سیر تکامل سئو: از آغاز تا امروز

سئو و بهینه سازی سایت

سیر تکامل سئو: از شروع تا امروز

۱۰ آبان ۱۳۹۵

اگه وبلاگ نوین رو از اول دنبال کرده باشین، مطمئناً میدونید که سئو یا بهینه سازی سایت چیه و چیجوری می تونین اونو واسه گسترش تجارت خود به کار بگیرین. امروز می خوایم سیر تکامل سئو رو با همدیگه مرور کنیم و ببینیم که روند بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو (یا همون سئو) در طول این چند سال چه تغییری کرده.

مطمئناً با تغییرات الگوریتمای جستجو، به کار گیری روشای ضد اسپم توسط گوگل، ظهور موبایل و دستگاه های قابل حمل، تغییرات به وجود اومده در یافته های جستجو و خیلی از عوامل دیگه باعث تغییر روند بهینه سازی سایت و بالطبع تعاریف موجود در شغل یه متخصص سئو شده. اما این تغییرات شامل چه چیزایی می شه و امروزه یه متخصص سئو باید چه کارایی رو بکنه؟

سئو: نگاهی به گذشته و حال

بهینه سازی داخلی سایت

در گذشته سئو کاران مجبور بودن واسه بهینه سازی داخلی سایت، به ازای هر URL دو تا ۵ کلید واژه به دست بیارن و همه عناصر صفحه مانند عنوان، سر تیتر، توضیحات متا، محتوای اصلی و بقیه موارد مهم تو یه صفحه رو واسه کلمات کلیدی بهینه سازی کنن.

اما امروزه همه چیز تغییر کرده. با وجود پیشرفتایی که در بخش جستجوی Semantic و یادگیری ماشینی اتفاق افتاده، یه صفحه می تونه نه فقط واسه کلیدواژهای مورد نظر، بلکه واسه خیلی از کلمات کلیدی در رابطه و هم معنی هم در یافته های جستجو رتبه به دست آورد. باید بدونین این اتفاق واقعاً خجسته س چون باعث می شه وب سایتا محتوایی تولید کنن که پاسخگوی نیازای مخاطب باشه و بتونه تجربه کاربری خوبی رو در اختیار ایشون بذاره. قبلا، خیلی از مطالب موجود در اینترنت فقط واسه موتورهای جستجو بهینه سازی می شدن و در خیلی از موارد، مخاطب حتی نمی تونست یه پاراگراف رو به طور کامل مطالعه کنه.

کارشناسان سئو امروزی نه فقط باید درک درستی از تولید محتوا موثر داشته باشن، بلکه باید بتونن محتوای خود رو خوب در فضای مجازی پخش و گسترش کنن. در گذشته تنها کاری که یه سئو کار انجام می داد این بود که صفحات فرود موجود تو یه سایت رو براساس فاکتورهای رتبه بندی (که در اون زمان به گستردگی امروز نبود) بهینه سازی کنه. اما الان سئو بیشتر از گذشته روی محتوا تاکید داره. یه متخصص سئو باید بتونه علاوه بر بهینه سازی محتوای قدیمی؛ محتواهای جدیدی رو تولید، بهینه سازی و تبلیغ کنه تا بتونه نیازای کاربران رو برطرف کنه. همین بر طرف کردن نیازِ کاربرانه که سایت تون رو در بالاترین جایگاه یافته های جستجو قرار میده.

دستگاه ها

در گذشته، بهینه سازی سایت فقط واسه کاربران رایانه های دسکتاپ انجام می شد چون رایانه خونگی اصلی ترین دستگاه واسه گشت و گذار در اینترنت حساب می شد و جهان هنوز با پدیده تلفن هوشمند روبرو نشده بود.

همونطور که میدونید، در سالای گذشته به کار گیری موبایل رشد زیادی داشته. امروزه بیشتر کاربران واسه پیدا کردن اطلاعات و محتوای لازم خود از گوشی موبایل استفاده می کنن. با اینکه رایانه های دسکتاپی هنوزم کاربرد دارن، اما به کار گیری رسانه های دیجیتال روی گوشی موبایل (و دیگه دستگاه های قابل حمل) به شکل زیادی رشد کرده و این طور که پیش بینی می شه به روند خود ادامه میده.

براساس تحقیقات انجام شده توسط comScore، الان تلفنای همراه و بقیه دستگاه های قابل حمل، ۶۵% از زمان مصرفی در رسانه های دیجیتال رو به خود دادن. علاوه بر این در سال ۲۰۱۵، واسه اولین بار تعداد جستجوهای انجام شدۀ گوگل از راه موبایل از رایانه های شخصی پیشی گرفته.

بخاطر این، امروزه سئوکاران باید روی بهینه سازی تجربه موبایل، به خصوص اپلیکیشنا تمرکز کنن و مطمئن شن که صفحات موبایلی سایت شون طیِ دو ثانیه بارگذاری می شه. وگرنه وبسایتشان تجربه کاربری خوبی به مخاطبان خود نمیده.

یافته های محلی

در طول چند سال گذشته، گوگل یافته های محلی خود رو بارها تغییر داده. در اوایل ظهور سئو، به کار گیری کلمات کلیدی در نام کسب و کارا و اسپم کردن یافته های بسیار ساده و آسون بود. افراد می تونستن از دایرکتوریای اسپم لینک دریافت کنن یا موقعیت دقیقِ کار و کاسبی خود رو با اون تغییر بدن.

اما امروزه یافته های محلی فقط به نقد و بررسیای مثبت کاربران و بعضی از سیگنالای رتبه بندی قدیمی مانند ربط داشتن و محتوای صفحه اهمیت میده. همۀ اینا مدیون الگوریتم Pigeon گوگله!

شبکه های اجتماعی

قبل اینکه فیسبوک، توییتر و بقیه شبکه های اجتماعی به وجود بیان و زندگی آدما رو تحت تاثیر قرار بدن، اشتراک گذاری محتوا از راه ایمیل و اپلیکیشنای پیام رسان انجام می شد. دو محلی که تقریباً روی سئوی سایت هیچ تاثیری نداشتن.

امروزه رسانه های اجتماعی همه جا هستن و بازاریابان دیجیتالی که این کانالای ارتباطی رو ندیده می گیرن، تنها شانس موفقیت خود رو پایین میارن. شبکه های اجتماعی و سئو باید به صورت همزمان استفاده شن. اگه بتونین این دو روش بازاریابی رو خوب با همدیگه ترکیب کنین مطمئن باشین اندازه باخبر شدن از برند شما بالاتر میره، کار و کاسبی تون مخاطبان بیشتری رو هدف میگیره و اندازه تعامل مشتریان تون زیاد میشه.

سئوی مدرن از شبکه های اجتماعی واسه تبلیغ و گسترش محتوا استفاده می کنه تا بتونه از راه اشتراک گذاری و لینک بیلدینگ مخاطبان بیشتری رو به دست آورد.

لینکا

همونطور که میدونید لینکا همیشه عامل مهم رتبه بندی سایتا در موتورهای جستجو بودن، اما روند لینک بیلدینگ در طول این چند سال دچار تغییرات بسیاری شده.

در روزای اولیه ظهور سئو، لینک بیلدینگ فقط به معنی داشتن لینک زیاد بود. هر چقدر سایت شما لینک بیشتری داشت، بهتر بود. در اون زمان انکر تکستا ارزش زیادی داشتن. این موضوع بدین معنا بود که لینکایی که با انکر تکستایی پر از کلمات کلیدی ایجاد می شدن در یافته های جستجو بهتر عمل میکردن. در اون روزا به دست آوردن لینک از سایتای جور واجور به شکل باور نکردنی آسون بود. تنها کافی بود که به مدیران سایتا پیام می دادین تا در ازای یه لینک یا مبلغی پول، لینکی با انکر تکست دلخواهتون از سایتی با پیج رنک بالا دریافت کنین.

امروزه این بخش هم دچار تغییر و تحولات زیادی شده. دیگه تعداد لینکا و مقدار اون ملاکی واسه رتبه بندی سایت نیس، بلکه کیفیت این لینکا توسط موتورهای جستجو سنجیده می شه. لینکایی که از سایتای معتبر و در رابطه به دست میان می تونن تاثیر زیادی روی سایتتون بذارن. این در حالیه که به دست آوردن لینک از سایتای اسپمی در بهترین حالت مورد توجه موتورهای جستجو قرار نمی گیرن و اگه تعداد این لینکا زیاد شه، ممکنه موجب گوگل پنالتی شه. علاوه بر این، گوگل دوست داره پروفایل لینک بیلدینگ سایتا به طور کاملً طبیعی باشه و شکلای جور واجور مختلفی از لینکا مثل Follow و Nofollow، انکر تکستای غنی از کلمات کلیدی و انکر تکست معمولی در اون مشاهده شه.

امروزه کارشناسان سئو باید روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنن و به دنبال لینکای در رابطه و با ارزش باشن. اونا هم اینکه باید بک لینکای سایت خود رو بررسی کنن و لینکایای بی کیفیت رو حذف کنن تا پروفایل لینک سازی معتبری داشته باشن.

سئوی فنی

راستش رو بخواین، سئوی فنی در طول سالای گذشته تغییر زیادی نکرده و اصول ریشه ای اون هنوزم اعمال می شن. با اینحال کارشناسان سئو باید مطمئن شن که سایت مشتریانشان به صورت ریسپانسیو طراحی شده و امکان بارگذاری سریع محتوا رو داره. میشه گفت علم سئوی فنی، بیشتر لازمه کار طراحان سایته تا کارشناسان سئو.

نتیجه گیری

روند سئو در طول چند سال تغییرات اساسی کرده و ما هم باید خود رو با این تغییرات وفق بدیم. شغل متخصص سئو از حالت سنتی به حالت مدرن تبدیل شده و به جای اینکه خود رو متخصص بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو بدونیم، بهتره متخصص تجزیه، تحلیل و تولید محتوا باشیم.

بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجو اهمیت خود رو از دست داده و حالا باید روی تجربه کاربری که سایت تون (گرافیک یا محتوا) به مخاطبان ارائه می کنه، تمرکز کنین. اگه بتونیم بهینه سازی سایت واسه جذب مشتریان رو خوب انجام بدیم، عواقب خوبی در موتورهای جستجو به دست میاریم.

نظر شما چیه؟ شما آینده سئو رو چیجوری پیش بینی می کنین. پیشنهادات و نظرات خود رو با ما در میان بذارین تا بتونیم با کمک همدیگه به جمع بندی بزرگتری برسیم.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *