چگونه در استارت آپ، از روابط عمومی استفاده کنیم؟

روابط عمومی می تونه مانند یه طناب بلند و محکم واسه یه استارت آپ باشه؛ طنابی که کل استارت آپ رو از چاه تلاش کردنای بی انتها واسه جذب مشتری بالا میکشه و نجات میده.

اگه دارین، مهم ترین کاری که شما در هر فعالیت روابط عمومی می کنین، جذب اعتماد مخاطب است. اما چیجوری می تونیم این اعتماد رو جذب کنیم، اونم بدون اینکه اسم و رسم و گذشته ای طولانی داشته باشیم؟

تیتر خبرگزاریا شید

نگران نباشین، واسه این موضوع هم راه حلی هست. می تونین با به کار گیری حضور در خبرگزاریا و نام بردن از استارت آپ تون در اون شبکه، اون مقبولیت و اعتمادی رو که نیاز دارین، تا حد زیادی به دست بیارین.

راه حل

در آخر فعالیت در خبرگزاریا و منتشر کردن ریپورتاژ، یکی از عادی ترین فعالیتایه و بسته به بودجه ای که دارین می تونین در خبرگزاریای جور واجور ریپورتاژ برید. اما حتما قرار نیس که در تیتر صفحه اول خبرگزاری فارس باشین! تعدادی رسانه در رابطه (سایت، نشریه، روزنامه و…) رو که بودجه سنگینی رو لازم نداشته باشن انتخاب کنین و در اونا فعالیت خبری کنین.

خبرگزاریا، فرش قرمز پهن نکرده ان!

هزاران شرکت و صاحب کار و کاسبی مانند شمان که درخواست دارن تا درمورد کسب و کارشون، در خبرگزاریا صحبت بشه. اگه قرار باشه شمام مانند بقیه خبر بنویسین و در مورد خودتون توضیح بدین، فقط بودجه تون رو هدر دادین.

معرفی درست استارت آپ تون

واسه هیچکی جذاب نیس که استارت آپ تون رو با چه بودجه ای شروع کردین و چه کالا (یا خدماتی) رو ارائه می دین. بلکه باید در این باره بگید که:

  • اهداف دراز مدت و بزرگ شرکت خود رو بگید.
  • چیجوری قراره کار و کاسبی تون به مردم کمک کنه؟
  • تجارت شما درآینده چیجوری پیش میره؟

خبرنگار، انسانه نه ماشین چاپ:

اولین مرحله در مورد خبرنگاران اینه که بدونین اونا هم مانند شما آدم هستن! حرف هاشون رو بشنوین، به اونا نشون بدین که پیگیر نوشته هاشون هستین و مطالبشان رو می خونید.

اگه با اونا مانند یه ماشین چاپ یا تولید محتوا رفتار شه، به طور کامل طبیعیه که از شما دلخور شده و حاضر نمی شن تا کاری رو براتون بکنن.

پیگیری کنین و ببینین که روزنامه نگارها و خبرنگارهایی که مورد توجه دارین:

  • چه نوع مخاطبانی دارن؟
  • مخاطباشون چی رو دوست دارن؟
  • خبرنگار شما چه مفاهیمی رو بهتر بیان می کنه؟
  • بخش مورد علاقه خودش چیه؟
  • و…

و با در نظر گرفتن این اطلاعات از اونا بخواین که استارت آپ تون رو در خبرگزاریا و روزنامه هاشون معرفی کنن.

روزنامه نگار خوش بیان هم آرزوست!

بعضی وقتا پیش میاد که یه روزنامه نگار یا نویسنده یا خبرنگار، اطلاعات کافی تو یه زمینه نداره و فقط کلماتی کلی و بی معنی رو پشت سر هم می نویسه. این اتفاق فاجعه س و تموم هزینه و تلاش شما رو واسه جفت و جور ریپورتاژ نابود می کنه!

خبرنگاری رو انتخاب کنین که در بخش مورد فعالیت شما و میدونای اقتصادی علم کافی رو داشته باشه تا بتونه با کمک فن نویسندگی خود، مطالب شما رو بهتر و قشنگ تر بگه و مخاطبین تازه واسه شما جذب کنه.

اقتصاد

داستان داشته باشین

آدما همیشه شنیدن داستان رو به خوندن مطالب خشک و بی روح بهتر می دونن. شما نباید پروپوزال کاری خود رو در خبرگزاریا چاپ کنین! احتیاجی نیس تا در مورد اجزای داخلی شرکت خود توضیح بدین و نام و پیشه تک تک کارمندان رو ذکر کنین!

فقط کافیه تا یه داستان جذاب از ایده کار خود و روند تولید محصول و خاطرات کاری خود رو بگید. داستانا و خاطراتی جذاب، خواندنی و الهام بخش که روحیه با انگیزه، پرتلاش و شکست ناپذیرتان رو به توصیف میکشه.

روحیه

استیو جابز، محبوب اخراجیا!

مطمئنا تا همین الان هم شما داستانای موفقیت و شکست کسب و کارا و استارت آپای جور واجور رو خوندنین. اما فقط تعداد کمی از اونا رو تو ذهن تون مونده. اونایی که داستانشان جذابیت و هیجان زیادی دارن.

بطور مثال واسه یه دانشجوی اخراجی هیچ داستانی باحال تر از زندگی استیو جابز نیس، و این به دلیل اخراج اون از دانشگاه نیس و داستان شیرین و جذابیه که از زندگی استیو جابز پخش شده.

دانشجو