای امروزی بوجود آورده و می آورد و تاثیرات آن را میتوان بر سایر حوزه های مرتبط شهری نیز بطور مشهود مشاهد بود. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۴)
از سوی دیگر این عوامل مطرح شده، شرایط بروز ریسکهای جدید را بوجود می آورد که پرداختن به آنها میتواند زمینه ساز حرکت و نوع آوری در مجموعه و تامین بهینه و بسیج امکانات و حرکت به سوی اهداف، با توجه به منابع و وضعیت موجود در رسیدن به سطح مطلوب باشد. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۴)
بعبارت دیگر میتوان اینگونه مطرح نمود که نوع ریسک، راه شناسائی ریسک، و اعمال مدیریت ریسک و همچنین ارائه خدمات شهری به واسطه پیشرفت تکنولوژی وسعت یافته و این فرایند ،تاثیر بسزائی را بر مدیریت شهری میتواند داشته باشد، از اینرو نقش و جایگاه فناوری در مدیریت شهری بیش از پیش نمایان میگردد. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۱۴)

 

۲-۱۷-تاثیرات بکارگیری فناوری اطلاعات در شهرداری‌ها

 

با توجه به موارد مطرح شده پیرامون نقش و جایگاه فناوری در مدیریت شهری همانطور که ذکر شد، تنوع ریسکهای بوجود آمده در حوزه های مرتبط شهری، شیوه های مدیریتی و اقتصادی خاص خود را می‌طلبد. (صالح، ۱۳۹۳: ۷۵)
هر ریسک یا خدمت با توجه به منشاء آن میتواند به انواع گوناگون طبقه بندی شود، ریسک بوجود آمده از تکنولوژی نیازمند مطالعه دقیق و دانش کافی است، ارائه خدمات متناسب با ریسک و و نیاز جامعه شهری و نوع آن بستگی به وسعت جامعه شهری و نوع برنامه ریزی شهری آن داشته که در نحوه مدیریت بر آن نیز، شناسائی و ارزیابی ریسک و نوع خدمات طراحی شده، نقش بسزائی را ایفا مینماید که مدیریت فناوری در سطح مطلوب به متناسب شدن این فعل و انفعالات در مدیریت شهری ، پاسخ منطقی میدهد. (رضایی، ۱۳۸۳: ۷۵)
علاوه بر آن در اثر بکارگیری همانطور که مطرح می نمائیم تمرکز از کالا به خدمات، از محصول به اطلاعات و از تبلیغات جمعی به گفتگوی دو طرفه منتقل میشود و در مورد شهرداریها و مراکز ارائه دهنده خدمات شهری، تنوع خدمات و سهل الوصول بودن خدمات که همان افزایش خدمات مناسب و حفظ رضایت شهروندان است، در حال دگرگونی و تغییر شکل است. (صالح، ۱۳۹۳: ۷۶)
پس با نگرشی کلی به ساختار حاکم بر مدیریت شهری از یک سو و پیشرفت و بسط تکنولوژی از طرف دیگر و همچنین نگاهی جامع میتوان، تقسیم بندی زیر را در ارتباط با این دو مقوله به شکل زیر مطرح نمود.

 

 

    1. تکنولوژی و تاثیر آن بر مدیریت شهری.

 

    1. پیشرفت تکنولوژی و گستردگی دامنه مفاهیم اقتصادی جدید در عمران شهری.

 

    1. ارتباط بین ساختار مدیریت شهری و تکنولوژی.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*