سئو را آسان بیاموزیم: لینک بیلدینگ و تولید محتوا

سئو و بهینه سازی سایت

سئو رو آسون بیاموزیم: لینک بیلدینگ و تولید محتوا

۱ مهر ۱۳۹۵

هممون خوب میدونیم که تمایلات زیادی واسه فهم و درک فاکتورهای مهم رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر هست:

تولید محتوا و لینک بیلدینگ مهم ترین عوامل رتبه بندی یه سایت هستن

در این تصویر اهمیت تولید محتوا و لینک بیلدینگ خوب به تصویر کشیده شده.

همین طور میدونیم که مقالات زیادی در این باره منتشر شده که هر کدوم از اونا، بخشی از این موارد رو پوشش میدن. پس اگه به مبحث سئو علاقه دارین، باید این عوامل رو بشناسین و اهمیت شون رو ترتیب بندی کنین. مطمئناً اگه بدونین بیشتر از ۲۰۰ عامل رتبه بندی جور واجور واسه سئو هست حیرت زده میشین. خیلی از شرکتا نمی تونن با همه این ۲۰۰ مورد رابطه برقرار کنن، بخاطر این بیشتر آدما به دنبال ساده تر کردن این عوامل و درک درست اونا هستن. شاید سوال کنین به چه دلیل؟ جواب آسونه. سئو فرآیندی زمان بر و پیچیده و حتی خسته کننده ایه. موارد زیادی از فاکتورهای مهم سئو ممکنه با همدیگه تداخل بسازن، به خاطر همین افراد غیر کارشناس تنها میخوان عوامل مهم سئو رو بدونن و روی اونا تمرکز کنن.

در این مقاله ما می خوایم، مهم ترین مباحث سئو رو به آسونترین شکل ممکن واسه شما توضیح بدیم تا در روند بهینه سازی سایت خود با مشکل پیچیده ای مواجه نشید.

گوگل تازگیاً درباره سئو چه گفته؟

آندری لیپاتسو، یکی از مسئولان گوگل در دوبلین در همایشی که در ۲۳ مارس ۲۰۱۶ برگزار شد، درباره مهم ترین عوامل سئو در رتبه بندی سایت گفت:

بله میشه گفت، که فاکتورهای رتبه بندی دقیقا چه چیزایی هستن. اگه بخوایم همه این عوامل رو در چند جمله خلاصه کنیم باید بگیم که محتوا و لینکایی که در سایت شما قرار دارن، مهم تر از همه مواردیه که تا حالا شنیدین.

، اجازه بدین کار خود رو با همین موارد شروع کنیم. براساس گفته های گوگل، لینک و محتوا سایت دو عامل بزرگ واسه رتبه بندی حساب می شن. حالا خوبیش اینه، بیشتر افراد خوب می دونن که محتوای خوب چه نوع محتواییه و چیجوری میشه اونو بهتر کرد، اما در ادامه این موضوع رو هم مورد بررسی قرار میدیم.

حال سوال اینجاس: تنها باید روی این دو عامل تمرکز کنیم؟ آبا دنیای مجازی تنها روی این دو عامل استواره؟ ، نمیشه با قطعیت همچین چیزی گفت. فاکتورهای بسیار پیچیده ای هست که باید روش زوم بشه اما اجازه بدین همه این موارد رو ساده تر کنیم. چه تعداد شرکت و سازمان می تونن با بهبود روند تولید محتوا و پخش اونا در فضای اینترنت، جایگاه خود رو در موتورهای جستجو بهتر کنن و رتبه بهتری به دست بیارن؟ به جربزه میشه گفت بیشتر سازمانا و شرکتا نمی تونن خوب از پس انجام این کار بر بیان.

امتیاز محتوا و لینکاتون مهم ترین نقش رو در رتبه بندی سایت شما دارن.

به نظر من این معادله بسیار کابردیه. با اینکه محدودیتایی هم داره. شما باید معنی محتوای عالی رو درک کنین. در این شرایط میتونین رتبه سایت خود رو تا حد زیادی بهتر کنین.

محتوای خوب، چه نوع محتواییه؟

اگه یه قدم به سمت عقب ورداریم و به این فکر کنیم که محتوای عالی از چه اجزایی تشکیل شده، متوجه میشیم که یه محتوای فوق العاده دارای سه ویژگیه:

  • ربط داشتن محتوا با جستجوی کاربر
  • کیفیت
  • تجربه کلی کاربر از محتوای تولید شده

اولین مرحله از این روند، بسیار ساده س!. اگه موضوع محتواتون با کوئریای جستجو در رابطه نباشه، نباید در یافته های جستجوی کاربران نشون داده شه. درسته؟ ویزگی دوم هم ساده س!. اآیا اطلاعاتی که واسه افراد جفت و جور می کنین، دقیقاً همون چیزیه که اونا به دنبالش هستن؟ این محتوا با موضوع کلی سایت شما در ارتباطه؟ ایا محتوایی که تولید می کنین منحصر بفرد و جذاب هست؟

همه این موارد مربوط به کیفیته. ما می تونیم مفاهیم کیفیت و منحصر بفرد بودن نسبی رو با هم ترکیب کنیم. مثلا کلید واژه طراحی سایت رو در گوگل جستجو کنین.

همونطور که می بینین ۱۶ میلیون مطلب درباره این عبارت هست. سوال اینجاس که چیجوری می تونین کاربران رو به سمت محتوا خودتون جذب کنین؟ شما باید محتوای جدید و رقابتی بسازین که ارزش بسیار زیادی واسه کاربر داشته باشه. البته انجام این کار زیاد هم ساده و سخته و به تحقیق و علم کافی نیاز داره، اما میشه با کمی تلاش محتوایی با کیفیت تولید کرد.

اگه تو یه بازار رقابتی فعالیت می کنین، باید بدونین رقبای اصلی شما چه کسائی هستن و از چه محتوایی واسه مخاطبان خود استفاده می کنن. احتمال اینکه ۵ لینک برتر واسه هر جستجو، دارای محتوایی بسیار جذاب و فوق العاده باشن، خیلی زیاده.

ویژگی سوم تولید محتوای عالی، تجربه خوب کاربران از محتواییه که در اختیار اونا قرار میگیره. این بخش در برگیرنده موارد بسیاریه:

  • محتوای شما خوب سازماندهی شده؟ خوندن اون واسه کاربر آسونه؟
  • ایا نکات کلیدی متن خوب منتقل می شه؟ کاربران چیجوری می تونن با اون تعامل داشته باشن؟ می تونن جواب سوالاشون رو از با مطالعه محتوای شما به دست بیارن؟ می تونن اطلاعات لازم خود رو به سرعت و خیلی راحت پیدا کنن؟

اگه به سایتایی که در بالاترین جایگاه یافته های جستجو قرار دارن دقت کنین، متوجه میشین همه این موارد رو خوب رعایت کردن. ، حالا اجازه بدین ببینیم نمره محتوا چقدر می تونه در رتبه بندی سایت اثر داشته باشه. به شکل زیر توجه کنین:

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که محور Y شانس رتبه بندی است. این منحنی نشون میده که نمره محتوا تاثیر بسیار زیادی داره و می تونه تغییرات زیادی در رتبه بندی سایتا بسازه. هر چقدر محتوای یه سایت بهتر باشه، رتبه بهتر و بالاتری دشت می کنه. به همین سادگی!

نگاهی عمیق تر به کیفیت محتوا

تگ عنوان، سرتیترها، به کار گیری کلمات مترداف، طرح صفحه و طراحی اون می تونه در کیفیت محتوا اثر داشته باشه؟ ، لحظه ای به این موضوع فکر کنین. همه این موارد بخشی از روند تولید محتوای با کیفیت نیس؟ بله همین گونه س.

فرض کنین من اینجور محتوایی رو واسه کاربران خود نوشته ام:

نمونه ای از تولید محتوای بد

شاید این محتوا، بهترین محتوای تولید شده در جهان باشه، اما از اونجایی که ظاهر خوبی نداره توسط بازدیدکننده خونده نمی شه و بازدیدکننده پس از نگاه به ظاهر متن، سایت رو ترک می کنه. حال فرض کنین، محتوامون مانند تصویر زیر به مخاطب ارائه شه:

نمونه ای از تولید محتوا خوب

میشه گفت که کیفیت این محتوا نسبت به محتوای قبلی بیشتر و بالاتره؟ بله، حتماً اینطوریه. همونطور که مشاهده می کنین، خوندن محتوای دوم بسیار راحت تره. پس ارزش بیشتری واسه کاربران داره. این محتوا می تونه تعامل بهتری با کاربر داشته باشه و لینکای بیشتری به خود اختصاص بده.

به چه دلیل لینک معیاری جداگونه حساب می شه؟

میشه گفت لینکا ملاک دیگری واسه اندازه گیری کیفیت محتوا هستن و ، این جمله تا حد زیادی راسته. اما در این مقاله می خوایم به دو دلیل زیر، لینکا رو به صورت جداگونه بررسی کنیم:

لینکا هنوزم بهترین وسیله اندازه گیری اعتبار هستن

واسه اینکه لینکی پایدار دریافت کنین، باید فیک شخص خاص وب سایتی داشته باشه و بخواد که وب سایتش اصلاح و تنظیم شه و در عین حال، بخواد که کاربران وب سایتش با کلیک روی یه لینک از سایت شما خارج شن و به سایت شما وارد شن.

این تنها کاریه که واسه دریافت لینک باید انجام بدین. اگه می خواین اینجور شخصی به سایت شما لینک دهد تنها باید یه کار رو به درستی انجام بدین و اون تولید محتوای با کیفیته.

به چه دلیل از سیگنالای شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنیم؟ کارشناسان سئو درباره این موضوع بحث و جدلای فراوون دارن .خیلی از سئو کاران فکر می کنن که سیگنالای شبکه های اجتماعی تاثیر چندانی بر سئو ندارن و واسه این طرز فکر خود هم دلیل آوردن دارن: همونطور که میدونید سیگنالای شبکه های اجتماعی تحتِ کنترل شرکتای مختلفی قرار دارن و این شرکتا می تونن این سیگنالا رو از دید گوگل مخفی کنن. به طور مثال فیسبوک و گوگل شرکتای حریف هستن و گوگل هیچ وقت اجازه نمی ده که فیسبوک با ارسال اینجور سیگنالهایی، الگوریتم رتبه بندی اش رو دچار مشکل کنه. بخاطر این نمیشه با قطعیت گفت که سیگنالای شبکه های اجتماعی بخشی از الگوریتم گوگله. از این سیگنالا، تنها میشه واسه نشون دادن محتوای تولید شده به کاربر استفاده کرد.

البته این تنها یه فرضیه س و همونطور که میدونیم نمیشه اونو چیزی قطعی حساب کرد.

قدرت لینکا می تونه باعث ایجاد فعالیتای مختلفی شه

این فعالیتا دقیقاً چه هستن؟ این فعالیتا رو بازاریابی می گن و در  این میان بازاریابی محتوا بیشتر از بقیه موارد مهمن. اگه بازاریابی محتوا به درستی انجام شه، معروفیت و اعتبار خوبی واسه یه برند به دست می آورد.

واقعا، بازاریابی محتوا ممکنه بخش اعظمی از بودجه شرکت رو به خود اختصاص بده. با وجود موتورهای جستجو یا بدون اون، شما همیشه به دنبال انجام دو مورد زیر هستین:

  • تولید کالا و خدمات خوب
  • بازاریابی موثر اونا

در سال ۲۰۱۶ و حتی سالای بعد هم این دو مورد تغییر نمی کنن. شکی نیس که بخش اصلی روند لینک بیلدینگ با تولید محتوای عالی رابطه داره، اما فعالیتای رو دیگری هم وجود دارن که می تونن موثر باشن.

گسترش تعامل کاربر

بسیاری می گن که گوگل، از سیگنالای تعامل کاربری به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می کنه و در طول سالای جور واجور سرمایه گذاری خود روی این مورد رو زیاد می کنه. مثلا، اندازه کلیک (CTR) رو در نظر بگیرین. اندازه کلیک هم یکی از فاکتورهای رتبه بندیه اما اندازه گیری اون به همین سادگیا انجام نمی شه. گوگل گفته که از اندازه کلیک واسه اندازه گیری کیفیت محتوا در کنار بقیه سیگنالای رتبه بندی استفاده می کنه. پس باید بدونین که اندازه کلیک یه عامل مستقیم نیس و به همراه بقیه عوامل اندازه گیری می شه.

ممکنه به گفته گوگل شک کنین، اما اگه سایتی داشته باشین به احتمال زیاد در طول هفته ایمیلای زیادی رو دریافت می کنین که از راه یه طرح کلی لینکایی رو به فروش می رسونن. با این حال ایمیلایی رو در مورد فروش طرح اندازه کلیک دریافت نمی کنین. این موضوع بدین معناست که حتی اسپمرها هم می گن که این گزینه کار نمی کنه.

نکته مهم: کارشناسان تحقیقات زیادی رو روی اندازه کلیک انجام دادن و این تحقیقات تغییرات کوتاه یه مدت رو در رتبه بندی نشون میده. پس ممکنه اندازه کلیک واسه کشف گرایشای داغ یا اخبار جدید به کار رود اما هنوزم یه عامل رتبه بندی اصلی نیس.

دیگه سیگنالای تعامل کاربری چقدر می تونه روی رتبه بندی سایت اثر داشته باشه؟ بیشتر افراد می گن که گوگل از سیگنال تعامل کاربری واسه رتبه بندیای خود استفاده می کنه اما مطمئن بودن در این مورد کمی سخته. به کار گیری تعامل کاربری به عنوان عامل رتبه بندی یه موضوع پیچیده س. پیدا کردن یه عامل تعاملی خوب که بتونه قابل اعتماد باشه، بسیار سخته. مثلاً عده دیگری عقیده دارن که اندازه پرش (Bounce Rate) یا داداش اون Pogosticking، یکی دیگه از فاکتورهای سئو هستش.

مطمئناً Pogosticking سیگنال خوبی واسه سئو حساب می شه تا اینکه میفهمید این موضوع در شرایط جور واجور کاربردی نداره. فرض کنین می خواین کالایی رو به صورت اینترنتی بخرین، واسه اینکه بتونین بهترین گزینه رو پیدا کنین مطمئناً واسه رفتن به سایتای جور واجور، چندین بار به یافته های جستجوی گوگل مراجعه می کنین.

بیشتر آدما به این موضوع شک دارن که گوگل بخواد از هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی واسه به دست آوردن اینجور فاکتورهایی استفاده کنین.

معماری اطلاعات

داشتن یه معماری اطلاعات محکم که گوگل بتونه اونو بخزد و خیلی راحت محتوای موجود رو پیدا کنه، یکی از نیازمندیای اصلی و بزرگه.  با به کار گیری این گزینه میشه رتبه بندی بهتری رو به دست آورد. کاربردی بودن و توانایی به کار گیری سایت هم در بخش معماری اطلاعات قرار میگیره چون افراد باید بتونن همه اطلاعاتی که به دنبالش هستن رو خیلی راحت پیدا کنن.

بقیه مباحث مربوط به مدل دو بخشی

در اول باید بدونین که شکلای جور واجور مختلفی از یافته های مثل تصاویر، ویدئوها، یافته های موجود در نقشه و … هست که شانس به دست آوردن رتبه در صفحه اول رو زیاد می کنه، اما مطالبی که در بالا به اون اشاره کردیم بسیار مهم تره.

اگه رو راست صحبت کنیم حتی در جستجوهای منظم و معمولی هم یافته های بسیار زیادی دیده می شه. بعضی از این یافته های عبارتند از:

  1. لینکای محلی: مثلا اگه در موتور جستجو گوگل به دنبال دوربینای دیجیتال باشین با نتایجی روبرو میشین که در بازار محلی شما (موقعیت جغرافیایی فعلی تون) هست. روشنه که نزدیکی و نزدیکی یکی از فاکتورهای رتبه بندی مهم واسه اینجور صفحاتیه.
  2. QDD: تنوع مطلوب واسه پرس و جو یکی از مطالبیه که باید در نظر گرفته شه. مثلا فرض کنین کاربری عبارت Jaguar رو در موتور جستجو تایپ می کنه. ممکنه موتور جستجو تنها خودروی جگوار رو در لیست یافته های برتر خود بذاره اما گوگل خوب می دونه فردی که این عبارت رو تایپ می کنه، ممکنه به دنبال دریافت اطلاعات در مورد یه نوع پلنگ به اسم جگوار باشه. بخاطر این، در یافته های جستجو چندین مورد به این موضوع اختصاص پیدا میکنه.
  3. مقالات طولانی و عمیق: این گزینه رو نمیشه خیلی راحت در یافته های جستجو مشخص کرد اما بعضی وقتا گوگل این گزینه رو در انتهای لیست خود قرار میده. این موضوع وقتی اتفاق می افته که گوگل تشخیص بده کاربر به دنبال پیدا کردن مطالب عمیق تر در مورد یه بحث خاصه.

ما مرور خلاصه روی ۲۰۰ عامل رتبه بندی در موتورهای جستجو داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که حدود ۶% از یافته های، از راه فاکتورهای گفته شده در این مقاله به دست اومده ان.

به دنبال رتبه بندی بهتری در موتورهای جستجو هستین؟

، واسه اینکار بهتره محتوای خوب و با کیفیتی بسازین و تجربه کاربران رو بهتر کنین. کاربردی بودن سایت و در دسترس بودن صفحات جور واجور رو یادتون نره چون محتوای عالی بدون این موارد به دردنمی خوره. تعامل کاربران رو در سایت اندازه گیری کنین. تلاش کنین بازخورد اونا رو دریافت کنین. به دنبال روشای بازاریابی باشین که اعتبار و معروفیت شما رو بیشتر می کنه و می تونه به جذب لینک به شما کمک کنه. اگه محتوای شما رقابتی، در رابطه و با کیفیت نباشه وجود لینک هیچ کمکی به شما نمی کنه. محتوای خوب به شما کمک می کنه رتبه بندی خود رو در موتورهای جستجو زیاد کنین و به کار گیری بازاریابی می تونه در  انجام این کار به درد بخور باشه.

با امید به اینکه این مقاله تونسته باشه به شما در مورد سئو کمک کنه. اگه در مورد آموزش بازاریابی محتوا و آموزش سئو سوالی دارین می تونین اونو از قسمت دیدگاه ها با ما در میان بذارین. ما در نوین خوشحال میشیم از نظرات و پیشنهادات شما باخبر شیم.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *