خوب بد جلف؛ رادیو اکتیو کمدی بر بستر جامعه

خوب بد جلف؛ رادیو اکتیو کمدی بر بستر جامعه

 

خوب بد جلف رادیو اکتیو یکی از آثار شبکه نمایش خانگی مانند سریال ملکه گدایان است که فیلیمو سرمایه گذاری و پخش آن را بر عهده گرفته است. سریالی طنز که بر اساس یک ایده مرکزی و در ادامه دو ساخته سینمایی قبلی آن جلوی دوربین رفته است.

پیمان قاسمخانی که پیشتر به واسطه نگارش فیلمنامه‌های مطرحی همچون «مارمولک» و «شب‌های برره» در ذهن مخاطبان ماندگار شده بود با نخستین تجربه کارگردانی‌اش ثابت کرد که نبض مخاطب هنوز در دستانش هست.

اما او بعد از دو ساخته سینمایی ترجیح داد در سریال «خوب، بد، جلف» تنها نویسنده باقی بماند و کارگردانی این سریال را به تهیه‌کننده آثارش یعنی محسن چگینی بسپارد.

محسن چگینی در سریال‌های مختلفی با پیمان قاسمخانی همکاری داشته است که از جمله می‌توان به سریال «پژمان» و «ساختمان پزشکان» اشاره کرد.

«خوب، بد، جلف» با سرمایه‌گذاری فیلیمو در جزیره کیش فیلمبرداری می‌شود و در ۱۶ قسمت آماده پخش است که تا امروز ۴ قسمت از آن در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

 

داستان سریال از جایی آغاز می شود که در پایان قسمت دوم فیلم سینمایی وقتی پژمان و سام توسط آبدارچی گروه فیلمبرداری بیهوش می شوند به گروگان گرفته شده و همراه با گروه داغستان آزاد قرار است از مرزهای شمال غربی از کشور خارج شوند. تقابل آنها با گروه داعشی و چچنی و همچنین مشکلاتی که بر سر راه این دو بازیگر در خلال حضور در قطار حامل نیروهای داعشی و چچنی ایجاد می شود منجر به شکل گیری موقعیت های کمدی می شود.

پژمان و سام بعد از رهایی از چنگ گروه داغستان آزاد توسط گروه خلافکار بوالهوس گروگان گرفته می شوند. این گروه که کیک زرد رادیو اکتیو را هم به جای مواد مخدر شیشه سرقت کردند اقدام به فروش خرده فروشی رادیو اکتیو به عنوان مواد مخدر جدید صنعتی در سطح شهر می کنند. حضور امیرمهدی ژوله در مقام بازیگر که پیشتر در قسمت نخست سینمایی «خوب بد جلف» نقش کوتاهی را بازی کرد از نکات ویژه قسمت های چهارم و پنجم سریال است.

شوخی‌های پینگ پنگی پژمان جمشیدی و سام درخشانی که همانند دو قسمت سینمایی آن از نکات قوت سریال به حساب می‌آید در کنار بازی‌های خوب و یکدست بازیگران در قسمت‌های نخست از جمله قسمت قطار و تروریست‌های چچنی توانسته است مخاطبان را با این سریال همراه کند.

از طرفی به نظر می رسد پژمان و سام در این سریال نسبت به دو فیلم سینمایی قبلی خنگ تر شده و رفتارهای عجیب و غریبتری از خود نشان می دهند که همین باعث شده است بار طنز سریال بالاتر برود.

شوخی‌های سریال بر بستر رخدادهای اجتماعی و شناخت دقیق از طبقه تبهکاران جامعه باعث شده است «خوب بد جلف» مانند دیگر سریال‌های برادران قاسمخانی از جزئیاتی برخوردار باشد که در کنار وجه کمدی اشاره‌های تلخی هم به رخدادهای اجتماعی دارد.  همچنین نگاه نویسندگان و کارگردان فیلم به مسائل سیاسی در همان قسمت های نخست کاملا مشهود است و به نظر می رسد در قسمت های آینده بیشتر با شوخی های اجتماعی و سیاسی روبرو شویم.

«خوب بد جلف رادیو اکتیو» یک سریال پرلوکیشن است که تنوع تصویری آن باعث شده است هر قسمت از آن برای مخاطب تازگی داشته باشد. از جنگل های شمال تا هوای گرم جنوب و فضای شهری تهران همگی باعث شده است کثرت بصری سریال ها به خوبی بتواند مخاطب را با خود همراه کند.

سریال خوب بد جلف ۳ قرار بود بعد از اکران فیلم سینمایی «خوب بد جلف» ساخته شود. در همان مقطع پیمان قاسمخانی خبر از نگارش متن این سریال داد. اتفاقی که البته بعد از بررسی های کارگردان به ساخت قسمت دوم سینمایی این اثر منجر شد و داستان این سریال در ادامه روند منطقی قصه قسمت دوم سینمایی روایت می شود.

استفاده از ترکیب ثابت بازیگران دو فیلم سینمایی قبلی یعنی پژمان جمشیدی و سام درخشانی در کنار بازیگرانی همچون محمد بحرانی، امیرمهدی ژوله، حامد کمیلی و فرهاد آئیش باعث شده است سازندگان دست به ترکیب تیم برنده برای سریالشان نزنند و بتوانند باز هم از این ترکیب مخاطب جذب کنند.

آناهیتا درگاهی، گوهر خیراندیش، مارال فرجاد، شکیب شجره، فرزین محدث، تینو صالحی، فرشید ناصری، امید روحانی و عزت‌الله مهرآوران دیگر بازیگران این سریال هستند.

حضور تعدادی از بازیگران تازه وارد و مستعد در کنار بازیگران حرفه ای باعث شده است استعدادهای تازه ای در این عرصه خودنمایی کنند. بازی فرشید ناصری در نقش یک جنگجوی گرجی که می خواهد انتقام خانواده اش را از پژمان جمشیدی بگیرد در قسمت های نخست سریال باعث شد مخاطبان زیادی درباره این نقش حرف بزنند و در فضای مجازی حسابی دست به دست بچرخد.

پیمان قاسمخانی پس از جدایی از مهران مدیری و فعالیت در عرصه فیلمسازی و نوشتن فیلمنامه سریال های موفقی چون «پژمان» ثابت کرد هنوز هم نبض مخاطب در دستان او است و می تواند باز هم با شوخی های خود مخاطبان بسیاری را جذب کند. خوب بد جلف رادیو اکتیو نیز در ادامه روند کاری قاسمخانی ثابت کرد فضای نمایشی هنوز هم پتانسیل شوخی کردن با بسیاری از مسائل را دارد.

منبع عصر ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*