ویتامین B2 (ریبوفلاوین) چیست و چه خواصی دارد؟

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) چیست و چه خواصی دارد؟

cruciferous-vegetables-contain-b2ریبوفلاوین

ویتامینای گروه B از مهمترین ویتامینای لازم بدن هستن و هرکسی باید واسه سلامتش به تعادل اونا توجه کنه.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ ویتامین B2 یا همون ریبوفلاوین یکی از هشت ویتامین B ایه که واسه سلامت آدما لازمه. میشه این ویتامین رو در غلات، گیاهان و اجناس لبنی پیدا کرد. ویتامین B2 واسه تجزیه اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی، جذب بقیه مواد مغذی و نگهداری بافتا لازمه. همونطور که میدونید ویتامین B2 یه ویتامین محلول در آبه و بخاطر این در آب حل می شه. همه ویتامینا محلول در آب یا محلول در چربی هستن. ویتامینای محلول در آب از راه جریان خون حمل می شن. افراد باید هر روز ویتامین B2 رو مصرف کنن چون بدن تنها مقادیر کوچیکی از اونو ذخیره می کنه و این منابع خیلی زود تموم میشه. ریبوفلاوین به طور طبیعی در بعضی از غذاها پیدا میشه. البته این ویتامین ممکنه به مواد اضافه شه یا از راه مکمل وارد بدن شه. بیشترین قسمت ویتامین B2 در روده کوچیک جذب می شه.

به چه دلیل ویتامین B2 مهمه؟

این ویتامین به تجزیه پروتئینا، چربیا و کربوهیدراتا کمک می کنه. ویتامین B2 نقش مهمی در نگه داشتن منبع انرژی بدن داره. ریبوفلاوین می تونه در تبدیل کربوهیدرات به ATP کمک کنه. بدن آدم ATP رو از مواد غذایی تولید می کنه و ATP هم انرژی لازم رو واسه بدن تامین می کنه. ترکیب ATP واسه ذخیره سازی انرژی در عضلات بسیار حیاتیه.

ویتامین B به همراه ویتامین A واسه موارد زیر لازمه:

  • حفظ و نگهداری غشای مخاطی در سیستم گوارشی
  • حفظ و نگهداری کبد
  • تبدیل تریپتوفان به نیاسین
  • سالم نگه داشتن چشم، اعصاب، عضلات و پوست
  • جذب و فعالسازی آهن، اسید فولیک، ویتامین B1 ، B3 و B6
  • تولید هورمون از راه غده آدرنال
  • پیشگیری از پیشرفت آب مروارید
  • پیشرفت جنین به خصوص در مناطقی که کمبود ویتامین در اونا رایجه.

بعضی از محققان می گن که ویتامین B2 می تونه به پیشگیری از آب مروارید و سردردهای میگرنی کمک کنه اما واسه تایید اینجور موضوعی به تحقیقات بیشتری نیازه. بقیه تحقیقات نشون دادن که در کودکان گرفتار به اوتیسم مصرف مکملای شامل ویتامین B2، B6 و منیزیم می تونه سطح غیر طبیعی اسیدهای ارگانیک در ادرار رو کم کنه.

منابع ویتامین B2:

ویتامین B2 در مواد غذایی هست. این منابع عبارتند از:

  • ماهی، گوشت قرمز، بوقلمون ، مرغ، گوشت گاو، جگر و قلوه
  • تخم مرغ
  • اجناس لبنی
  • مارچوبه
  • کنگر فرنگی
  • آووکادو
  • فلفل Cayenne
  • مویز
  • غلات صبحونه غنی شده
  • کتانجک
  • نخود، لوبیای لیما
  • ملاس
  • قارچ
  • آجیلا
  • جعفری
  • کدوتنبل
  • سیب زمینی شیرین
  • مریم گلی
  • سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج، آب تره، برگ قاصدک
  • نون جفت و جور شده با غلات سبوس دار، نون غنی شده و سبوس گندم
  • عصاره مخمر

ویتامین B2 محلول در آب است پس پختن غذاها می تونه اونو نابود سازه.

چه مقدار ویتامین B2 واسه بدن نیازه؟

براساس تحقیقات دانشگاه دولتی Oregon، مقدار ویتامین B2 مجاز روزانه واسه مردان ۱۹ سال و بالاتر حدود ۱.۳ میلی گرم در روز و واسه زنان حدود ۱.۱ میلی گرم در روزه. زنان در طول دوران بارداری باید ۱.۴ میلی گرم در روز و در زمان شیردهی ۱.۶ میلی گرم در روز ویتامین B2 مصرف کنن.

کمبود ویتامین B2:

وقتی که رژیم غذایی خوبی وجود نداشته باشه خطر کمبود ویتامین B2 بسیار بالا هستش چون بدن این ویتامین رو به طور دائم مورد استفاده قرار میده. فردی که کمبود ویتامین B2 داشته باشه به طور طبیعی کمبود بقیه ویتامینا رو هم داره. دو نوع کمبود ریبوفلاوین هست:

  • کمبود ریبوفلاوین اولیه وقتی اتفاق می افته که رژیم غذایی فرد ویتامین B2 کمی داشته باشه
  • کمبود ریبوفلاوین ثانویه هم ممکنه به خاطر جذب نشدن درست ویتامین در روده ایجاد شه. هم اینکه اگه بدن نتونه از ویتامین به درستی استفاده کنه دچار کمبود می شه.

نشونه ها و علائم کمبود ویتامین بی دو یعنی:

  • انگولار چیلیتیس(angular cheilitis) یا ترک دور و بر دهن
  • لبای ترک خورده
  • پوست خشک
  • التهاب پوشش زبون
  • زخم در دهن
  • قرمز شدن لبا
  • گلودرد
  • درماتیت اسکروتال
  • مایع در غشای مخاطی
  • کم خونی به وجود اومده از طریق فقر آهن
  • چشما ممکنه به نور روشن حساس باشن، خارش داشته باشن

آدمایی که مقادیر زیادی الکل می خورن در خطر کمبود ویتامین B قرار دارن.

نگرانیا و خطرات مربوط به ایمنی درباره ویتامین B2:

معمولا ویتامین B2 واسه افراد امن و بی ضرره. اوردوز(عوارض مصرف بیش از حد)(مشکلات مصرف زیادتر از اندازه) این ویتامین نامحتمله چون بدن می تونه بیشتر از ۲۷ میلی گرم از ریبوفلاوین رو جذب کنه و مقادیر اضافی رو از راه ادرار دفع کنه. با اینحال قبل از مصرف هر نوع مکملی باید با دکتر متخصص مشورت شه. بعضی از مکملا ممکنه با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشن. مکملای ویتامین B2 ممکنه روی موثر بودن بعضی از داروها اثر بزاره. بعضی از اوقات، دکتر مکمل رو واسه افراد پیشنهاد می کنه. داروهایی که ممکنه با ریبوفلاوین تداخل داشته باشه در برگیرنده موارد زیره:

  • داروهای ضد افسردگی سه ماهه مثل ایمی پرامین یا Tofranil
  • بعضی از داروهای ضد درد مثل کلرپرومازین یا تورازین
  • متوترکسات که واسه سرطان و بیماریای خود ایمنی استفاده میشن.
  • فینیتوئین یا دیالانتین که واسه کنترل تشنج استفاده می شه
  • داروی Probenecid واسه نقرس
  • ادرارآورهای تیازید

دوکسوروبیسین، داروئی که در درمان سرطان استفاده می شه، ممکنه سطوح ریبوفلاوین رو کم کنه و ریبوفلاوین روی کارکرد دوکروسوبایسین اثر میذاره.

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMM) خاطرنشان می کنه مقدار بسیار بالای ویتامین B2 ممکنه به خارش، بی حسی، سوزش یا لرزیدن، ادرار زرد یا نارنجی و حساسیت به نور منجر شه. واسه جلوگیری از نبود تعادل ویتامین B، اونا پیشنهاد می کنن در صورت نیاز به مکمل از ویتامین B کمپلکس استفاده شه.

کمبود ویتامین چه نشونه هایی داره؟

خواص ویتامین B3 واسه بهبود شنوایی

مجله سلامت ویتامین ویتامین B

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*