روغن قالب و کاربرد آن در قالب بندی

 

یکی از روغن های مخصوص سازه های ساختمانی که شیمیایی هم است، روغن مخصوص قالب بتن می باشد که در اصل با نام رها کننده قالب بتن هم شهرت دارد. این متشکل از مواد ترکیبی نفتی و شیمیایی و روغن های مخصوص است و یکی از ویژگی های جالب آن قابلیت حل نشدن در آب می باشد، به همین دلیل متمایز تر و متفاوت تر از تمامی روغن های شیمیایی و حتی معمولی می باشد.

در واقع در بتن مواد شیمیایی وجود دارد و روغن قالب با ترکیب بتن موجب می شود تا یک لایه نازک برای دفع آب در قسمت سطحی قالب شکل بگیرد. با این تفسیر می توانید به خوبی متوجه این موضوع شوید که کاربرد روغن قالب این است تا بتن به راحتی و بدون هیچ دردسری از قالب جدا شود. در واقع برخی از قالب هایی که از جنس چوب و فلز هستند نمی توانند به خوبی از بتن نگهداری کنند و یا بتن به آن ها در طولانی مدت آسیب می رساند، به همین دلیل روغن قالب از تمامی این قالب ها محافظت کرده و به راحتی بتن از قالب کنده می شود.

اگر قصد خرید قالب بتن  را دارید، پیشنهاد می کنیم که حتما به سایت های فروش قالب بتن سری بزنید و قیمت ها را با یک دیگر مقایسه نمایید تا خرید به صرفه تری را تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی ویژگی های روغن قالب مخصوص بتن و کاربردهایی که دارد را با یکدیگر بررسی کنیم. لازم به ذکر است که بگوییم قیمت قالب بتن در اکثر کارخانه جات به دلیل نحوه تهیه مواد اولیه متفاوت می باشد.

ویژگی های روغن قالب بتن

قالب جدا شوندگی راحت بتن از قالب با استفاده از روغن

بارزترین و مهم ترین ویژگی روغن قالب این است که به راحتی می تواند بتن را از قالب جدا کرد. البته این موضوع را هم بیان می کنیم که جدا کردن بتن از قالب به راحتی جدا کردن یک کیک اسفنجی از قالبی نیست که تازه از درون فر درآورده باشید! در واقع ین جدا سازی نیازمند یک عملیات خاص و ویژه است و نیاز به مهارتی حرفه ای دارد. قالب روغن بتن این کار را برای شما راحت تر می کند پس اگر به فکر خرید قالب بتن هستید، نباید خرید روغن مخصوص قالب را هم فراموش کنید. علت اینکه بتن به راحتی از قالب جدا می شود این است که یک فرایند شیمیایی با بتن صورت گرفته و آن را جدا می کند. روغن بتن دارای خواص دفع آب بوده و علاوه بر آن از این روغن بر روی خود بتن هم می ریزند تا از آن محافظت کند.

محافظت از انواع قالب های بتن با روغن قالب

نوشته دیگر :   میگرن هفتمین عامل ناتوان کننده در جهان

از دیگر کاربردهایی که روغن قالب دارد این است که از قالب های خاصی مانند سولجر و سایز قالب هایی که از جنس فلز هستند به خوبی محافظت می کند تا دچار فرایند زنگ زدگی نشوند! البته روغن های مخصوص قالب باید کاملا اصل و استاندارد باشند به همین منظور خرید از بهترین فروشگاه ها و کارخانه جات حرف اول را می زند! معمولا اکر پیمانکاران برای اینکه در روند کار از لحاظ مالی صرفه جویی شود، از روغن های سوخته و بسیار بی کیفیت استفاده می کنند غافل از اینکه از معایب آن مطلع باشند! این روغن های نامرغوب موجب می شوند تا خروجی کار هم چندان خوشایند و با کیفیت نباشد و بتن لکه دار شود مخصوصا بتن هایی که از نوع اکسپوز می باشند و ظاهرشان از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

دیگر مزایا و ویژگی های روغن بتن

برای خرید قالب بتن و روغن قالب باید دقت بسیاری کنید، چراکه در بازار مصالح و ساختمان سازی این ابزارها دارای کیفیت های مختلفی می باشند. یکی دیگر از مهم ترین مزایای قالب روغن بتن این است که سطح بتن را بسیار صف و صیقلی می کند. برای جدا سازی هم باید حتما از ضربان محکم مکانیکی استفاده شود تا بتن از درون قالب در بیاید.

از دیگر مزایای روغن قالب بتن خصوصا برای قالب هایی مانند سولجر می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که خروجی کار را از لحاظ ظاهری بسیار مناسب می کنند و در نهایت دوام بتن ها هم افزایش می یابد.

چه نکاتی را باید در حین استفاده از قالب بتن رعایت کرد؟

همانطور که در خصوص روغن قالب بتن گفتیم در محتویات آن مقدار بسیار زیادی مواد نفتی و شیمیایی وجود دارد که موجب اشعال زایی می گردد! از این رو تمامی کارگران باید حتما در حین کار با این روغن باید دستکش و لباس و عینک مخصوص بپوشند. بسیاری از مردم پس از خرید روغن مخصوص قالب بتن شیوه نگهداری از آن را به خوبی نمی دانندو این روغن باید به دور از هرگونه گرد و غبار بماند و تاریخ مصرف آن حدود 18 ماه می باشد. اگر از روغن قالب بتن استفاده نشوند، در نهایت سطح کار یعنی بتن دوام کمتری خواهد داشت و کیفیت آن افت پیدا می کند. پس برای اینکه هزینه کمتری در ساخت و ساز داشته باشید، کمیت را فدای کیفت نکنید!