چگونه با تدوین استراتژی محتوا سایت خود را تکان دهیم؟

چگونه با تدوین استراتژی محتوا سایت خود را تکان دهیم؟

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

چیجوری با تدوین روش هدف دار محتوا سایت خود رو تکون بدیم؟

الینا الله بیگی

۶۵

۵

۲۲ ۶۴۵۱۲

وقتی بحث از سئو و رتبه بندی سایت می شه، خیلی از کارشناسان، از معیارهای گوگل واسه افزایش رتبه سایت حرف میزنن، در مقابل کارشناسان دیگری هم هستن که از کاربر، تجربۀ کاربری و معیارهای مربوط به کاربر حرف میزنن. سوال پایانی: واسه افزایش رتبۀ سایت معیارهای گوگل مهم ترن یا کاربر؟ حضار و استادان جوابای متفاوتی میدن.

من می گم که گوگل و کاربر واقعا یه چیز هستن. اعتراض شدید حضار: “گوگل با کاربر یکیه؟“، “گوگلِ ماشین آخه چجوری با کاربری که گوشت و عقل و خون داره یکیه؟” یکی از حضار عصبانی: “خانوم شورشو درآوردی دیگه، هر دم از این باغ بری می رسه. یه روز میگی قانون جذب دروغه، یه روز دیگه می گی گوگل و کاربر یکی هستن، کی هستی تو اصلا؟”

اما اجازه بدین در مورد این نمایش ذهنی کمی بیشتر توضیح بدهم و دقیقا موضع ام رو مشخص کنم که به چه دلیل گوگل با کاربر یکیه و معیارهای متفاوتی واسه موفقیت در فضای وب وجود نداره.

سوال: به چه دلیل گوگل در میان تموم موتورهای جستجو اینطور موفق عمل کرده؟

یه دلیل بسیار ساده؛ کاربر. چون گوگل فقط و فقط کاربر رو در نظر میگیره. تموم الگوریتمای گوگل براساس رفتار کاربران به روز می شن. حالا این کاربر می تونه یه کار و کاسبی باشه، یا کاربر عادی، یه وبمستر حرفه ای یا حتی مادر من با ۵۲ سال سن. قبول ندارین؟ با هم بررسی کنیم.

زندگینامۀ گوگل روی دور تند دوربین

ما در وبلاگ نوین در مورد گوگل زیاد نوشته ایم و واسه هر کدوم از الگوریتم هاش مقاله های مفصلی داریم. می دونم که وقتتون کمه و کاراتون زیاد، بنابرین دوربین رو روی دور تند می ذارم و نگاه سریع به این الگوریتما میندازم تا بتونین بهتر حرفم رو بفهمین. البته در مورد هر کدوم که می خواین دوربین مکث کنه و دقیق تر ببینین، می تونین روی اسم الگوریتم کلیک کنین و بیشتر درباره اش بخونین.

  • تموم سایتایی که از محتوای بی کیفیت (محتواهای کپی شده، محتوای زرد و …) استفاده کردن و تجربۀ کاربری ضعیفی داشتن رو جریمه کرد و رتبه شون رو پایین آورد.
  • حساب سایتایی که افراطی و غیر اصولی لینک سازی کرده بودن رو رسید و از بالاترین جایگاه یافته های حذفشان کرد.
  • تمرکز خود رو روی گذاشت. با این الگوریتم دوران استفادۀ کشکی و هردم بیل از کلمات کلیدی به سر رسید. (قابل توجه اون دسته سایتایی که بازم در خواب زمستونی هستن و ۱۰۰۰ بار یه کلمه رو در محتوای خود استفاده می کنن).
  • تمرکز خود رو روی یافته های محلی گذاشت و به کاربران کمک کرد که بتونن کار و کاسبیای نزدیک به خود رو پیدا کنن.

همۀ اینا درست، اما چه ربطی به روش هدف دار محتوا دارن؟

گوگل در حال حرکت از رفتار ماشینی به طرف رفتار انسانیه. گوگل تموم زورش رو می زنه که به آدم نزدیک شه. خنده داره که از اون طرف بعضی آدما تموم زورشون رو میزنن که بتونن مثل ماشین، رفتار کنن. گوگل روز به روز در این نزدیک شدن موفق تره. اما کاربرانی که تلاش می کنن به ماشین نزدیک شن و مثل ماشین رفتار کنن، واقعا در حال عقب گرد هستن و روز به روز بیشتر از ماشین گوگل عقب می افتن.

خنده

پس واقعا اگه شما کاربران و آدما رو در نظر بگیرین، آیندۀ گوگل هستین. به آدم ایمان بیارین. مقصد پایانی گوگل انسانه. شما با هدف قرار دادن کاربران، واقعا راه آیندۀ گوگل رو در پیش گرفتین. جمع بندی: شما واسه کاربران روش هدف دار محتوا می نویسید، نه گوگل و روش هدف دار محتوا واسه کاربر نوشتن یعنی توجه گوگل رو به طور خاصی جلب کردن.

ببخشین مقدمه اینقدر طولانی شد. گفتن تموم اینا به نظر من لازم و حیاتی بود. این روزا بازارِ بازاریابی محتوا بدجور داغه. اما هنوز اصول اساسی اون واسه خیلی از این افراد جا نیفتاده. من واسه کار و کاسبیای زیادی تا حالا محتوا نوشته ام و بدیش اینه بیشتر از ۹۰% اونا از درک همین مطلب ساده که اگه اولویت اولشون کاربر باشه، گوگل هم به اونا توجه خاصی می کنه، عاجزند. خیلی از مشتریان، هنوز فکر می کنن که یه کلمۀ کلیدی رو باید هزاران بار تکرار کنن، لینکای اسپم بسازن، محتوا کپی کنن و بسیاری موارد دیگه. تموم این تجربیات منو بر اون داشت که از این قسمت سرسری رد نشم.

برگردیم به مبحث تدوین روش هدف دار محتوا واسه سایت شما.

به چه دلیل باید روش هدف دار محتوا بنویسیم؟ واقعا لازمه؟

۱۰۰% لازمه. اگه محتوای شما رو به یه درخت تشبیه کنیم، روش هدف دار محتوا، ریشۀ درخت شماس و محتواها شاخه های درخته. واقعا روش هدف دار محتوا همون چیزیه که رابطه محتواهای تک رو شکل میده و به تموم محتواها یه معنی واحد می بخشه. درسته که شما موضوعات متنوعی رو واسه محتواهای خود انتخاب می کنین  اما باید یه چشم انداز کلی داشته باشین تا بتونین به حرکت خود شکل بدین.

بدون روش هدف دار، بازاریابی محتوای شما به اصطلاح باری به هر جهت حرکت می کنه و هیچوقت نمی تونین یه جهت مشخص داشته باشین. از طرف دیگه هیچ متر و معیاری واسه اندازه گیری محتوای خود دارین. روش هدف دار محتوا راه رو به شما نشون میده و می تونین براساس اون در زمانای مشخصی محتواهای خود رو بررسی کنین؛ اینکه این روش هدف دار چقدر واسه کار و کاسبی شما موثر واقع شده، همین راه رو باید ادامه بدین یا تغییراتی در اون به وجود بیارین و تموم چیزایی که یه سایت واسه موفقیت به اون نیاز داره.

حالا دقیقا وقت تدوین روش هدف دار محتواست. در ادامه مراحل تدوین یه روش هدف دار محتوا رو با هم بررسی می کنیم.

مراحل تدوین روش هدف دار محتوا

واسه هر سایت و هر کار و کاسبی ای که بخواین روش هدف دار محتوا بنویسین، حتما لازمه که مراحل زیر رو طی کنین.

فرق روش هدف دار محتوا با بازاریابی محتوا رو بشناسین!

قدم اول: اهداف خود رو از تدوین روش هدف دار محتوا مشخص کنین

قبل از هر چیز هدف خود رو از بازاریابی محتوا واسه سایت خود مشخص کنین. اگه این مرحله خوب انجام شه به تموم قدمای بعدی شما جهت میده. هدف که مشخص باشه، در میان یه عالمه از داده های خام گیج و سردرگم نمی شین. هدف، دقیقا شما رو راهنمایی می کنه که به دنبال چه چیز باشین و چه کانالایی رو واسه اون بررسی کنین. واقعا هدف شما چراغیه که در تاریکی شما رو راهنمایی می کنه.

من در ادامه چند نمونه از اهدافی که می تونه مورد توجه خودِ شما یا مشتریتان باشه رو مثال می زنم.

  • افزایش اندازه تبدیل
  • آموزش دادن نحوۀ به کار گیری خدمات و اجناس
  • افزایش ترافیک
  • افزیش مشارکت کاربران در سایت شما
  • برندینگ واسه کار و کاسبی
  • افزایش فروش و درآمدزایی از وبلاگ

البته دقت کنین که لازم نیس فقط یکی از موارد بالا رو هدف بگیرین، شاید همزمان ۲ یا سه مورد رو بخواین هدف بگیرین، اما لطفا جوگیر نشید و تموم موارد رو هدف قرار ندین، چراکه همه کاره و هیچ کاره میشین و به هیچکدام از اهداف نمی تونین درست حسابی برسین.

در تکمیل صحبتای این بخش توجه شما رو به یکی از بهترین تدتاکای وبلاگ نوین به اسم رهبران بزرگ با به چه دلیل شروع می کنن، جذب می کنم. در این تدتاک سایمون سینک شما رو با قانون دایرۀ طلایی آشنا می کنه و می بینین که هدفاتون همین بخش “چرایی” قضیه هستن.

مثلا تصور کنین شما صاحب یه آموزشگاه موسیقی هستین، هدف اولیه شما جذب کاربران از راه ترافیک گوگله. در ادامه هدف ثانویه شما می تونه آموزش کامل تئوری موسیقی در وبلاگ باشه. در نتیجه شما هر دو طیف مخاطبان رو باید در نظر بگیرین.
نکته ای که در مورد هدف شما خیلی با اهمیته اینه که راه و روش مشخصی نسبت به هدف خود داشته باشین. فقط به “افزایش ترافیک بیشتر” اکتفا نکنین. دقیقا مشخص کنین که چقدر ترافیکی در چه وقتی می خواین بدست بیارین. یا مثلا “افزایش فروش به اندازه ۱۵% در مدت سه ماه” هدف به طور کامل روشن و مشخصیه.

حالا وضعیت “به چه دلیل”ی سایت ما مشخص شد. الان باید به دنبال “چه” باشیم.

قدم دوم: وضع فعلی کار و کاسبی خود رو به طور کامل بررسی کنین

پس از تعیین هدف کلی، لازمه که وضعیت کلی کار و کاسبی خود رو به طور کاملِ کامل بررسی کنین. این بررسی جنبه های مختلفی داره، من در این قسمت مهم ترین چیزایی که باید بررسی کنین رو واسه شما میارم.

۱- بررسی وضعیت کلی شرکت

واسه بررسی این قسمت فقط کافیه جواب سوالای این بخش رو پیدا کنین.

  • درآمد این شرکت چیجوری تامین می شه؟
  • بیشترین درآمد این شرکت مربوط به کدوم محصول یا خدماته؟ به چه دلیل این محصول اینطور واسه شرکت درآمدزاه؟ نیاز بازار واسه این محصول بیشتره یا روی برندینگ و تبلیغات این محصول بیشتر کار شده؟ یا هر دلیل دیگری. (این سوال یکی از مهم ترین سوالا واسه شماس. چراکه یه بخش مهم از راه هدف دار شما دور خدمات پرطرفدار شرکت می چرخه).
  • ساختار تیم فروش چیجوریه؟ چه فاکتورهایی واسه اونا مهمه؟

۲- مشتریان فعلی این شرکت چه کسائی هستن؟

جواب سوالات این قسمت هم اهمیت زیادی داره، چون که به شما کمک می کنه که پرسونای مشتری که بعدا کامل تر به اون می پردازم رو تدوین کنین. واسه این بخش باید جواب سوالای زیر رو پیدا کنین.

  • این شرکت از چه کانالایی مشتریان خود رو جذب می کنه؟
  • مشتریان این شرکت بیشتر از چه کانالایی از شرکت خرید می کنن؟ آنلاین خرید می کنن؟ تلفنی سفارش میدن؟ یا به خرید حضوری بیشتر تمایل دارن؟

۳- روند محتوای فعلی شرکت رو بررسی کنین

روند مقاله های وبلاگ شرکت در چه وضعیتیه (البته اگه وبلاگ داره). راه و روش فعلی شرکت تا اینجا در مورد محتوا به چه صورت بوده؟

    • کی درباره موضوعات و محتوا گذاری اراده کردن می کنه؟ یه تیم محتوا به صورت جدا از هم هست یا محتواها به وسیله کارکنان اندازه بخشا تولید می شه؟
    • اراده کردن

  • تیم الان چه نوع محتواهایی تا حالا تولید کرده؟
  • فاکتورهای مهم برندینگ واسه شرکت چه چیزایی هستن؟

واسه اینکه کار شما راحت تر شه من سه روند کلی بررسی محتوای فعلی سایت رو براتون مشخص می کنم:

بررسی محتوای فعلی براساس معیارهای گوگل آنالیتیکس: تموم صفحات سایت، وبلاگ و لندینگ پیجا رو براساس شاخصهای گوگل آنالیتیکس بررسی کنین. موارد بسیار مهمی که حتما باید به اون اهمیت بدین، شامل اندازه پرش (Bounce Rate)، زمان گذروندن در سایت (Average time on site) و تعداد بازدیدای صفحات جور واجور PageViews هستن.

این مرحله به شما کمک می کنه که پتانسیل کلمات کلیدی بالقوۀ سایت خود رو سبک سنگین کنین. ببینین سایت شما در کدوم کلید واژه جایگاه مناسبی داره، روی کدوم کلمات کلیدی باید بیشتر سرمایه گذاری کنین و محتوای شما در کدوم کلمات کلیدی ضعف داره و نیاز به انرژی دوبرابر در اون زمینه س. اگه نمی دونین که چیجوری از گوگل آنالیتیکس استفاده کنین به مقالۀ راهنمای کامل گوگل آنالیتکس در وبلاگ نوین مراجعه کنین.

سرمایه گذاری

بررسی براساس معیارهای سئو: در این مرحله فقط کافیه یه بررسی کوتاه در مورد کیفیت بک لینکا، اعتبار دامنۀ سایت و مواردی مثل این انجام بدین.

بک لینک

بررسی چشم انداز محتوای فعلی: وضعیت فعلی محتوای شما واسه کاربر مناسبه؟ کاربران با اون رابطه برقرار کردن؟ چقدر فیدبک گرفتین؟ با محتوای فعلی چه نوع از مخاطبان رو جذب کردین؟ محتوای شما کجای قیف بازاریابی قرار داره؟ (اگه با این معنی فوق العاده مهم بازاریابی آشنا نیستین، حتما مقالۀ تاثیر محتوا بر قیف بازاریابی رو در وبلاگ ما بخونین).

قدم سوم: کلمات کلیدی کار و کاسبی تون رو پیدا کنین

بذارین اینطور براتون بگم. تقریبا همه چیز به کلمات کلیدی ربط پیدا می کنه؛ کلمات کلیدی به ۳ دلیل اهمیت اساسی دارن:

  1. تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کنه بفهمین که در حوزۀ فعالیت شما کاربران به دنبال چه هستن، چه سوالاتی دارن و نیازشون چیه.
  2. مخاطبانی که از راه گوگل قراره شما رو پیدا کنن، از راه سرچ کردن کلمات کلیدی به شما می رسن. واقعا کلمات کلیدی یکی از مهم ترین دریچه ها واسه ورورد کاربران و هدایت ترافیک به سایت شماس.
  3. گوگل هم کار و کاسبی شما رو راحت تر می شناسونه. واقعا اصلی ترین وسیلهِ گوگل، واسه فهم کار و کاسبی شما و حوزۀ فعالیت تون کلمات کلیدی شماس.

تدوین روش هدف دار محتوا بدون کلمات کلیدی غیر ممکنه. با سرچ کردن کلمات کلیدی در ابزارهایی مانند kwfinder ، keywordplanner و بقیه وسایل دیگه شما تموم تموم کلمات و عبارات کلیدی بخش کار و کاسبی خود رو می تونین پیدا کنین. واقعا این مرحله به شما کمک می کنه نیاز اساسی بازار رو در حوزۀ خود پیدا کنین. حتی می تونین سوالاتی که کاربران در گوگل سرچ می کنن رو پیدا کنین.

واقعا کلمات کلیدی هستن که ترافیک گوگل رو به سمت سایت شما سرازیر می کنن.

روش هدف دار محتوا چیه؟

اما دقت کنین که تموم روش هدف دار شما نباید براساس کلمات کلیدی و سئو نوشته شن. کلمات کلیدی و سئو باید یه عامل مهم واسه روش هدف دار محتوای شما باشن. کلمات کلیدی می تونن جرقهای خوبی واسه تولید محتوا تو ذهن شما روشن کنن. اما این کافی نیس. شما باید این کلمات کلیدی رو با ایده ها و نیازای حوزۀ کار و کاسبی خود ترکیب کنین تا بتونین بهترین مطالب ممکن رو بنویسین.

این مطلب را هم بخوانید :
واکنش احسان علیخانی به شایعه ازدواجش+عکس اینستاگرام

البته پیدا کردن و به کار گیری کلمات کلیدی نیاز به علمای مقدماتی در مورد کلمات کلیدی داره. اما اصلا لازم نیس نگران باشین. من در این قسمت لیستی از مهم ترین مقاله هایی که در وبلاگ ما در مورد کلمات کلیدی باید بخونین، رو میارم.

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • کلمات کلیدی طولانی چه هستن؟
  • ۷ اشتباه عادی در انتخاب کلمات کلیدی سایت
  • چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیه؟
  • به چه دلیل باید روی چند کلمۀ کلیدی تمرکز کنین

قدم چهارم: رقبای حوزۀ کار و کاسبی خود رو بررسی کنین

یکی از مهم ترین و اساسی ترین قدما واسه تدوین روش هدف دار محتوا واسه سایت بررسی و تحلیل رقبای شماس. واسه موشکافی رقبا یه روش راحت و کاربردی هست:

موشکافی

از گوگل بزرگ کمک بخواین. چیجوری؟ کافیه کلمات کلیدی مورد نظر خود رو در گوگل سرچ کنین و لینکایی که در بالاترین جایگاه یافته های جستجو قرار دارن رو شناسایی کنین. همین کار راحت یعنی شناسایی مهم ترین رقیبان شما در عرصۀ فعالیت تون. حال کافیه سری به سایت هاشون بزنین و امکانات جور واجور اونا رو بررسی کنین. مثلا اینکه وبلاگ دارن یا نه؟ دسته بندیای وبلاگشان چیجوریه، در وبلاگ چه موضوعاتی رو پوشش دادن، در کدوم شبکه های اجتماعی هستن. سری به شبکه های اجتماعی شون بزنین و تموم شبکه های اجتماعی شون رو بررسی کنین.

البته این پایان ماجرا نیس.

حالا باید سراغ رقبای خارجی برید و سایتای خارجی رو بررسی کنین. این مورد هم کمک زیادی به شما می کنه؛ چراکه عموما سایتا و وبلاگای خارجی از کیفیت بالایی بهره مند هستن و اگه شما بتونین در حوزۀ کاری خود به مقیاسی جهانی نزدیک شید، شک نداشته باشین برنده اید و از کلی رقبایتان (یا شاید حتی تموم رقبا) جلو بیفتین. اصلا نگران تقلید کردن نباشین، تقریبا تموم کار و کاسبیای موفق هر بخش ای تا حد ممکن به نمونۀ  خارجی مثل س. فقط کافیه خوب و هوشمندانه از اونا ایده بگیرین. مثلا دیجی کالا نمونۀ آمازونه، اسنپ نمونه ای موفق از اوبره.

قدم پنجم: پرسونای مشتری خود رو جفت و جور کنین

این بخش هم یکی از نقاط بحرانی واسه شماس که در روش هدف دار محتوای شما تاثیر خاصی داره. قبل اینکه به این بخش بپردازم، می خوام یه تعریف از پرسونای مشتری به شما ارائه کنم. اصلا پرسونای مشتری یعنی چه؟

پرسوناهای مشتری، یه سری کاراکترهای خیالی هستن که الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و ویژگیای شخصیتی بسیار نزدیک به مخاطبان ایده آل ما دارن.

پرسونا کمک می کنه تا بدونین مشتری تون چه رفتارهایی داره، عکس العملای اون به مسائل جور واجور چیجوریه، مشکلات ذهنی که اونو در برابر شما دلسر می کنن کدوما هستن، چه اهدافی دارن، چه چیزایی نیاز دارن و در آخر شما در قبال اونا چه کاری می تونین انجام بدین. بعد از شناخت مخاطبه که می تونین برنامه بازاریابی موثری ترتیب بدین، نیازای مخاطب رو برطرف و اونو به یکی از مشتریان وفادار برندتون تبدیل کنین

مشکلات

البته در مورد پرسونا سمیرا یه مقاله داره که به بهترین و کامل ترین شکل پرسونا رو توضیح داده، کافیه به مقاله پرسونای مخاطب در وبلاگ ما مراجعه کنین.

اینا همه درست اما چیجوری پرسونای مخاطب جفت و جور کنین؟

چیجوری واسه مشتریان خود یه پرسشنامه به درد بخور و کاربردی ارسال کنیم؟

یکی از بهترین راه هایی که می تونین نظرسنجی رو واسه مشتریان خود بفرستین، از راه ایمیل و اس  ام اسه. اگه می خواین سوالات رو واسه مشتریان خود ایمیل کنین، حتما حتما دقت کنین که ایمیل شما انگیزۀ کافی رو واسه مشتریان بسازه و مشتی وقتش رو در اختیار شما بذاره. مثلا در ازای پر کردن این نظرسنجی یه ای بوک رایگان در اختیارش بذارین یا یه کد تخفیف بفرستین.

اما قبل اینکه نظرسنجی رو در سطح گسترده پخش کنین، چند نمونه از اونو واسه آدمای جور واجور بفرستین تا اگه سوالی مبهم و غیرقابل فهمه، ایراد اونو برطرف کنین. مثلا من وقتی تو یه مرکز مشاوره کار می کردم. همیشه تعدادی تست شخصیت با جواب بله، خیر بود که باید از مراجعین می گرفتیم. پس از یه مدت به نظر می اومد که یافته های عجیب و غیرمرتبطه. مدت زیادی بررسی کردیم تا ببینم که دقیقا چه مشکلی هست. شاید باورتون نشه اما حضور یه فعل منفی در جمله کاربران رو گیج و سردرگم می کرد. مثلا “من هیچوقت عصبی نمیشم.” در این حالت کاربران گیج می شدن که اگه عصبی نمی شن جوابشون مثبته یا منفی. این شد که ما تموم افعال رو به افعال مثبت تغییر دادیم، مثلا “عصبی هستم” و یافته ها به شکل غیرقابل باوری در رابطه تر بود.

مشکلی

۱۰ وسیله رایگان و کاربردی گوگل واسه بازاریابان محتوا

نظرسنجی تلفنی هم می تونه مکمل کارتون باشه، البته اگربخواهید به تک تک مشتری هاتون تلفن کنین، بسیار زمان بر و پر هزینه س. کافیه فقط واسه مشتریان دائم و همیشگی که خیلی بیشتر از بقیه از خدمات شما استفاده کردن، تلفن بزنین و سوالات دقیق تری سوال کنین.

قدم ششم: اطلاعات خود رو آزمایش کنین

حالا تموم اطلاعاتی که لازم داشتین رو از این طرف اون طرف جمع آوری کردین. اما اینا فقط یه مشت اطلاعات خام هستن که هیچ فایده ای ندارن، مگه اینکه اونا رو بررسی و تحلیل کنین. یعنی دراین مرحله قراره اطلاعات خام رو به اطلاعات قابل استفاده واسه تدوین روش هدف دار محتوا تبدیل کنین. بعد از اینکه بررسی و بررسی تموم شد، باید این تحلیلا رو در کنار اهدافتون بذارین و رابطه این داده ها و اهداف رو بررسی کنین. اجازه بدین یه مثال براتون بزنم.

به فرض مثال شما یه فروشگاه آنلاین لوازم آرایش دارین و هدفتون جذب مشتریان پولدار و لاکچریه. اما در بررسیایی که انجام دادین، بیشتر مشتریان شما قشر متوسط نه خیلی پولدار که به اجناس ارزون قیمت گرایش دارن تشکیل میدن. پس راه رو اشتباه رفته اید و حالا بنای استراتزی محتوا رو طور دیگری باید بذارین.

پولدار

یه راه واسه دسته بندی اطلاعات مربوط به مشتریان دسته بندی وضعیت مشتریان فعلی براساس هرمیه که در آیتم بعدی به اون می پردازم.

مرحلۀ هفتم: وقت ساختن هرم محتواست

حالا که از تموم کارای اساسی جهان فارغ شدید، وقت اون هستش که بشینین و با حوصله یه هرم محتوایی واسه کار و کاسبی خود بسازین. شما تا قبل از این به یه درک نسبی از وضعیت مشتریان و مخاطبان خود پیدا کردین. این هرم دقیقا به شما نشون میده که هر مشتری کجای این هرم قرار داره. قبل اینکه بیشتر در این باره بحث کنم توجه شما رو به تصویر این هرم جلب می کنم تا کامل تر اونو براتون توضیح بدم.

۱- آگاهی (awareness)

محتواهایی که در بالاترین سطح هرم محتوا قرار دارن، در بخش آگاهی قرار دارن. واقعا محتواهای این بخش واسه کسائی نوشته می شن که هیچ باخبر شدن از کار و کاسبی شما ندارن و این محتواها قراره اونا رو به صفحۀ شما بکشونه.

    • مخاطبان این بخش طیف بزرگی از شکلای جور واجور اقسام مشتریا رو در برمی گیرد، پس با این اوصاف:
    • موضوعات محتوای شما باید از دایره کار و کاسبی شما خارج شه و عنوانین عمومی تری به خود بگیره.
    • مثال: وبلاگ نوین، یه وبلاگ آموزش کامل دیجیتال مارکتینگه. ما واسه اینکه طیف مخاطبان بیشتری رو به سمت خودمون جذب کنیم و افراد دیگری رو به مرحله باخبر شدن از برند خود برسونیم یه مطلب در مورد قانون جذب نوشتیم. چراکه قانون جذب ماهانه سرچ بسیار زیادی داشت و البته ما تلاش کردم نگاه دقیق و کامل خود رو به محتوا حفظ کنیم و براساس اون بنویسیم.
    • دیجیتال

  • پیشنهاد من به شما اینه که در تقویم محتوایی خود که در ادامه دربارۀ اون توضیح میدم، ماهانه یه یا دو محتوا رو به موضوعات عمومی تر و به هدف awareness بنویسین. مثلا اگه کاغذ دیواری و کف پوش می فروشید، دو مطلب در مورد دکوراسیون داخلی منزل بنویسین. واسه اینکه موضوعات پر جستجو رو بتونین بفهمین از وسایل Kwfinder و google trend که بالاتر گفتم، استفاده کنین.

۲- محرک (trigger)

  • مخاطبان محتوا در این بخش کسائی هستن که از اجناس یا خدمات شما آگاه شدن و کمی ذهنشون درگیر اینه که خدمات شما کدوم بخش از نیازای اونا رو تامین می کنه.
  • محتواهای شما در این مرحله باید کمی مخاطبان رو قلقلک بده و اونا رو به خرید از شما تشویق کنه.
  • مثال: اگه بخوام از باز از وبلاگ خودمون مثال بزنم، ما مقاله ای داریم به نام به چه دلیل باید از گوگل ادوردز استفاده کنیم. مخاطب این مقاله کسائی هستن که یه آشنایی نسبی با گوگل ادوردز دارن، اما هنوز مطمئن نیستن، که این تبلیغ به کارشون میاد یانه. ما تو یه مقاله به طور کامل توضیح دادیم که تبلیغات گوگل چه کاربردی داره و به چه دلیل اونو به مشتریان خود پیشنهاد می کنیم و در آخر به اونا پیشنهاد می دیم که واسه اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرن.
  • پیشنهاد من اینه که هر ماه یه مقاله هم به این موضوعات اختصاص بدین.

۳- جستجو

  • مخاطبان در این مرحله از هرم عزمشونو جزم کردن که در مورد اجناس شما بیشتر و دقیق تر جستجو کنن. بنابرین:
  • محتواهای این بخش جنبۀ آموزشی داره و این محتواها باید جنبه های مثبت و منفی اجناس یا خدمات شما رو به طور کامل پوشش دهد.
  • پیشنهاد من اینه که دست کم دو برابر محتواهای قبلی واسه این بخش انرژی بذارین و بیشتر محتوا تولید کنین. چون که مشتریان شما از دو سطح اولیه هرم گذشته ان و اندازه تبدیل رو در این قسمت می تونین بالا ببرین. تموم خدمات و محصولاتتون رو معرفی کنین و از جنبه های جورواجور بررسی کنین؛ حتی نقاط ضعف. از نوشتن نقاط ضعف خود اصلا نترسین، چون که تموم اجناس و خدمات ضعفایی دارن، وقتی شما با جربزه از ضعف هاتون با مشتری صحبت می کنین، اعتماد کاربران رو افزایش می دین و اعتماد یکی از مهم ترین اصلا واسه تبدیل یه کاربر معمولی به مشتری همیشگیه.

۴- توجه

  • مخاطبین این بخش هرم کاربرانی هستن که تصمیم به خرید گرفتن، اما نمی دونن کدوم برند رو انتخاب کنن. حالا دقیقا وقت اینه که آموزشای خود رو بیشتر و دقیق تر کنین، گزینه های جور واجور رو پیش پای مشتری بذارین، از امتیازات کار و کاسبی خودتون بگید، اما همیشه نگید از ما بخرین، از ما بخرین، در آخر انتخاب رو به خود اون واگذار کنین. به طور مثال ما یه سامانه سایت ساز به نام پرتال داریم. در مقاله هایی مانند شکلای جور واجور سیستمای مدیریت محتوا ما شکلای جور واجور سیستما رو معرفی کردیم و امتیازات و مشکلات اونو به طور کامل بررسی کردیم و در آخر هم سامانه سایت ساز پرتال رو مثل بقیه سیستما معرفی کردیم و امتیازات و مشکلات اونو هم گفتیم.
  • پیشنهاد من اینه که بسته به خدمات، اجناس و بازار رقابتی دست کم ماهی دو محتوا رو به این موضوع اختصاص بدین. محتواهای این بخش شانس زیادی واسه افزایش فروش شما دارن، پس اصلا سرسری از این بخش رد نشید.

۵- خرید

  • مخاطبین این بخش کاربرانی هستن که عزمشونو جزم کردن، از برند شما خرید کنن. حالا همه چیز مهیاست و شما با این هرم زیبای محتوا نرم نرم مخاطب رو به سمت کار و کاسبی خود کشوندین و حالا کاربرانی هستن که میخوان از شما خرید کنن.
  • محتواهای این بخش بیشتر از نوع کپی رایتینگه. (کپی رایتینگ به معنی متن فروشه، اما پیشنهاد می کنم که ماجراهای کپی رایتینگ و آقای فرهاد رو در وبلاگ ما از دست ندین، چراکه مستقیما به فروش شما رابطه داره).
  • نمونه های خوبی که در این مورد هست، مثلا سایت دیجیکالاست که توضیحات محصولاتش اکثرا کامله، تصاویر اون کامله و بخش نقد و بررسی کاربران که از بخشای مورد علاقۀ منه، هم خوب کار می کنه.
  • پیشنهاد من به شما در این قسمت اینه که به صفحات خدمات یا اجناس خود توجه خاصی بکنین. من کار و کاسبیای زیادی دیده ام که روی مطالب وبلاگی خود سرمایه گذاری زیادی می کنن، اما هنوز صفحات خدمات و محصولاتشون ایرادات اساسی داره، اجناس نصفه و نیمه ارائه شدن، توضیحات کامل نیس و مشتری رو با تموم ویژگیای محصول آشنا نمی کنن. روی این بخش تمرکز خیلی خیلی خاصی بذارین، تا خرید مشتری شما یه قدم بیشتر راه نیس. دستش رو بگیرین و کمک کنین خریدش رو بکنه. همینطور بخش نظرات و نقد و بررسیای کاربران رو باز بذارین. تصاویر زیادی استفاده کنین.

۶- موندگاری

تصور می کنین که با خرید مشتری از شما کار تمامه و باید برید سراغ جذب مشتری جدید؟

اگه جوابتون منفیه که شادباش به شما. اما بدیش اینه بیشتر از ۷۰% از کار و کاسبیامون هنوز به قدرت مشتریان همیشگی پی نبرده ان. هنوز نفهمیده ان که این مشتریان همیشگی چیجوری بدون اینکه حتی یه ریال خرج تبلیغات کنین، واسه شما تبلیغ انجام میدن و چه تاثیر عجیبی در سود شما دارن. ما در نوین اهمیت بسیار خاصی واسه مشتریان دائم خود قائلیم. این مشتریان همون کسائی هستن که زیر مقالهامون می نویسند که همیشه مقالهامون رو می خونن، همیشه سایت ما رو چک می کنن و به محض اینکه محتوای جدیدی بذاریم اونو می خونن.

جذب این مشتریان دائم یکی از مهم ترین اهداف ما در نوین بوده و ما همیشه مقالاتی رو واسه این دسته مشتریان خود می نویسیم. (مثلا همین روش هدف دار محتوا که اینجانب مشغول نوشتن اون هستم) و البته یه مقاله کامل هم در مورد