وقتی همسرتان بداخلاق و عصبانی است چطور آرام بمانید؟

خشم همسر angry-wife

توانایی مدیریت کردن موفقیت آمیز اختلافات و حل اونا به چهار مهارت اساسی بستگی داره. این چهار مهارت با هم باعث توانایی حل و فصل اختلاف به گونه ای می شه که ایجاد اعتماد و اطمینان کنه.

  1. نفس بکشین

پند قدیمی و کلیشه ای رو یادتون هست که می گوید وقتی احساس ناراحتی کردین، نفس عمیق بکشین؟ ، این پیشنهاد بازم خوبه. چون اولین عکس العمل نسبت به فرسودگی و ناتوانی، به طور کامل فیزیولوژیکیه: دریافت حمله آدرنالین واسه آماده شدن جهت عکس العمل در زمان خشم. دربیشتر موارد، تنها چند لحظه تمرین تنفس عمیق می تونه به بدن تون اجازه بده تا آروم شه. تنفس عمیق و آروم، غیرمستقیما به بدن تون می گوید که دیگه خطر برطرف شده؛ در نتیجه بدن شما دست از تولید آدرنالین ورداشته و تحریک تون فروکش می کنه.

از عضلات شکمی تون واسه تنفس استفاده کنین، جوری که شکم تون زیر دست تون بالا و پایین بره، این تنفس شکمی یا تنفس عمیقه، یه جور که وقتی بچه بودین به طور طبیعی نفس می کشیدید و هنوزهم وقتی خوابین یا خیلی آرامید این کار رو می کنین. تنفس آروم و عمیق، عکس العمل استرسی بدن تون رو برعکس می کنه، ضربان قلب رو آهسته تر می کنه، فشارخون رو کاهش می دهد و شرایط نرمال واسه ترشح اندورفین جفت و جور می شه، هورمونی که آرامش دهنده طبیعی بدنه.

. با آهسته دم گرفتن بوسیله بینی شروع کنین.

. درحالی که آهسته نفس می گیرید بی صدا کلمه “in” رو ادا کنین.

. بعد به آرومی نفس تون رو بیرون بدین، و به آرومی کلمه “out” رو تلفظ کنین در حالی که اجازه می بدید هوا از راه لب های جمع شده تون بیرون بیاد.

  1. گوش بدید

وقتی آدم ناراحته، کلماتی که استفاده می کنه به ندرت مشکل و نیازای اصلی رو منتقل می کنه. وقتی به چیزی که احساس می کنیم گوش می بدیم و اون رو بیان می کنیم، با نیازها و احساسات مون و همین طور احساسات و نیازای بقیه، رابطه عمیق تری برقرار می کنیم.

. به دلایلی که طرف مقابل واسه ناراحت بودنش ارائه می دهد گوش بدید

. مطمئن شید حرف های اون رو می فهمید- البته از لحاظ اون

. کلمات اون رو تکرار کنین و سوال کنین که به درستی متوجه منظورش شده اید یا نه.

. سوال کنین که حرف نگفته ای باقیمونده یا نه، به اون فرصت بدین قبل از جواب فکر کنه

. تا وقتی که حرف های طرف مقابل تون تموم نشده، بر وسوسه و تمایل تون به تزریق نقطه نظر خودتون پیروز شدین و به تموم حرف هایی که می خواهد بزنه گوش بدید تا احساس کنه اون رو فهمیده اید و پیامش رو گرفته اید.

  1. رابطه برقرار کنین

الف) “تو باید خیلی عصبانی باشی.”

اون می گوید،” من عصبانی نیستم.” به این می می گن رد. ما می تونیم به این دفاع با گفتن این جمله جواب بدیم:” امیدوارم عصبانی نباشی چون عصبانیت و خشم یه حس خیلی دردناکه. اما اگه می خواهی درموردش حرف بزنی من به تو گوش میدم.” ما درجایگاه خودمون و با عقاید خودمون وایس تاده ایم، به اون اجازه بدید بدونه که اگه مایل باشه، آماده همکاری با اون درفضایی از احترام دوطرفه هستین.

ب) “خیلی عصبانی به نظر می رسی، چه اتفاقی افتاده که تورو تا این حد عصانی کرده؟”

این دخالت، این امتیاز رو داره که هیجانات رو از سوژه دورکرده و روی عوامل نادرست ای که موجبش شده متمرکز می شید. با این کار، حوادث و ماجراها به گونه ای غیرتهدیدآمیز و در شرایطی قضاوت نشده، بطور کلامی بیان شده و دعوت به آرامش می شید.

ج) “این باید تورو عصبانی کرده باشه. اگه واسه من هم اتفاق می افتاد عصبانی می شدم.”

با به کار گیری کلمه “عصبانی” در مداخلات مون، به احساس کنترل ناپذیر اون ابزاری می بدیم که قابل درک و دردسترس باشه. هم اینکه به اون اجازه می بدیم تا احساسی رو که داره توضیح بده.

د) “متاسفم که این قدر عصبانی هستی.”

خیلی از افراد این طور یادگرفته ان که “متاسفم” به منزله تائید گناه و تقصیره اما “متاسفم” واقعا بیان و بیانی از تاسفه. بیان افسوس و تاسف، آرزویی صادقانه س که یعنی کاش این طور نمی شد. ما می دانیم که خشم رو مخه و ما متاسفیم که طرف مقابل مون دچار اینجور دردیه.

  1. این سوالات رو سوال کنین:

شما باید سوالاتی سوال کنین که دلیل مشکل رو هدف بگیرین. از سوال های تهمت آمیز دوری کنین( به چه دلیل دوباره دیر کردی؟ با کس دیگه ای بودی؟ نبودی؟ سوال هایی سوال کنین که نشون دهنده ازسربازکردن و کم محلی نباشه. چند نمونه:

. چه چیزی تورو تا این اندازه عصبانی کرده؟

. بدترین موردش چی بوده؟

. وقتی اون اتفاق افتاد تو ذهن تو چه می گذشت؟

. چی شادت می کنه؟

مهارتای ازدواج موفق چیه؟

چیزایی که نباید به همسر گفت

روانشناسی زناشویی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *