سئو و بهینه سازی سایت

ریدایرکت چیه؟ شکلای جور واجور ریدایرکت رو بشناسین

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

سرفصلای آموزش ریدایرکت دامنه

ریدایرکت چیه؟ شکلای جور واجور ریدایرکت رو بشناسین

شاید واسه شمام این سوال به وجود اومده که اگه بخواین دامنه سایت خود رو تغییر بدین، چه اتفاقی واسه رتبه سایت تون در یافته های جستجو میفته یا اگه بخواین نشانی یکی از صفحات سایت خود رو تغییر بدین، کاربراتون چیجوری می تونن از این موضوع باخبر شن. ، اگه قصد انجام اینجور کاری رو دارین، جایی واسه نگرانی وجود نداره چون در سئو و بهینه سازی سایت مفهومی به نام ریدایرکت هست که دقیقاً واسه اینجور جا به جاییایی کاربرد داره.

وب سایتا فارغ از اندازه سود اقتصادی­شون واسه گردانندگان خود از اهمیت بالایی بهره مند هستن. ارزش و رتبه اونا با تلاش همیشگی و رعایت جزبه جز اصول سئو بدست میاد و حفظ اونا، نیازمند به کار گیری راه های درست مدیریتیه.

بعضی وقتا اوغات مدیران وب سایتا مجبورن به طور موقت یا دائمی دامنه یا نشانی صفحات خود رو تغییر بدن؛ حال اینکه کاربران بازم به آدرسای قدیمی مراجعه می کنن. در این شرایط، مدیران سایتا باید با ترفندی اونا رو به نشانی جدید خود هدایت کنن. اما تکلیف ارزشی که صفحات سایت تا قبل از این پیش موتورهای جستجوگر داشتن چی می شه؟!

، اگه می خواید جواب این سوالا رو بدونین، ادامه این مقاله رو از دست ندین.

ریدایرکت چیه؟

در دنیای سئو، ریدایرکت یا تغییر راه به نشانی جدید، روشی واسه انتقال کاربران و موتورهای جستجو به نشانی URLی جدید و غیر از نشانی صفحه قدیمیه. اگه بخوایم ساده تر بگیم، ریدایرکت روشیه که به کمک اون، کاربران و موتورهای جستجو به صورت خودکار به نشانی جدید صفحه یا سایت شما منتقل می شن.

ممکنه شما صفحه یا صفحاتی رو در سایت یا وب سایتای خود داشته باشین و بخواین اونا رو به آدرسی جدید منتقل کنین یا می خواید کاربران رو از صفحه خود به نشانی domain.com/url1 رو به نشانی domain.com/url2 منتقل کنین، یا اصلاً می خواین تموم محتوای سایت خود با دامنه domain.com رو به نشانی جدید  newdomain.com منتقل کنین. ، ریدایرکت دقیقاً به همین منظور استفاده می شه.

با این اوصاف، موتورهای جستجو ممکنه درباره به کار گیری ریدایرکت کمی سخت گیرانه برخورد کنن. پس می خوایم در این مقاله شما رو با مفاهیم ابتدایی و شکلای جور واجور ریدایرکت آشنا کنیم و در مقالات آینده، هر کدوم از شکلای جور واجور ریدایرکت رو به طور مفصل براتون توضیح بدیم.

به بیان ساده موارد به کار گیری ریدایرکت به دو دسته کلی تقسیم می شن:

  • وقتی که نشانی تموم یا بعضی صفحات سایت تغییر می کنه.
  • وقتی که واسه یه محتوای تکراری یا برابر در سایت چندین نشانی متفاوت هست و به دلیل محدودیت Duplicate Content در سئو مجبوریم تموم نشانیا رو روی یه نشانی اصلی انتقال بدیم.

جدا از هدف انتقال صفحات، ریدایرکت همیشه به روشی برابر اجرا می شه. این وسط، تنها یه نکته مهمه و اون، تعداد صفحاتیه که قصد انتقال اونا رو داریم.

در حالت اول وقتی که سایت به دامنه جدیدی منتقل شه، نشانی همه صفحات سایت تغییر می کنن. در اینجور حالتی می تونیم با یه دستور کلی تموم صفحات رو به آدرسی جدید انتقال بدیم. در حالت دوم، گاه تنها بعضی از نشانی صفحات تغییر می کنه که در این صورت باید واسه هر کدوم، یه دستور جدا از هم تعریف کنیم.

شکلای جور واجور ریدایرکت رو بشناسین

ریدایرکت با در نظر گرفتن هدفی که داره شکلای جور واجور متفاوتی به خود میگیره که با وجود عملکردی مشابه، در مدت زمان انتقال با همدیگه فرق دارن. این وسط، ریدایرکتای ۳۰۱ و ۳۰۲ از کاربرد و اهمیت بیشتری بهره مند هستن.

ریدایرکت ۳۰۱ با هدف انتقال دائم و همیشگی صفحات انجام می شه، اما ریدایرکت ۳۰۲ به معنی انتقال موقت صفحات به نشانی جدیده. واسه فهم ساده تر و آشنایی بیشتر با شکلای جور واجور ریدایرکت تلاش می کنیم هر کدوم از این موارد رو همراه با یه مثال بررسی کنیم.

ریدایرکت ۳۰۱ (ریدایرکت دائم)

فرض کنین نشانی یکی از صفحات سایت که از بازدید بالایی برخورداره تغییر می کنه. اینک تنها انتقال نشانی صفحه مورد توجه نیس بلکه حفظ ارزش و رتبه نشانی قبلی هم از اهمیت بالایی برخورداره. در این حالت می تونیم با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ علاوه بر انتقال نشانی قدیم به نشانی جدید و هدایت کاربران و موتورهای جستجوگر به اون، ارزشی که تا قبل از این موتورهای جستجو واسه نشانی قدیم قائل بودن رو هم به نشانی جدید منتقل کنیم. یعنی با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ نشانی جدید رو در دیتابیس موتور جستجو جانشین نشانی قبلی می کنیم.

ببینین، از پایهً وقتی که یه مرورگر یا موتور جستجو یا هر چیزی که درخواست یه صفحه از سایت رو می کنه، اولین پیغامی که دریافت می کنه کد وضعیت (یا Status Code) است. این Status Code می تونه Status Code 200 باشه که مرورگر شما میگه همه چیز درسته و صفحه مورد نظر در درسترسه یا می تونه کد ۴۰۴ باشه که به مرورگر اطلاع میده صفحه ای که به دنبال اون هستش وجود نداره (ارور ۴۰۴)، یا می تونه کد ۵۰۰ باشه که نشون دهنده بروز یه مشکل در سروره.

ریدایرکت ۳۰۱ هم واقعا یه نوع Status Codeه که به موتور جستجو یا مرورگر میگه صفحه ای که به دنبال اون هستین از اینجا جا به جایی مکان کرده و بهتره در نشانی جدید به دنبال اون صفحه بگردین. مرورگرها و موتورهای جستجو پس از دریافت این پیغام، به سرعت نشانی جدید رو به کاربر نمایش میدن. شما هر وقتی که می خواین نشانی صفحه خود رو به طور دائم و همیشگی تغییر بدین، باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین.

واقعا، جهت تغییر راه نشانی یه سایت، شکلای جور واجور مختلفی از ریدایرکت نوع ۳۰۰ هست. در کنار ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲، ریدایرکتای ۳۰۵ و ۳۰۷ هم هست که عملکردشون تقریباً مشابه با عمکلرد ریدایرکت ۳۰۲ه. همین موضوع باعث می شه که اهمیت ریدایرکت ۳۰۱ دو برابر شه.

اگه می خواید روی سایت خود از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین، خوندن مقاله به شما پیشنهاد می شه.

ریدایرکت ۳۰۲ (ریدایرکت موقت)

در ادامه تصور کنین که مجبورین یکی از صفحات مهم خود رو واسه یه مدت کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به نشانی دیگری انتقال بدین. در حالت اول کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور ۴۰۴ (به معنی حذف صفحه) مواجه می شن. مشکل وقتی شروع می شه که این آدرسا پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جستجو حذف می شن و تموم ارزش و ورودیای اون صفحه هم از بین میره. هم اینکه، به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ موجب انتقال دائمی این اعتبار، به نشانی جدید می شه. پس باید به دنبال راه حل دیگری باشیم.

در اینجور مواردی، می تونین با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۲ صفحه مورد نظر خود رو به نشانی جدید منتقل کنین. با به کار گیری این روش، نه فقط از به وجود اومدن ارور ۴۰۴ جلوگیری می کنین، بلکه به موتورهای جستجو حالی می کنین که این صفحه به طور موقت منتقل شده و ممکنه دوباره به حال عادی برگرده یا به طور دائم به آدرسی دیگه منتقل شه. اینطوری، ارزش و ورودیای صفحه بازم در جای خود باقی خواهند موند و نشانی موقت در موتورهای جستجو ایندکس نمی شه.

نکته ای که باید به اون توجه کنین اینه که موتورهای جستجو نسبت به ریدایرکت ۳۰۲ کمی سخت گیر هستن و اگه مدت زمان زیادی از اونا استفاده شه، موتورهای جستجو مانند ریدایرکت ۳۰۱ با اون برخورد می کنن. پس، تنها وقتی که می خواین یه صفحه به طور موقت جا به جا شه و در موتورهای جستجو ثبت نشه از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنین.

ریدایرکت ۳۰۷ (HTTP 1.1 Only)

علاوه بر ریدایرکت ۳۰۲ واسه انتقال موقت نشانیا، از ریدایرکت ۳۰۷ هم میشه استفاده کرد. ریدایرکت ۳۰۷ رفتاری مشابه با ۳۰۲ داره، اما یه فرق جزئی با ریدایرکت ۳۰۲ داره.

اینترنت براساس قرارداد HTTP (Hyper-Text Transfer Protocol) بنا نهاده شده، دارای دو ورژن ۱٫۰ و ۱٫۱ه. ریدایرکت ۳۰۲ در هر دو نسخه خوب عمل می کنه؛ در نسخه ۱٫۰ با کد وضعیت Moved Temporarily (انتقال موقت) و در نسخه ۱٫۱ هم با کد وضعیت Found (یافت شده) آدرسا رو به طور موقت انتقال میده. در مقابل، ریدایرکت ۳۰۷ فقط در ورژن ۱٫۱ با کد وضعیت Moved Temporarily به درخواست ارسالی توسط مرورگر جواب میده.

واقعا، ریدایرکت ۳۰۷ نصف ریدایرکت ۳۰۲ه. پس، به نظر ما تصمیم مناسب و درست اینه که تقریباً همیشه از ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ استفاده کنین.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

Meta Refresh

این روش برخلاف راهکارهای قبلی که در سطح سرور انجام می گرفت، در سطح صفحات سایت صورت میگیره. این روش در مقایسه با روشای دیگه از سرعت کمتری برخورداره و از دید سئو ارزش کمی از صفحه رو منتقل می کنه.

اگه تا حالا وارد صفحه ای شده و پیغامی با عنوان "اگه تا ۵ ثانیه دیگه به طور خودکار منتقل نشدید، ابنجا رو کلیک کنین" رو مشاهده کردین، باید بدونین که این روش از تغییر نشانی دقیقاً همون Meta Refresh است. Meta Refresh

مقداری خیلی کمی از Link Juice رو به صفحه جدید منتقل می کنه. با این حال، به دلیل نوسان شدید در ارسال Link Juice و مناسب نبودن واسه سئو، به کار گیری Meta Refreshها معمولاً پیشنهاد نمی شه (اگه با معنی Link Juice آشنایی ندارین، حتماً مقاله آموزش لینک سازی داخلی سایت در وبلاگ نوین رو بخونین).

از Meta Refreshها، معمولاً در فوت وفنای سئوی کلاه سیاه استفاده می شن. در مقالات بعدی درباره این نوع از تغییر مسیردهی بیشتر صحبت می کنیم.

Rel=Canonical

آخرین نوع ریدایرکتی که در این مقاله تقدیم حضورتون می کنیم، به کار گیری تگ rel=canonical است. این نوع ریدایرکت، به طور کاملً مستقیمه و به ریسپانس کد احتیاج نداره. واقعا، تگ rel=canonical در متا تگای سایت قرار میگیره و در سطح سرور انجام نمی شه.

اینطوری، درخواست کننده (مرورگر یا موتور جستجو)، صفحه ای رو درخواست می کنه، بعد Status Code 200 رو دریافت می کنه، صفحه رو بررسی می کنه، و در آخر متوجه تگ rel=canonical در متا تگای سایت می شه.

البته باید بدونین مروگرها اهمیت چندانی به تگ rel=canonical نمی دن. در مقابل، یه موتور جستجو وقتی که با تگ rel=canonical روبرو می شه متوجه می شه که صفحه مورد نظر، نسخه اصلی نیس، اینطوری با دیدن این تگ تصمیم میگیره که صفحه رو ایندکس نکنه و در جای دیگری به دنبال نسخه اصلی صفحه بگردد. اینطوری، موتور جستجو در جای دیگه به دنبال اون صفحه می گیردد تا اونو ایندکس کنه و تموم لینکای اونو بررسی کنه.

باید وقتی از تگ rel=canonical استفاده کنین که می خواین هر دو صفحه شما واسه کاربران قابل مشاهده باشه، اما فقط می خواین یکی از اون صفحات در موتورهای جستجو ثبت شه. اگه در سایت خود محتوای تکراری دارین یا از یه صفحه دو نسخه هست، به کار گیری تگ rel=canonical تصمیم عاقلانه ای به نظر می رسه.

قبلا در مقالات محتوای تکراری چیه و چیجوری باید این مشکل رو برطرف کرد؟ و طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو درباره تگ rel=canonical صحبت کرده بودیم.

اینفوگرافیک شکلای جور واجور ریدایرکت

بعضی چند تا نکته مهم در مورد ریدایرکت

موقع به کار گیری ریدایرکت ۳۰۲ به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین صفحاتی که به طور دائم حذف می شن رو با این روش منتقل نکنین. این کار باعث می شه تا ارزش صفحه حذف شده به نشانی جدید منتقل نشه و پس از یه وقتی کم از دیتابیس موتورهای جستجو هم پاک شه. در اینجور مواردی می تونین با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ اعتبار صفحات خود رو به نشانیای جدید انتقال بدین.

هم اینکه، ریدایرکت صفحات حذف شده روی ایندکس هم از اشتباهات بزرگیه که بعضی مدیران وب سایتا مرتکب می شن. موتورهای جستجو با الگوریتمای پیچیده نسبت به گذشته بسیار باهوش تر شدن و دیگه ارزش صفحات حذف شده رو به ایندکس سایت منتقل نمی کنن.

در سری مقالات آموزش ریدایرکت، به طور مفصل درباره این موضوع صحبت می کنیم.

نتیجه گیری

به کار گیری ریدایرکت نه فقط می تونه به کاربران در پیدا کردن محتوای مورد نظرشون کمک کنه، بلکه می تونه مانع از Duplicate شدن محتوای سایت شما شه. همونطور که میدونیم وجود محتوای تکراری در سایت می تونه تاثیر بسیار داغون کننده ای روی رتبه بندی سایت شما داشته باشه. پس، با به کار گیری یه ریدایرکت ساده می تونین از بروز این اتفاق جلوگیری کنین.

الان پر کاربردترین ریدایرکتا، ریدایرکتای ۳۰۱، ۳۰۲ و rel=canonical هستن. نگفته نمونه شکلای جور واجور دیگری از ریدایرکن مانند ۳۰۳، ۳۰۵ و ۳۰۸ هم وجود دارن که به کار گیری اونا خیلی عادی نیس. شمام می تونین براساس نیاز خود از هر کدوم از این ریدارکتا واسه بهتر شدن وضعیت سئوی سایت خود استفاده کنین. البته یادتون باشه که استفاده نادرست از ریدایرکت می تونه به ضرر شما تموم شه.

امیدوارم این مقاله تونسته باشه، شما رو با معنی کلی و شکلای جور واجور ریدایرکت، آشنا کنه. در مجموعه مقالات بعدی تلاش می کنیم تا هر کدوم از شکلای جور واجور ریدایرکت و چگونگی به کار گیری اونا رو به طور مفصل براتون تشریح کنیم.

موفق باشین!

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین