۱۰ باور غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید فراموش کنید!

۱۰ باور غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید از یاد ببرین!

امیرحسین اکبرزاده

۲۶

۳

۳ ۲۲۳۳

قبل اینکه دور باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز صحبت کنیم، بد نیس بگیم که اگه تا چند سال پیش، در میان جمعی از بازاریابان درون گرا (Inbound Marketers) قرار می گرفتید، میفهمیدین که تبلیغات در گوگل ادوردز روش خیلی محبوبی واسه جذب نیس؛ اما امروزه، این داستان کمی متفاوت شده!

الان، افزایش حضور شرکتا و شرکتا در اینترنت و در نتیجه افزایش رقابت آنلاین، تبلیغات در گوگل و قرار گرفتن در مقابل چشم مشتریان بالقوه، به موضوع مورد بحث بازاریابان تبدیل شده. الان، خیلی از شرکتای بزرگ و فروشگاه های اینترنتی معتبر واسه معرفی و فروش اجناس خود از این روش استفاده می کنن.

پس به چه دلیل بازم بعضی بازاریابان اینترنتی از ارائه تبلیغ در سیستم گوگل ادوردز دوری می کنن؟ در این نوشته تلاش کردیم باورهای اشتباه و غلطی که درباره تبلیغات گوگل بوجود اومده رو مطرح کرده و به رقابت بکشیم.

مردم روی تبلیغات گوگل کلیک نمی کنن!

این اولین دلیل و از بزرگترین باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردزه. یادتون باشه که گوگل یه شرکت تجاری معروفه و تقریباً، هر کسی می تونه با کمی جستجو به سوابق مالی اون برسه. پس اگه سؤالی درباره اندازه درآمد گوگل از تبلیغات ادوردز داشته باشیم خیلی راحت به اون دست پیدا می کنیم.

همونجوریکه می دونین هزینه تبلیغات گوگل براساس معیاری به نام PPC (پرداخت به ازای کلیک) محاسبه می شه. پس، به نظر شما اندازه درآمد روزانه گوگل چقدره؟ ۱ میلیون دلار؟ ۱۰ میلیون دلار؟ باور می کنین گوگل روزانه از سیستم تبلیغات گوگل خود، بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داره؟

دلار

اگه میانگین هزینه واسه هر کلیک رو در حدود ۱ تا ۲ دلار در نظر بگیریم، به کمترین حد ممکن ۵۰ میلیون کلیک در روز می رسیم. پس، مردم واقعاً روی تبلیغات گوگل کلیک می کنن. گوگل هم به طور دائم با بررسی و امتحان نحوۀ نمایش تبلیغات خود، تلاش داره کاربران رو تشویق کنه که روی تبلیغات ادوردز بیشتر کلیک کنن.

چیجوری سایت خود رو واسه تبلیغات در گوگل ادوردز آماده کنیم؟

شرکتای حریف با کلیک روی تبلیغات؛ موجب بر باد رفتن سرمایه ما می شن!

یکی دیگه از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز، ساده انگاشتن سیستم مدیریت اون هستش. گوگل از فناوری بسیار پیچیده ای واسه جلوگیری از تقلب کلیکی (Click Fraud) و کلیکای نامعتبر استفاده می کنه. این فناوری، چیزی بالاتر از ردیابی نشانی IP و تعیین موقعیت جغرافیاییه و شامل موشکافی عوامل جور واجور در مورد کلیک می شه.

موشکافی

علاوه بر این، گوگل گزارشای بسیار خوبی در مورد کارکرد کمپینای تبلیغاتی گوگل ادوردز ارائه میده و هرگونه فعالیت مشکوک رو به سرعت به اطلاع شما میرسونه. حتی اگه یه بازاریاب یا صاحب کار و کاسبی فهمیده باشه که تعداد زیادی کلیک غیر طبیعی از یه منطقه خاص دریافت می کنه، می تونه موضوع رو مستقیما با تیم گوگل ادوردز در میان بزاره تا تحقیقات بیشتری در این مورد انجام بشه. اینطوری، در صورت پیدا کردن مشکل، هزینه تموم کلیکای مشکوک به صاحب تبلیغ، برگردونده می شه.

گوگل ادوردز یه فوت وفن بازاریابی برونگراست

بیشتر صاحبان کار و کاسبی، هنگام راه اندازی یه کمپین تبلیغات گوگل، تصور می کنن که در حال تبلیغات به روش سنتی یا برونگرا هستن، اما گوگل ادوردز کمی فرق داره! گوگل ادوردز به این منظور طراحی شده تا محتوای کاربران، خیلی راحت در اختیار مشتریان بالقوه که به دنبال خدمات نامبرده هستن، قرار گیرد. در واقع، گوگل ادوردز تنها راه بازاریابی درون گراست که به شما اطمینان میده محتواتون موقع جستجوی کاربر، در دیدرس اون قرار می گیره.

در بیشتر مواقع، گوگل ادوردز تجربه کاربری بهتری رو واسه جستجوگران بوجود میاره. در واقع، این تبلیغات فقط واسه آدمایی نشون داده می شه که به دنبال خدمات خاص یه کار و کاسبی هستن. تبلیغات ناخواسته، معضلیه که خیلی از کاربران اینترنتی و حتی افراد حاضر در فضای حقیقی هم، از اون رنج می برن و معمولا، در بقیه روشای بازاریابی سنتی و مدرن مانند ایمیل مارکتینگ، تبلیغات پیامکی و Pop-Up، فت و فراوون پیدا میشه.

تصور کنین دوست شما تو یه شهر در جنوب کشور، تعمیرگاه تخصصی ماشین داره و در سایت خود دور و بر موضوع تعمیرات خودرو، مطالب متنوعی منتشر می کنه. حال اگه فردی که در شمال ایران زندگی می کنه درباره مرکز تخصصی تعمیر اتومبیل در گوگل جستجو کنه، مطمئناً نمی خواد واسه تعمیر خودروی خود به جنوب کشور سفر کنه. به همین منظور، گوگل ادوردز این توانایی رو در اختیار کاربران قرار میده تا در آگهی خود از کلماتی استفاده کنن که در شهرهای جنوب کشور به نمایش گذاشته شه. این کار باعث می شه مثلا تنها آدمایی که در اهواز یا شهرهای دور و بر اون هستن، تبلیغ شما رو ببینن. همین موضوع، منتهی به هدف دار کردن تبلیغات شما می شه و هم از هزینه تبلیغات شما کم می کنه.

گوگل ادوردز خیلی گرانه

یکی دیگه از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز، شایعات مربوط به هرینه اون هستش. بسیاری فکر می کنن که تبلیغات در گوگل ادوردز، انگار ریختن پول خود به سطل زباله س!

مطمئناً تبلیغ در گوگل ادوردز، هزینه داره و خیلی از بازاریابان وقتی که شروع به ارائه تبلیغ در ادوردز می کنن ممکنه تموم سرمایه خود رو به اون اختصاص ندن چون اعتماد کافی به اون ندارن، اما مهمه یادتون باشه تموم روشای تبلیغات و بازاریابی، شامل هزینه می شن. این وسط چیزی که مهمه، برگشت سرمایه پس از ایجاد یه کمپین تبلیغاتیه. پس، قبل از رها کردن گوگل ادوردز به عنوان یه روش گرون، بهتره دلایل افزایش هزینه اونو پیدا کنین.

متأسفانه وقتی که حساب کاربری بیشتر مشتریانِ گوگل ادوردز رو نگاه می کنیم متوحه میشیم که اونا، تبلیغات خود رو در حالت پیش فرض و ابتدایی انجام میدن و مدیریت حساب خود رو به آدمایی ناجور و بی تجربه می سپارند. در نتیجه، هزینه سرسام آور تبلیغات اونا خیلی عجیب و دور از انتظار نیس.

هزینه تبلیغات گوگل ادوردز براساس تعداد کلیک محاسبه می شه و اگه این تعداد کلیک با سیاستای کار و کاسبی هم جهت نباشه، موجب برگشت سرمایه نمی شه. مثلا، خیلی از کسب و کارا با در نظر گرفتن بودجه روزانۀ محدود واسه تبلیغات ادوردز خود، فقط در ساعات کمی از روز در مقابل چشم کاربران قرار می گیرن و در نتیجه، بخشی از مشتریان بالقوه خود رو از دست میدن. در این شرایط، تنها راهی که به ذهنشون می رسه، بالا بردن بودجه روزانه واسه افزایش مدت زمان نمایش آگهیه. حال اینکه میشه با همون بودجۀ محدود، ساعاتی از روز که مشتریان بالقوه بیشتر به جستجو می پردازن رو به عنوان زمان نمایش تبلیغات خود انتخاب کرد.

محدود کردن موقعیت جغرافیایی آگهیای تبلیغاتی، دیگه روش ایه که می تونه از کلیکای بی حاصل و هدر رفتن سرمایه شما جلوگیری کنه. هم اینکه، سرویس ادوردز به شما اجازه میده تا با تنظیمات Device Targeting نمایش آگهیای خود رو فقط به یکی از دستگاه های موبایل و تبلت یا لپتاپ و کامپیوتر دسکتاپ محدود کنین. مثلا وقتی که آگهی خرید و دانلود یه اپلیکیشن رو منتشر می کنین، دلیلی نداره که تبلیغات خود رو به کاربران غیر موبایلی نشون بدین. در نتیجه با فیلتر کردن این بخش از کاربران، می تونین از کلیک بی حاصل جلوگیری کنین.

موبایل

به چه دلیل باید از تبلیغات گوگل استفاده کنیم؟

ما در حال سئوی سایت هستیم و به تبلیغات گوگل نیاز نداریم!

اینم یکی دیگه از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردزه که گاه موجب تعجب ما می شه. وقتی که شما به دنبال کسب رتبه بالا واسه یه کلید واژه خاص هستین، این روند به طور طبیعی ماه ها زمان میبره. این در حالیه که تموم نکات ریز و بزرگ سئو رو به طور کامل رعایت کرده باشین. وگرنه، کسب رتبه مناسب در یافته های جستجو تقریباً شدنی نیس، به خصوص واسه کلمات کلیدی پرجستجو که معمولاً رقبای شما سال هاست در مورد اون فعالیت می کنن.

علاوه بر این، صرف مدت زمان زیاد واسه خیلی از کسب و کارا به معنی از دست رفتن فرصتا و در نتیجه زیان مالیه. با این وجود، شما می تونین با به کار گیری تبلیغات گوگل ادوردز می تونین در لحظه به رتبه یه یافته های جستجو صعود کنین و با به کار گیری مخاطبان جذب شده از این روش، اعتماد سازی کنین.

علاوه بر این، یافته های جستجو واسه شکلای جور واجور کلمات کلیدی با مضامین جور واجور کمی با همدیگه فرق می کنه. شاید در نگاه اول، بهینه سازی سایت واسه کلمات کلیدی پررقابت، بهترین و کم خرج ترین راه به نظر برسه، اما تبلیغات گوگل ادودرز وقتی کاربرد داره که با کلمات کلیدی هدفمندی مانند خرید لپ تاپ ایسوس، مواجه میشیم. اگه کمی کلمات کلیدی ای که منتهی به خرید می شن رو بررسی کنین، متوجه حجم زیاد تبلیغات گوگل در اون جستجوها میشین. اینطوری، واسه رقابت با بقیه وب سایتا راهی به جز به کار گیری سرویس گوگل ادودرز دارین چون حتی اگه صفحه شما واسه کلید واژه نامبرده در رتبه یه یافته های طبیعی جستجو باشه، بازم با وجود تبلیغات گوگل به لینک ۳ یا ۴ میره.

سئو

از طرف دیگه، سئو و نکات مربوط به اون خیلی قابل اعتماد نیستن. خیلی از جزئیات سئو به طور رسمی از راه شرکت گوگل اعلام نمی شه و فقط از راه آزمون و خطا و امتحان یافته های حاصل از اونا به دست میان. با این وجود، گاه حتی کارشناسان خبره هم در بررسی یافته های حاصل شده دچار اشتباه می شن. مثلا، بعضی وقتا تصور می شه یه نتیجه خاص به وجود اومده به وسیله تغییر یه عامل به نام A هستش. این در حالیه که بعدا بعضیا ثابت می کنن که تغییر عامل A می تونه موجب تغییر ناخواسته در فاکتوری با نام B شه و شایدً تغییر این شاخصه هم در یافته های حاصل شده دخالت داره. این وسط، معمولاً هیچ ملاک مناسبی واسه امتحان درستی این فرضیات وجود نداره.

علاوه بر این، گوگل معمولاً به روزرسانیای الگوریتم جستجوی خود رو به طور رسمی اعلام نمی کنه! خیلی از متخصصین سئو شایدً با بروزرسانیای پاندا و پنگوئن آشنا هستن چون پس از این به روزرسانیای بی سر و صدا، قسمت بزرگی از ترافیک خود رو از دست دادن و دچار زیانای مالی شدیدی شدن. این در حالیه که کنترل تبلیغ گوگل ادوردز به طور کاملً در دستان شماس و در اثر به روزرسانیا جایگاه آگهیاتون تغییری نمی کنه.

در کل میشه گفت که بهترین روش هدف دار واسه رسیدن به موفقیت و سود بیشتر، استفاده همزمان از سئو و تبلیغات گوگل واسه جذب مشتری بیشتره. در گذشته در مقاله ای سئو و تبلیغات گوگل رو مقایسه کردیم. خوندن اون مقاله به درک بهتر این مورد به شما کمک می کنه.

به دنبال یه راه حل سریع واسه حضور در گوگل هستین؟

راه حل

ما به شما کمک می کنیم یه کمپین پر قدرت و کم هزینه واسه تبلیغات گوگلی خود راه بندازین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

تبلیغات گوگل ادوردز

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

وقتی واسه مدیرت حساب کاربری گوگل ادوردز نداریم!

شایدً این دلیل رو هم از صاحبان کسب و کارایی که اطلاع چندانی از کارکرد و روش مدیریت حساب ادوردز ندارن، می شنوین. بله، به طور کاملً درک می کنیم که مدیریت تبلیغات PPC علاوه بر هزینه، به زمان زیادی واسه مدیریت نیاز داره و اگه زمان مناسبی واسه آزمایش، پیگیری و مدیریت اون اختصاص ندین، یافته های مطلوبی دریافت نمی کنین.

امروزه، وسیله ها و سیستمای مختلفی وجود دارن که به کاهش زمان مدیریت حساب کاربری ادوردز کمک می کنن. مثلا در سایت WordStream ابزاری با نام ۲۰minute work week هست که با اتصال به حساب کاربری ادوردز شما، قسمتایی که به بهتر شدن نیاز دارن (مثل کلمات کلیدی که ترافیک ناجور جذب می کنن) رو شناسایی کرده و به شما اطلاع میده.

هم اینکه، اگه از دید مالی با محدودیت مواجه نیستین می تونین با عقد قرارداد با شرکتای معتبر تبلیغات گوگل، مدیریت حساب کاربری خود رو به اونا واگذار کرده و از خدمات مشاوره تخصصی هم بهره مند شید. هم اینکه می تونین با مطالعه راهنمای انتخاب یه شرکت تبلیغات گوگل مناسب، تصمیم بهتری واسه عقده قرارداد با شرکتای دلخواه خود بگیرین.

از یه کلید واژه تو یه حساب کاربری بیشتر از یه بار نمیشه استفاده کرد!

ترافیک تبلیغات ادوردز از اندازه تبدیل کمی برخورداره

این موضوع تا حدودی درست به نظر می رسه چون کار و کاسبیای خیلی از تبلیغات گوگل استفاده کردن، اما نتایجی که توقع داشتن رو به دست بیارن. خیلی از فروشگاه های اینترنتی با هدف فروش بیشتر، مبادرت به تبلیغ در گوگل ادوردز می کنن. واسه اونا تنها نمایش یا کلیک کاربران روی لینک سایت کافی نیس، بلکه باید قسمت بزرگی از اونا از مخاطب به خریدار تبدیل شن تا اندازه برگشت سرمایه زیاد شه. براساس تجربه دلایل بسیاری رو میشه واسه این مشکل یافت، اما یادتون باشه که مدیریت درست حساب کاربری، تاثیر زیادی در بهبود اندازه تبدیل داره و می تونه جستجوهای شما رو به یه ماشین تولید مشتری تبدیل کنه.

بعضی وقتا، با نگاهی به حساب کاربری بعضی آگهی دهندگان با چیزی مثل فاجعه مواجه میشیم! چون بعضی از تازه کاران تبلیغات گوگل ادوردز، کلمات کلیدی ای رو هدف قرار میدن که یا زیادتر از اندازه وسیع هستن (و رابطه موضوعی با محتوای سایت ندارن) یا از امتیاز کیفی پایینی بهره مند هستن. اونا بیشتر از کلمات کلیدی منفی واسه بستن جستجوهای ناجور استفاده نمی کنن و تبلیغات اونا با کلیکای نامربوط هدر میره. در نتیجه، کم شدن اندازه تبدیل و افت اندازه برگشت سرمایه در اینجور شرایطی، خیلی عجیب نیس!

۵ دلیل مهم شکست تبلیغات کلیکی گوگل رو بشناسین

افزایش هزینه تبلیغات گوگل، موجب رشد میانگین CPL می شه

یه ادعای منطقی که همیشه غلطه! با اینکه در نگاه اول، افزایش هزینه تبلیغات موجب بالا رفتن CPL (Cost Per Lead) می شه، اما می تونین کلمات کلیدی ای انتخاب کنین که از هزینه ای کمتر از میانگین CPL شما بهره مند هستن. مثلا، اگه در کار و کاسبی خود واسه هر سرنخ فروش، به طور میانگین ۱۰ هزار تومن هزینه می کنین می تونین یه کلید واژه مناسب و ارزون با بهای ۵ هزار تومن واسه هر Lead انتخاب کنین. در نتیجه، با کمی افزایش بودجه واسه نمایش بیشتر اون (در صورت نیاز به تبلیغ بیشتر)، هم از ترافیک بالاتری بهره مند میشین و هم تا میانگین CPL خود بازم فاصله دارین. درسته که این ترافیک با هزینه بیشتری همراه بوده، اما بیشتر وقتا بیشتر از افزایش هزینه تبلیغات بر CPL اثر میذاره و موجب کم شدن اندازه میانگین اون می شه.

در صفحات فرود تبلیغات گوگل، تنها میشه از متن استفاده کرد چون گوگل توانایی خوندن عکس رو نداره!

واسه جواب به یکی از عجیب ترین باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز کافیه به این سه سؤال جواب بدیم.

  • گوگل قادر به خوندن تصاویره؟ بله، گوگل با به کار گیری تکنولوژی OCR و تشخیص کاراکترهای نوری می تونه تصاویر رو تا حدی قابل قبول بخونه. با اینکه این تکنولوژی بازم دارای نواقص قابل توجهیه، اما در سالای گذشته پیشرفتای زیادی داشته.
  • گوگل ادوردز به محتوای صفحات فرود شما توجه می کنه؟ به احتمال زیاد نه به اندازه ای که فکر می کنین. ممکنه عجیب دیده شه، اما گوگل به چیزی که بعد از کلیک اتفاق می افته خیلی توجهی نمی کنه (به جز موضوعات مربوط به UX، سیاستای ادوردز و مقررات مربوط به اون و البته خطای ۴۰۴). همونجوریکه می دونین اندازه کلیک، یکی از معیارهای استثنائی گوگل واسه امتحان امتیاز کیفی تبلیغات گوگل شماس. با این همه، طی آزمایشای جورواجور درباره تاثیر صفحات فرود روی امتیاز کیفی، مشخص شده که حتی اگه این صفحات با یه صفحه خالی هم جانشین شه، تاثیر زیادی بر اندازه امتیاز کیفی ندارن.
  • و سؤال آخر؛ از تصویر به جای متن در صفحات فرود استفاده کنیم؟ بازم خیر. به خاطر این که تصاویر، معمولاً زمان بیشتری واسه بارگذاری نیاز دارن. سرعت بارگذاری صفحات فرود، نقش مهمی در افزایش اندازه تبدیل داره. چون کمتر کاربری، بیشتر از ۳ تا ۴ ثانیه واسه مشاهده محتوای سایت شما زمان صرف می کنه. پس در صفحات فرود خود با دقت و حساسیت از تصاویر استفاده کنین.

نتیجه گیری

تبلیغات گوگل ادوردز از جمله روشای بازاریابیه که امروزه مورد توجه خیلی از کار و کاسبیای اینترنتی قرار گرفته. این روش از تبلیغات انقدر مؤثره که حتی به وسیله فروشگاه های اینترنتی معتبر داخلی که از ترافیک طبیعی بالایی بهره مند هستن هم جهت افزایش اندازه تبدیل خود، از این روش استفاده می کنن.

این وسط، خیلی از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز به دلیل ناآگاهی افراد یا تجارب ناموفق و شکستایی که به وجود اومده به وسیله مدیریت نادرست تبلیغات بوده، به وجود اومده که با کمی مطالعه و یادگیری برطرف می شه. در این مطلب تلاش کردیم تا باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز رو مطرح کرده و اونا رو با دلایل منطقی به رقابت بکشیم.

اگه شمام جزو آدمایی هستین که اعتماد زیادی به تبلیغات در گوگل نداره، امیدوارم خوندن این مقاله تونسته باشه تصور شما رو درباره گوگل ادوردز عوض کنه.