کار در ارتفاع با دسترسی طناب و پیچ و رولپلاک نما

 

کار در ارتفاع  واژه ای است که برای تمامی فعالیت هایی که در ارتفاع بیشتر از 1.2 متر از سطح زمین انجام شوند صورت می گیرد . در دسترسی طناب  به دلیل اینکه متخصصان در ارتفاع زیادی از سطح زمین قرار می گیرند . که دسترسی به این مکان ها وجود ندارد .

حتی ممکن است در ارتفاع 20 متر از سطح زمین قرار بگیرند . اقداماتی برای جلوگیری از سقوط این افراد در نظر گرفته می شود که به آن ایمن سازی عملبات های کاردارتفاع گفته می شود .

 

اینستاگرام

روش کار در ارتفاع

برای کار در ارتفاع  باید طناب مورد نظر را محیطی ببندیم که لبه تیزی نداشته باشد تا از پارگی طناب در هر صورت جلوگیری کنیم . سپس ارتفاع کار با آویزان شدن از اسپایدر من و رعایت نکات ایمنی قادر به جابه جایی در تمام سطوح ساختمان و انجام کار مورد نظر است .

 

اصول دسترسی طناب یا راپل

هنگامی که از کار در ارتفاع  صحبت به میان باشد می توان گفت رعایت اصول ایمنی همیشه مهم ترین رکن انجام کار است . زیرا اگر در انجام این اصول تنها یک اشتباه کوچک به وجود بیاید می تواند ارتفاع کار را تا حد زیادی در معرض خطر . حتی معرض خطر فوت قرار بدهد .

از اصول اولیه این کار می توان به گذراندن دقیق دوره های آموزشی راپل کاری یا طناب کاری   اشاره کرد . این دوره تنها برای افراد خاصی نیستند . بلکه برای تمامی افراد که از شجاعت ، مهارت و هوش بالا برخوردار باشند . می تواند آموزش خود را ارائه بدهد .

 

ایمن سازی عملیات های کار در ارتفاع

ایمن سازی عملیات های کاردراتفاع را می توان در سه نکته تقسیم بندی کرد که در زیر گفته شده است :

1 ــ اولین نکته مورد نظر کار بر روی سطح زمین است . یعنی تا جایی که امکان دارد باید از کار در ارتفاع  جلوگیری کرد . و برای انجام کارهایی که امکان انجام آنها از روی سطح زمین وجود دارد . نباید از دسترسی طناب  استفاده کرد .

2 ــ  دومین نکته مورد نظر این است که اگر برای انجام کار مورد نظر راپل  نیاز است . باید تمامی ابزاری که می توانند از سقوط فرد جلوگیری کنند مورد استفاده قرار بگیرند . تا از خطرات احتمالی بتوان جلوگیری کرد .

3 ــ سومین نکته ای که مورد نظر بدترین شرایط ممکن را رقم می زند . که در هیچ حالتی نتوان از خطر سقوط فرد جلوگیری کرد .

در این صورت باید برای ایمن سازی عملیات کار در ارتفاع  از تمامی ابزار ها و تجهیزات و روش هایی که می توانند در صورت سقوط از صدمه به فرد و خطرات احتمالی جلوگیری کنند . استفاده کرد . تا این صدمات و خطرات را در راپل  به حداقل ممکن رساند .

 

آیین نامه دسترسی طناب

برای کار در ارتفاع  آیین نامه ای در نظر گرفته شده است . که با مقررات و نکات مورد نظر خود ایمن سازی محیط کار ، نیروهای انسانی و منابع مادی کشور را رقم می زند . همچنین باعث پیشگیری از حوادثی می شود . که امکان رخ دادن آنها در کارگاه های کار در ارتفاع  وجود دارد .

نوشته دیگر :   20 ترفند برای برگزاری یک وبینار موفق

این آیین نامه تشکیل شده از 85 قاونون با نام قانون کار جمهوری اسلامی تشکیل شده است . که برای تمامی کارگاه های موجود در ایران قابل اجرا می باشد .

 

آموزش کار در ارتفاع

همانطور که گفته شد برای اینکه بتوان بهترین کار را برای کار در ارتفاع  ارائه داد باید ارتفاع کار دوره آموزشی خاصی را گذرانده باشد . ارتفاع کاران در این دوره های آموزشی به مهارت های زیر اشراف پیدا می کنند :

1 ــ ارتفاع کاران در این دوره آموزشی یاد میگیرند بتوانند خدمات راپل  را به درستی انجام بدهند . تا با در نظر گرفتن اصول مختلف  انواع خدمات مورد نظر را ارائه بدهد .

2 ــ این افراد به این موضوع مهارت پیدا می کنند که هر کاری را در چه زمانی باید انجام بدهند . و از چه کارهایی باید برای دوری از خطر اجتناب پیدا کنند .

( دانش این افراد قدرت این افراد برای انجام خدمات مورد نظر دسترسی طناب  است . بدون هیچ شکی می توان گفت که اگر این افراد دانش نداشته باشند . نمی توانند برای راپل  استخدام شوند . )

 

انواع خدمات دسترسی طناب

1 ــ خدمات نما با استفاده از داربست

2 ــ خدمات نما با استفاده از طناب

3ــ خدمات نما با استفاده از روش های دیگر مثل نردبان ، جرثقیل و کلایمر .

 

 

کار در ارتفاع  با طناب

دسترسی طناب  خطرات خاص خودش را دارد که می تواند صدمات مالی و جانی بسیاری به مردم وارد کند . درست است که با برنامه ریزی مناسب و در نظر گرفتن مقررات ایمنی می توان از بسیاری از آنها جلوگیری کرد .

اما امروزه کار در ارتفاع  خدماتی را با نام  راپل  با طناب ارائه داده است . که توانایی کاهش بسیار زیادی از صدمات و خطرات  احتمالی دارد مورد نظر را دارد .

 

کاربرد دسترسی طناب

دسترسی طناب  خدمات بسیار گسترده ای را ارائه می دهد که می توان از آنها به موارد زیر اشاره کرد :

  • پیچ و رولپلاک سنگ نما
  • نماشویی ساختمان
  • نورپردازی نما
  • نقاشی نما
  • جوشکاری
  • برشکاری
  • نصب تابلو و بنر های مورد نظر
  • ضد آب کردن نمای ساختمان
  • محکم سازی سنگ نما
  • بستن درز انقطاع

 

 

 

پیچ و رولپلاک سنگ نما