ورزش کراس فیت (crossfit) چیست و چه خواصی دارد؟

از وزنه زدنای عادی و تکراری در باشگاه بدنسازی خسته شدین؟ به دنبال یه رشته ورزشی مهیج تر هستین؟ به چه دلیل کراس فیت رو امتحان نمی کنین؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ کراس فیت به عنوان یکی از پشرفته ترین و محبوب ترین رشته های تناسب اندام در چند دهه گذشته، هنوزم منتقدان خاص خودشو داره. باحال اینجاس که خیلی از این منتقدان، درواقع هیچوقت اونو امتحان نکرده ان.

جدا از سابقه ورزشیتان، عضویت تو یه باشگاه کراس فیت ـ یا BOX ـ حواس شما رو از جهان بیرون پرت می کنه و چیز جدیدی ارائه میده که می تونه تغییرات مثبتی تو زندگیتون بسازه.

برشمردن دلایلی که به چه دلیل باید این روند رو به رشد تناسب اندام رو امتحان کنین، کار سختیه اما امتیازات بنیادی بسیاری وجود دارن که تقریبا ثابت شده هستن.

۱. کراس فیت،یه چالشه

در این دنیای بالغ، ما انتخابای زیادی داریم. خیلی از ما از پا گذاشتن به خارج از منطقه آسایش و امنمان سر باز می زنیم و زندگیا و بدن هامون رو تو یه حالت بی حرکت قرار می دیم.

کراس فیت می تونه هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، رقابت بسازه. میشه گفت که اگه شما در حال پیشرفت نباشین، یعنی در حال پس رفت یا در جا زدن هستین و قبول کردن یه رقابت، بیشتر منتهی به پیشرفت می شه.

۲. شما یافته های مثبت رو می بینین

اگه به تمرینات منظم معتقد باشین، تماشاگر یافته های مثبتی هستین. قدرت شما بهبود پیدا میکنه. ایستادگی شما بهتر می شه. سلامت کلی و زیبایی جسمانیتان زیاد می شه. شدت بالای این تمرین می تونه واسه سوخت رسانی به بدنتون با مواد غذایی مغذی، به شما انگیزه دهد که می تونه یافته های مثبت بیشتری بوجود آورد.

۳. توانا سازی بوجود میاره

نکته ای که در مورد دست گرفتن یه هالتر و بشدت عرق ریختن هست، اینه که باعث می شه احساس کنین یه رئیس کامل هستین.

پتانسیل درک شده شما در وقتی که تمریناتی رو کامل می کنین که خیال نمی کردین ممکن باشه، در هم شکسته می شه و شما معنی جدیدی از کلمه شدت در تموم جنبه های زندگی کشف می کنین. کراس فیت درایجاد این طرز فکر نقش داره که شما مالک سرنوشت خود هستین. پس اونو بگیرین و صاحب شید ــ هم سرنوشت و هم هالتر رو .

۴. یه فرهنگ و یه اجتماعه

تمرینات رو از یاد ببرین. آدمایی که با شما در BOX هستن، قدرت واقعی کراس فیت هستن. آدمایی که رقابتای واقعی رو تجربه کرده و پشتیبانی ناتموم واسه همدیگه ارائه میدن، سریع به یه خونواده تبدیل می شن، نه فقط یه کلاس. هم اینکه، بیشتر باشگاه ها در فعالیتای گروهی مانند رقابتای باز یا محلی شرکت می کنن و خیلی از اونا، اعضایشان رو تشویق می کنن که به اجتماع محلی، خارج از دیواره های شخصی شون برگردن.

۵. تمرین با یه هدف

کراس فیت، سرگرم کننده س اما فقط واسه سرگرمی طراحی نشده. تناسب اندام کاربردی می خواد کیفیت زندگی رو بوسیله قرار دادن حرکات روزمره در بخشی از برنامه، بهتر کنه.

نشستن روی دستشویی و بلند شدن از اون، یه اسکاته. قرار دادن چیزی تو یه قفسه مرتفع، یه پرس بالای سره. بلند کردن یه کودک، ددلیفته.

کراس فیت بوسیله تمرکز نکردن روی یه ناحیه خاص و بجای اون کار کردن روی تموم نواحی، یکی از بهترین تجربه های تناسب اندام کلی رو واسه ایجاد کیفیت بهتر زندگی، جفت و جور می کنه.

۶. از ملالت، خبری نیس

از روالای قدیمی یکنواخت خسته شدین؟ این مسئله تو یه باشگاه کراس فیت اتفاق نمیفته. متغیر ثابت، یکی از پایه های این رژیم تناسب اندامه، پس در زمان یه هفته، شما به احتمال زیاد وزنه میزنین، بعضی حرکات ژیمناستیک رو انجام می دین، ایستادگی تون رو با انجام چند دوی سرعت، افزایش می دین و حتی بعضی کارای به ظاهر عجیب و غریب انجام می دین، مانند از این رو به اونو کردن تایر، هل دادن سورتمه یا یه روال گرم کردن که مثل یکی از بازیای دوران کودکیه.

در کراس فیت، خستگی و ملالت وجود نداره.

۷. تسلط، غیر ممکنه

با اینکه پیشرفت، بخش بزرگی از کراس فیته اما مسلط شدن بر این ورزش تناسب اندام، غیر ممکنه. شما همیشه می تونین با بلند کردن وزنه ای کمی سنگین تر، کمی سریعتر حرکت کردن یا یاد گرفتن یه مهارت جدید پیشرفت کنین.

تمرینات استاندارد، یه روش قابل اندازه گیری واسه پیشرفت جفت و جور می کنن. پس متوجه میشین که اندازه پیشرفت تون چقدره. در کراس فیت، حتی بهترین هم می تونه بهتر شه، پس همیشه جایی واسه رشد و پیشرفت هست.

۸. یه روش عالی واسه مراقبه س

بیشتر افراد هیچوقت مراقبه رو با کراس فیت در رابطه نمی دونن اما واسه بعضی، کراس فیت راهی عجیب واسه آروم کردن ذهنشونه.

با ساعتی که در حال شمارش معکوسه، استاندارهایی که باید به اونا معتقد باشین و تکرارهایی که باید یادتون باشه، ذهن شما با یه مانع بزرگ مواجه می شه که فکر کردن در مورد هر چیزی خارج از زمان حال رو مشکل می کنه.

در حالیکه بعضی ممکنه آرامش و سکون یه اتاق ساکت رو ترجیح بدن، بقیه در پیدا می کنن که کراس فیت، یه حواس پرتی کلی از تنشای زندگی جفت و جور می کنه و به خاطر همین می تونه شکل کاملی از مراقبه باشه.

۹. چون که نه؟

جداً، چون که نه؟

هر توانایی فیزیکی، سن، جنسیت و جمعیتی، شانس امتحان کردن چیزی رو داره که بتونه زندگی اش رو عوض کنه. اگه سلامت جسمی شما در الویته و از تلاش کردن زیاد، هول و هراسی ندارن، اونو امتحان کنین.

هرکی تواناییا و محدودیتای خاص خودشو داره اما کراس فیت، فراگیرترین و ابتکاری ترین گرایش پیشرفت فیزیکیه که هست. اگه تمایل دارین که اونو امتحان کنین، بدونین چیزی وجود نداره که از دست بدین و همه چیز بدست می بیارین.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

تمرینات ورزشی مجله تناسب اندام چیه

مطالب مرتبط