ساخت لیست ایمیل یا خرید بانک ایمیل؟

بازاریابی اینترنتی

ساخت لیست ایمیل یا خرید بانک ایمیل؟

۱۳ آبان ۱۳۹۶

سرفصلای راهنمای کامل ایمیل مارکتینگ

ساخت لیست ایمیل یا خرید بانک ایمیل؟

اگه فصل اول از راهنمای کامل ایمیل مارکتینگ با عنوان "ایمیل مارکتینگ چیه؟" رو مطالعه کرده باشین، حتماً به خاطر دارین که در اون فصل Email Marketing رو واسه شما تعریف کردیم. تغییر و تحولاتش از اولین ظهور تا به امروز رو با هم بررسی کرده، مزیتایی که نسبت به روشای دیگه بازاریابی داره رو به شما گفتیم و تنها عیب اونو هم گفتیم.

فهمیدیم که اگه از ایمیل مارکتینگ به درستی استفاده شه واسه هر کار و کاسبی ای به درد بخور هستش، حتی کار و کاسبیای خیلی کوچیک! در انتهای فصل اول به این نتیجه رسیدیم که چگونگی ظاهر شدن در Inbox افراد در بازاریابی ایمیلی اهمیت بسیار زیادی داره و به شما نوید دادم که با خوندن این مقالات یاد می گیرین که چیجوری از ایمیل مارکتینگ به درستی استفاده کنین.

مادۀ اولیه واسه اجرای یه کمپین ایمیل مارکتینگ، جفت و جور یه لیست ایمیله. نه، حتی فکرش رو هم به ذهنتون راه ندین! منظور من از ساخت لیست ایمیل، اصلا خرید بانک ایمیل نبود!

اگه قصد تلف کردن وقت خود، رها کردن برگای اسکناستان در سطل زباله و ساکن شدن در قسمت اسپمِ حسابِ ایمیلِ هزاران کاربر رو دارین، من اصلا مانعتان نمیشم. همین الان در گوگل عبارت "خرید لیست ایمیل" رو جستجو کنین، کاری که خیلی از صاحبان کار و کاسبی، حتی رقبای شما انجام میدن. با این حال، اگه می خواین ایمیل مارکتینگ رو به صورت اصولی انجام داده و از کمپینای بازاریابی ایمیلی خود بهترین نتیجه رو بگیرین در ادامه این فصل از سری مقالات ایمیل مارکتینگ با وبلاگ نوین همراه باشین.

در این فصل می خوایم چگونگی ساخت لیست ایمیل تشکیل شده از کاربران مربوط به کار و کاسبی شما و البته بسیار پربازده رو براتون توضیح بدیم. بله، یه مقاله کامل لازمه تا یاد بگیریم چیجوری لیست ایمیل خودمون رو داشته باشیم. شاعر میگه: "خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میره دیوار کج"، پس بیایید شروع کنیم و خشت اولمون رو صاف بذاریم.

ساخت درست لیست ایمیل

خشت اول و ثریا که یادتونه!؟ ، خرید لیست ایمیل هم دقیقاً همینطوریه!

به چه دلیل نباید از وب سایتا، لیست ایمیل بخرین؟

اگه عبارت "خرید لیست ایمیل" رو در گوگل جستجو کنین، سایتایی رو مشاهده می کنین که کارشون فروش بانک ایمیله. ما در نوین براساس تحقیقات و تجربه هاش به این نتیجه رسیدیم که خرید بانک ایمیل اشتباهه. به چه دلیل؟ ، اجازه بدین من دلایل خودمو براتون توضیح بدم:

  1. بر خلافِ تأکید این سایتا به فعال بودن نشانی ایمیلا، هیچ تضمینی وجود نداره که نشانی ایمیلا فعال باشن. ممکنه نشانی ایمیلا جعلی یا واسه کاربرانی باشن که دیگه از اونا استفاده نمی کنن.
  2. افراد موجود در لیست ممکنه هیچ علاقه و ارتباطی به کار و کاسبی شما نداشته باشن.
  3. بعضی وب سایتا کار فروش بانک ایمیل خود رو یه سطح پیشرفت داده و این لیستا رو براساس مشاغل طبقه بندی کردن. علاوه بر اینکه نمیشه مطمئن بود که تموم نشانی ایمیلای موجود در این لیستا مربوط به کار و کاسبی گفته شده هستن، به فعال بودن و جعلی نبودن اونا هم نمیشه اطمینان کرد.
  4. خطر اسپم شدن حساب ایمیل شما، مهمترین دلیلیه که باید از خرید لیست ایمیل دوری کنین.
نمونه سایت فروش بانک ایمیل

نمونه سایت فروش بانک ایمیل

بانک ایمیل خودتون رو بسازین!

راز یه کمپین ایمیل مارکتینگ عالی، یه لیست عالیه. البته شما نمی تونین به هر لیستی که عالیه ایمیل بفرستید و انتظار یافته های عالی داشته باشین. پس اجازه بدین جمله خود رو این جوری بگم: "راز یه کمپین ایمیل مارکتینگ عالی، لیست ایمیل عالی شماس."

حالا این سؤال پیش میاد که تعریف یه لیست ایمیل عالی چیه؟ تو یه جمله به شما می گم: یه لیست ایمیل عالی لیستی از نشانی ایمیل افرادیه که شخصاً به شما اجازه دادن کمپینای بازاریابی ایمیلی خود رو براشون بفرستید.

در دنیای ایمیل مارکتینگ دو اصطلاح در روند کسب اجازه از آدما به خاطر فرستادن ایمیل واسه اونا هست: Opt-In و Subscribe.

اصطلاح Opt-In به معنی اینه که فرد انتخاب کنه که در چیزی شرکت کنه. در بحث ساخت لیست ایمیل، Opt-in به فرمی می گن که فرد در اون، نشانی ایمیل (و در صورت نیاز اطلاعات دیگه) رو وارد کرده و به واسطه اون به ما اجازه بده که کمپینای ایمیل مارکتینگ خود رو واسه اون بفرستیم.

معنی کلمه ای Subscribe اشتراک یا عضویته. در بازاریابی ایمیلی Subscribe معمولاً به صورت گزینه ای که توانایی تیک خوردن یا دکمه ای که توانایی کلیک شدن داره ظاهر می شه که با انتخاب اون، کاربر به لیست ایمیل شما ملحق می شه.

حتماً می گین هنوزم به نظر ساده میاد، کافیه فرمی طراحی کرده و پیش روی مشتریان و بازدیدکنندگان خود بذارم! اما آدما به این راحتی هم نشانی ایمیل خود رو در اختیار شما نخوان گذاشت. واسه کسب اجازه به خاطر فرستادن ایمیل و دریافت نشانی ایمیل باید به افراد انگیزه بدین و اونا رو تشویق به وارد کردن نشانی ایمیلشان در فرم Opt-in خود کنین.

در ادامه به شما نشون میدیم که چیجوری با دو عامل کسب اجازه و دادن انگیزه شروع به ساخت لیست ایمیل کنین. مطمئن باشین که اگه این دو قدم پیش رو رو به درستی انجام بدین یه بانک ایمیل خوب و به روز دارین.

قدم اول: ایجاد انگیزه واسه کسب اجازه

کاری که دیده ایم بیشتر وب سایتا انجام میدن اینه که یه فرم Opt-In با گزینه اشتراک، سر راه کاربران خود قرار میدن و مثلاً می نویسند "با وارد کردن ایمیل خود از آخرین اخبار باخبر شید".

این وب سایتها تقریباً راه رو بلدند، اما در نیمه راه متوقف شدن. به عنوان یه کاربر، به چه دلیل باید درخواست کننده دریافت ایمیل از اونا باشم؟ چه خبری قراره به من بدن که در ازای اون نشانی ایمیل منو میخوان؟ اصلاً چه نفعی واسه من به همراه دارن؟ این سایتا اگه در قبال دریافت نشانی ایمیل ارزش افزوده کردی هم واسه بازدیدکنندگان خود در بر داشته باشن، مطمئناً راه ایمیل مارکتینگ رو به درستی خواهند پیمود.

به این ارزش افزوده یا رشوه دادن به خاطر Opt-In جذب سرنخ فروش (یا Lead Magnet) میگن. اصلاً لازم نیس واسه جذب سرنخ فروش هزینه کنین، معمولاً از محتواهای دیجیتالی مانند فایلای PDF، ویدیو و … که با کمترین هزینه یا حتی بدون هزینه میشه اونا رو تولید کرد، به عنوان Lead Magnet استفاده می شه. هر چیزی، هر چند کوچیک می تونه نقش سرنخ جذب رو بازی کنه، تا وقتی که واسه کاربر شما مهم و جذاب باشه.

بعضی از سرنخای جذب معروف رو مثلا واسه شما ذکر کردیم:

  • کتاب الکترونیکی (Ebook)
  • Case Study (مطالعه موردی)
  • وبینار
  • نمونه رایگان از محصول
  • کوپن تخفیف
  • کوئیز یا بازی

روشای نامحدودی واسه انگیزه دادن به آدما به خاطر ملحق شدن به لیست ایمیل شما وجود دارن. سرنخ جذب درست واسه شما، به نوع محصول شما و به کمپین ایمیل مارکتینگی که تعریف می کنین، بستگی داره. در فصل آینده شما رو به طور کامل با شکلای جور واجور کمپینای Email Marketing آشنا می کنیم، اما در این مطلب می خوایم معیارهایی که واسه یه سرنخ جذب تأثیرگذار وجود دارن رو براتون برشماریم:

  1. به صورت رایگان واسه کاربر، ارزش افزوده جفت و جور کنین.
  2. مشکل کاربر رو حل کنه و اون چیزی باشه که کاربر شما واقعاً می خواد.
  3. خیلی راحت قابل استفاده باشه. مثلا یه فایل آموزشی ۵۰۰ صفحه ای واسه ۹۰% افراد قابل استفاده نیس.
  4. آنی باشه، یعنی در همون لحظه ارزش رو منتقل کنه.
  5. شامل اطلاعات مفیدی باشه که کاربر بتونه اونا رو استفاده کنه.
  6. هر چی به جزئیات بیشتر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، اندازه تبدیل (تبدیل بازدیدکننده به مشترک لیست ایمیل) بیشتری رو داره.
  7. تا حد امکان، به کار و کاسبی در رابطه باشه.
  8. نشون دهندۀ تخصص سازمان شما و ارزش پیشنهادی منحصربه فردتان باشه.

در ادامه چند نمونه خوب به کار گیری Lead Magnet در قبال دریافت نشانی ایمیل کاربر رو براتون آوردیم:

سایت مُدیسه خوب از کوپن تخفیف به عنوان Lead Magnet به خاطر گسترش لیست ایمیل خود استفاده کرده. اندازه تخفیفی که به کاربر واسه عضو شدن در خبرنامه مُدیسه میدن قابل تأمله (اگه نمی دونین خبرنامه چیه، در فصل بعد با اون آشنا میشین).

lead magnet کوپن تخفیف سایت مدیسه

سایت مُدیسه با ارائه تخفیف، کاربران رو به ثبت ایمیل شون تشویق می کنه.

سایت ۱۰۰daysofreallife.com که در مورد دستورات غذایی ساده و ارگانیک فعالیت می کنه، در مقابل دریافت نشانی ایمیل، ۵ دستور غذایی رایگان خود رو به بازدید کنندگان میده. این Lead Magnet واسه آدمایی جذابه که به دنبال غذاهای سالم هستن، یعنی دقیقاً جامعه هدف این سایت!

فرم opt-in به صورت پاپ آپ با سرنخ جذب

سایت ۱۰۰daysofreallife.com با ارائۀ دستور پخت غذاهای سالم کاربران رو تشویق به ثبت ایمیل می کنه.

قدم دوم: چیجوری یه فرم Opt-In بسازین که بازدیدکننده رو به مشترک تبدیل کنه

هدف فرم Opt-In و گزینه اشتراک شما اینه که عالی بودن سرنخ جذب واسه بازدیدکننده رو به اون نشون بده تا بازدیدکنندگان در قبال دریافت چیزی به مشترک لیست ایمیلتان تبدیل شن. به این روند Conversion (تبدیل) میگن. اگه می خواین فرمی بسازین که براتون تبدیل بکنه، پیشنهاد می کنیم فاکتورهای زیر رو حتما در فرم Opt-In خود دید کنین:

  • عنوان جذاب: عنوان شما باید طوری باشه که ارزش افزوده Lead Magnet واسه بازدیدکننده رو به طور زیادی توصیف کنه.
  • توضیح کمکی: بهتره توضیحات شما کوتاه، روشن و مستقیم باشن. واسه اینکه چشم بازدیدکننده بتونه به سرعت توضیحات شما رو بررسی کنه می تونین از بولت استفاده کنین.
  • تصویر جذاب: اگه می تونین تصویری از Lead Magnet به فرم خود اضافه کنین (مثلا اگه سرنخ جذب شما یه کتاب الکترونیکیه می تونین یه تصویر جذاب از اون جفت و جور کنین). قرار دادن تصویر یه شخص که در حال نگاه کردن به گزینه اشتراک فرم شماس هم می تونه اندازه تبدیل رو بالا ببره.
  • فیلدهای کم: تلاش نکنین اطلاعاتی بیشتر از نام و نشانی ایمیل از بازدید کننده بخواین، قرار دادن فیلدهای بیشتر در فُرم مساویه با کم شدن اندازه تبدیل!
  • دکمه اشتراک تشویق کننده: واسه دکمه اشتراک، یه رنگ مخالف با بقیه فرم انتخاب کنین که در صفحه به طور کاملً به چشم بیاد. هم اینکه از عبارتی استفاده کنین که بازدیدکننده رو تشویق به کلیک در همون لحظه کنه.

نمونه فرم opt-in واسه ساخت لیست ایمیل

احتمال داره با خوندن مقاله تا اینجا دچار دلهره شده باشین، خصوصاً اگه هیچ سر رشته ای از برنامه نویسی نداشته و حتی واسه سایت خود از قالبای آماده مثل وردپرس استفاده کرده باشین. در فصلای آینده شما رو با ابزارهایی آشنا می کنیم که می تونین از صفر تا صد روند ایمیل مارکتینگ خود رو خیلی راحت با اونا انجام بدین.

پس نگرانی رو کنار گذاشته و به یادگیری ساخت بانک ایمیل ادامه بدین. حالا می خوام بهترین جاها واسه قرار دادن یه فرم Opt-In رو به شما بگم:

در سایت شما

اگه سایت تون ترافیک بالایی داره و بیشترین تعاملات با مشتری هاتون روی سایت اتفاق می افته، مطمئناً بهترین مکان واسه قرار دادن فرم Opt-In و ساخت لیست ایمیل، سایت شماس. سؤال اصلی اینه که دقیقاً این فرم رو دقیقاً در کجای سایت بذارین؟ مطمئناً به هزار و یه روش میشه این کار رو انجام داد، اما تعدادی روش عادی و پرطرفدار هست:

  • یکی از داینامیک ترین روش ها واسه جلب توجه کاربر، هدر یا فوتر شناور است. اگه شما تمرکز خاصی روی بازاریابی ایمیلی دارین، چه بهتر که از این ویژگی واسه جلب توجه کاربران به خاطر مشترک شدن در لیست ایمیلتان استفاده کنین. به فوتر تصویر زیر از سایت تگموند توجه کنین، این فوتر در صفحه اصلی سایت تگموند ثابته و با اسکرول کاربر هم جایی نمی ره، مگه اینکه خود کاربر با انتخاب ضربدر این فوتر رو ببنده. جالبه بدونین که در نمایش موبایل این سایت فوتر به هدر تبدیل شده، فکر می کنین به چه دلیل؟
فرم opt-in واسه ساخت لیست ایمیل در فوتر شناور

فرم Opt-In سایت تگ موند در فوتر شناوره.

  • اگه کار و کاسبی شما فروش آنلاین داره، می تونین در قسمت ثبت نام، گزینه اشتراک رو بذارین. وقتی که مشتری بالقوه در حال وارد کردن اطلاعات لازم شما به خاطر خرید آنلاینه، یه Check Box (محتوایی که توانایی تیک خوردن داشته باشه) نزدیک محل وارد کردن نشانی ایمیل بهش نشون بدین تا در صورت تمایل به دریافت ایمیل از طرف شما، این گزینه رو انتخاب کنه. فروشگاه اینترنتی مُدیسه این Check Box رو در روند ثبت نام خود به شکل زیر قرار داده.

گزینه subscribe عضویت در لیست ایمیل

  • بازدید کننده ای که واسه بار اول روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد صفحه اصلی شده، قاعدتاً دقایقی رو صرف آزمایش صفحه و آشنایی با تموم سایت شما می کنه. یکی از بهترین روش ها واسه نشون دادن فرم Opt-In به بازدیدکننده، به صورت یه بنر یا پاپ آپ (Pop-up)، چند لحظه پس از ورود کاربر به سایته. سایت بامیلو فرم Opt-In خود رو به همین صورت به بازدیدکنندگان نشون میده.

  • یکی دیگه از محبوبترین جاها واسه قرار دادن فرم Opt-In در سایت، سایدبار یا حاشیه بغل دستی سایت است. در سایتای فارسی زبون، سایدبار عموماً در حاشیه سمت چپ صفحه طراحی می شه. در تصویر زیر فرم Opt-In سایت stackdart.com رو که به صورت Sidebar طراحی شده، مشاهده می کنین.

فرم opt-in ساخت بانک ایمیل در sidebar

  • بیشتر وب سایتها بخشی به نام "تماس با ما" دارن. فردی که وارد بخش تماس با مای سایت شما شده و در حال وارد کردن اطلاعات خود در فرم تماس شما هستش، به طور قطع توجه خاصی به کالا یا خدمت شما داشته. چه دلیلی داره که فرم تماس سایت خود رو به یه فرم Opt-In تبدیل نکنین! فقط لازمه یه Check Box در این فرم بذارین. نمونه ای که در تصویر زیر مشاهده می کنین، فرم تماسیه که کارایی یه فرم Opt-In رو هم داره.

فرم تماس سایت خود رو به فرم Opt-in تبدیل کنین

  • قرار دادن گزینه اشتراک در هدر یا فوتر سایت یکی از پرکاربردترین روش هاست که وب سایتایی با ترافیک بالا مثل دیجی کالا و اسنپ فود ازش استفاده کردن. پیشنهاد ما در نوین اینه که اگه ایمیل مارکتینگ، یکی از راه های اصلی بازاریابی کار و کاسبی شماس، از قرار دادن گزینه اشتراک در هدر و خصوصاً فوتر سایت صرفنظر کنین و به دنبال روشی باحال تر باشین.

ساخت لیسا ایمیل در دیجی کالا از فوتر

  • اما اگه می خواین بیشترین تعداد بازدید کننده رو به مشترک لیست ایمیل خود تبدیل کنین (و به چه دلیل نخواهید!) پیشنهاد می کنم حتماً از پاپ آپ در زمان خروج (Exit-intent Pop-up) استفاده کنین. وقتی که بازدیدکننده موس خود رو به سمت گزینۀ بستن سایت هدایت می کنه، این پاپ آپ ظاهر می شه. از امتیازات اون میشه به این اشاره کرد که بر خلاف دیگه پاپ آپا، اصلا در راه بازدیدکننده روی سایت معطلی ایجاد نمی کنه و در بهترین زمان، یعنی لحظه خروج، خود رو بهش نشون میده. در این زمان، بازدیدکننده شایدً محتوای سایت تون رو بررسی کرده و اونو واسه خود به درد بخور پیدا کرده، پس به چه دلیل مشترک لیست ایمیل شما نشه!؟

فرم opt-in به صورت پاپ آپ قصد به خروج

در وبلاگ شما

اگه واسه کار و کاسبی خود یه وبلاگ راه انداختین و ترافیک خوبی هم دارین، پس دست به کار شید و یه فرم Opt-In روی وبلاگ خود بذارین. در واقع آدمایی که از راه وبلاگ شما مشترک لیست ایمیلتان شن، ارزشمندترین خوانندگان شمان. این افراد قطع به یقین همون کسائی هستن که زیر مقالات وبلاگ شما کامنت گذاشته و اونا رو به اشتراک می ذارن. ملحق شدن آدما به لیست ایمیل از راه وبلاگ به اندازه ای سودمنده که ما هم در نوین گزینه اشتراک رو در وبلاگ خود قرار دادیم.

خبرنامه وبلاگ نوین

در شبکه های اجتماعی شما

اگه تعداد دنبال کنندگان شما در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و … عدد قابل توجهیه، پیشنهاد می کنیم تلاش کرده و این افراد رو به لیست ایمیل خود ملحق کنین. حتماً می پرسین چیجوری در شبکه اجتماعی خود گزینه اشتراک بذارین؟ بازم می گم نگران نباشین، خیلی از وسایل ایمیل مارکتینگ این امکانات رو به شما عرضه می کنن. در فصلای آینده تموم وسایل به درد بخور بازاریابی ایمیلی در دنیا رو تقدیم حضورتون می کنیم.

در امضای ایمیل شما

بسته به اندازۀ سازمان شما، ممکنه ماهانه به مشتریان خود ایمیل بفرستین. آدمایی که ماهانه واسه اونا ایمیل ارسال می کنین شک نداشته باشینً با شما و سازمانتون رابطه نزدیکی دارن، پس قرار دادن یه لینک به خاطر ملحق شدن به لیست ایمیل شما در قسمت امضای ایمیلتان واسه این افراد تحریک کننده هستش.

روبرو با مشتری

واسه بعضی از کسب و کارا، کانالای آنلاین مانند سایت و شبکه های اجتماعی عادی ترین محل رابطه مشتری با اونا نیس. خیلی از کسب و کارا به صورت روبرو با مشتریان خود تعامل دارن، اینا چیجوری می تونن گزینه اشتراک رو پیشِ پای مشتری خود بذارن؟

  • در نقطه فروش: از کارمندان خود بخواین که هنگام پایانی کردن خرید از مشتریان سوال کنن تمایل دارن به لیست ایمیل شرکت ملحق شن؟ درسته که Lead Magnet رو هم نباید از یاد ببرین، فرقی با فضای مجازی نداره، انگیزه دادن همیشه لازمه.
  • فرم Opt-In در فروشگاه: به روش سنتی می تونین این کار رو انجام بدین. یه فرم و یه خودکار و صد البته Lead Magnet رو در پیشخوان مغازه بذارین. پیشنهاد می کنیم از یه تبلت واسه دریافت نشانی ایمیل مشتریان استفاده کنین. این روش جذابیت و کلاس کاری بالاتری داره.
  • جمع آوری کارت ویزیت: در دنیای پر سرعت امروز وارد کردن اطلاعات به صورت دستی واسه خیلی از افراد مورد پسند نیس. حالا خوبیش اینه این روزا بیشتر افراد کارت ویزیتی شامل نشانی ایمیل خود دارن. کافیه محفظه ای در فروشگاه یا در مکانی که واسه انجام تبلیغات رفته اید قرار داده و روی اون قصد خود از جمع آوری کارت ویزیت رو بنویسین، بازم می گم Lead Magnet فراموش نشه!

جمع بندی

در این فصل، روندِ به ظاهر ساده اما به طور کاملً پیچیده و حساس ایمیل مارکتینگ رو یه سطح جلوتر بردیم. فهمیدیم که خرید بانک ایمیل نه فقط به نفع ما نیس، بلکه واسه کسب و کارمون ضرر هم داره. شما رو در دو قدم با ساخت لیست ایمیل آشنا کردیم. در قدم اول با Lead Magnet آشنا شدید و پس از اون، چند Lead Magnet پرکاربرد رو به شما معرفی کردیم و حتی چند مثال هم واسه شما آوردیم. قدم دوم رو به عادی ترین فرمای Opt-In و محل قرار گرفتن اونا در بسترهای جور واجور اختصاص دادیم.

روشای گفته شده تنها روشای کسب اجازه از مشتریان (بالقوه یا بالفعل) به خاطر ساخت لیست ایمیل مارکتینگ نیس، اما عادی ترین و پربازده ترین اوناس. با عمل به پیشنهادامون و ساخت یه فرم Opt-In در جای مناسب، کم کم، یه لیست ایمیل عالی از مشتریان حقیقی خود بدست میارید. این لیست ایمیل، واسه شما و کار و کاسبی شما هستش و ارزش اون از صد بانک ایمیل طبقه بندی شده به مراتب بیشتره.

در فصل آینده به سراغ تعیین هدف واسه کمپینای بازاریابی ایمیلی رفته و شما رو با بخش بندی لیست ایمیلی که خودتون ستختین، آشنا می کنیم. هم اینکه در فصل آینده شکلای جور واجور کمپینای ایمیل مارکتینگ رو به طور مفصل براتون برمی شماریم.

مثل همیشه از نظرات شما در مورد این مقاله در انتهای همین صفحه بسیار استقبال می کنم.

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

نسترن شفیعی

نسترن شفیعی هستم، عاشق یاد گرفتن و چه راهی بهتر از تولید محتوا، واسه سهیم شدن آموخته ام با شما!
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

مطالب مرتبط