نقش ورزش بر سلامت مغز

ورزش یکی از فعالیتای ثابت در سبک زندگی سالمه و واسه داشتن یه زندگی سالم همیشه پیشنهاد های پزشکی بر اون تاکید داره.

به گزارش آلامتو به نقل از سالم زی؛ همیشه در رسانه ها فواید ورزش و تمرینات بدنی به گوش شما می رسه و همه ورزش رو واسه تضمین سلامتی به همدیگه سفارش می کنن. اما تحقیقات تازگیا نشون داده که ورزش و فعالیت بدنی، علاوه بر بهتر شدن سلامتی جسمی، می تونه به سلامت مغز هم خیلی کمک کنه. در این مطلب می خوایم تا شما رو با این دسته از فواید آشنا کنیم.

۱. سرعت رشد مغز بهبود می یابد.

تا وقتی که ما پیر میشیم، سرعت رشد و تولید سلولای جدید مغز کنه شده و پردهای موجود روی مغز کوچکتر می گردن. اما ورزش کردن این وضعیت رو برعکس می کنه. یافته های تحقیق روی یه دسته از افراد سن بالا ۶۰ تا ۷۹ سال نشون میده که اون دسته از آدمایی که طی شش ماه مشغول انجام حرکات ایروبیک بودن، با افزایش خیره کننده حجم بافتای مغز مواجه شدن. محققان به این نتیجه رسیدن که حرکات ایروبیک به دلیل تاثیر گذاری مثبت روی قلب و عروق و بهبود کارکرد اونا، منتهی به خون رسانی بهتر به مغز در این دسته از افراد شده و همین امر دلیل گشته تا اکسیژن بیشتری به مغز برسه و روند رشد اون رو بهتر کنه.

۲. هورمونای سازنده مغز بیشتری تولید می شه.

همونطور که غذای گیاهان دلیل می شه تا اونا بهتر رشد کنن، ورزش و تمرینات ورزشی دلیل می شه تا بدن شما اندازه بیشتری از BDNF تولید کنه که در نتیجه اون سرعت رشد سلولای مغزی زیاد می شه. این موضوع بیشتر در ناحیه Hippocampus مغز موثر هستش. همون واحدی که مسئولیت حافظه رو رو دوش داره. این واحد در مقابل تغییرات سنی آسیب پذیره.

۳. با افسردگی مقابله می کنه.

افسردگی سرعت مغز رو در پردازش اطلاعات کند می کنه و این موضوع کار فرد رو در تصمیم گیریای سریع، مشکل می سازه و در نتیجه منتهی به بروز مشکلات حافظه ای جدی می شه. واسه موارد شدید افسردگی، دکتر شما براتون داروی ضد افسردگی تجویز می کنه و واسه افسردگیای عادی ورزش و تمرینات بدنی می تونه راه حل خوبی باشه.

ورزش می تونه منتهی به تولید سروتونین و dopamine در بدن شما شه و پس از اون ماده خوشحال کننده اندروفین در خون شما جاری می شه.

۴. اثرات استرس رو کم می کنه.

همونطور که هورمونی مثل BDNF دلیل می شه تا مغز شما جوانتر شه، هورمونای دیگری هم موجب پیر شدن اون می شه. هورمونی با نام کورتیزول موجب می شه تا شما فراموشکار شید و به کندی قادر به فکر کردن باشین. تمرینات بدنی مناسب، باعث کاهش سطح این هورمون در خون می شه. علاوه بر این، تحقیقات نشون میده که کاهش سطح این هورمون موجب تولید سلولای جدید عصبی در مغز می شه.

۵. فعالیت اجرایی مغز بهبود پیدا میکنه.

توانایی اجرایی مغز به معنی تواناییای شناختیه. توانایی که شما به کمک اون می تونین اعمال پیچیده رو انجام بدین و واسه اونا برنامه ریزی کنین. نگهداشتن شماره تلفن در بین گرفتن شماره رو میشه جزو این دسته از تواناییای مغز شمرد. نتیجه تحقیقات انجام شده روی افراد بزرگسال ۵۵ تا ۸۰ سال که بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در روز در مدت شش ماه تمرینات ورزشی انجام دادن، نشون داد که این دسته از افراد، تا چهار برابر بیشتر و بهتر از بقیه افراد در انجام فعالیت اجرای مغز موفق بودن.

۶. حساسیت به انسولین زیاد می شه.

وقتی که شما غذایی رو میل می کنین بدن شما اون رو به گلوکز، -که سوخت لازم بدنه،- تبدیل می کنه. به خاطر اینکه گلوکز وارد سلولاتون شه نیازمند وجود هورمونی به نام انسولینه. بدیش اینه سلولای موجود در بدن بعضی از آدما به انسولین مقاوم می شن و بدن دائم شروع به تولید انسولین به خاطر جذب قند می کنه و این موضوع دلیل افزایش سطح قند خون و هم اینکه دیابت نوع دوم می شه. حتی اگه شما به دیابت گرفتار نشید، مقاومت بدن در برابر انسولین دلیل می شه تا سلولای مغز، از گلوکز اشباع شن که این موضوع منتهی به کاهش شدید بهره وری حافظه می شه.

تمرینات ورزشی موجب افزایش حساسیت بدن به انسولین می گردن و یه جلسه تمرین، قند خون شما رو واسه ۱۶ ساعت تنظیم می کنه. هر چی شما بتونین قند خونتون رو بهتر کنترل کنین، در مقابل تغییرات منفی افزایش سن، مقاوم تر هستین.

خواص شکلات تلخ واسه مغز

چیجوری مغزمون رو به کار بندازیم؟

سالم زی سلامت مغز

مدیر کل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *