سئو چیست؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک‌لیست

سئو و بهینه سازی سایت

سئو چیه؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک لیست

۷ مرداد ۱۳۹۷

سایتِ بدون سئو، مانند انسانیه که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می زنه کسی صداش رو نمی شنوه. با در نظر گرفتن ریزه کاریا و اصول سئو هستش که می تونین سایتتون رو از این چاه عمیق یافته های جستجوی گوگل درآرین و صداش رو به گوش کاربرانی که به دنبال مطالب شمان برسونین. در مقالۀ امروز نوین از این که سئو چیه و به چه دلیل مهمه شروع می کنیم، بعد به بررسی فوت وفنای جور واجور سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) می پردازیم، در ادامه با سئوی داخلی و خارجی و چند تا نکته مهم هر کدوم آشنا میشیم. در آخر لیستی از الگوریتمای مهم گوگل رو آوردیم و یه فایل چک لیست سئو واسه شما آماده کردیم.

پیشنهاد می کنم همین حالا یا بعد از مطالعۀ این مقاله چک لیست سئو که در آخر واسه شما گذاشته ایم رو دانلود کنین و اگه امکانش بود پرینت بگیرین. با این چک لیست می تونین به صورت منظم کارای سئوی سایتتون رو انجام بدین و پس از پایان هر بخش اونو علامت بزنین.

سئو چیه؟

اجازه بدین یه راست بروم سر اصل مطلب و تعریف سادۀ سئو (SEO) رو به شما بگم. کلمۀ SEO از کنار هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته شده. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:

" بهینه سازی واسه موتورهای جستجو "

بهینه سازی واسه موتورهای جستجو، به یه سری از تاکتیکا و دستورالعملا می گن که اگه به درستی انجام شن منتهی به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک بیشتر می شن.

به چه دلیل سئو مهمه؟

روز به روز به تعداد کاربرانی که از راه گوگل نیازهاشون رو جست و جو می کنن، اضافه می شه. براساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه چیزی حدود ۳٫۵ میلیارد سرچ در گوگل انجام می شه. حالا راحت می تونیم درک کنیم که به چه دلیل بیل گیتس میگه که "اگه کار و کاسبی شما در اینترنت حضور نداره، به زودی از صحنۀ روزگار حذف میشین."

پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارن. حالا اجازه بدین ادامه این بحث رو با یه مثال براتون پیش ببرم؛

تصور کنین شما یه فروشگاه موبایل هستین و یه وبسیات هم واسه خرید و فروش موبایل دارین. براساس وسایل "اندازه گیری تعداد جستجوی کلمات کلیدی گوگل" خرید اینترنتی موبایل یا عبارات مشابه اون چیزی حدود ۸۰۰۰ سرچ در ماه داره.

این آمار عالیه؛ یعنی ماهانه ۸۰۰۰ نفر قصد خرید موبایل دارن و در اینترنت به دنبال جایی واسه خرید موبایل می گردن. حتما شمام براتون بارها پیش اومده که چیزی رو در گوگل سرچ کنین و همونطور که خودتون هم به تجربه دیدین، بیشتر از ۸۰% کاربران در همون صفحۀ اول یافته های جسجو جواب خود رو پیدا می کنن. خیلی کم پیش میاد که کسی در صفحات دوم و سوم به دنبال جواب باشه.

حالا اگه سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) یافته های جستجو باشه، با احتمال خیلی کم کسی می تونه شما رو پیدا کنه. واقعا شما ۸۰۰۰ مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بودن رو از دست دادین.

سئو فرآیندیه که به گوگل کمک می کنه تا سایت شما رو شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما رو بفهمه و براساس کلمات کلیدی در رابطه مثلا همین خرید موبایل سایت شما رو در بالاترین جایگاه یافته های جستجو نشون بده. واقعا سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک خاصی می کنه.

البته اینجا لازمه که به نکته ای اشاره کنم. درسته که گوگل یه موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ ویژگی انسانی رو به یاد آدم نمی آورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نیس. یعنی آدما نمی گذارن که موتور باشه و براساس فاکتورهای فقط مکانیکی و ماشینی سایتا رو رتبه بندی کنه. موتور جستجوی گوگل علاوه بر رباتای خودش به رفتار کاربران هم توجه خاصی داره که در ادامۀ این مقاله به اونم می پردازیم.

شکلای جور واجور فوت وفنای سئو و پیشنهادای لازم!

بد نیس که بدونین کارشناسان، فوت وفنای سئو رو در سه گروه جور واجور دسته بندی کردن. این گروه ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!

منظور از سئوی کلاه سفید فوت وفن هاییه که براساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می شن رتبۀ سایت به طور طبیعی در صفحه یافته های جستجوی گوگل ترفیع پیدا کنه. روند سئوی کله سفید که بهترین و مناسب ترین روش سئو هستش، یه شبه انجام نمی شه و نیاز داره که مدت زمان مشخصی پیوسته و همیشه روی سایت خود کار کنین، اما عوضش به اصطلاح یه عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می کنه و به این راحتی جایگاه شما رو به وبسیات دیگری نمی ده.

راستی اگه به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی رو هم شنیدید تعجب نکنین؛ از بس که این روش براساس اخلاق و صداقت و درستیه به اون سئوی اخلاقی هم میگن.

سئوی کلاه سیاه: ما خودنمایی می کنیم که خیلی خوبیم!

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار داره. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه تلاش بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین اون هستش.

این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه میده؛ اما تاثیر اون همیشگی نیس و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدین! گوگل همیشه در حال بروزرسانی و ارائه الگوریتمای جدیده و دیر یا زود می تونه دست شما رو بخونه. مثلاً همین چند سال پیش بعضیا با ساختن لینکای اسپم و به دردنخور در صفحات جور واجور به رتبه های خوبی در گوگل رسیده بودن، اما گوگل با ارائۀ الگوریتم پنگوئن این وب سایتا رو جریمه کرد و جایگاهی رو که از راه های نادرست به دست آورده بودن از اونا پس گرفت.

پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل رو به دست بیارین، اما ممکنه به همون زودی هم لو برید و از صحنۀ وب محو شید. به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه اول گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که تو می ری به تُرکستان (یافته های آخر گوگل) است.

سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه.

سئوی کلاه خاکستری به فوت وفنایی می گن که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرند، اما طوری اجرا می شن که گوگل متوجه نشن و نتونه سایتمون رو جریمه کنه. به بیان دیگه سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه س، اما نسبت به اون خطر کمتری داره.

مثلاً بعضی وقتا سئوکاران کلاه خاکستری تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکه های اجتماعی جور واجور (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و …) ایجاد می کنن و از این صفحات به سایت خودشون لینک میدن. گوگل فعلاً نمی تونه تشخیص بده که تموم این صفحات واسه خود شمان، پس می تونین فیدبک خوبی از اونا بگیرین. اما بعید هم نیس که تا چند وقت دیگه این راز هم بر ملا شه و دچار جریمۀ گوگل شید!

پیشنهاد من اینه که تا وقتی در زمینۀ سئو حرفه ای نشدین و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتمای اون آشنایی کاملی ندارین، از این روش استفاده نکنین. چون بعضی وقتا یه اشتباه کوچیک می تونه سایت شما رو در خطر جدی بذاره و به اون آسیب بزنه.

سئو شکلای جور واجور مختلفی داره؟

جواب ساده س!؛ بله. سئو ۲ نوع جور واجور داره که به اونا سئو یا بهینه سازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینه سازی خارجی (Off-Page SEO) می بگیم.

سئوی داخلی سایت چیه؟

منظور از سئوی داخلی، بهینه سازی صفحات داخلی سایت واسه موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایته. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو خیلی راحت سایت شما رو پیدا کرده و می خونن، موضوع اونو درک می کنن و اگه استاندارهای لازم رو داشته باشه، اونو به عنوان یه سایت به درد بخور واسه کاربران می شناسن.

، واسه انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چیکار کنیم؟ نظر من اینه که از چک لیست جادویی سئوی داخلی استفاده کنین!

چک لیست سئوی داخلی سایت

مراحلی که در این چک لیست می بینین، جدیدترین نکات سئو هستن که تا امسال (یعنی سال ۲۰۱۸) منتشر شدن. همه این مطالب از تجربیات شخصی ما در نوین و سایتای معتبر خارجی جمع آوری شدن و شک نداشته باشین به کار شما میان؛ پس با خیال راحت از اونا استفاده کنین.

  1. بهتر کردن نشانی (URL) تموم صفحات سایت

یکی از بخشایی که گوگل به اون توجه می کنه، نشانی صفحات جور واجور سایته. تجربه نشون داده که هر چقدر که این نشانی کوتاه تر، خواناتر و با موضوع محتوای شما در رابطه باشه، تاثیر بهتری روی سئو داره. واسه این که تموم نکات مربط به URL سایت رو بدونین، مقالۀ «چند تا نکته مهم واسه بهینه سازی URL سایت» رو که توسط همکار قدیمی ما، رامین محمودی عزیز نوشته شده رو بخونین.

  1. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزایی هستن و واسه رسیدن به اونا چه کلماتی رو جستجو می کنن. شما می تونین با در نظر گرفتن این کلمات محتوای سایت خود رو تولید کنین یا اونا رو بهتر کنین. اگه تحقیق کلمات رو به درستی انجام بدین، هم مخاطباتون رو بهتر می شناسین و هم می تونین وضعیت سئوی سایتتون رو بهتر کنین.

توجه: تحقیق کلمات کلیدی به خاطر جذب بازدیدکننده واسه سایت انجام نمی شه، بلکه هدف از اون، جذب اون دسته بازدیدکنندگانیه که محتوای سایت شما براشون فایده داشته و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شمان.

ما در نوین یه مقالۀ خوب در مورد داریم و صفر تا صد این مبحث رو اون جا توضیح دادیم. پیشنهاد می کنم حتماً این مقاله رو بخونین.

  1. بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title

عنوان سئو چیه؟ عنوان سئو همون عبارتیه که در صفحۀ یافته های جستجوی گوگل نشون داده می شه. همیشه تلاش کنین عنوان سئوی مطالبتان رو جذاب بنویسین و نکات زیر رو در اونا رعایت کنین.

  • تا جای امکان تلاش کنین کلمۀ کلیدی هدف رو در اول عنوان سئوی صفحه بذارین و بعد به اون صفت و جزئیات دیگری (مثل راهنما، بررسی، ۲۰۱۸، بهترین) اضافه کنین.
  • تعداد کلمات عنوان کمتر از ۵۵ کاراکتر باشه.
  • عنوان مطلب یا عنوان سئو رو حتماً داخل تگ <H1> بذارین. (بعضی سیستمای مدیریت محتوا مانند وردپرس به طور خودکار این کار رو انجام میدن، اما اگه CMS شما نوع دیگریه کدها رو حتماً چک کنین.)
  • زیرتیترهایی غیر از عنوان اصلی رو داخل تگ <H2> بذارین و تلاش کنین از کلمات کلیدی هدف در اونا استفاده کنین.
  1. رعایت ساختار در نوشته متن (بهینه سازی H1، H2 و H3)

هنگام تولید محتوا واسه وبلاگ همیشه تلاش کنین که ساختار رو در نوشته هاتون رعایت کنین. واسه رعایت ساختار عنوان رو با سرنویس۱ (H1)، تیترهای اصلی رو با سرنویس۲ (H2) و زیر شاخه های اونا رو با H3، H4 و… مشخص کنین. این کار هم گوگل رو واسه خوندن مطلبتون بهتر راهنمایی می کنه و هم کاربران رو. به تصویر زیر نگاه کنین، همونطور که می ببینن عنوان یا موضوع اصلی صفحه که در این جا آبنبات فروشیه با تگ <H1>، زیر شاخه های آبنبات فروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوه ای تقسیم شدن در تگ <H2> و زیر شاخه های اونا هم در تگ <H3> قرار گرفتن. شمام با در نظر گرفتن موضوع و بخش بندیای متن تون باید ساختاری متناسب رو بسازین و عنوانای هر بخش رو با تگای <H> جدا کنین.

  1. بهینه سازی انکرتکستا

منظور از انکر تکست همون عنوان لینکه که در همین جمله هم با لینک آبی مشخص شده (با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیه هدایت میشین). حالا چیجوری باید انکر تکستا رو بهینه کنیم؟

  • از کلمات کلیدی در انکرتکستا استفاده کنین.
  • انکر تکست باید در رابطه با موضوع صفحۀ لینک شده باشه.
  • واسه انکر تکستا روش هدف دار داشته باشین. واسه آشنایی کامل با روش هدف دار و نحوۀ بهینه سازی انکر تکستا مقالۀ «چیجوری انکر تکست (متن لینک) رو بهینه سازی کنیم؟» رو بخونین.
  1. بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description

منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنیه که واسه نشون داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته می شه (مانند تصویر زیر).

تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا می تونین استفاده کنین در اول – طبق استانداردهای گوگل – محدود به ۱۵۵ تا ۱۶۵ کاراکتر بود، بعد از یه مدت در دسامبر سال ۲۰۱۷ گوگل اعلام کرد براساس الگوریتمای جدید تا ۳۲۵ کاراکتر قابل نمایشه. اما همین چند وقت پیش یعنی ۱۴ می ۲۰۱۸، خبر جدیدی به گوش رسید. گوگل اعلام کرد که تعداد کاراکترهای توضیحات متا به صورت میانگین کمی کمتر شده، اما اینکه گوگل چه تعداد از اونا رو نمایش دهد بستگی به محتوای صفحه و توضیحات نوشته شده در متا دیسکریپشن (توضیحات متا) داره.

در توضیحات متا حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنین، اما اونو زیادتر از اندازه با کلمات کلیدی پر نکنین. تلاش کنین خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل فهمیده باشه و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه رو بفهمه، توضیحات متا رو بنویسین.

  1. رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی

قبل از هر چیزی تلاش کنین در صد کلمۀ اول محتواتون از کلمات کلیدی هدف استفاده کنین. در ادامه هم کلمات کلیدی رو طوری در متن پخش کنین که هم گوگل منظور شما رو بفهمه و هم اینکه آسیب ای به معنی مقاله وارد نشه. چون به هر حال گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در حال پیشرفته و پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن بار معنایی اونا نه فقط سودی نداره بلکه به ضررتون هم هستش. پیشنهاد میکنم واسه آشنایی بیشتر با بهینه سازی کلمات کلیدی در محتوا، مقالۀ «چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیه؟» رو بخونین.

  1. لینک سازی داخل سایت

لینک سازی در بخش سئوی داخلی سایت به دو دسته تقسیم می شه:

  • لینک دهی به بقیه مطالب یا اجناس سایت خودتون

تلاش کنین در هر مطلب ۲ تا ۵ لینک به بقیه مطالب داشته باشین. به چه دلیل؟ چون این کار باعث می شه کاربران زمان بیشتری رو در سایت شما سپری کنن و به گوگل این پیام رو برسانند که سایت شما رو دوست دارن، پس این روند به طور خود به خود باعث افزایش بازدید سایت شما می شه.

  • لینک دادن به وب سایتای خوب بقیه

بدیش اینه بعضی از دوستان وبمستر و کارشناس محتوا در این مورد کمی خساست به خرج میدن و فکر می کنن که این کار باعث بالا رفتن ارزش سایت حریف می شه. این موضوع به طور کاملً درسته؛ اما حُسن این کار در چیه؟

اول اینکهً با این کار به گوگل نشون می دین که محتوای صفحۀ شما مربوط به اون صفحۀ خوبیه که لینک کردین و شاید حتی این پیغام رو به گوگل برسونین که مطلبی کامل تر از نوشتۀ حریف تولید کردین. از طرف دیگه این کار شما قصد خوب شما رو به رقبا نشون میده و احتمال داره که اونا هم دلشون نرم شه و لینک سایت شما رو در سایتشان بذارن :D.

  1. استفاده کردن از کدهای نشونه گذاری اسکیما

کدهای اسکیما مانند سیگنالایی هستن که به گوگل می فهمانند یه بخش مشخص از سایت دربارۀ چی صحبت می کنه. مثلاً با یه تیکه کد اسکیما میشه نشون داد که در این بخش سایت نظرسنجی کاربران قرار داد، یا محتوای این بخش دربارۀ یه فیلم سینماییه یا حتی از این قسمت میشه یه بازی دانلود کرد.

البته این کدها یکی دوتا نیستن، با مراجعه به سایت schema.org تموم کدهای اسکیما رو می تونین ببینین و در صورت ضرورت از اونا در سایتتون استفاده کنین. حالا شاید سوال کنین که به کار گیری کدهای schema چه تاثیری رو سئوی سایت داره؟ واسه اینکه جواب سوالتان رو پیدا کنین همین حالا یه تب جدید در مروگرتان باز کنین و نام یه شخصیت یا فیلم معروف رو در گوگل جستجو کنین. حالا در سمت راست صفحه یافته های چه می ببینن؟ به احتمال زیاد در سمت راست صفحه یه سری اطلاعات طبقه بندی شده رو می ببینن. شاید فکر کنین که اطلاعات فقط از سایتای خارجی گرفته می شن پس تاثیری روی سایت ما نداره. اگه نظرتون اینه خوب به تصاویر زیر نگاه کنین.

در تصویر سمت راست یه لینک فارسی رو به صورت دانلود رایگان نرم افزار مشاهده می کنین که مقصد اون سایت ایرونی soft98.irه. در تصویر سمت چپ اما سه لینک فارسی به سایتای دیجی کالا، بازی سنتر و زومجی چشم می خوره! پس میشه نتیجه گرفت که گوگل به سایتای ایرونی هم توجه داره و با تولید محتوای مهم و رعایت اصول سئو میشه به جایگاه اطلاعات طبقه بندی شده نفوذ کرد.

  1. بهینه سازی تصاویر سایت

حتماً می دونین که سرعت بارگذاری صفحات سایت اهمیت بسیار زیادی داره. کاربران وقت کمتری روی سایتای کُند می ذارن و با بستن زودتر از موعد معمولی صفحه به گوگل می فهمانند که این سایت خوب نیس. حالا یکی از عوامل موثر روی سرعت سایت چیه؟ حجم عکسا! با بهتر کردن حجم عکسا می تونیم به بهتر شدن سرعت بارگذاری صفحات سایت کمک می کنیم. پیشنهاد می کنم واسه اینکه بتونین حجم تصاویر سایتتون رو بدون افت کیفیت کم کنین، از سایت Optimizilla کمک بگیرین.

نکتۀ دیگری که در مورد بهینه سازی تصاویر سایت هست، انتخاب نام مناسب واسه اونا و به کار گیری تگ Alt است. تگ Alt به موتورهای جستجو کمک می کنه متوجه موضوع عکس و رابطه اون با متن شن. واسه اطلاعات بیشتر در مورد تگ alt می تونین به مقالۀ تگ آلت چیه در وبلاگ ما مراجعه کنین.

شاید براتون باحال باشه که بدونین، پستایی که دست کم یه عکس در اونا به کار رفته نسبت به پستایی که بدون عکس هستن جایگاه خیلی بالاتری دارن.

  1. ریسپانسیو بودن سایت یا هماهنگی با گوشیای موبایل

در سال ۲۰۱۵ گوگل رسماً اعلام کرد، سایتایی که ریسپانسیو یا همون عکس العمل گرا نباشن به جایگاه های پایین تر یافته های جستجوی گوگل نزول می کنن. ریسپانسیو بودن سایت به این معنیه که وقتی صفحه رو کوچیک و بزرگ می کنین، یا در دستگاه های دیگری مثل موبایل و تبلت اونو باز می کنین، ساختار ظاهری اون بهم نریزد.

و… در آخر وعدۀ گوگل عملی شد. کم کم سایتایی که ریسپانسیو نبودن موقعیتشان رو از دست دادن و به رتبه های پایین تری رسیدن. پس در زمان طراحی سایت این نکته رو حتماً دید کنین و سایتی طراحی کنین که ریسپانسیو باشه.

سئوی خارجی سایت چیه؟

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایته. منظور از سئوی خارجی یا Off-page SEO کارائیه که در بیرون از سایتمون (در صفحات دیگه دامنه، سایتای دیگه و شبکه های اجتماعی) انجام می دیم تا جایگاهمان رو در یافته های جستجوی گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.

چک لیست سئوی خارجی سایت

در این قسمت به بررسی بخشای جور واجور سئوی خارجی سایت می پردازیم. لطفاً این نکات رو با دقت بخونین و اگه تجربه ای در این مورد دارین با ما در میان بذارین.

  1.  به کار گیری لینک سازی خارجی

منظور از لینک بیلدینگ یا لینک سازی خارجی، دریافت لینک از سایتای دیگه به سایت خودمونه. موتورهای جستجوگر از لینکا واسه تعقیب وب سایتا استفاده می کنن؛ اونا لینکای موجود در بین تک تک صفحات سایت تون رو دنبال می کنن و در تصویری بزرگتر، تموم لینکای موجود در بین وب سایتا رو زیر نظر دارن.

روشای مختلفی واسه لینک سازی خارجی هست که بعضی از اونا جزو فوت وفنای کلاه سیاه حساب می شن و یه سریای دیگه کلاه سفید. توصیۀ ما به کار گیری فوت وفنای کلاه سفیده. مثلا تولید محتوای مهم و باکیفیت که باعث می شه سایتا و وبلاگای دیگه از مطالب شما استفاده کنن و به سایتتون به عنوان منبع لینک بدن، جزو فوت وفنای کلاه سفیده و خرید بک لینکای اسپم (لینکایی که از سایتای بی کیفیت خریداری شدن) جزو فوت وفنای سئوی کلاه سیاه.

اگه جزو آدمایی هستین که رتبۀ سایتشان رو با لینک سازی اسپم از دست دادن نگران نباشین؛ همیشه راه برگشتی هست! شما می تونین تموم لینکای اسپم رو پاک کنین و دوباره از راه درست مبادرت به لینک سازی کنین.

واسه اینکه با شکلای جور واجور روشای لینک سازی سایت آشنا شید مقالۀ دیگه وبلاگ نوین رو با عنوان «بک لینک نخرید، بک لینک بسازین!» بخونین یا از «سری آموزشی لینک بیلدینگ واسه افراد تازه کار» استفاده کنین.

  1. فعالیت در شبکه های اجتماعی

حضور و فعایت در شبکه های اجتماعی دو مزیت بزرگ واسه شما داره.

مزیت اول: به لینک سازی کمک می کنه؛ یعنی شما می تونین در شبکه های جور واجور از جمله لینکدین و گوگل پلاس لینکایی به مطالب سایتتون بسازین.

مزیت دوم: برندسازی می کنین؛ در واقع شما با فعالیت در شبکه های اجتماعی چه بخواین و چه نخواهید در حال برندسازی هستین! مثلا معرفی یکی از مطالب به درد بخور و باارزش سایتتون رو در شبکه اجتماعی لینکدین قرار می دین؛ با این کار توجه مخاطبان به مطلب شما جلب شده، دربارۀ اون صحبت می کنن، نظر میدن و اگه اونو دوست داشته باشن با بقیه به اشتراک می ذارن. همه این فعالیتا کمک بسیاری به برندسازی شما می کنه.

  1. جلب اعتماد گوگل

Trust یا جلب اعتماد گوگل نه کار خیلی سختیه و نه خیلی آسون! تموم نکاتی که تا اینجا گفتیم انگار می تونه روی اعتماد گوگل به شما تاثیر بزاره. اما بیایید کمی بیشتر این بحث رو باز کنیم. گوگل به سه چیز توجه خاصی داره.

  • اعتبار یا Authority سایت

حتماً تا حالا شنیدین که میگن خانوم یا آقای ایکس آدم معتبریه؛ اما چیجوری دربارۀ یه نفر به اینجور نتیجه ای می رسیم؟ خود من با فاکتورهایی مثل خوش قولی، وقت شناسی، خوش حسابی، رفتار خوب و صداقت یه نفر به این نتیجه می رسم که آدم معتبریه. در مورد سایت هم به همین شکله. سایتی که محتوای خوب و هدفمندی داره، به نیاز کاربران توجه می کنه و به طور منظم در حال به روزرسانیه، از نظر گوگل و کاربران سایت معتبری شناخته می شه. وقتی اسم برندی زیاد در اینترنت جستجو شه و از طرف وبلاگا، شبکه های اجتماعی و سایتای جور واجور لینک دریافت کنه، گوگل به اعتبار اون اطلاع کامل پیدا می کنی و امتیازاتی واسه اون دید می کنه.

  • تاریخچۀ سایت

سایتایی که مدت خیلی از شروع به کارشون می گذره در مقایسه با سایتای تازه تاسیس گذشته بیشتری دارن، به خاطر همین هم اعتماد گوگل به اونا تقریباً بیشتره. اگه سایت تازه تاسیسی دارین نگران نباشین؛ با به کار گیری نکاتی که در این مقاله گفته شده می تونین کم کم اعتبار خوبی پیش گوگل به دست بیارین.

  • جفت و جور گواهی SSL

با جفت و جور گواهی (SSL (Socket Secure Layer از شرکت ارائه دهندۀ هاست، می تونین در صفحات مهم سایتتون به جای قرارداد Http از قرارداد Https یا همون قرارداد امن انتقال اَبَر متن استفاده کنین. واسه آشنایی با مفاهیم http، https و SSL دو مقاله در وبلاگ نوین داریم که می تونین اونا رو بخونین:

  • هر چیزی که باید درباره HTTPS و SSL بدونین!
  • چند تا نکته مهم سئو واسه به کار گیری https در سایت

رفتار کاربران روی سئو تاثیر داره؟

ً بله! گوگل رفتار کاربران رو بررسی و ذخیره می کنه، پس طبیعتاً رفتار کاربران روی سئو هم تاثیر می ذاره. اما چیجوری؟

اگه از وسیله گوگل آنالیتیکس استفاده کرده باشین حتماً می دونین که گوگل اطلاعاتی مانند این که کاربران از چه مرورگری استفاده کردن، با جستجوی چه کلماتی به سایت شما رسیدن، چند صفحه رو در سایت شما باز کردن، چه یه وقتی رو در سایت شما گذروندن، اندازه پرش سایت چقدر بوده و … رو به شما میده؛ پس میشه نتیجه گرفت که گوگل به راهی که کاربران طی میکنن تا به نتیجۀ دلخواهشون برسن توجّه خاصی داره.

از طرف دیگه، در سال ۲۰۱۳ الگوریتم دیگری با نام مرغ مگس خوار به موتور جستجوی گوگل اضافه شد که وظیفۀ اون نشون دادن بهترین نتیجه به کاربران بود. همونطور که در مقالۀ الگوریتم مرغ مگس خوار مفصلاً توضیح دادم، این الگوریتم در عین حالا که محتوای سایت شما به صورت دقیق بررسی می کنه، رفتار کاربران رو هم زیر نظر داره. مثلا وقتی کاربران در صفحۀ یافته های سومین نتیجه رو به اولین نتیجه بهتر می دونن، یا بعد از ورود به یه صفحه فوراً اونو می بندن، به گوگل این پیغام رو میدن که این صفحه با جستجوی من در رابطه نبود یا محتوای خوبی نداشت.

پس یادتون باشه: هنگام تولید محتوا یا طراحی سایت حتماً کاربران رو در نظر بگیرین و ظاهر و محتوای سایت رو طوری پیاده کنین که به درد کاربران بخوره و اونا رو در صفحۀ شما نگه داره.

وسایل بررسی سایت از نظر سئو بودن

شما در حالی که واسه سایت تون محتوا تولید می کنین و اونو سئو می کنین به یه سری وسیله واسه بررسی کردن سایت و بررسی یافته ها به دست اومده از سئو نیاز دارین. در این جا لیستی از بهترین وسایل موجود رو آوردیم.

گوگل آنالیتیکس: همه چیز رو درباره کاربران سایتتون بدونین.

گوگل آنالیتیکس (google-analytics) یکی از وسایل مهم و پرکاربرد گوگله. با به کار گیری گوگل آنالیتیکس می تونین اطلاعاتی درباره کاربران (جنسیت، سن، محل زندگی، مدت زمان موندن در سایت و… )، آماردقیق ترافیک سایت، نحوۀ ورود کاربران به صفحه، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما دیدن کردن، اندازه تبدیل کاربران به مشتری و اطلاعات دیگه رو به دست بیارین.

Google PageSpeed Insights: تست سرعت صفحات سایت

قبلاً در مورد اهمیت سرعت بارگذاری صفحات سایت صحبت کردیم؛  شما می تونین با به کار گیری وسیله Google PageSpeed

مطالب مرتبط