دهان به دهان

«تکنیک‌های دهان به دهان برای ارزیابی روی اینترنت بسیار مهم است. طبق گفته شرکت پژوهشی اینترنتی Jupiter Reseaech، مشتریان می‌گویند که منبع اولیه معتبری که باعث می‌شود تا آن‌ها یک وب سایت را بررسی کنند. معمولاً یک ایمیل از طرف یک دوست، است».[1] امروزه، مقدار زیادی از همکنشی مشتری علاوه‌بر همکنشی B2B آنلاین روی می‌دهد. بخاطر ارتقاء فرصت‌ها جهت در میان گذاشتن افکار، ایده‌ها و توصیه‌های آنلاین، واژه‌هایی از قبیل«دهان به دهان» و ارائه اخبار از طریق مردم[2] اخیراً بکار برده می‌شود. بنظر می‌رسد اینترنت دهان به دهان مثل«یک گفتگوی بی‌مرز بر تعداد نامحدودی از کاربران شبکه، بوطر بالقوه‌ای اثر می‌گذارد».[3] این تأثیر در افکار مشتری با سایت‌هایی مثل Eopinions.com یا شرکت‌های آلمانی ciao.com و Dooyoo.de، جایی که مشتریان می‌توانند بحث کنند و محصولات را ارزیابی نمایند، اتفاق می‌افتد.

چون بازاریابی ویروسی، اینترنت و ایمیل را بعنوان وسیله‌های اصلی به‌کار می‌برد، توجه به چگونگی امور در فرایند دهان به دهان روی اینترنت و میزان تفاوت آن نسبت به ارتباط رو در رو سنتی، ضرورت دارد.

سابرامانی و راجاگوپالان در تحقیقاتشان با نفوذ در شبکه‌های آنلاین از طریق بازاریابی ویروسی، مزیت‌های احتمالی که کلام در یک محیط با بکارگیری کامپیوتر و اینترنت و ایمیل بر شیوه‌های سنتی مکالمه دارد را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که«شبکه‌های اجتماعی آنلاین، بطور فزاینده‌ای به‌عنوان یک منبع مهم اطلاعاتی با نفوذ در فرایند و تصمیم برای محصولات شناخته شده است.»

«میزان و حدود نفوذ عمیق و گسترده کامپیوتر طوری قابل توجه است که به تعداد زیادی از افراد امکان می‌دهد تا به رابط‌های اطلاعاتی وصل شوند که قبلاً از طریق تماس رو در رو یا از طریق رسانه سنتی مثل تلفن کمتر عملی بوده است».[4] در ارسال یک پیام به تمام کانال‌های تماس یک شخص نسبت به ارسال آن پیام فقط به یک کانال، تلاش بیشتری مورد نیاز است. از این‌رو، تعداد افرادی که می‌توانند بطور نظری تحت تأثیر قرار گیرند، از طریق کاربرد تکنولوژی‌های جدید ارتباطی، فوق‌العاده افزایش یافته است.«بیشتر، این کاهش در تلاش برای دست یافتن به دیگران، تعداد موقعیت‌ها را وقتی افزایش می‌دهد که افراد با انگیزه طبیعی‌شان برای در میان گذاشتن معلومات و ارسال پیام به دیگری عمل کنند تا برای دیگران در شبکه‌شان مفید و بموقع بنظر برسند.»[5]

ارتباط به واسطه کامپیوتر از طریق ایمیل، پیام آنلاین و اتاق‌های چت، دسترسی دریافت کنندگان را نیز بسیار وسعت بخشیده است. بطور نظری، تاثیرگذاران روی شبکه، واقعاً در هر زمانی به کاربران آنلاین دسترسی دارند. مفهوم دیگر یک محیط براساس کامپیوتر آن است که در زمان واقعی بازخوردی را با اعمال نفوذ بیشتر ارائه می‌دهد. این منجر به ایجاد یک قابلیت زیاد برای افرادی می‌شود که تلاش در جهت هماهنگی با استراتژی‌های موثر، می‌کنند و بنابراین تاثیر تلاش‌هایشان برای نفوذ بیشتر می‌شود، بطور کلی، توانایی به‌منظور نفوذ بر تعداد زیادی از افراد، موجب می‌گردد که با تلاش کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر، بتوان بر تعداد بیشتری از افراد، با یک استراتژی خاص و از طریق بکارگیری تکنولوژی اطلاعات، تاثیر گذاشت که این‌ها ترکیب قوی موثرسازی شبکه‌های اجتماعی آنلاین هستند که بطور قابل توجه‌ای، جالب‌تر و نافذتر از همکنشی‌های میان فردی سنتی است».[6]

تصور بازاریابی ویروسی بعنوان«بازاریابی دهان به دهان با استروئیدها»[7] دقیقاً مربوط به این مفاهیم کلیدی نفوذ کلام آنلاین روی مکالمات سنتی است. اهمیت رهبری افکار با یافته‌های راجاگاپولا و سابرامانی در مورد قلمرو نفوذ فزاینده آنلاین بیشتر توجیه می‌شود. هر دو مربوط به بازاریابی ویروسی هستند چون آن بهره‌برداری از هم تسریع انتشار اطلاعات آنلاین و هم تاثیر شبکه‌های اجتماعی آنلاین را درنظر دارد. با نفوذکنندگان الکترونیکی مورد نظر مربوط به مارک‌ها یا محصولات یک شرکت و بهره‌گیری«نیروی رابطه‌های ضعیف»، بازاریابان در بازاریابی ویروسی با یک رویکرد جدید بطور واقعی برای ارتباطات دهان به دهان آماده می‌شوند: ارتباط در سراسر دسته‌ها و گروه‌های اجتماعی.

[1] watier, thevenot

[2]Cf. Sansoni،

[3]Stauss

[4]Rajagopalan, subramani

[5]Rajagopelen, subramani ،

[6]Rajagopelen, subramani

[7] 2004, phillippi

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

برسی عوامل مؤثر بر ایجاد قصدو بروز رفتار بازاریابی ویروسی در مشتریان و کاربران است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *