بازاریابی محتوا

روشای گسترش و پخش محتوا

۲۵ مهر ۱۳۹۶

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

روشای گسترش و پخش محتوا

حالا که روش هدف دار محتوا رو تعیین کردین، زمانبندی کار مشخص شده، تیم تولید محتوا تشکیل شده و خلق محتوا هم صورت میگیره، زمان اون رسیده که محتوای تولید شده منتشر و در کانالای ارتباطی پخش شه. محتوایی که دیده نشه، اصلاً چه فایده ای داره؟

گسترش و پخش محتوا، دقیقاً همون مرحله ای از بازاریابی محتوا هستش که بسیاری شرکتا از انجامش عاجزند. همین که محتوا تولید می شه، اونو روی وبلاگ و صفحات اجتماعی شرکت قرار میدن و تصور می کنن که کار تموم شده. این شرکتا به اشتباه تصور می کنن بازدیدکنندگان، خود به خود از اینجا به بعد به طرف شون سرازیر می شن، اما واقعیت اینه که اینجور اتفاقی نمیفته!

یکی از دلایلی که این اتفاق نمی افته، اینه که اینترنت، شلوغ و پُر از مطلبه. هر چقدر هم محتوای تولیدی شما فوق العاده باشه، اونقدر محتوای دیگه س که اجازۀ دیده شدن به شما نمی دن.

به همین خاطره که از اولین روزی که شروع به تولید محتوا می کنین، باید به فکر گسترش و پخش اون باشین. باید بدونین که مردم چیجوری محتوای آنلاین رو به اشتراک می ذارن. خیلی غلطه که تصور کنیم به اشتراک گذاشته شدن محتوا توسط یه فرد موثر، به صورت زنجیره ای باعث به اشتراک گذاریای بعدی هم می شه. واسه اطلاعات بیشتر درباره تاثیر به اشتراک گذاریا، این مقاله Buzzfeed رو بخونین.

در این فصل، تلاش می کنیم بعضی از بهترین و آسون ترین راه های نمایش محتوا به مخاطب هدف رو با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشین!

ساختن جامعۀ هدف

در هر دو مرحله روش هدف دار محتوا و ایده پردازی در محتوا، حتماً دربارۀ مخاطبان تون کلی تحقیق کردین. اینجاس که تموم اون کارای سخت در آخر نتیجه میدن. اگه اون تحقیقات باعث شدن محتوایی تولید شه که دقیقاٌ به سراغ مخاطب مورد نظر شما بره، شما در راه درست ایجاد رابطه با مشتریان خود قرار دارین.

فوت وفنایی که در ادامه به اونا می پردازیم، به شما کمک می کنن این رابطه رو محکم کنین.

بازاریابی با به کار گیری افراد موثر (Influencer Marketing)

افراد موثر، در هر صنعتی به درد بخور هستن. اونا آدمایی هستن که از قبل، مخاطبان و طرفداران زیادی داشته و هر لحظه که اراده کنن به این جامعه هدف دسترسی دارن. هم اینکه، جامعه هدف شما به حرف این افراد موثر گوش می کنه.

پیشرفت روابط با افراد موثر، راهی دیگه واسه ساختن جامعه مخاطبانه؛ مخصوصاً اگه در تلاشید که برند خود رو واسه اولین بار به عموم معرفی کنین. اگه برنامه ریزی خود رو خوب انجام دادین، می تونین به این نوع بازاریابی به عنوان بخشی از روند گسترش محتوا نگاه کنین.

در خیلی از موارد، واسه شناسایی مخاطبان بالقوه خود که با نوع محتوای شما هماهنگی دارن می تونین از وسیله  Followewonk استفاده کنین.

چیجوری از Followewonk در اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟

  1. با حساب توییتر خود وارد Followerwonk شید.
  2. در قسمت Search Bios کلیک کنین.
  3. کلمه کلیدی موردنظرتان رو در قسمت جستجو وارد کنین.
  4. می تونین از آمارهای در دسترس مثل تعداد دنبال کنندگان و اندازه اعتبار در شبکه های اجتماعی، واسه انتخاب فرد موثر مناسب استفاده کنین.

چیزی که اینجا به دنبالش هستیم، حسابای توییتری مربوط به افراد یا سازمانایی هستن که روی مخاطبان محتوای شما تاثیرگذارند. اعتبار بالا در شبکه های اجتماعی و تعداد زیاد دنبال کنندگان هر دو شاخصای خوبی هستن، چون نشون میدن که محتوای شما توسط مخاطبان دیده می شه.

هم اینکه، به دنبال آدمایی باشین که دنبال کنندگان اونا از کسائی که خود دنبال می کنن بیشتر باشن. خیلی از افراد هستن که فقط با دنبال کردن افراد دیگه و فالوبک گرفتن، فالوورهای زیادی جمع کردن. به خاطر همین از اونایی که تعداد آدمایی که دنبال می کنن از تعداد فالوورهایشان بیشتره، بر حذر باشین.

در مثال بالا، ما محتوایی داریم با موضوع "دوره های خشکسالی" که می خوایم اونو گسترش کنیم. کلمات کلیدی ما اینجا "Hydrology"، "Hydrologist" و "Hydrologic" هستن. با جستجوی عبارت "Hydrolog" به همه این کلمات رسیدیم. شاید انتظار زیادی باشه اگه بخوایم جامعه هواشناسی آمریکا (American Meteorological Society) گسترش دهنده محتوای ما باشه، اما شاید هم شد، کسی چه می دونه!

به هر حال شانس خود رو امتحان کنین. دکتر آیشا القرشی (Aisha Al-Qurashi) دنبال کنندگان کمتری داره، اما به خاطر اعتبار اجتماعی بالایش می تونه از گزینه های خوب واسه ایجاد رابطه به حساب بیاد.

پس از اینکه افراد موثرِ مناسب رو شناسایی کردین، وقت ایجاد ارتباطه. این کار به نوبه خود یه هنره و نیاز به مهارت و تجربه خاص خود داره. واسه اینکه در این رابطه موفق شید، می تونین از فاکتورهای زیر استفاده کنین:

 

تلاش کنین به سراغ پستایی نرید که از افراد یه سری سوال ساده و بی ارزش می پرسن. اینجور سوالایی رو هر کسی می تونه مطرح کنه (معمولاً جذابیت لازم رو واسه مخاطب ندارن). به جای این کار، از افراد موثر بخواین سوالات یه مصاحبۀ کامل جفت و جور شده توسط شما رو به روش خودشون از مخاطب سوال کنن.

افراد موثر معمولاً خیلی سرشون شلوغه، کاری کنین که کمک کردن به شما واسه شون تفریح باشه نه کار!

بازاریابی از راه بخش دیدگاه ها

بخشی از کار بازاریابیِ نظرات یا دیدگاه ها مربوط به ایجاد ارتباطه و بخشی از اون با پخش محتوا رابطه داره. افراد و رباتای کامپیوتری زیادی وجود دارن که این کار رو به صورت کلاه سیاه انجام میدن، اونم با نوشتن کامنتای نامربوط زیر هر پستی که پیدا کنن. این روش مناسبی نیس، و حتی بعضی وقتا به بلاک شدن یا دردسرهای مشابه ختم می شه.

به جای این کارا، پیشنهاد می کنیم بازاریابی دیدگاه ها رو به صورت کلاه سفید انجام بدین. بیشتر وبلاگا نظراتی رو که توسط رباتا یا به صورت انبوه درج شده باشن حذف می کنن. درج نظرات واقعی توسط افراد واقعی، به ارتباطات کمتری هم نیاز داره. فقط کافیه در اینترنت به دنبال آدمایی بگردین که محتوای باحال مربوط به موضوعات مورد نظر شما تولید می کنن، و بعد با اونا وارد گفتگو شید.

بعضی وقتا در قسمت نظرات اون وبلاگا، لینک مطلب خود رو که به اون موضوع مربوطه بذارین. معمولاً لازم نیس در این قسمت به اجناس یا خدمات خود اشاره کنین.

مزیت اصلی بازاریابی نظرات اینه که شما نامتون رو به عنوان کسی که به یه موضوع خاص علاقه داشته و درباره اون اطلاعات داره، درج می کنین. این کار باعث می شه در دراز مدت واسه خودتون اعتبار بوجود بیارین. هم اینکه، اگه دیدگاهاتون باحال باشن، نویسندگان و خوانندگان مایل هستن از شما بیشتر بشنون و بدونن.

ارتباطاتی که از این روش در جمع وبلاگ نویسان به وجود می بیارین، از کامنت گذاشتن زیر پستای افراد موثر بسیار بهتره.

چیجوری بازاریابی دیدگاه ها رو شروع کنیم؟

بازاریابی دیدگاه ها کار سختی نیس، کافیه این موارد رو انجام بدین:

قبل از هر چیزی در مورد کاری خود، وبلاگای معتبر رو پیدا کنین. اگه از این وبلاگا فهرستی در اختیار دارین که چه بهتر، وگرنه کلید واژه مورد نظرتون رو به همراه کلمه "بلاگ" یا "وبلاگ" جستجو کنین.

هم اینکه، واسه این کار از Blog Search گوگل هم می تونین استفاده کنین. نوار وسایل متفاوتی هم وجود دارن که روی مرورگر شما نصب شده و در صفحات جستجو اطلاعاتی اضافی مثل ترافیک سایتا و رتبه اونا به شما میدن، از جمله نوار وسیله رایگان MozBar.

گسترش و پخش محتوا با کمک MOZ Bar

یادتون باشه سایتایی که از بلاگ اسپات یا وردپرس استفاده می کنن، به طور طبیعی اعتبار دامنه (DA) بالاتری دارن چون این اعتبار رو از زیردامنهای خود می گیرن. در این صورت، مواردی مثل اعتبار صفحه (PA) و لینکا هم معیارهای خوبی هستن. اعداد و ارقام بالا تنها مواردی نیستن که اینجا اهمیت دارن، بلکه اینم مهمه که شما وارد گفتگوهای مناسب و پرمحتوا شید. سایتای جور واجور رو در یافته هایِ جستجو بررسی کرده و تصمیم بگیرین کدوم یکی واسه برند و بخش کار و کاسبی شما مناسب تره.

در مرحله دوم به سراغ وبلاگایی که انتخاب کردین برید و نظراتی به درد بخور و مربوط به موضوع گفتگو درج کنین. در اول از لینک گذاشتن دوری کنین چون این کار در مرحلۀ ایجاد رابطه خیلی غلطه. در مراحل بعدی، وقتی که در این سایتا مقداری اعتبار بدست آوردین، می تونی با در نظر گرفتن موضوع صحبت، لینکای محتوای خود یا سایتای دیگه رو در نظرات خود درج کنین.

نوشتن پست مهمون

مجبور نیستین محتواتون رو حتماً روی سایت خودتون بذارین. از راه وبلاگ نویسی به صورت مهمون می تونین تو یه سایت دیگه که از نظر تعداد بازدیدکنندگان در وضعیت خوبی قرار داره، محتوای خود رو به صورت پست یا نظر منتشر کنین. البته این روش هم درست مانند بازاریابی دیدگاه ها، معروفیت بدی پیدا کرده چون خیلی از افراد با منتشر کردن محتوای بی کیفیت و ناجور، باعث شدن تصور عمومی نسبت به این روش منفی شه.

اما اجرای درست این روش، می تونه روشی قوی واسه پخش محتوا، بالا بردن اعتبار و گسترش مخاطبان باشه. پست کردن محتوا به صورت مهمون درست مثل روشای دیگه ممکنه بسیار وقت گیر و انرژی بر باشه، اما پتانسیل بالایی داشته و یافته های اون فوق العاده هستش.

اگه تصمیم دارین از این روش واسه گسترش محتوای خود استفاده کنین، سایت هایی معتبر و در رابطه به کار خود رو پیدا کنین تا کم کم بتونین راه حرکت خود رو پیدا کنین. یکی از نشونه های خوب بودنِ سایت اینه که بتونین با اطمینان، لینکای مطالب اون سایت رو به همکاران یا اعضای خونواده خود بفرستید.

نوشتنِ مطالب جذاب و منحصر بفرد، بقیه رو تشویق می کنه که بیشتر درباره شما بدونن.

چیجوری وبلاگ نویسی به صورت مهمون رو شروع کنیم؟

  1. به دنبال سایتایی بگردین که اعتبار صفحه (PA) و اعتبار دامنه (DA) خوبی دارن و گفتگوهای خوب و پرمحتوا در اونا صورت میگیره.
  2. شروع به کامنت گذاشتن در اون سایتا کرده و از این روش با بقیه افراد رابطه برقرار کنین.
  3. با به کار گیری ایده های هیجان انگیز، توجه نویسندگان و ویراستارهای اون سایتا رو به خود جلب کنین. از لینک گذاشتن دوری کنین، الان وقت کسب اعتباره، نه درج لینک!
  4. هر چی تاحالا منتشر کردین رو گسترش کنین.
  5. این مراحل رو تکرار کنین.

رابطه با بیرون/ روابط عمومی

یکی دیگه از راه های گسترش محتوا که وابستگی زیادی به ارتباطات قوی داره، اینه که از فعالان رسانه ای و وبلاگ نویسا بخواین درباره شما بنویسن. ترجیح شما شایدً این هستش که نویسنده مورد توجه به کار یا محتوای شما علاقه داشته و این علاقه رو در میان مخاطبان خود هم بسازه.

در ازای این کار، شخص گسترش دهنده هم از شما انتظاراتی داره. در بیشتر مواقع، این انتظارات به صورت دسترسی خاص به اطلاعات، دریافت بعضی خدمات به صورت رایگان یا پیشنهادهای خاص واسه خوانندگان اونا هستن. موقع گسترش محتوا به این روش، به این موارد توجه کافی داشته باشین.

چیجوری با با روش رابطه با بیرون (روابط عمومی) محتوای خود رو پخش کنیم؟

ژوزنالیستا معمولاً سرشون خیلی شلوغه. در اول، به سراغ شخص مناسب برید. Followerwonk ابزاری فوق العاده واسه پیدا کردن این افراده. از همون روشی که در بالا در مورد بازاریابی با به کار گیری افراد موثر گفته شد، استفاده کنین. البته به دنبال واژه هایی مثل "ژورنالیست"، "نویسنده" و "ویرایشگر" باشین. کلمه کلیدیای در رابطه به وضع کاری تون رو یادتون نره.

بعد از اینکه مخاطبان مناسب رو پیدا کردین، وقت جلب توجه اونا رسیده. با رعایت این نکات می تونین به این هدف برسین:

  1. بدونین که ژورنالیستا به چه چیز علاقه دارن، به دنبال چی هستن و چیجوری میشه اونا رو بهتر فهمید.
  2. ژورنالیستا دوست دارن داستانای نو و هیجان انگیز نقل کنن، نه محتوای عادی که بقیه هم در حال منتشر کردن اون هستن. اونا رو با موضوعات جدید و باحال تغذیه کنین تا بتونین نتیجه مورد نظر خود رو بگیرین.

رسانه های اجتماعی

مناسب بودن محتوای شما واسه قشر خاصی از مخاطبان، به معنی دیده شدن اون نیس. اینجاس که باید واسه گسترش و پخش محتوا از شبکه های اجتماعی کمک بگیرین.

اگه تیمای محتوا و شبکه های اجتماعی شما ارتباطی نزدیک داشته باشن، شایدً شما در حال تولید همون محتوایی هستین که اونا میخوان به اشتراک بذارن. یادتون باشه که قدرت رسانه های اجتماعی در ایجاد ارتباطه و به جای تیم محتوا، از تیم شبکه های اجتماعی خود باید بخواین که محتوای شما رو به اشتراک بزاره.

اصلی ترین مزیت به کار گیری این شبکه ها اینه که می تونن محتوای شما رو در برابر دید مخاطبان جدید بذارن.

یادتون نره شما اطلاعات زیادی در اختیار دارین که می تونه به تیم شبکه های اجتماعی شما واسه دسترسی بهتر به مخاطبان کمک کنه. مثلا، اگه واسه نوشتن مقاله ای از مقالۀ دیگری الهام گرفتین، نشانی و نام نویسنده اون یکی نوشته رو هم در اختیار تیم شبکه های اجتماعی خود بذارین.

حتی اگه سخنان شخصی رو در نوشته خود نقل کردین، این اطلاعات رو هم در اختیار این تیم بذارین. اینا اطلاعاتی هستن که به تیم شبکه های اجتماعی شما کمک می کنن در مورد بیرون کارکرد قوی تری داشته و بتونن بهتر با مخاطبان خود گفتگو کنن.

چگونگی گسترش محتوا با به کار گیری رسانه های اجتماعی

قبل از شروع به گسترش محتوا در شبکه های اجتماعی، چندین نکته رو باید بدونین:

  1. کانال مناسب خود رو پیدا کنین. بعضی از شکلای جور واجور محتوا مناسب توییتر هستن و بعضی به درد اینستاگرام می خورن. بعضی وقتا باید از هر دو شبکه استفاده کنین. باید مخاطب خود رو بشناسین و بدونین در کجا به دنبال چی هستن. اگه اطلاعات کافی ندارین، تلاش کنین با آزمون و خطا به این بینش برسین.
  2. در زمان مناسب مطلب پست کنین. شبکه هایی مثل فیسبوک و لینکدین وسایل تحلیلی خوبی دارن و به شما امکان میدن بدونین مخاطبان شما بیشتر در چه روزهایی و چه زمانایی محتوای شما رو دیده ان. از این اطلاعات واسه پیدا کردن زمانای مناسب استفاده کنین.
  3. از هشتگا استفاده کنین. هشتگا یکی از اصلی ترین راه های دیده شدن محتوای شما توسط افراد جدید هستن. واسه انتخاب هشتگ هاتون با دقت فراوون و با در نظر گرفتن موضوع کار و کاسبی تون انجام بدین.

چیزی که گفته شد، روشی هستن که نیاز به پرداخت پول ندارن. امروزه می تونین در شبکه های اجتماعی با کمی هزینه، محتوای خود رو در برابر دید مخاطبان بیشتری بذارین. این روزا، این جوری امکانات در شبکه های ایرونی از جمله آپارات هم در اختیار کاربران هستن.

گسترش و پخش محتوا با پرداخت پول

گسترش محتوا به صورت پولی می تونه شامل به کار گیری ابزارهایی مانند گوگل ادوردز، جذب مخاطب با پرداخت پول به شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا حتی شبکه های پخش محتوا از جمله آپارات باشه. در همه این روش ها از تکنیکی به نام تبلیغات pay-per-click یا پرداخت به ازای کلیک استفاده می شه. اینجا فرصت اون نیس که درباره همه جنبه ها و مراحل کار سخن بگیم، اما تلاش می کنیم مروری سریع بر کلیات ماجرا داشته باشیم.

قبل از هر چیز، مخاطبان خود رو شناسایی کنین. این کار باعث می شه به ازای پولی که واسه گسترش و پخش محتوا پرداخت می کنین، دنبال کنندگان بیشتری به دست بیارین.

علاوه بر مخاطبان، باخبر شدن از بودجه هم خیلی با اهمیته. در هر کانالی که قصد تبلیغ داشته باشین، اندازه هزینه ای که می کنین در اختیار شماس. دونستنِ اینکه چه مقدار پول باید صرف گسترش محتوا شه کمک می کنه به سراغ کانالای تبلیغاتی مناسب رفته و با روشای بهتری مخاطبان رو به سمت خود جذب کنین.

خدمات غیر رایگان در شبکه های اجتماعی

میدونیم که بسترهای اجتماعی آنلاین و پرطرفدار، معمولاً داده های زیادی درباره سلیقه ها و چیزای مورد علاقه کاربران خود در اختیار دارن. از اونجا که کاربران، معمولاً به صورت روزانه زمان زیادی رو در این شبکه ها می گذرونن، یکی از بهترین راه های گسترش محتوا به کار گیری امکانات پولی این شبکه هاست چون محتوای شما رو دقیقا در برابر دید کسائی می ذارن که ممکنه به مطالب یا بخش کار و کاسبی ای شما علاقمند باشن.

این شبکه ها این کار رو بسیار دقیق انجام داده و واسه جمع آوری اطلاعات از منابع زیادی بهره می گیرن. شایدً براتون پیش اومده که دقیقاً همون محصولی رو در گوگل جستجو کرده بودین در تبلیغات فیسبوک ببینین. یکی دیگه از امکاناتی که واسه شما جفت و جوره، گرفتن لیست ایمیلای افرادیه که ممکنه به خرید محصول یا خدمات شما علاقمند باشن یا بخوان محتوای شما رو ببینن.

چیجوری با به کار گیری امکانات پولیِ آپارات، محتوای خود رو گسترش کنیم؟

یکی از قدرتمندترین وسایل گسترش محتوا با پرداخت پول در کشور ما، سایت آپارات است. این سایت از نظر ترافیک در ایران بعد از گوگل در رتبه دوم قرار گرفته و در واقع پربازدیدترین سایت ایرونی حساب می شه. اینجا به قدمای گسترش محتوا در سایت آپارات می پردازیم:

  1. در آپارات حساب کاربری خود رو بسازین. اگه یه شرکت یا برند ثبت شده دارین، می تونین با ارائه مدارک لازم (از جمله روزنامه رسمی شرکت)، حساب خود رو به حساب تایید شده (تیک خورده) تبدیل کنین.
  2. ویدیوی تبلیغاتی خود رو تولید و آپلود کنین. از نظر مدت زمان ویدیو، اینجا محدودیتی وجود نداره.
  3. وارد قسمت "افزایش بازدید" شید. آپارات بسته به بودجه مورد نظر شما، امکان افزایش بازدید ویدیوی شما رو تا ۱۰،۰۰۰ بازدید جفت و جور می کنه.
  4. با پرداخت کمی هزینۀ بیشتر، می تونین در انتهای ویدیوی خود یه فراخوان عمل (Call To Action) قرار داده و اونو به یه صفحه فرود در سایت یا وبلاگ خود لینک کنین.

پرداخت پول واسه قرار گرفتن درنتایج جستجو

به این کار، به اصطلاح SEM می گن که مخفف عبارت Search Engine Marketing (بازاریابی با به کار گیری موتورهای جستجو) است. همونجوریکه باید حدس زده باشین، یکی از کارایی که در SEM انجام می شه، قرار دادنِ تبلیغات در صفحاتِ یافته های جستجو مثل گوگله. SEM یکی از بهترین راه های قرار دادن محتوا در مقابل چشمون مخاطبه. دو تا از معروف ترین وسایل انجام این کار، Google AdWords و Bing Ads هستن.

SEM وقتی بهتر کار می کنه که فقطً به عنوان ابزاری واسه گرفتن کلیک یا لایک به اون نگاه نکنین، بلکه به کارای بعدی مثل ثبت نام تو یه سایت، دانلود یه برنامه یا استفادۀ موقتی از خدمات یه سایت هم فکر شه. منظور ما این نیس که از این روش نمیشه واسه گسترش محتوا استفاده کرد، بلکه واسه افزایش ترافیک سایت، پیشنهاد می شه کار رو اول از تبلیغات داخل شبکه های اجتماعی شروع کرده و بعد به کانالای SEM برسین.

روند معرفی و پخش محتوا با پرداخت پول به موتورهای جستجو

  1. فهرستی از کلمات کلیدی خود جفت و جور کنین. این کلمات، همونایی هستن که مخاطب با جستجو کردن اونا قراره وارد سایت شما شه.
  2. با در نظر گرفتن بودجه تون، مشخص کنین که کلمات کلیدی چیجوری باید با جستجوی مخاطب مطابقت داشته باشن. کلمات کلیدی تطبیق دقیق (Exact Match) یعنی اینکه عبارتی که کاربر جستجو کرده باید دقیقاً همون کلمه کلیدی ای باشه که شما مشخص کردین. هدفگیری در این روش دقیق تر بوده و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) اونم پایین تره، اما از طرف دیگه ترافیک کمتری هم به سایت شما روونه می شه. کلمات کلیدی تطبیق وسیع (Broad Match) ترافیک بیشتری به سایت شما می آورد، اما CPC بالاتری داشته و ممکنه آدمایی رو وارد سایت شما کنن که محتوای شما حتماً به دردشوننمی خوره. اینکه کدوم مورد رو انتخاب کنین، بستگی به این داره که دیده شدن شما توسط مخاطبانی که به دنبال عبارتی دقیق می گردن چقدر واسه شما حیاتیه. مثلا اگه می خواید واسه شرکت سامسونگ تبلیغ کنین، با به کار گیری کلمه کلیدی "گوشی سامسونگ" واسه تبلیغ تلفنای همراه این شرکت، ممکنه شما رو در برابر دید علاقمندان به خرید یخچال هم نشون بده (چون شرکت سامسونگ یخچال هم تولید می کنه).
  3.  واسه بالاتر قرارگرفتن در صفحات جستجو، تا می تونین کلمات کلیدی خود رو اختصاصی طراحی کنین. کاربران معمولاً به دنبال عبارات دقیق هستن و بخاطر این، به کار گیری کلمات زیادتر از اندازه کلی به سود شما نیس. هم اینکه، اگه محتوای شما از نوع Gatedه (یعنی محتوایی که قبل از نمایش، نیازمندِ وارد کردن اطلاعاتی چون نشانی ایمیله)، حتماً این مورد رو در متن تبلیغ خود ذکر کنین. این رو هم حتماً قید کنین که کاربران شما با ورود این اطلاعات به محتوایی دسترسی دارن که بقیه نمی تونن ببینن.
  4. در آخر، مطمئن شین که این ترافیک رو به یه صفحه فرود مناسب هدایت می کنین. راضی کردن آدما به کلیک روی تبلیغات صفحه جستجو، تنها نصف کار گسترش و پخش محتوا هستش. نیمِ دیگهِ ماجرا اینه که مخاطبان با محتوای شما رابطه برقرار کنن. در محتوای صفحه فرود خود همون چیزی رو به کاربر ارائه بدین که در تبلیغ وعده اش رو دادین. هیچوقت در تبلیغات یافته های جستجو از Home Page معمولی استفاده نکنین.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

تبلیغات نمایشی

این روش که از اون بعضی وقتا به عنوان بنرهای تبلیغاتی هم یاد می شه، یه جور از تبلیغاته که به شما اجازه میده محتوای جورواجور از متن گرفته تا ویدیو رو به صورت یه نوار در برابر دید کاربر بذارین. بعضی از وسایل مورد استفاده در این نوع گسترش و پخش محتوا، Google Display Network و Facebook Atlas هستن. در ایران هم شرکتایی مانند صبا ویژن، Anetwork و فست کلیک اینجور خدماتی رو به شکل گسترده ارائه میدن.

قبل از هر چیز، باید بدونیم که معنی تبلیغات نمایشی در بازاریابی دیجیتال بسیار متفاوت از شکلای جور واجور روزنامه ای یا میدونی اون هستش.

تبلیغات نمایشی معمولاً وقتی به کار می رن که بخوایم کاربری رو واسه بار دوم یا چندم به طرف خود جذب کنیم. اگه کاربر قبلاً از سایت شما دیدن کرده باشه، با به کار گیری کوکیایی که در مرورگر اون ذخیره شده، می تونین با این روش در فضای وب سایتای دیگه هم کالا یا خدمت خود رو به اون نمایش بدین. مثلا، در کشور ما فروشگاه بامیلو یکی از سایت هاییه که خوب از این روش استفاده کرده و کالاهایی که قبلاً در اون فروشگاه دیدین رو در سایتای دیگه به تماشای شما میذاره.

به این فوت وفن، هدف گیری دوباره یا Retargeting میگن.

این فوت وفن درست مانند تبلیغات در صفحات جستجو، باید واسه مجبور کردن آدما به انجام یه کار، مثل ثبت نام تو یه سایت یا دانلود یه برنامه به کار رود. این روش اگه به روش درست انجام شه، می تونه یکی از بهترین راه های گسترش محتوا واسه کاربران حساب شه.

چیجوری با تبلیغات نمایشی محتوای خود رو گسترش کنیم؟

  1. مخاطبِ هدف خود رو شناسایی کنین.
  2. واسه هدفگیری مخاطبان، یه کمپین راه بندازین. مثلا اگه یه وبلاگ دارین، می تونین با به کار گیری دسته بندیای موضوعی که در اختیار دارین، بدونین که لینک کدوم مطلب جدید رو می تونین واسه کدوم کاربر نمایش بدین چون مطالبی که کاربر قبلاً خونده مشخصه و میشه تشخیص داد اون کاربر به چه موضوعاتی علاقه داره.
  3. تبلیغات خود رو قوی و متقاعدکننده طراحی کنین. خلاقیت در این مرحله اهمیت زیادی داره. مطمئن شین که تبلیغات نمایشی شما درباره هر موضوعی که باشن از تبلیغات رقبا جدا بوده و توانایی جلب توجه افراد رو داشته باشن. این روزا در فضای اینترنت توجه کاربران به این بنرها روز به روز کمتر می شه، پس به کار گیری رنگا و تصاویر مناسب واسه گسترش محتوا چیزی بسیار لازمه.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

قبلاً در وبلاگ نوین به شکل مفصلی به بازاریابی ایمیلی پراختیم و بخاطر این اینجا زیادتر از اندازه به این موضوع نخوایم پرداخت. اما یکی از نکات قابل توجه اینجا اینه که ایمیل مارکتینگ، دادنِ فرصت به مخاطبانه تا بتونن دوباره به طرف شما برگردن و حتی به صورت عضوی ثابت در جامعۀ مخاطبان شما درآیند.

یکی از راه های انجام این کار، جمع آوری نشانیای ایمیل با یه Call to Action مناسبه. می تونین بعد از جمع آوری این نشانیا، واسه صاحبان این ایمیلا خبرنامهای روزانه، هفتگی یا ماهیانه بفرستید و در اونا خلاصه ای از چیزی که در این مدت در سایت شما اتفاق افتاده رو توضیح بدین.

اگه محتوایی که تولید می کنین به صورت دائمی بوده و ساختار برابری داره (مثلاً متنای داخل یه وبلاگ)، می تونین واسه نمایش خودکار اون محتوا به کاربران، از خوراک دهنده های RSS هم استفاده کنین. یکی از وسایل پیشنهادی ما FeedPressه که ساده و کم هزینه بوده و امکانات مناسبی واسه موشکافی کار هم در اختیار شما میذاره. فیدپرس الگوهای متفاوتی واسه ارسال خبرنامه هم با خود داره.

روشای راه اندازی یه فید RSS بسته به سیستم مدیریت محتواتون ممکنه فرق داشته باشه. اگه از ابزاری مثل وردپرس یا دروپال استفاده می کنین، کار خیلی سختی در پیش ندارین. کافیه نشانی خوراک XML رو وارد Feed Manager خود کنین. اگه از CMS شخصی خود استفاده می کنین، شاید لازم باشه از تیم IT خود بخواین که کدهای لازم رو وارد کنن. علاوه بر فیدپرس، FeedBurner هم از وسیله های خوب انجام این کار حساب می شه.

نکته: واسه پیشگیری از دردسرهای حقوقی، تلاش کنین که مخاطبین نشانی ایمیل خود رو به صورت اختیاری به شما یدهند و از راه های حیله گرانه واسه جمع آوری این ایمیلا استفاده نکنین. هیچکی دلش نمی خواد ایمیلی دریافت کنه که تمایلی به دریافتش نداره. به حق انتخاب افراد احترام بذارین.

شبکه های پخش محتوا

چه از این موضوع بدونین و چه نباشین، شما همیشه در حال دیدن یافته های شبکه های پخش محتوا هستین. این شبکه ها به صورت دائم در حال خوندن پیشنهادهای انتهای مطالب با عبارتایی چون "اگه این مطلب رو دوست داشتین این یکی رو هم از دست ندین" یا "پیشنهاد می کنیم این مطلب رو هم حتما بخونین" هستن. این خدمات معمولاً به صورت پولی و توسط شرکتایی چون Taboola یا Outbrain ارائه می شن. در ایران هم شرکتایی مانند یکتانت، کاپریلا و کانگورو اینجور خدماتی رو در اختیار کاربران قرار میده.

یکی از مزیتای اصلی این روش، دسترسی به جامعۀ بزرگی از مخاطبانه. می تونین نوع محتوای خود رو مشخص کرده و دقیقاً مشخص کنین چه نوع آدمایی قراره اونو ببینن. مشکل این روش هم اینه که این نوع از گسترش محتوا معمولاً به صورت Spam به نظر می رسه. شاید بعضی از نمونه های این شبکه ها رو دیده باشین: جملاتی مثل "دندانپزشکان دوست ندارن شما این روش سفید کردن دندونا رو بدونین!"

اگه قصد به کار گیری این روش رو دارین، بهتره بدونین که این تبلیغات حتماً همیشه به طرف افراد مورد نظر شما نمی رن.

هم افزایی یا Syndication

دیده شدن محتوای شما تو یه سایت بزرگ تر یا معتبرتر، همیشه یکی از بهترین راه های گسترش مخاطبان حساب می شه. مرحلۀ اول این کار، نوشتن محتوایی فوق العاده قوی واسه مخاطبانه. قدم دوم، به کار گیری کانالای بیرونیه که در بالا درباره اش صحبت کردیم.

یکی از اصلی ترین نگرانیایی که افراد درباره هم افزایی محتوا دارن، اینه که شاید این کار باعث شه موتورهای جستجو این محتوا رو به صورت تکراری یا Duplicate شده ببینن.

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *