سقوط مرگبار هواپیمای تهران- طبس، امروز بیشتر از ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت. اما هواپیمایی که سقوط کرد از کدوم نوع هواپیماها بود و قبل از اینم سابقه سقوط داشته؟

مجله مهر- عطیه همتی: دومین سقوط در۶ سال. این، کارنامه هواپیمای ایران۱۴۰ در سوانح هوایی ایرانه. هواپیمایی که یکشنبه ۱۹ مرداد ساعت ۹:۲۳ دقیقه از ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد به مقصد طبس پرواز کرده و بعد از دقایقی نزدیک فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. این حادثه، منتهی به کشه شدن ۴۸ نفر شامل ۸ کودک و زخمی شدن ۳ نفر شد تا اتفاق دلخراش دیگری در آسمون ایران رقم بزنه.

این دومین باره که خبر سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در رسانه ها منتشر می شه. قبل از این در بهمن ۱۳۸۷ هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ دیگری در نزدیک فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و همه پنج سرنشین هواپیما جون باختن. سرنشینان این هواپیما شامل یه استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال دیدن دوره آموزشی بودن که بدیش اینه این حادثه اتفاق افتاد.

هرچند در دی ماه ۱۳۸۲ هم یه هواپیمای دوموتوره آنتونوف ۱۴۰ هم که ایران ۱۴۰ از اون الگوبرداری شده بود، در حالی که از اوکراین راهی اصفهان بود تا به جشن اولین پرواز نمونه ایرونی اش برسه،در اصفهان سقوط کرد و باعث مرگ حدود ۴۰ کارمند و مهندس اوکراینی شد تا مسافران این پرواز، هیچ گاه به این جشن نرسند.

ایران ۱۴۰ اولین و تنها هواپیمای تولید داخله که هنوز به کار گیری اون در خطوط هواپیمایی جا نیفتاده. اما الان شرکتای هواپیمایی ایران ایرتورز، هواپیمایی سفیران و هواپیمایی هسا از این نوع هواپیما استفاده می کنن.

ایران ۱۴۰ ازکجا اومد؟

در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی «آنتونوف» در اوکراین با شرکت هواپیماسازی «هسا» در ایران قراردادی امضا کرد. به موجب این قرارداد، ایران مجوز تولید هواپیمای «آنتونوف ۱۴۰» رو با نام « ایران ۱۴۰» در داخل کشور و در استان اصفهان بدست آورد و در سال ۱۳۸۷، تولید این هواپیما رو با ۱۲ فروند شروع کرد.

ایران ۱۴۰ حدود ۵۰ نفر ظرفیت داره و دو ملخیه. این هواپیما گونه پیشرفت یافته هواپیمای آنتونوف۱۴۰ اوکراینیه. از این هواپیما واسه مسیرهای طولانی استفاده نمی شه. یکی از اهداف تولید این هواپیما، به کار گیری اون واسه گشت زنی دریایی بود. نسل جدید این هواپیما بعدا با نام « ایران ۱۴۱» هم ساخته شد.

اولین سقوط در اولین پرواز

«منوچهر منطقی» رئیس سازمان صنایع هوایی کشور آبان ۱۳۹۲ درباره هواپیماهای ایران ۱۴۱ به خبرگزاری مهر گفته بود: « ایران ۱۴۱» در کلاس هواپیماهای مسافربری داخل شهری طراحی شده از این رو این هواپیما پروازهای کمتر از یه ساعت رو انجام می دهد.» منطقی هم اینکه از کاربردی شدن در خطوط هواپیمایی کشور خبرداده بود و گفته بود:«این هواپیما با استقبالای خوبی مواجه شده.»

نکته ای که حالا بوسیله یه عضو کمیسیون عمران مجلس تکذیب شده. «مهرداد لاهوتی» عضو کمیسیون عمرانی مجلس بعد از حادثه هوایی امروز در گفت وگو با خبرنگار مهر گفته: «اولین فروند از این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود واعضای کمیسیون در جریان بازدید مراحل ساخت این هواپیما نگرانی خود رو اعلام کرده بودن. واسه سازمان هواپیمایی که اجازه پرواز به این هواپیما داد متاسفیم.»

استفاده نمی کنیم چون …

با این حال، ایران ۱۴۰ در داخل کشور و شرکت های هواپیمایی هم مخالفانی داشته. رئیس هواپیمایی هما پیش تر در دی ماه ۹۲ به روشنی گفته بود که از این هواپیما در پروازهای این شرکت استفاده نمیکنه: «در کشور فقط یه نوع هواپیما تولید می شه که همون هواپیمای ایران ۱۴۰ و به نظر من در جای خود قابل تحسینه.اگه این هواپیما به اندازه کافی در کشور تولید شه، بعضیا مشغول کار می شن و اگر تولید خوبی داشته باشه مشتری به دنبال اون میاد، اما هواپیمای ایران ۱۴۰ واسه شرایط خاصی در نظر گرفته شده. از نظر تعداد مسافر حدود ۵۰ نفر ظرفیت داره و توربوپراپ (ملخی) است و نمیشه از اون واسه مسیرهای دور استفاده کرد. کوچیک ترین هواپیمایی که الان در ناوگان هما استفاده می کنیم، هواپیمای فوکره که ظرفیت مسافر اون به ۱۰۵ نفر می رسه و تعداد اون در شبکه پروازی ما بسیار کمه.»

به هرحال پس از حدود ۳ سال، یه حادثه هوایی دیگه هم به لیست سوانح مرگبار هوایی ایران اضافه شد. حادثه ای که این بار با یه هواپیمای کوچیک تر اتفاق افتاد و جون حدود ۵۰ نفر از هم وطنانمان رو گرفت.

noindex خبرگزاری مهر سقوط هواپیما

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *