kid with chocolate all over his faceراه کنترل هوس غذای شیرین

نخوردن یه غذای شیرین و خوشمزه کار سختیه که از عهده هرکسی بر نمیاد اما همین کار سخت اگه تبدیل به یه سبک زندگی شه میتونه سلامت شما رو تضمین کنه.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ اگه واسه نخوردن شیرینیایی که روی میز گذاشته شدن سخت با خود درگیر میشین باید بگم تنها کسی نیستین که اینجور تجربه ای داره. بر کسی پوشیده نیس که امروزه مردم عاشق قند هستن و بدیش اینه خیلی بیشتر از چیزی که پیشنهاد می شه در روز قند مصرف می کنن.

با اینکه خیلیا عادتشان به خوردن میان وعده های شیرین رو مقصر می دونن اما باید گفت دلایل روانی، ذهنی و حتی عاطفی هستن که ما رو به دنبال این نوع غذاها می فرستند. در ادامه به شما می گیم که چیجوری از این هوسای غذایی خود رو نجات بدید.

۱. هورمون هاتون عاشق قند هستن.

وقتی گرسنه اید هورمونای مثل گلوکاگون روده مانند پپتید، گرلین و انسولین از پایه به شما التماس می کنن که از غذا انرژی بگیرین. این هورمونا بوسیله معده و روده ترشح می شن و به مغزتون که گرسنگی، اشتها و اینکه بعد از یه وعده چقدر احساس سیری می کنین رو کنترل می کنه علامت ارسال می کنن.

قندهایی مانند گلوکز و فروکتوز مانند گازوئیل هستن، سریع می سوزن تا مقدار زیادی انرژی به شما بدن. اگه مقدار زیادی قند استفاده کنین به این مقدار انرژی که سریع منتقل می شه خو می گیرین و به مرور انرژی بیشتر و بیشتری می خواین.

کاری که باید انجام بدین: میان وعده ها و وعده های اصلی خود رو از غذاهایی دریافت کنین که آروم هضم می شن مانند پروتئینا. اگه خوردن غذاهای شیرین مانند انداختن روزانه در آتیش باشه، خوردن پروتئین مانند قرار دادن یه تیکه چوب ضخیمه. بعد هورمونا به مغز پیام ارسال می کنن تا کمک کنن با مقدار و نوع غذایی که خوردین احساس رضایت و سیری کنین. وقتی غذایی در سیستم گوارشی به آرومی هضم شه دوباره دیرتر هوس خوردن غذا می کنین.

۲. مغزتون به شکلی برنامه ریزی شده تا از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کنه.

۹۵ درصد مواقع مغز از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کنه. ۵ درصد مابقی از گلوتامین میاد که یه نوع آمینو اسیده. ممکنه به خاطر این هوس غذاهای قندی به سرتون بزنه که گلوکز مغزتون کم شده.

کاری که باید انجام بدین: می تونین به جای خوردن چیزی شیرین با خوردن گلوتامین مغزمون رو فریب بدیم. بعضی کارشناسان پیشنهاد می کنن یه کپسول ۵۰۰ میلی گرمی گلوتامین استفاده کنین. وقتی حس می کنین هوس خوردن غذای شیرین در حال افزایش یافتنه، کپسول رو باز کنین و پودر داخل اون رو زیر زبونتون بریزین تا مستقیم وارد جریان خونتون شه. درست مانند هر مکمل دیگری، قبل از استفاده باید با دکتر خود مشورت کنین.

۳. از غذاهای شیرین به عنوان عصا استفاده می کنین.

خیالات نیس، شکلات واقعا باعث می شه مشکلاتتون رو از یاد ببرین.شیرینی باعث به وجود اومدن واکنشی لذت بخش در هیپوتالاموس می شه که سیستم جایزه دهی دوپامین رو فعال می کنه. افزایش اندازه دوپامین می تونه دردهای عاطفی رو بهتر کنه.

الکل و مواد مخدر هم همین سیستم جایزه دهی دوپامین رو فعال می کنن و به همین خاطره که افراد، به مصرف این موارد اعتیاد پیدا می کنن. تحقیقات هم نشون داده آدمایی که دچار تجربه ای تلخ شدن، هنگام انتخاب بین دو غذا موردی رو انتخاب می کنن که بیشتر شیرینه.

کاری که باید انجام بدین: بیاموزید که با فکر غذا بخورین نه به صورت واکنشی. یکی از بهترین روش ها، داشتن برنامه غذایی واسه روز بعد و یا کل هفته س. وقتی چیزی که قراره بخورین برنامه ریزی شده باشه احتمال اینکه غذایی رو خارج از برنامه و فقط به خاطر عکس العمل به یه اتفاق بخورین کم می شه.

۴. تغییر الگوهایی که در کودکی بوجود اومده سخته.

اگه در کودکی با دریافت شیرینی جایزه می گرفتید و یا اگه از شیرینی واسه انگیزه دادن به شما استفاده می شده، ممکنه این الگو در درون شما مونده و به همراهتون رشد کرده باشه. پس در آینده هر زمان احساس خوبی به شما دست بده و یا بخواین خود رو تشویق کنین مطمئنا یه پای اون غذاهای شیرین هستش. چرخه ای که همیشه تکرار می شه و به مرور وزنتون رو بالا می بره و در خطر بیماریای چون دیابت قرارتان میده.

کاری که باید انجام بدین: با جانشین کردن غذاهای سالم به عنوان جایزه شروع کنین، اما به مرور پاداشای دیگه رو اضافه کنین مثلا ماساژ بعد از ورزش کردن. یادتون باشه هر زمان هوس غذاهای شیرین، خودشو نشون داد تلاش کنین حواس خود رو با چیزی دیگه پرت کنین. مثلا هر زمان بد خلق شدید کفشای ورزشی تون رو بپوشید و واسه پیاده روی یا دویدن بیرون برید. تحقیقات نشون داده ورزشایی مانند دویدن آهسته می تونه باعث بهتر شدن خلق و خو شه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

دکتر کرمانی

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *