شماهم با یه فرد غیرمنطقی درگیر هستین و راهی جزء سازش ندارین؟ برخورد با افراد غیرمنطقی نیازمند داشتن تکنیکای خاصیه که در این مقاله به بررسی اونا میپردازیم.

۲۰ تاکتیک تخصصی واسه مقابله با افراد پر طاقت و سمج

هممون بعضی وقتا تلاش کردیم با شخصیتای فوق العاده سر سخت یا غیر منطقی مواجه شده یا با اونا کنار بیاییم. این وضعیت ناامید کننده، دیوونه کننده و بعضی وقتا حتی ترسناکه.

شما نمی تونین با افراد غیر منطقی کنار بیایید چون اونا همیشه حرف خود رو میزنن. با این حال، تکنیکای اثبات شده ای واسه مدیریت اینجور موقعیتایی بغرنجی هست.

چند سالی که در بیمارستانای جور واجور کار می کردم، تکنیکی رو فرا گرفتم که از دید فنی “محدودسازی یا اصلاح کلامی” نامیده می شد. هر ساله ما تحت آموزشایی قرار می گرفتیم که به ما چگونگی خنثی کردن یا اصلاح موقعیتای سخت و بغرنجی رو که در اون یه مریض، اعضای خونواده یا حتی یه کارمند دیگه بسیار عصبانی بود و از کنترل خارج شده بود یاد می داد.

چگونگی به کار گیری تیمای دخالتی در بحرانای حرفه ای به توضیح زیره و شما می تونین مطالب جدیدی رو از چگونگی کارکرد این تیما در شرایط حساس بیاموزید.

شما می تونین از این تکنیکا موقع رابطه با رئیس خود، یه مشتری، یکی از اعضای خونواده و حتی یه ناشناس استفاده کنین.

تو ذهن داشته باشین: داشتن رابطه نزدیک تر با فرد، علم بیشتری رو در مورد انجام بهترین کار لازم واسه آروم کردن انا در اختیارتون قرار میده.

این راهنماییا ممکنه در اول غیر طبیعی به نظر بیان. وقتی که شما با شخصی که طوری غیر منطقی رفتار می کنه مواجه شید، مرکز جواب ترس در مغز شما (یعنی بخش مقابله – پرواز-انجماد) به سرعت فعال می شه. این بخشی از مغز نمی تونه بین یه مشتری که همیشه بر سر شما فریاد می زنه و یه سگ شرور که می خواد به شما حمله کنه فرق قایل شه. و پس این به شما برمیگرده که ذهن خود رو واسه برطرف کردن شرایط و برگردوندن همه چیز به حالت عادی، چیجوری وارد عمل کنین.

بعضی از این نکات ، پیشنهاد می کنن که فرد باید به پرورش تصور و افکار خود بپردازه. دیگه عقاید به شما پیشنهاد می کنن که به انجام کار خاصی بپردازید.

  1. تلاش کنین گوش بدین: گوش دادن یه قدم بسیار مهم در برخورد با افراد غیر منطقیه. همه میخوان شنیده شن و هیچ پیشرفتی در این مورد رخ نمی ده تا این که شخص بفهمه که واقعا در حال شنیده شدنه و به سخنانش اهمیت میدن. در حالی که شما به سخنان فرد گوش می دید، واقعا روی اون چه که فرد میگه تمرکز می کنین، نه چیزی که می خواین یا دوست دارین بشنوین.
  2. آروم باشین: وقتی که یه موقعیت عاطفی بد اتفاق می افته، ممکنه به سرعت آرامش خود رو از دست بدین. تنفس خود رو کنترل کنین. تلاش کنین چند نفس عمیق و آروم بکشین.
  3. قضاوت نکنین: شما نمی دونین که بر فرد مقابلتون چه گذشته و چه چیزایی براش پیش اومده. ممکنه رفتار غیرعمدی فرد، انگار به وجود اومده از طریق آسیب پذیری یا ترس اون باشه.
  4. احترام گذاشتن به فرد: همیشه تلاش کنین احترام فردی رو که از کوره در رفته نگاه دارین. مهم نیس که اون شخص چیجوری با شما رفتار می کنه، تحقیر و کوچیک کردن اون نمی تونه هیچ مشکلی رو حل کنه.
  5. به نیازای مخفی فرد توجه کنین: به این موضوع توجه کنین که فرد می خواد چه چیزایی به دست آورد. و یا تلاش داره از چه چیزایی دوری کنه.
  6. کمک بخواین: به دنبال آدمایی دور و برتون باشین که ممکنه بتونن به شما کمک کنن. اگه شما در محل کارین و یکی از مشتری هاتون از کوره در رفته، به سرعت از بقیه همکارانتون واسه آروم کردن اون کمک بخواین.
  7. شروع به شکایت کردن نکنین: مثلا، گفتن جمله آروم باش به کسی که واقعا ناراحته، فقط اونو تشویق می کنه که عصبانی تر شه. عوضش، از شخص سوال کنین که واسه چه ناراحته و از اون بخواین در موردش صحبت کنه یا اونجا رو ترک کنه.
  8. “من می فهمم”، معمولا باعث می شه همه چیز بدتر شه. عوضش بگید، اگه امکانش هست در مورد مشکلتون بیشتر توضیح بدین، تا بتونم شرایط شما رو بهتر درک کنم.
  9. از لبخند زدن دوری کنین: چون ممکنه این طور به نظر برسه که می خواین اونو گول بزنین. درسته که، جوک و طنز پردازی بعضی وقتا می تونه باعث تغییر اخلاق فرد شه، اما در بیشتر وقتا، این کار خطرناکه و ممکنه باعث بدتر شدن رفتار اون شه.
  10. حالت دفاعی به خود نگیرید: این کار بسیار سخته چون شما به طور طبیعی از رفتار شخص دیگری که  همیشه در حال گفتن چیزای تند و زننده یا انجام رفتارای نامربوطه لذت نمی برین. پس شما شک نداشته باشین می خواین از خودتون دفاع کنین اما شخص مقابلتون خیلی عصبیه و نمی خواد به شما کمک کنه. یادتون باشه بهتره که مسئله رو شخصی نکنین البته می دونم که انجامش به این سادگیا هم نیس.
  11. خشم رو با خشم جواب ندین: بالا بردن صداتون، اشاره با انگشت و صحبت کردن با بی احترامی به شخص عصبانی، باعث می شه که عصبانیت فرد مقابل چند برابر شه و به اصطلاح باعث آتیش گرفتن اون می شه. از صدای ملایم، آروم و حتی یکنواخت استفاده کنین. تلاش کنین با شخص به صورت ملایمی صحبت کنین. صبر کن تا شخص نفس بکشه و بعد صحبت خود رو ادامه بدین.
  12. از دلیل آوردن استفاده نکنین و یا تلاش نکنین شخص رو در مورد چیزی راضی کنین.
  13. فاصله رو رعایت کنین: براساس غرایز شما ممکنه تلاش کنین شخص دیگری رو با قرار دادن دست خود روی شونِه اش یا انجام بقیه حرکات مشابه آروم کنین اما ممکنه این حرکتتان نتیجه عکس بده. چون که اگه کسی الان ناراحته، دوست نداره لمسش کنین و ممکنه این کارتون رو اشتباه تفسیر کنه.
  14. “من متاسفم” و یا “من می خوام این مسئله رو حل کنم”، می تونه راه بسیار خوبی واسه مقابله با خیلی از موقعیتا باشه.
  15. تنظیم محدودیتا و مرزها: در حالی که خیلی از نکات فوق مثل گوش دادن به فرد عصبانی و اجازه صحبت دادن به اون ممکنه باعث شه که قضیه ختم به خیر شه، شما حق دارین که حد و مرزهایی بین خودتون و اون قایل شید و بگید: “لطفا با من این طور صحبت نکنین.”
  16. به غرایز خود اعتماد کنین: اگه غریزه شما به شما میگه که واسه اتفاقی آماده باشین بهتره اونو حتما در نظر داشته باشین و خود رو آماده کنین. پس از راه های هدف دار باقی مونده استفاده کنین و تلاش کنین امنیتتتان رو در مرحله اول تضمین کنین.
  17. یه جواب استاندارد واسه همه جواب نمی ده: شما باید انعطاف پذیر باشین. هر چند این دستورالعملا ممکنه در روبرو شدن با شرایط پیچیده عملی باشن، هر فرد اخلاق منحصر به فرد خاص خود رو داره و ممکنه بعضی از این روشای هدف دار واسه اون جواب ندن
  18. کسب اطلاعات لازم:  بعد از تموم شدن وضعیت، با کسی درباره چیزی که اتفاق افتاده صحبت کنین.
  19. استرس خود رو تخلیه کنین: شما مجبور بودین واکنشای طبیعی تون رو واسه یه مدت سرکوب کنین و به اصطلاح کظم غیظ کنین. حالا وقت اون رسیده که آدرنالین تولید شده رو از بین ببرین و به شکلی اونو از بدنتون تخلیه کنین. با سگتان به پیاده روی برید و یا با دوستانتون وقت بگذرونین و اجازه ندین این احساسات سرکوب شده در درونتون باقی بمونن.
  20. در روبرو شدن با یه وضعیت ناراحت کننده تلاش کنین اعتبار خود رو حفظ کنین. اگه شخص دیگری رفتار نا شایستی رو از خود بروز میده، شما تلاش کنین مانند اون رفتار نکنین.
این مطلب را هم بخوانید :  هیجان‌ انگیزترین ماشین‌‌های جیمز باند

نظر شما چیه؟ راه دیگه ای رو واسه برخورد با افراد غیر منطقی سراغ دارین؟

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

اختصاصی روانشناسی چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *