ایمپلنت دندان | شرایط ایمپلنت | جدیدترین قیمت ایمپلنت در نیمه دوم سال ۹۹

مختصری درباره تاریخچه ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان – پروفسور اینگوار برانمارک ،جراح و ارتوپد سوئدی کسی بود که علم ایمپلنتولوژی را در جهان متحول کرد او با ادعای طوفانی و آتشین خود، با وجود درد ایمپلنت دندان دوبار جهانیان را به خنده واداشت. تمام تلاشهای قبلی برای کاشت جسم خارجی در استخوان بدن بیمار پس از ایجاد درد و رنج فراوان، با شکست مواجه شده بود. در چنین تئوری اولیه ایمپلنتهای دندانی چنان غیر قابل باور بود که جهان پزشکی را آشکارا به خنده واداشت.

 

 

اولین بار در سال ۵۶۹۱ هنگامی که گوتسا لارسون سوئدی پس از سالها تحمل نقص مادرزادی کام برای اولین بار توانست به صورت عادی بخندد و غذا بخورد، عنوان نخستین انسان درمانشده با ایمپلنت دندانی را از آن خود ساخت. اولین نفر از دهها میلیون انسانی که در دهههای آتی به مدد پایمردیهای برانمارک توانستند از مزایای درمان ثابت لذت ببرند و این دومین باری بود که برانمارک جهانیان را خنداند.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

اگر یک دندان یا تعدادی از دندان هایتان را از دست داده اید؛ این مشکل هم از لحاظ ظاهری برای شما آزار دهنده است، و هم اینکه مشکلات دیگری مانند ناراحتی ناشی از خوب غذا نخوردن و… را نیز به همراه دارد. در این شرایط قطعا به دنبال راهی برای خلاص شدن از این مشکلات هستید و به دنبال جایگزین مناسبی برای دندان هایتان می باشید. ایمپلنت دندان بهترین و مناسبترین جایگزین برای دندان های از دست رفته و پروتز های بریج است که به طور کلی هر بیماری که شرایط کشیدن دندان را داشته باشد می تواند کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان باشد.

 

 

قیمت ایمپلنت دندان در سال ۹۹

قیمت ایمپلنت دندان در سال ۶۶ با افزایش بسیار چشمگیری همراه بود ، به طوری که عواملی چون تورم و نوسانات قیمت دلار از ۰۲ تا ۰۲ هزار تومان باعث شد که قیمت ایمپلنت نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار بگیرد و افزایش یابد به طور کلی هزینه کاشت یک واحد ایمپلنت دندان همراه با روکش در نیمه دوم سال ۶۶ از حدود ۱ میلیون تومان شروع می شود تا حدود قیمت ۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان.

 

تشریح اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان از سه جزء اصلی شامل فیکسچر، اباتمنت و تاج )روکش( دندان تشکیل شده است. فیکسچر همان پایه ایمپلنت است از جنس تیتانیوم خالص که داخل استخوان فک قرار می گیرد. اباتمنت نیز مانند یک پیچ عمل میکند و تاج یا روکش دندان را به فیکسچر متصل می کند. تاج دندان همرنگ با سایر دندانهای طبیعی در لابراتوار معمولاً از جنس سرامیک یا پرسلن ساخته شده و در مرحله نهایی پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت )فیکسچر( با استخوان فک روی آن سوار می شود. به طور کلی ایمپلنت دندان یا همان فیکسچر ها جایگزین ریشه های دندان می شود، و اباتمنت یا همان پروتز آن جایگزین تاج دندان می شود ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان دائمی )ثابت( ایجاد می کنند که با دندان های طبیعی شما کاملا سازگاری دارند و پس از قرار گرفتن در فک و نگهداری به طور صحیح، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

 

 

جایگزین محبوب دندان از دست رفته

دلیل محبوبیت ایمپلنت دندان در بین سایر گزینه های جایگزینی دندان از دست رفته شباهت ظاهری آن به دندان طبیعی است، که علاوه بر آن شباهت عملکردی نیز در کنار طول عمر بالای ایمپلنت دندان مزید بر علت شده است. به طوری که طول عمر ایمپلنت دندان نسبت به سایر جایگزین های دندان بسیار بیشتر و در صورت رعایت دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان بیش از ۰۲ سال است و حتی می تواند دائمی باشد. درست مانند طول عمر دندان های طبیعی که به عوامل متعددی بستگی دارد، طول عمر ایمپلنت دندان نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله رعایت بهداشت دهان و دندان ، مراجعه منظم به متخصص ایمپلنت دندان و برخی عوامل کلینیکی مانند مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت دندان و نیز نوع ایمپلنت دندان بستگی دارد. از نظر قانونی دندانپزشک عمومی یا متخصص می تواند کاشت ایمپلنت دندان را در شرایط مطب انجام دهد.

نوشته دیگر :   واقعیت های جالب درباره آسانسور

 

جوش خوردن ایمپلنت

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت برای برای فک پایین ۰ ماه و فک بالا حدود ۱ ماه که در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد مثلا اگر در فک بالا سینوس لیفت انجام شده باشد بهتر است یک تا دو ماه بیشتر فرصت داده شود تا استخوان جدید به تراکم بیشتری برسد.

 

سن مناسب برای ایمپلنت

باید تا سن ۵۱ سالگی صبر کرد تا اسکلت صورت شکل کامل خود را پیدا کند  در غیر این صورت ممکن است در آینده به خاطر رشد فک و صورت ایمپلنت دندانی کوتاه تر به نظر برسد. در بعضی موارد مثلا اگر چند ایمپلنت دندانی در یک ناحیه کاشته شده باشد و پروتزی به شکل بریج روی ایمپلنت ها نصب شده باشد مقاومت بریج مانع از رشد اسکلتال در آن ناحیه میشود و بنابر این بیمار دچار دفرمتی صورت می شود ولی پس از سن ۵۱ سالگی هیچ محدودیتی  وجود ندارد و تا هر سنی می توان ایمپلنت دندانی انجام داد.

 

 

توصیههای مفید درباره کاشت دندان

فعالیت ها، عادات و سبک زندگی شما در موفقیت ایمپلنت دندان نقش مهمی ایفا می کند. در صورتیکه دستورالعمل های توصیه شده توسط متخصص ایمپلنت بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت را رعایت نکنید؛ عدم موفقیت ایمپلنت افزایش یافته و ایمپلنت دندان شکست می خورد.

بعد از کاشت ایمپلنت باید رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم را تا زمانیکه پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد؛ رعایت کنید.

حفظ بهداشت دهان و دندان و خودداری از مصرف مواد غذایی سفت، از دیگر مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان است.

 

درمان پس زدن ایمپلنت چگونه است؟

در صورتی که پس زدن ایمپلنت دندان به علت واکنش آلرژیک به بدن باشد معمولاً نمیتوان از آن جلوگیری کرد و فقط باید پایه ایمپلنت را از محل آن خارج نمود و جای خالی دندان را با روشهای دیگری پر کر.د بعد از اینکه پایه ایمپلنت خارج شد دندانپزشک از شما خواهد خواست که برای درمان پس زدن ایمپلنت تا مدتی بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید و از کشیدن سیگار نیز خودداری نمایید. مصرف کلسیم می تواند به استحکام استخوان های شما کمک کند. بعد از اینکه علائم پس زدن ایمپلنت به طور کامل بر طرف شد می توانید برای جایگزین کردن دندان از دست رفته خود به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

 

https://drsojodi.com/Dentalimplantscost  منبع : سایت دکتر علی سجودی