هورمون های چاق کننده کدامند و چگونه آنها را غیرفعال کنیم؟

testosterone

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ بیشتر افراد می گن که زیاد شدن وزن بیشتر به خاطر افزایش کالری و انجام ندادن تمرینات ورزشیه. واسه بیشتر افراد، مشکل زیاد شدن وزن به خاطر کارکرد نادرست هورمون هاییه که در بدن هست. تحقیقات هم هنوز در این مورد ادامه داره و تحقیقات جور واجور یافته های زیادی به دنبال داشته. ممکنه شما الان اطلاعاتی در مورد مشکلات هورمونی داشته باشین. بعضی از مشکلات هورمونی مثل نبود تعادل انسولین یا تیروئید می تونه روی وزن اثر بزاره. اما یادتون باشه که بعضی از هورمونا هم وجود دارن که روی شکل و اندام شما تاثیر می ذارن. در این مقاله همراه ما باشین تا با هم این موارد رو مرور کنیم.

وجود لپتین زیاد می تونه اشتهای شما رو بیشتر کنه:

تحت شرایط طبیعی این هورمون از سلولای چربی شما ازاد می شه از راه رگای خونی به مغز می رسه. این کار باعث فرستادن سیگنالایی می شه که نشون میده شما سیر شدین. اما کارکرد لپتین با مصرف نوع خاصی از قند به نام فروکتوز دچار مشکل می شه. این قند در میوه ها و غذاهای فرآوری شده پیدا میشه. وقتی که مقدار کمی از فروکتوز رو مصرف می کنین اتفاق خاصی نمی افته و همه چیز خوب پیش میره. اما اگه مقدار خیلی از اونو استفاده کنین( ۵ بار در روز میوه بخورین یا از غذاهای فرآوری شده ای استفاده کنین که شکر اضافه شده دارن) کبد شما نمی تونه با سرعت مناسب فروکتوز رو پردازش کنه و از اون به عنوان سوخت استفاده کنه. در اینجور شرایطی بدن شما این قند رو به چربی تبدیل می کنه و اونو به عنوان تری گلیسیرید به جریان خون می فرستد. این موضوع منتهی به ته نشنین شدن چربی در کبد و بقیه قسمتای بدن می شه. هرچقدر تعداد فروکتوزهایی که به چربی تبدیل می شه بیشتر باشه، سطح لپتین هم افزایش پیدا می کنه چون چربی باعث تولید لپتین می شه. وقتی که سطح هورمون بیشتر شد، بدن شما به پیامای اون مقاوم می شه. با وجود لپتین، مغز نمی تونه سیگنالای سیری رو دریافت کنه. در اینجور شرایطی شما شروع به خوردن غذای بیشتر می کنین و اضافه وزن دارین.

کورتیزول زیادتر از اندازه به زیاد شدن وزن منجر می شه:

هورمون کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته شده می تونه واسه خانومایی که قصد کاهش وزن دارن مشکلات زیادی بسازه.وقتی که سطح کورتیزول در بدن افزایش پیدا می کنه، بدن رو تشویق می کنه قند خون رو به چربی تبدیل کنه و اونو به مدت طولانی ذخیره کنه. ذخیره سازی چربی به این روش واسه اجداد ما که در شرایط قحطی قرار می گرفتن بسیار به درد بخور بود و می تونست جون اونا رو نجات دهد.اما این روزا اینجور موضوعی نمی تونه به درد بخور باشه. روشنه که کاهش استرس در زندگی به کنترل این هورمون کمک می کنه. اما یه مشکل دیگه هم در این مورد هست. نوشیدن روزانه قهوه که می تونه سطح کورتیزول رو زیاد کنه باعث می شه چربی در بدن ذخیره شه.

استروژن زیاد در بدن باعث پیشرفت سلولای چربی می شه:

استروژن یکی از هورمونای مهم در بدن خانوم هاست. با این وجود اگه سطح استروژن در بدن زیاد شه باعث چاقی در افراد می شه. در سطح طبیعی، استروژن با متعادل نگه داشتن تولید انسولین به داشتن اندامی خوب به شما کمک می کنه. اما وقتی که سطح استروژن در بدن افزایش پیدا می کنه، می تونه به یه دستگاه زیاد شدن وزن تبدیل شه. وقتی که غذا می خورید، سطح قند خون افزایش پیدا می کنه. انسولین مثل یه بادیگارد سطح قند خون رو با فرستادن گلوکز به سه مکان جور واجور در بدن کم می کنه. وقتی که انسولین خوب کار می کنه و در سطح نرمال خود قرار داره، مقادیر کمی از گلوکز رو به کبد می فرسته و مقادیر زیادی اونو به عنوان سوخت در اختیار عضلات بدن قرار میده. وقتی که سالم هستین و اندام خوبی دارین، پانکراس شما مقدار مناسبی از انسولین رو تولید می کنه.اما وقتی که سطح استروژن افزایش پیدا می کنه،سلولایی که انسولین تولید می کنن نمی تونن کار خود رو به درستی بکنن. در اینجور شرایطی بدن شما ممکنه به انسولین مقاومت نشون بده. در این حالت انسولین مقدار گلوکز کمتری به کبد و عضلات می فرستد، سطح قند در جریان خون زیاد میشه و در آخر گلوکز به عنوان چربی در بدن ذخیره می شه. بافت چربی می تونه چهار برابر حد طبیعی گسترش یابد تا خود رو با ذخیره سازی گلوکز موافق کنه. خوب حالا سوال اینجاس که سطح استروژن چیجوری افزایش پیدا می کنه؟ گوشت یکی از دلایل اصلی افزایش اون هستش. وقتی که گوشت مصرف می کنین فیبر کمتری وارد بدن می شه. تحقیقات انجام شده نشون داده که گیاهخواران بیشتر از بقیه افراد فیبر مصرف می کنندو فیبر به بدن کمک می کنه حالت طبیعی خود رو حفظ کنه. استروژن اضافی از بدن دفع می شه. وقتی که فیبر کمتری مصرف شه سطح استروژن هم در بدن افزایش پیدا می کنه. گوشت هم اینکه شامل چربیه.

محاصره شدن تستوسترون می تونه سطح متابولیسم بدن رو کندتر کنه:

شما هر روز با سطح خیلی از سموم مواجه هستین. این سموم شامل افت کشا، حشره کشا، غذاهای اصلاح شده، هوای آلوده و حدود شش هورمون مصنوعی در گوشته. سموم هم اینکه در کرمای صورت، داروهای تجویز شده، غذاهای فرآوری شده، رژلب، قوطی تن ماهی و بقیه مواد هست. بیشتر این سموم مثل آفت کشا، پلاستیکا و مواد شیمیایی صنعتی وقتی که جذب بدن می شن مثل استروژن رفتار می کنن. کارشناسان می گن که قرار گرفتن زیادتر از اندازه بدن در برابر سموم می تونه دلیل خوبی واسه کاهش سن بلوغ دختران و نشون دادن رفتارای دخترانه در پسران باشه.این سموم خاص که Xeno-estrogens نامیده می شن می تونن خطر دچار شدن به مریضیایی مثل سرطان سینه، تخمدان و آندومتریوز رو زیاد کنن. همه این استروژنای مصنوعی روی تستوسترون بدن غلبه می کنن. همین امر باعث افزایش استروژن در بدن می شه. همونطور که می دونین تستوسترون واسه رشد عضلات لازمه. افزایش سطح استروژن باعث افزایش نبود حساسیت به انسولین می شه. همین موضوع باعث زیاد شدن وزن در بدن می شه. تحقیقات انجام شده نشون میده که قرار گرفتن در برابر افت کشای خاصی به نام ترکیبات آلی کلر به زیاد شدن وزن منجر می شه. این تنها یه نوع سمه. خطر زیاد شدن وزن و مریضیای به وجود اومده از طریق قرار گرفتن بدن در برابر سموم بیشتر از اون چیزیه که شما فکرش رو می کنین. مطالعه انجام شده از راه CDC نشون میده که ۹۳ درصد از جمعیت جهان سطح قابل اندازه گیری از بیس فنول A(BPA) رو دارن. این ماده شیمیایی در رسیده های کاغذی فروشگاه ها و غذاهای کنسرو شده پیدا میشه و می تونه کارکرد استروژن، تیروئید، آندروژن رو دچار مشکل کنه.

خوب همونطور که مشاهده کردین داشتن رژیم غذایی مناسب همیشه نمی تونه مشکل اضافه وزن شما رو حل کنه. هورمونا هم نقش بسیار مهمی در بدن دارن. بخاطر این باید تلاش کنین سطح اونا رو در بدن متعادل کنین و به کمک اون وزن خود رو کم کنین.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

مجله سلامت هورمون کاهش وزن

مطالب مرتبط