هورمون ورزش؛ ایریسین و نقش آن در کاهش وزن و لاغری

exercise-hormone

واسه هممون روشنه که ورزش میتونه باعث کاهش وزن و سلامت بدن شه اما دلیل اصلی این موضوع چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ هر چند تغذیه، بیشترین اثر رو روی وزن داره اما ورزش، بخش مهمی از این مجموعه رو تشکیل می دهد و اهرم پایانی واسه بهترین وضعیت سلامتی و تندرستیه. ورزش به روش های جورواجور بر بیولوژی تون اثر می گذارد و واقعاً نمی توان فواید ورزش کردن رو با چیز دیگری جانشین کرد. تحقیقات جدید نشون می دهد هنگام ورزش، هورمون چربی سوزی ترشح می شه که نقش بسیار مهمی در کاهش وزن و سلامتی داره.

این هورمون که ایریسین (aka, FNDC5) اسمشه، به بدن تون کمک می کنه تا چربی های اضافی رو سوزونده و مانع جمع شدن اون شه. به گزارش Epoch Times: «ایریسین با تقویت فعالیت ژن ها و یه پروتئین که در تبدیل سلول های چربی سفید به سلول های چربی قهوه ای مهم هستن، نقش با ارزشی اجرا می کنه.

هم اینکه ایریسین خیلی، مقدار انرژی مصرف شده بوسیله این سلول ها رو زیاد کرده و به خاطر همین، در چربی سوزی مهمه.» آزمایشات نشون داده ان، ایریسین می تونه ۲۰ تا ۶۰ درصد از تشکیل سلول های چربی جلوگیری کنه.  بدن به طور طبیعی، مقدار بسیار کمی ایریسین تولید می کنه و ورزش، رمز افزایش تولید این هورمونه.

ایریسین، کارکرد قلب رو هم بهبود می بخشه

ایریسین، که به عنوان مایوکین (myokine) هم طبقه بندی می شه (مایوکین یعنی سیتوکین یا ماده ی شیمیایی پیام رسانی که بوسیله عضله تولید می شه)، فواید زیادی واسه سلامتی داره، مانند:

با جلوگیری از انباشتگی سلول های التهابی، ایجاد پلاک سرخرگی رو کاهش می دهد و پس خطر تصلب شرایین رو کم می کنه.

  • افزایش سرعت متابولیسم و صرف انرژی در میوکاردیوم (کلفت ترین لایه ی عضله ی قلب).
  • افزایش زیست زایی میتوکندریایی.
  • افزایش طول تلومر در سلول ها. طول و سلامت تلومر در آدم ها در مریضی، آسیب پذیری در برابر مریضی و سالخوردگی نقش داره.
  • تلومرهای کوتاه، در خیلی از مریضی ها خطر عامل حساب می شن. مانند ضعف کارکرد سیستم ایمنی، دیابت، مریضی های پوچی سلسه ی اعصاب، ضایعات آترواسکلروتیک و آسیب دی ان ای.
  • ایریسین، تشخیص اختلا غدد درون ریز رو راحت تر می کنه.

ایریسین به عنوان علامتی واسه سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران نوجوون، کاربرد داره. به خاطر همین به پزشکان این امکان رو می دهد تا این مریضی رو زودتر و راحت تر تشخیص داده و در نتیجه زودتر درمان رو شروع کنن. سندرم تخمدان پلی کیستیک، شایع ترین مشکل غدد درون ریز و مریضی های متابولیک در زنان در سن باروریه. این مشکل ها، نتیجه ی یه مشکل متابولیسمی بسیار بزرگ تر هستن. ملاک عادی واسه تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل:

  • نبود تخمک گذاری کامل یا تقریبا کامل
  • افزایش تولید اندروژن (هورمون مردونه)، موی صورت یا جوش
  • چاقی
  • ازدیاد انسولین یا Hyperinsulinemia (مقاومت انسولینی همراه با افزایش اندازه انسولین خون)

هر مشکل هورمونی که در تخمک گزاری نرمال مشکل بسازه، منتهی به مشکلی می شه که به اون تخمدان پلی کیستیک می می گن که بدون توجه به دلیل اون، مقادیر زیادی اندروژن تولید می کنه و برعکس، افزایش تولید اندروژن هم موجب مشکل در تخمک گذاری می شه. دلایل نشون می دهد چاقی در افزایش اندروژن دخالت داره؛ زنان چاق، اندروژن زیادی تولید می کنن حتی اگه هیچ مشکل پنهونی در غدد فوق کلیوی نداشته باشن.

فواید چربی قهوه ای

بهتره برگردیم به هدف اصلی این مقاله؛ ایریسین، نقش مهمی در کاهش وزن با ورزش داره. همونطور که گفته شد، یه بخش اصلی این مزیت، به دلیل توانایی ایریسین واسه تبدیل سلول های چربی سفید به سلول های چربی قهوه ای می باشه. چربی قهوه ای، بیشتر انرژی تولید می کنه تا اینکه در بدن انباشته شه.

محققان براساس الگوهای جانوری، تخمین می زنند که فقط ۵۰ گرم چربی قهوه ای می تونه حدود ۲۰ درصد از کالری دریافتی روزانه تون رو بسوزونه، پس اثر داشتن چربی قهوه ای بیشتر حالا واسه تون روشن شده. تحقیق ها نشون داده که گروه خاصی از افراد نسبت به بقیه، چربی قهوه ای بیشتری دارن و رابطه مستقیم بین فعالیت چربی قهوه ای و اندازه سوخت و ساز بدن هست. مثلاَ:

  • افراد لاغر اندام نسبت به افراد چاق، چربی قهوه ای بیشتری دارن.
  • افراد جوون تر نسبت به افراد سنین بالاتر، چربی قهوه ای بیشتری دارن.
  • آدمایی که اندازه قند خون شون طبیعیه، نسبت به اون هایی که قند خون شون بالاست، چربی قهوه ای بیشتری دارن.
  • چربی قهوه ای، بسیار مثل عضله س

نوزاد آدم، منبع خوبی از چربی قهوه ای در بدنش داره تا گرم بمونه، اما در بزرگسالی، بیشتر این چربی خوب رو از دست می دهد. چربی قهوه ای، به طور خاص در ناحیه ی گردن، دور و بر سلول های خونی (که به گرم نگه داشتن خون کمک می کنه) و تیله مانند در چربی سفید در درون بافت چربی هست. شما می تونید ذخیره ی چربی قهوه ای تون رو زیاد کنین. چربی قهوه ای به غیر از ورزش به واسطه ی سرما درمانی (cryotherapy) یعنی در برابر دمای پایین بودن، مانند وان یخ یا دوش آب سرد، تولید می شه.

جالبه بدونین، چربی قهوه ای، خیلی مثل عضله س که همین توجیه کننده ی توانایی چربی سوزی اون می باشه. پس سلول های چربی سفید و سلول های چربی قهوه ای، منشاء بسیار متفاوتی دارن. چربی قهوه ای بسیار مثل عضله س. همونطور که گفته شد، ایریسین یه جور مایوکین یا ماده ی شیمیایی پیام رسان که از عضله جدا شده یا پروتئینه. مایوکین ها فوق العاده ضدالتهابی هستن و تحقیقات نشون می دهد، مایوکین ها می تونه نقش مهمی در مقابله با سندرم متابولیک و سرطان اجرا کنن. مایوکین ها می تونن:

  • مقاومت انسولینی رو زیاد کنن.
  • به کار گیری گلوکز در درون عضلات رو زیاد کنن.
  • آزادسازی چربی رو زیاد کرده و بدون دریافت کالری، مانع تجمع چربی در بدن شن.
  • مانع  تولید و اثر سیتوکین های التهابی تولید شده بوسیله چربی بدن می شن.

تغذیه ی شما یکی از اصلی ترین راه هاییه که می تونه در تعیین بافت درست یا نادرست، مؤثر باشه. بدن شما با خوردن غذاهای التهاب برانگیز مانند شکر یا فروکتوز، دانه ها، کربوهیدرات های بسیار خالص، چربی های ترانس و غذاهای فرآوری شده، سیتوکین های التهابی جمع بیاری می کنه.

شما نمی تونید اثر تغذیه ی بد و نادرست رو خیلی راحت با ورزش از بین ببرین. هیچ مدل یا میزانی از ورزش نمی تونه به اندازه ی کافی مایوکین تولید کنه تا با سیتوکین های التهابی تولید شده بوسیله تغذیه ی ناسالم مقابله کنه.

روش افزایش مایوکین

ورزش، همراه با تغذیه ی سالم و چربی سوز، یکی از مؤثرترین راه های افزایش مایوکینه. تمرینات قدرتی با شدت بالا که به عنوان SuperSlow weight lifting هم معروفیت دارن، یکی از بهترین روش های افزایش مایوکین ها هستن. تمرینات متناوب با شدت بالا هم می تونن به درد بخور باشن اما تمرینات قدرتی SuperSlow، واسه افزایش مایوکین ها، مؤثرترند. هر دو نوع تمرین باعت افزایش هورمون رشد در آدم شده که هورمون قوی دیگری در تعیین سلامت و جوونی می باشه.

تمرینات قدرتی با شدت بالا به غیر از اینکه تموم امتیازات تمرینات متناوب با شدت بالا رو به شما می رسونن، اندازه شدید و سریعی از خستگی عضلانی رو هم تأمین می کنن. خستگی عضلانی، تولید بافت قابل انقباض رو بیشتر کرده و تموم مؤلفه های متابولیکی رو هم تقویت می کنن؛ مانند مایوکین های بیشتر.

روشنه که ورزش، روش هدف دار پیروز در این نبرده و اگه شما به دنبال کاهش وزن یا تقویت سلامت عمومی تون هستین، یادتون باشه نمی تونید بدون تغذیه ی درست و فقط با ورزش به هدف تون برسین. کلید طلایی، حذف چربی های بد از تغذیه تونه. زمان خوردن هم عامل مهم دیگه ایه. اگه درگیر رقابت کاهش وزن هستین یا مقاومت انسولینی یا مقاومت لپتین دارین، حتماً روزه ی متناوب رو در پیش بگیرین. به کار گیری چربی های سالم در رژیم غذایی، موجب تقویت متابولیسم شده و به بدن تون اجازه می دهد به چربی به عنوان سوخت، دسترسی پیدا کنه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

علم ورزش هورمون کاهش وزن

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *