ساختار مناسب برای یک کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز چگونه است؟

تبلیغات اینترنتی

ساختار مناسب واسه یه کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز چیجوریه؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۷

اگه تصمیم به خوندن این مقاله گرفتین، به احتمال زیاد به دنبال جواب به این سوال هستین که: بهترین و مناسب ترین ساختار تبلیغات در گوگل ادوردز چیجوریه؟ یکی از بهترین و موثرترین راه حلا واسه حل مشکلات بشر از گذشته تا به امروز، اینه که مسئله بزرگ رو به قسمتای کوچیکتری تقسیم کنیم تا با حل قسمتای کوچیک شده مسئله اصلی هم حل شه. فرض کنیم شما یه فروشگاه اینترنتی با کلی محصول، صفحه و کلمات کلیدی دارین و عزمتونو جزم کردین در گوگل تبلیغ کنین. اما مسئله اینه که قبل از هرکاری، باید بدونیم که کدوم محصول رو هدفگیری کنیم؟ کاربران رو به کدوم صفحه سایت بفرستیم؟ کاربری که فلان کلمه رو جستجو کرد، به کدوم صفحه از سایت هدایت شه؟ مجبوریم همه کاربران رو به صفحه اصلی سایت خود بفرستیم؟

، واسه حل این مسئله بزرگ در تبلیغات گوگل، از همون فلسفه تقسیم مسئله بزرگ به قسمتای کوچکتر استفاده می کنیم! یعنی قبل از هرچیزی، اول باید ساختار سایت خود رو بررسی کنیم و بتونیم اجناس خود رو دسته بندی و تفکیک کنیم. باید بدونیم چند محصول داریم، چند صفحه فرود داریم و واسه هر محصول از چه کلمات کلیدی باید استفاده کنیم.

البته قبل از شروع تبلیغات ادوردز، لازمه نکات دیگری رو هم در سایت خود رعایت کنیم که در این مورد پیشنهاد می کنم مقاله چیجوری سایت خود رو واسه تبلیغات در گوگل ادوردز آماده کنیم؟ رو حتما بخونین.

اهمیت-شناخت-ساختار-تبلیغ-در-گوگل

حالا خوبیش اینه سیستم گوگل ادوردز به شکلی طراحی شده که شما بتونین ساختاری منطقی واسه هدفگیری اجناس خود بچینید. در این مقاله، می خوایم ساختار تبلیغ در گوگل ادوردز رو با هم بررسی کنیم. شناخت این ساختار به مدیریت هرچه بهتر کمپین تبلیغاتی شما کمک می کنه.

سطح حساب کاربری یا Account Level

سطح-حساب-کاربری-ادوردز

اولین و بالاترین سطحی که در تبلیغات گوگل با اون سروکار داریم، سطح حساب کاربریه. درواقع، کمپین(های) تبلیغاتی شما تو یه حساب کاربری ایجاد می شه. هر مبلغی که بخواین واسه کمپین تبلیغاتی خود هزینه کنین باید از راه این حساب کاربری شارژ شه. همونجوری که در شکل بالا هم مشاهده می کنین، می تونین در هر حساب کاربری ادوردز چند کمپین تبلیغاتی داشته باشین.

کلا میشه گفت که هر حساب کاربری در ادوردز دارای عاملای زیره:

  • پرداختاتون (Billing & payments) از راه این حساب انجام می شه
  • هر حساب وصل به یه ایمیل اختصاصیه و با به کار گیری رمز عبور واسه شما قابل دسترسی هستش
  • هر حساب دارای یه کد شناسایی مشتری (Customer ID) است که در سیستم گوگل با اون شناسایی میشین

البته بواسطه تحریمای شرکت گوگل، شما نمی تونین از ایران واسه خود یه حساب کاربری ایجاد و اونو شارژ کنین و لازمه به واسطه یکی از شرکتای ایرونی که در بیرون مرز کشور حساب دارن و خدمات تبلیغ در گوگل ادرودز رو ارائه میدن، حساب خود رو شارژ و کمپین تون رو راه اندازی کنین.

سطح کمپین تبلیغاتی یا Campaign Level

سطح-کمپین-تبلیغاتی-گوگل-ادوردز

پس از اینکه حساب کاربری شما ایجاد شد، می تونین کمپین(های) خود رو در این حساب راه اندازی کنین. فرض کنیم تا اینجا واسه خود یه حساب کاربری راه اندازی و مبلغ ۱۰۰ درهم امارات در اون شارژ کردین. قدم بعدی شما ایجاد یه کمپین تبلیغاتی واسه فروشگاه تونه.

کلا هر کمپین تبلیغاتی دارای ویژگیای زیره:

  • بودجه روزانه (Daily budget) که مشخص کننده بیشترین حد هزینه مصرفی شما واسه کمپین مورد نظرتون در هر ۲۴ ساعته
  • تنظیماتی مانند زمان نمایش، مکان نمایش، دستگاه های مورد هدفگیری (دسکتاپ، موبایل و تبلت) و روش هدف دارای قیمت گذاری (Bid strategy)
  • هر کمپین شامل گروه های تبلیغ (Ad groups) شما هستش.
  • هر کمپین تبلیغاتی می تونه افزونه های تبلیغاتی مخصوص خودشو داشته باشه.

هر مبلغی رو که شما در حساب کاربری خود شارژ کردین، با در نظر گرفتن بودجه رزوانه ای که واسه هر کمپین تعریف کردین، توسط کمپینای فعال مصرف می شه. شما در حسابی که دارین می تونین هر تعداد کمپینی که مدنظرتونه بسازین. مثلا فرض کنیم شما یه سایت واسه فروش موبایل دارین و یه سایت هم واسه فروش تلویزیون. واسه هرکدوم این سایتا می تونین یه کمپین جداگونه راه اندازی کنین.

درواقع، مهم ترین ویژگی هر کمپین در سیستم تبلیغات گوگل ادوردز، هدفیه که شما از راه اندازی اون کمپین دارین. شما می تونین به ازای هر هدفی که دارین، نوع کمپین متناسب با اونو انتخاب کنین. به زودی مقاله ای کامل درباره شکلای جور واجور کمپینای تبلیغاتی ادودرز به همراه کارایی اونا رو براتون آماده می کنیم.

البته یادتون باشه که در کمپینای مختلفی که دارین، کلمات کلیدی برابری نباید هدفگیری شه. مثلا اگه شما ۲ سایت مشاوره حقوقی دارین و می خواین تبلیغ هر دو سایت رو واسه کلمه "مشاوره حقوقی" فعال کنین، باید هر کمپین رو در حساب جداگونه ای بسازین. مگه اینکه کلمات مشابه نداشته باشن.

البته وجود کلمات مشابه موجب بسته شدن تبلیغ شما نمی شه. بلکه گوگل بین کلمات مشابه، تبلیغ شما رو روی کلمه ای نمایش میده که از نظر خودش کارکرد بهتری داره. پس، کمپیناتون به ظرفیت نمایش و ورودی مناسبی نمی رسن و با همدیگه رقابت می کنن.

سطح گروه تبلیغاتی یا Ad Group Level

گروه-تبلیغاتی-در-گوگل-ادوردز

تا اینجای کار، شما حساب کاربری و بعد یه کمپین تبلیغاتی ایجاد کردین. حالا نوبت اون رسیده که گروه های تبلیغاتی خود رو هم بسازین. هر کمپین تبلیغاتی می تونه یک تا چند گروه تبلیغاتی (Ad group) داشته باشه. مثلا اگه شما یه فروشگاه موبایل دارین و دو دسته محصول سامسونگ و اپل در سایت شما موجود هستن، بهتره دو گروه تبلیغاتی جداگونه راه اندازی کنین. هر گروه تبلیغاتی دارای موارد زیره:

  • یک یا چند متن تبلیغ (Ad text) مربوط به محصول یا خدماتی که در سایت هدفگیری کردیم
  • یه صفحه فرود (Landing page) از سایت شما که همون صفحه محصول یا خدمات مورد نظرتونه
  • تعدادی کلمات کلیدی (Keywords) مربوط به هر محصول و خدماتی که هدف گرفتین
  • هر گروه تبلیغاتی می تونه افزونه های تبلیغاتی مخصوص خودشو داشته باشه.

در واقع شما به ازای هر صفحه فرود از سایتی که می خواید هدفگیری کنین، لازمه یه گروه تبلیغاتی جدا از هم داشته باشین. یادتون باشه بهتره تا جایی که می شه از گروه های تبلیغاتی جداگونه استفاده کنین. مثلا، اگه شما ۳ محصول کفش، پیراهن و جوراب در فروشگاه اینترنتی خود دارین، بهتره واسه هر محصول، یه گروه تبلیغاتی جداگونه بسازین. در این صورت، شک نداشته باشین امتیاز شما زیاد می شه و در نتیجه اون، هزینهاتون کاهش پیدا می کنه. چون هدف گیری شما دقیق تره و کاربر راحت تر به چیزی که می خواد دسترسی پیدا می کنه.

پس پیشنهاد ما اینه که بجای اینکه صدها کلید واژه رو فقط با یه متن تبلیغ به صفحه اصلی بفرستین، چند گروه تبلیغاتی داشته باشین که هر کدوم با کلمات کلیدی در رابطه، صفحه مرتبطی از سایت شما رو هدف گیری می کنه.

همونطور که توضیح دادیم، هر گروه تبلیغاتی از ۳ عامل متن تبلیغ، کلمات کلیدی و صفحه فرود تشکیل می شه. در ادامه این ۳ مورد رو هم مورد بررسی قرار می دیم.

۱- صفحه فرود یا Landing Page

صفحه فرود تبلیغات ادوردز

صفحه فرود درواقع یکی از نشانیای صفحه سایت یا URL شما هستش. شما با به کار گیری نشانی صفحه فرود می تونین مشخص کنین که تو یه گروه تبلیغاتی، کاربر پس از کلیک روی متن تبلیغ شما در گوگل، به کدوم صفحه از سایت هدایت شه. در واقع، هر صفحه ای که شامل محصول یا خدمات شما هستش و می خواید روی اون صفحه تبلیغ بدین، یه صفحه فرود حساب می شه.

هر اد گروپ شما باید یه صفحه فرود داشته باشه. در واقع شما به ازای هر گروه تبلیغاتی، یه صفحه فرود در سایت دارین.

۲- متن تبلیغ یا Ad Text

متن تبلیغ گوگل ادوردز

هر گروه تبلیغاتی می تونه یک یا چند متن تبلیغ داشته باشه. هر متن تبلیغ نوشته ایه که کاربر پس از جستجوی کلید واژه خود اونو در صفحه اول گوگل مشاهده و روی اون کلیک می کنه. اما گوگل در هر بار نمایش، یه متن تبلیغ رو انتخاب و به کاربر نمایش میده. در واقع اینکه شما واسه یه گروه تبلیغاتی ۳ متن تبلیغ داشته باشین، گوگل بین این ۳ متن هر بار به انتخاب یه متن رو نشون میده.

به شما پیشنهاد می کنیم که واسه هر گروه تبلیغاتی خود چند متن تبلیغ متفاوت داشته باشین، این کار به شما کمک می کنه که پس از یه مدت متن تبلیغ باحال تر که اندازه کلیک بیشتری نسبت به بقیه پیدا کرده رو انتخاب و بقیه متنا رو متوقف کنین. اینکار یکی از ترفندهاییه که جهت بهینه سازی تبلیغات گوگلی باید انجام شه.

۳- کلمات کلیدی یا Keywords

کلمات کلیدی گوگل ادوردز

آخرین و مهم ترین سطح تحلیل در گوگل ادوردز کلمات کلیدی هستن. شما می تونین واسه هر گروه تبلیغاتی کلمات کلیدی جداگونه ای داشته باشین. مثلا کلمات مربوط به گوشی سامسونگ رو به گروه تبلیغات سامسونگ اضافه و کلمات مربوط به گوشی اپل رو به گروه تبلیغاتی اپل خود اضافه کنین. در این صورت آدمایی که کلمات کلیدی سامسونگ رو جستجو می کنن، متن تبلیغ مربوط به گوشی سامسونگ رو مشاهده کرده و پس از کلیک روی اون، وارد صفحه سامسونگ می شن.

تلاش ما باید بر این پایه باشه که تا جای ممکن در رابطه ترین کلمات رو با متن تبلیغ و صفحه فرود انتخاب کنیم تا علاوه بر دریافت امتیاز بالاتر، تماشاگر کاهش هزینه ها هم باشیم.

اینجا اجازه بدین یکی از مهم ترین رازای موفقیت در گوگل ادوردز رو معلوم کنم!

ایجاد رابطه مناسب و منطقی بین کلمات کلیدی که کاربر جستجو می کنه، با متن تبلیغی که می بینه و صفحه فرودی که به اون هدایت می شه.

مطمئن باشین رعایت این نکته ساده اما پر اهمیت، در کاهش هزینهاتون معجزه می کنه.

خلاصه ساختار یه کمپین تبلیغاتی در سیستم گوگل ادوردز

در شکل زیر تصویر کلی از ساختار یه کمپین تبلیغاتی در سیستم گوگل ادوردز رو میبینیم:

ساختار کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز

در آخر لازمه دوباره یادآوری کنم که هرچقدر شما بتونین ساختار مناسب تری واسه تبلیغات خود بسازین، کیفیت تبلیغ شما افزایش و هزینه های اون کم میشه. هم اینکه با کسب شناخت ساختار تبلیغات در گوگل ادوردز مدیریت اونم واسه شما آسون تر هستش. پس لازمه قبل از شروع تبلیغات، برنامه ریزی کنین. حتی بعضی وقتا به مشتریان پیشنهاد می کنیم که تغییراتی رو در سایت اعمال کنن و حتی اگه نیازه، صفحات یا دسته بندیای جدیدی رو اضافه کنن تا در آخر بهترین نتیجه رو بگیرن.

موضوعات در رابطه تبلیغات اینترنتیآموزش تبلیغات در گوگل

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

حامد رضوی

سید حامد رضوی هستم. یه جدیدی، که همیشه به دنبال یادگیری و تجربه چیزای جدیده و دوست داره در جامعه اثر داشته باشه.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین