Separation,عکس العمل به طلاق در روانشناسی

به چه دلیل طلاق در جوامع جور واجور سطوح مختلفی از واکنشای احساسی رو در بر داره؟ میشه بدون هیچ حس خاصی خیلی راحت طلاق گرفت؟

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ شاید شمام یکی از همون هایی هستین که مدتیه به طلاق فکر می کنین یا به تازگی از همسرتون جداشده اید و روزای سخت پس از طلاق رو سپری می کنین یا واسه طلاق اقدام کرده اید و مراحل قانونی اون رو پشت سر می گذارید.

تابه حال به این موضوع فکر کرده اید که کدوم عکس العمل های شما در ماه های گذشته، در جواب به طلاق ایجاد شده؟

ما در جواب به طلاق، عکس العمل های مختلفی از خود نشون می بدیم. این عکس العمل ها مثل عکس العمل هایی هستن که ما نسبت به بحران ها و استرس های بزرگ زندگی مانند مرگ، مریضی بدخیم یا ورشکستگی از خود نشون می بدیم.

کوبلر راس عقیده داره که آدم ها از چند مرحله می گذرند تا بتونن طلاق رو قبول کنن و با اون موافق شن. این مراحل عبارت ان از: رد، خشم، افسردگی، چانه زنی و پذیرش.

در این نوشته به تفصیل به توضیح این مراحل می پردازیم.

شوک و رد

رد واقعیت یکی از دفاع های ناپخته، اما عادی در همسران در آستانهٔ طلاقه. کسائی که از این دفاع استفاده می کنن به یه جور خودشون رو فریب میدن. اون ها طلاق رو جدی نمی گیرند و به خودشون می می گن:

«نه همچین چیزی نمی تونه واسه من اتفاق بیفته»، «نه، غلطه»، «امکان نداره ما از هم جدا شیم» و… . اگه با اینجور افکاری دست وپنجه نرم می کنین، تلاش نکنین نسبت به اون ها بی توجه باشین.

باید با این افکار و بی توجهی ها به درستی روبه رو شید. از خودتون سوال کنین که تعجب آور نیس این قدر بی توجه به نظر می رسید؟ دریابید که چه احساسی دارین.

با یه کارشناس در مورد طلاق صحبت کنین و برون ریزی داشته باشین. بعضی از افراد حتی بعد از طلاق قانونی هم باورشون نمی شه از همسرشون جدا شده ان. این افراد علاوه بر رد، دست به توجیه هم می زنند و با خود می می گن: «این طور نیس، همسرم اصلاً تمایلی به جدایی ازم نداشت» یا «اون تحت اثر فشار خونواده این کار رو کرد».

این افراد حتی پس از طلاق قانونی هم حلقهٔ ازدواج خود رو دارن؛ چراکه هنوز خودشون رو نسبت به همسرشون معتقد می دانند.

جزو هرکدوم از آدما که باشین واسه ذوب شدن یخ رد، کارای زیر رو انجام بدین:

  • عکس عروسی خود و همسرتون رو از دیوار اتاق خواب وردارین.
  • حلقهٔ ازدواج خود رو دربیارین.
  • به دوستان و نزدیکان موضوع طلاق رو اطلاع بدید.
  • وسایل شخصی همسر سابقتان رو به اون بدین یا به عنوان یادگاری به بچتون ببخشین.

خشم

بیشتر آدما به دنبال طلاق، احساس ناراحتی، آزردگی، خشم، پستی، اضطراب و نفرت رو تجربه می کنن. یادتون باشه که تجربهٔ احساسات منفی در اینجور وضعیت سختی به طور کاملً طبیعیه. روی روش های درست بیان خشم کار کنین.

فعالیت های جسمی، ورزش، گریستن، درددل با یه دوست و مشاوره با روان شناس، از جمله روش های سالم واسه بیان خشمه. واسه نمونه، به همسر یا کسی که از اون عصبانی و آزرده هستین نامه بنویسین.

نامه ای که هیچوقت پست نمی شه. در اون نامه در مورد احساسات خود حرف بزنین و دلایل خشم و نفرت و آزردگی خود رو بگید. به خودتون فرصت بدید و انرژی منفی خشم رو به راه مثبتی هدایت کنین.

چانه زنی

پس از ذوب شدن یخ رد و برون ریزی خشم، کسی که واسه جدایی آمادگی نداره، مضطرب و وحشت زده می شه و به هر دری می زند تا جلوی طلاق رو بگیره. متوسل شدن به اقوام و دوستان و آشنایان یکی از این راه هاست.

طلاق واقعیت تلخیه. عکس العمل های شما نشونهٔ اینه که تغییراتی در حال رخ دادنه و شما به تنهایی توانایی رویارویی با اون ها رو ندارین.

تحمل شرایط پس از طلاق سخته و بسیاری واسه فرار از اون، همهٔ تلاش خود رو به کار می گیرند. واسه حل مشکلات خود وکیل بگیرین. در صورت نیاز به روان شناس مراجعه کنین و از خونواده و دوستان باتجربه کمک بگیرین.

افسردگی

افسردگی محصول از دست دادن خیلی از چیزها از جمله در زندگی زناشوییه. اگه احساس می کنین دپرس شده اید، از یه کارشناس کمک بگیرین.

درخواست کمک از کارشناسان، درصورتی که به اون نیاز دارین نشونهٔ ضعف نیس؛ بلکه نقطهٔ قوت شماس. شما باید در این شرایط، کارشناس رو به عنوان یه دوست در کنار خود داشته باشین و پیشنهاد های اون رو جدی گرفته و اجرا کنین.

پذیرش و بهبودی

آخرین مرحله در پروسه طلاق، پذیرشه. پذیرش، شفا و بهبودی رو با خود به همراه می آورد. فکر کردن به زندگی پس از طلاق محصول پذیرشه و تا وقتی که نتونین جدایی رو قبول کنین، نمی تونید واسه زندگی جدید خود برنامه ریزی کنین.

اشتباهات خود رو قبول کنین و اون ها رو به عنوان فرصتی واسه یادگیری در نظر بگیرین. از خودتون سوال کنین:

به راستی برنامه ام پس از طلاق چه هستش؟

نشونه هایی که نشون دهندهٔ نرسیدن به پذیرش هستن، به توضیح زیره:

  • در طول روز بازم به همسر قبلی خود فکر می کنین و احساس می کنین که بازم اون رو دوست دارین.
  • بازم با خشم و نفرت شدید از همسر قبلی خود یاد می کنین.
  • نسبت به رابطهٔ همسرتون با فرد دیگه حساس هستین.
  • در صورت رویارویی با این مشکلات، شما نتونسته اید با طلاق موافق شید و اون رو قبول کنین. باید از یه کارشناس کمک بگیرین تا شما رو به سمت پذیرش جهت دهد.

بعد از طلاق چه کنم و چیجوری زندگی کنم؟

راه تحمل سختیای بعد از طلاق

روانشناسی سپیده دانایی طلاق

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *