وزن آب بدن چیست و چگونه می‌توان از افزایش آن پیشگیری کرد؟

وزن آب بدن

آب بدن ممکنه واسه هر کسی اتفاق بیفته. اما با اینحال بازم آزار دهنده س. شما در صبح با چشمانی پف کرده بیدار می شید و انگشتانتون اونقدر ورم کرده ان که نمی تونید حلقه رو از بند اول انگشتتون پایینتر ببرین. روی ترازو می روید و می ببینن که یهو ۱ کیلوگرم سنگینتر از دیروز هستین.

چی باعث زیاد شدن وزن آب بدن می شه ،و چیکار می تونید در موردش انجام بدین؟

این وزن، آبه یا چربی؟

خبر خوب اینه که زیاد شدن وزن آب بدن موقتی و گذرا هستش، و در واقع همون آبه نه چربی. روشنه که ۱ کیلوگرم افزایش چربی تو یه شب، تقریبا غیر ممکنه. واسه ذخیره نیم کیلو چربی، باید ۳۵۰۰ کالری بیشتر از چیزی که نیاز دارین بخورین. و این بدین معناست که واسه یک و نیم کیلوگرم زیاد شدن وزن چربی تو یه روز، باید بیشتر از ۱۰هزار کالری اضافی استفاده کنین.

اما چیجوری می شه که شما با چند کیلو زیاد شدن وزن آب بیدار شید؟ اگه از وضعیت سلامتی خوبی بهره مند باشین، تغییرات موقت مایعات طبیعیه، و بیشتر به چیزی که خورده اید یا نخورده اید مربوط می شه.

بدن شما واسه حفظ توازن مناسب، از یه سیستم پیچیده استفاده می کنه که شامل هورمون ها و مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم می باشه. اما بعضی وقتا این تعادل موقتا بهم می خورد و شما در حالیکه احساس می کنین مانند اسفنج شده اید، از خواب بیدار می شید!

سدیم و افزایش موقت وزن آب بدن

خوردن زیادتر از اندازه سدیم، از غذاهای شور و بسیار فراوری شده، بیشتر باعث احتباس آب می شه. سدیم، نقش بسیار مهمی در بدن اجرا می کنه، اما مقدار اون در جریان خون شما باید تو یه محدوده ی تقریبا کوچیک باشه.

پس اگه شما یه وعده ی غذایی بسیار شور استفاده کنین (که مقدار زیادی سدیم در جریان خون شما خالی می کنه) بدن شما واسه رقیق کردن اون، مایعات رو در بدن نگه می داره و شما اثر اون رو صبح روز بعد در صورت و دستان پف کرده می بینید!

نشاسته ها، شیرینی ها و افزایش موقت وزن آب بدن

بعضی وقتا، یه وعده ی غذایی پر از کربوهیدرات های تصفیه شده، می تونه باعث این مسئله شه. اگه در غروب، غذایی بخورین که بیشتر شامل مواد شیرین و نشاسته ای مانند پاستا، برنج سفید و نوشیدنی های شیرین باشه، این کار باعث افزایش سریع قند خونتون می شه و به بدنتون علامت می دهد تا انسولین ترشح کنه؛ هورمونی که به بدن کمک می کنه تا قند رو از جریان خون به سلول ها بفرستد.

اما مقادیر زیاد انسولین هم باعث می شه که بدن، سدیم و مایعات رو حفظ کنه. از اونجا که یه وعده ی غذایی پر از کربوهیدرات می تونه باعث افزایش انسولین شه، بدنبال اون، احتباس مایعات هم اتفاق می افتد.

تغییرات هورمونی و افزایش موقت وزن آب بدن

بقیه هورمون ها هم می تونن بر این مسئله موثر باشن. تغییرات هورمونی که در بدن زنان در سیکل های ماهیانه اتفاق می افتد هم، باعث زیاد شدن وزن آب می شه. بیشتر به اندازه ۱ یا ۲ کیلوگرم که می تونه بمدت یه هفته یا بیشتر طول بکشه. شما نمی تونید جلوی نوسانات سطح هورمون ها رو بگیرین، اما تغییر در رژیم غذایی می تونه مقداری کمک کنه.

نکاتی واسه کاهش احتباس آب در بدن

افزایش موقت وزن آب، بیشتر می تونه با چند تغییر ساده در رژیم غذایی کنترل شه. با اینکه شرایط پزشکی و داروهای خاصی هم وجود دارن که باعث احتباس مایعات می شن. پس اگه بطور تکراری یا دراز مدت، دچار زیاد شدن وزن آب هستین، با پزشکتون صحبت کنین.

۱. مصرف نمک رو کمتر کنین

از مواد غذایی استفاده کنین که تا حد ممکن به حالت طبیعی شون نزدیک باشن، چون هرچه غذا بیشتر فراوری شده باشه، به احتمال زیاد، سدیم بیشتری داره. از بین وعده های شور، سوپ ها، ادویه ها و سس ها و هم اینکه از نمکدان موقع پخت و پز و روی میز غذا کمتر استفاده کنین.

۲. مصرف شیرینی ها و نشاسته های تصفیه شده رو کم کنین

بجای کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نون سفید، پاستای معمولی و برنج سفید، از شکل های جور واجور غلات کامل استفاده کنین. چون هضم اونا بیشتر طول می کشد و وقتی اونا رو می خورید، کمتر باعث افزایش شدید قند خون و انسولین می شن. بجای نوشیدنی های شیرین، از آب یا چای استفاده کنین.

۳. مقدار زیادی آب بخورین

بنظر میاد که این کار، آخرین کاری باشه که بخواین انجام بدین؛ یعنی در حالیکه احساس می کنین بدنتون زیادتر از اندازه مایع داره، مایعات بیشتری وارد اون کنین! اما نوشیدن مایعات، کمک می کنه تا آب و نمک اضافی، از بدنتون خارج شه. روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بخورین.

۴. پتاسیم استفاده کنین

پتاسیم، نقش مهمی در حفظ تعادل مایعات بدن اجرا می کنه، و باید با سدیم تو یه تعادل مناسب باشه. پتاسیم فت و فراوون در میوه ها و سبزیجات یافت می شه، اما بیشتر مردم، پتاسیم کافی از رژیم غذایی شون دریافت نمی کنن. تلاش کنین که در هر میان وعده یا وعده ی اصلی، یه واحد میوه یا سبزی استفاده کنین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مطالب باحال روز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *