ویتامین B6 برای بدن چه مزایایی دارد؟

vitamin-b6

” ویتامینB6 “

یکی دیگراز اعضای گروه ویتامینهای محلول درآب ویتامینB6ونام علمی اون پریدوکسین* است.

آمپولهای تقویتیB کمپلکس حاویB6 هستن . خیلی از داروها که واسه تقویت اعصاب تجویز می شن ، دارایB6 هستن .

B6عضو مهم دیگری از خونواده ویتامینهایBه که نام اونو زیاد شنیدین . در مطلب زیرآنرا بیشتر تقدیم حضورتون می کنیم .

· ویتامینB6 در خیلی از غذاها هست ، با خوردن غذا وارد بدن می شه و از قمستهای ابتدایی روده جذب خون می شه . در خون گیرنده های پروتئینی موجوداست کهB6را دریافت و منتقل می کنه در حالیکه یه مولکول فسفر به اون اضافه شده. گفتیم ویتامینهای محلول در آب در بدن ذخیره نمی شن ولیکنB6 با اینکه محلول درآبه به اندازه کم در عضلات ذخیره می شه و نیاز فرد رو تا ۵ ماه تأمین می کنه و پس از این مدت کمبود ویتامین در فرد بروز می کنه .

اما کارکرد B6در بدن چیه؟

در بدن ما تولید و تبدیل پروتئینا وابستگی زیادی به B6 داره . مثلاً در تولید پروتئینایی که در گلبولهای قرمز خون هست ،

وجود B6بسیار مهمه .

· B6در فعالیتای عصبی بدن مؤثره . در بدن ما پیام رسانه های عصبی وجود دارن که انتقال دهنده پیامهای حسی و حرکتی هستن . اگرB6 وجود نداشته باشه این پیام رسانه ها درست عمل نمی کنن و مشکلات عصبی بروز می کنه .

· B6در خلاص شدن قندهای ذخیره ای بدن مؤثره . از این نقشB6می توان نتیجه گرفت دریافت اندازه کافیB6برای افراد ورزشکار و کسائیکه احساس ضعف شدید دارن لازمه .

اندازه لازم این ویتامین واسه یه فرد بالغ ۳/۱ میلی گرم در روزه. نکته ای که هست اینه که اندازه نیاز ما بهB6به اندازه پروتئینی که از راه غذا دریافت می کنیم بستگی داره . هر چی غذای ما شامل پروتئین بیشتری باشه به ویتامینB6 بیشتری نیاز داریم . دیدین آدمایی که رژیم غذایی واسه خودشون تنظیم می کنن و مدت طولانی گوشت کباب شده یا آب پز بدون نون یا سبزیجات مصرف می کنن تا لاغرشوند ، پس از یه مدت دچار مشکلات عصبی می شن این آسیب به خاطر کمبود دریافتB6ه .

· نقشهایB6 در بدن مشخص شد ، حال اگه دریافت ما کمتر از اندازه مورد نیازمون باشه چه عوارضی ایجاد میشه ؟

آسیب کمبودB6 ، مشکلات عصبیه هم اینکه احساس ضعف و ناتوانی به دلیل تحلیل عضلات ، احساس خواب آلودگی و مشکلات دیگه ، قرمز و متورم شدن زبون ، ایجاد زخم در دهن و تغییر حالت در پوست بدنه . کسائیکه از داروی ایزونیازید مصرف می کنن باید مراقب باشن که به کمبودB6مبتلا نشن . این دارو موجب کاهشB6 در بدن می شه .

منابع غذایی :

· B6 درنانها و بیسکویتای سبوس دار و جوونه گندم هست .

· B6در اجناس گوشتی خصوصاً مرغ و ماهی و جگر هست .

· B6د ر میوه ها و سیزیجات مثل موز ( غنی ازB6 و به درد بخور واسه افراد سن بالا) ، هویج ، گل کلم ، نخود فرنگی ، آب پرتقال ، گوجه فرنگی ، سیب و در مغزها هست

.موارد استفاده

بهبود علایم به وجود اومده بوسیله کمبود ویتامین ب-۶:

این علایم شامل التهاب (قرمزی ، ورم ، درد) ، دهن ، ترک و خشک شدن لبها ، تحریک پذیری ، افسردگی و گیجیه.

درمان کم خونی و مشکلات سیستم عصبی به وجود اومده بوسیله داروهای ضد سل.

درمان مریضایی که اندازه زیادی ایزونیازید (داروی ضد سل) مصرف کردن.

کاهش علایم سندرم قبل از قاعدگی (PMS).

کاهش تهوع و استفراغ د طی حاملگی.

جلوگیری از بیماریهای قلبی. تحقیقات گذشته نشون میده که ویتامین ب-۶ ، ویتامین ب-۱۲ و فولات می تونه باعث کاهش سطح هوموسیستین خون (ماده ای که خطر بیماریهای قلبی رو زیاد می کنه) شه.

ویتامین ب-۶ در غذاهای فریزشده یا فرآورده های غذایی (مانند گوشت) از بین میره.

اشکال دیگرویتامین ب-۶ به صورت پیریدوکسین هیدروکلرید قابل دسترسیه. این ترکیب به صورت قرص در شکل مولتی ویتامین (قابل جویدن واسه بچه ها) در دسترسه.

شکل ب-کمپکس یا به تنهایی به مقدارهای ۱ تا ۱۵۰ میلی گرمی هست. ویتامین ب-۶ هم اینکه در مولتی ویتامینایی که به صورت قطره و مایع هستن و بچه ها استفاده می کنن هم هست.

چگونگی مصرف

واسه جلوگیری از کمبود ویتامین ب-۶ مردان باید روزانه ۲ میلی گرم و زنان ۱.۵ میلی گرم از این ویتامین استفاده کنن.

زنان حامله نیاز به ۲.۲ میلی گرم ویتامین ب-۶ روزانه و زنان شیرده ۲.۱ میلی گرم نیاز دارن. آدمایی که رژیم غذایی متعادل شامل منابع ویتامین ب-۶ مصرف می کنن نیاز روزانه شون به این ویتامین مرتفع شده و احتیاجی به مکملای اضافی این ویتامین ندارن.

اگه در لازم روزانه به ویتامین ب-۶ سؤالی دارین می تونین با پزشکتون مشورت کنین. مکملای ویتامینی رو همیشه همراه با آب ، ً بعد از غذا استفاده کنین.

موارد احتیاط

ویتامین ب-۶ وقتی به مقدار زیاد (۲۰۰ میلی گرم یا بیشتر در روز) و به مدت طولانی مصرف شه می تونه باعث مشکلات عصبی شه. قطع مصرف اون باعث بهبودی مشکلات میشه.

تداخلای احتمالی

ویتامین ب-۶ اثر لوودوپا داروی مریضی پارکینسون رو کنترل می کنه واسه اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین ب-۶ با دکتر صحبت کنین.

اثر ویتامین B6در حالت تهوع

خیلی از خانمهای باردار در ماه های اول صبح پس از بلندن شدن از خواب احساس تهوع شدید دارن. و حالت تهوع در طول روز اونا رو آزار میده. چیزی هست که به بهتر شدن حالت تهوع اونا کمک کنه؟طبق تحقیقات انجام شده مصرف مکملای B6 در اول دوران حاملگی اثر مثبتی بر رفع حالت تهوع مادران باردار داره.

هم اینکه بانوانی که با مصرف قرص مبادرت به جلوگیری از بارداری می کنن دربعضی موارد دچار حالت تهوع ، سردرد ، استفراغ شده و احساس افسردگی و زود رنجی می کنن. تو یه بررسی که به روی ۱۲۴ نفر انجام شد ، مصرف mg 150 مکمل B6 در روز موجب کاهش اثرات مصرف قرص گردید. اونا پس از مصرف مکمل به روشنی احساس سردرد و گیجی کمتری می کردن.

بعضی از خانمها وقتی که قاعدگی شون نزدیکه احساس کلافگی ، سردرد و حساس شدن می کنن و تمایل بیشتری به غذا خوردن دارن. بعضی وقتا در بعضی از قسمتهای بدنشون مثل کمر و یا شکم احساس درد می کنن که به این وضعیت سندرم قاعدگی یا PMS* می گن. یکی از راه های مؤثر واسه تخفیف مشکلات در این حالت مصرف مکمل B6ه .

تحقیقات نشون داده ، مصرف B6 به اندازه mg100 در روز بسیار مؤثره که باید بوسیله دکتر تجویز شه چون اگر B6 بیشتر از نیاز مصرف شه ( بیشتر از mg 200) موجب مسمومیت در فرد می شه.

خواص ویتامین سی واسه پوست صورت

ویتامین و مواد غذایی ضد افسردگی واسه زنان

ویتامین ویتامین B

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *