واسه اون دسته از کسائی که به ورزش روزانه عادت کرده باشن مریض شدن خبر خوبی نیس چراکه ممکنه برنامه ورزشی اونا خراب شه اما باید در زمان مریضی ورزش رو متوقف کرد؟

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ وقتی که شما دچار آنفولانزا یا سرماخوردگی هستین، می تونید در زمان مریضی به تمرین و فعالیت بپردازید؟ بیایید یه بار و واسه همیشه به صورت روشن تکلیف این مسئله رو روشن کنیم.

شما فکر می کنین که این عطسه، سرفه، تنفس دهانی آلوده که زمان استراحت طولانی در منزل رو طلب می کنه به روند فعالیت در باشگاه ضربه وارد می کنه؟  و شما می خواهید بدونین که مسئله کنار گذاشتن باشگاه در اینجور مواقع مشکلی ایجاد نمی کنه؟

سیستم ایمنی بدن:  مقدمه ای سریع و شلخته

یه جنگل آلوده در خارج از بدن هست. هر روز  باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها تلاش می کنن به دستگاه تنفسی ما حمله کنن. بیشترین مریضی هایی هم که از راه ویروس ها به سراغ ما می آیند شامل سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، سینوزیت، التهاب لوزها، عفونت های گلو و عفونت گوش میانیه.

حالا خوبیش اینه سیستم ایمنی بدن وقتی که با یه حمله مواجه می شه از بدن سخت دفاع می کنه. سلول های ایمنی بدن که در مغر استخون یا غده تیموس قرار داره از راه غدد لنفاوی و مخاط غشای بدن خود رو به دهن، روده، ریه ها و مجاری ادراری جهت دفاع می رسونن. سیستم دفاعی بدن به صورت ذاتی عمل می کنه که شامل:

  • مشکلات ساختاری یا فیزیکی (مانند پوشش مخاط در بینی)
  • مشکلات شیمیایی (مانند اسید معده)
  • سلول های محافظ (مانند سلول های سفید خون که حمله کنندگان رو از  بین می برند)

سیستم ایمنی  بدن دارای یه ساختار پیچیده از سلول هاست که به صورت ذاتی ایمنی رو ایجاد می کنن و از تسلط میکرو ارگانیسم ها جلوگیری می کنن.

سلول های سفید خون دارای حافظه ای هستن که از راه اون پاتوژن های خاص رو به رسمیت می شناسن و با هدفی هدف دار به دفاع از بدن می پردازند. این همون چیزیه که ما اون رو ایمنی ساختن بدن می نامیم.

می توان در حالت مریضی به ورزش پرداخت؟

اول اجازه بدید یه چیز روشن شه؛ از دید جسمی در بدن فرقی میان کارکردن و تمرین  هست که در اون شما دچار شدت تنفس، عرق کردن و کار سخت و در بعضی موارد دچار احساس ناراحتی و استرس در بدن تون می شید.

وقتی که ما سالم هستیم بدن مون می تونه خیلی راحت خود رو با استرس وفق دهد. اما در اوقات مریضی تمرین زیاد می تونه منتهی به کنترل بدن مون بوسیله استرس های تولید شده باشه. اما در این مواقع هم بعضی حرکات هستن که به بدن شما ضرر وارد نمی کنن، دقیقاً درباره ی موارد زیر صحبت می کنیم:

  • دوچرخه سواری
  • باغبانی
  • پیاده روی
  • تایچی
  • یوگا
  • شنا
  • دویدن

واقعا این فعالیت ها دارای اندازه استرسی هستن که به سیستم ایمنی بدن شما ضرر نمی رسونن. تحقیقات نشون داده که آموزش مقاومت بدنی می تونه ایمنی ذاتی بدن رو زیاد کنه و واقعا این دست فعالیت ها مقابله بدن در برابر مریضی ها رو زیاد می کنن و در حالت مریضی مضر نیستن.

در مورد فعالیت و تمرین چه؟

ورزش شدید و دراز مدت از طرف دیگه می تونه ما رو گرفتار به عفونت کنه، به طور مثال در دوی ماراتن سیستم ایمنی بدن تا ۷۲ ساعت ضعیف می شه. ممکنه ورزش کردن استرس بالایی واسه سیستم ایمنی بدن داشته باشه. استرس می تونه شدیدا موجب تغییرات هورمونی شه و از طرف دیگه تحقیقات نشون داده که استرس زیاد در حد چند دقیقه و ساعت می تونه به درد بخور باشه اما اگر به صورت طولانی به سال و روز بکشه، مشکلی بزرگ تلقی می شه.

دیگه مسائل اثر گذار بر ایمنی بدن

عوامل دیگری هستن که در صورت ترکیب با ورزش و تمرین ممکنه بر عوامل استرس زا اثر گذار باشن که شامل:

سن:

افراد سن بالا جواب ایمنی ذاتی ضعیف تری دارن ولی خبر خوب اینکه رژیم غذایی مناسب می تونه اون رو جبران کنه.

جنسیت:

در حالی که هورمون استروژن می تونه ایمنی زنان رو زیاد کنه، هورمون آندروژن می تونه اون رو سرکوب کنه.

خواب:

خواب کوتاه مدت یا با کیفیت ضعیف هم بر سیستم ایمنی بدن موثره.

چاقی:

تحقیقات نشون می دهد، افراد چاق به دلیل ناهنجاری های متابولیک ممکنه سخت تر بتونن با عفونت مقابله کنن.

دمای هوا:

تحقیقات نشون داده که هوای سرد باعث کاهش ایمنی بدن می شه و باعث عکس العمل انقباضی در عروق بینی و راه های هوایی فوقانی بدن می شه.

اینکه دقیقاً در چه حالتی باید به ورزش بپردازید بر اساس این مسئله س که در محیط سرد به اون نپردازید تا علائم تنفسی که در بالا ذکر شد شدید شدن نشه. اما برنامه مورد نظر رو به شکل زیر می توان گفت:

روز ۱

  1. ورزش با شدت کم در صورت بروز نشونه هایی چون:  گلو درد، سرفه، آبریزش بینی یا گرفتگی.
  2. نبود تمرین با بروز نشونه هایی چون:  درد عضلات و مفاصل، سر درد، تب، ضعف، اسهال یا استفراغ.

روز ۲

  1. ورزش سبک به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در صورت بروز نشونه هایی چون:  تب و بدتر شدن دردهای ناحیه گردن.
  2. نبود تمرین در صورت بروز نشونه هایی چون:  بالارفتن دمای بدن تا ۹۹.۵ F،  افزایش سرفه،  اسهال یا استفراغ.

روز ۳

  1. ورزش به مدت ۴۵ دقیقه الی یه ساعت در صورت بروز نشونه هایی چون:  تب،  ضعف یا نبود بدتر شدن علائم اولیه مریضی.
  2. نبود تمرین در صورت بروز نشونه هایی چون:  تب و علائم نامبرده قبلی و مراجعه به دکتر  جهت مشاوره.

روز ۴

  1. ورزش با حالت عادی اولیه در صورت بهبود یافتگی علائم مریضی که پس از ۲۴ ساعت بعد از تمرین مشخص می شه.
  2. نبود تمرین در صورت بروز علائم جدید و مراجعه فوری به دکتر.

نکته پایانی:  نه واسه ما بلکه واسه شما

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در صورت متناسب بودن حالات نامبرده به اون ادامه بدید و هم اینکه در صورت داشتن علائم مریضی از حضور در پارک ها و ورزشگاه ها در جهت نبود انتقال مریضی خود به بقیه به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

علم ورزش

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *