نگین زاگرس : عسل طبیعی و روغن خوراکی

 

مجموعه تولیدات و محصولات نگین زاگرس شامل تولید و تامین انواع عسل طبیعی ، روغن های خوراکی ، انواع کره ، ارده ، شیره ، انواع زعفران است.

معیارهای عسل خوب و با کیفیت چیست؟

  • نسبت فروکتوز به گلوکز
  • محتوای آب یا رطوبت عسل
  • هیدروکسی متیل فورفورال (HMF)
  • گرده گل
  • رنگ عسل
  • قند های احیا کننده

نسبت فروکتوز به گلوکز

گلوکز و فروکتوز از قندهای طبیعی موجود در عسل هستند و بسته به اینکه زنبور، عسل را از کدام گیاه برداشت کند، این نسبت متفاوت خواهد بود. ولی به طور کلی این نسبت در عسل طبیعی باید حداقل 0.9 باشد. اما از آنجایی که یکی از تقلبات در زمینه عسل، اضافه کردن شربت گلوکز هست، به همین دلیل اندازه گیری نسبت فروکتوز به گلوکز از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

تشخیص عسل خوب با میزان رطوبت

  • عسل با کیفیت و خوب اساساً دارای محتوای آب (رطوبت) کمی است.
  • مقدار آب عسل را می توان با استفاده از ابزاری به نام رفراکتومتر اندازه گیری کرد.
  • اگر مقدار آب، بیش از 19٪ باشد، کیفیت عسل به مراتب کمتر می شود، زیرا عسل تخمیر شده و طراوت خود را از دست می دهد.

عسل مرطوب است، به این معنی که به راحتی رطوبت هوا را جذب می کند.

بنابراین، در مناطقی با رطوبت بسیار زیاد، تولید عسل با محتوای آب نسبتاً کم، سخت خواهد بود. همان طور که می دانید میزان رطوبت عسل خام (عسل طبیعی) تا 14٪ و کمتر هم می تونه باشه و به گفته برخی از افراد دارای ارزش بیشتری است.

خواص عسل طبیعی برای زنان

عسل طبیعی دارای خواص بسیاری برای بدن است. عسل یک ماده بسیار مغذی، حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و مقدار زیادی اسید آمینه و قندهاست که این خود موجب تغذیه سالم شما می‌شود. همچنین به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد اسیدی ضد باکتری و میکروب است. از خواص عسل برای زنان زود هضم بودن و قابل جذب بودن آن است که در ضعف‌های شدید و نقاهت می‌توان برای تقویت بدن استفاده کرد.

از دیگر خواص عسل برای زنان دارا بودن مقداری گرده گل در خود است که مثل یک ضدآلرژی خیلی خوب عمل می‌کند. چنانچه شما دچار آلرژی فصلی باشید، در شروع فصل آلرژی می‌توانید مقداری عسل هر روز مصرف کنید. وجود گرده در عسل باعث تولید آنتی‌بادی در بدن شما می‌شود که این خود به صورت یک واکسن برعلیه آلرژی شما عمل می‌کند.

خواص عسل طبیعی برای مردان

 عسل علاوه بر تقویت بدن، باعث تقویت حافظه نیز می‌شود. اگر روزانه یک قاشق چای خوری عسل به همراه کمی آب ولرم میل نمایید، در جذب کلسیم و تقویت حافظه به شما کمک می‌کند. البته شایان ذکر است که عسل برای تمام موارد در تمام سنین قابل استفاده است؛ به جز نوزادان! ترجیحاً نوزادان تا ۲ سالگی باید از مصرف عسل پرهیز کنند؛ زیرا ممکن است مقداری از سم بوتولیسم در عسل موجود باشد که جذب و هضم آن در بدن کودکان و نوزادان ایجاد مشکل کند.

از دیگر خواص عسل طبیعی برای مردان و زنان این است که می‌توان از آن برای درمان سرماخوردگی، رفع حالت‌های آلرژیک، رفع رفلاکس معده، به عنوان مسکن در زخم و سوختگی‌ها، برای رفع بی‌خوابی‌، تقویت قوای جنسی و جلوگیری از سرطان استفاده کرد .

 انواع روغن های خوراکی و مقایسه آنها با یکدیگر

1- میزان اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن

نوشته دیگر :   امداد خودرو اصفهان

2- میزان چربی های غیر اشباع نسبت به چربی های اشباع در روغن ( یعنی اینکه چقدر برای قلب مفید است)

3- تأثیر روغن بر کلسترول خون (یعنی آیا کلسترول خون را افزایش می دهد یا کاهش، مخصوصا در افراد دچار چربی خون بالا )

4- طعم و بوی روغن

5- وجود بقایای آفت کش ها در روغن در طی فرآیند تولید آن

6- تاثیر گذاری روش های فرآیند روی ارزش تغذیه ای روغن

7- توجه به نقطه دود روغن در مصارف سرخ کردنی

8- سایر فواید روغن

روغن های خوراکی به دو دسته تقسیم می شوند:

روغن های نباتی(گیاهی) که اغلب از دانه گیاهان گرفته شده  و به دو دسته جامد و مایع تقسیم می شوند مانند: روغن زیتون، سویا، کنجد، آفتابگردان و…. 

 روغن های گیاهی امروزه اغلب از گیاهانی همچون سویا، نارگیل، آفتابگردان، کلزا(کانولا)، بادام زمینی، پنبه دانه، گردو، هسته انگور، آوواکادو، هسته پالم، ذرت، زیتون، دانه کتان، کنجد و… و یا مخلوطی از آنها تولید می گردد.

برخی از این روغنها روغن های سردی هستند که بیش از اینکه کاربرد خوراکی داشته باشند کاربرد صنعتی دارند، بعضی دیگر در گذشته برای جلا دادن در صنایع چوبی، تولید روغن چراغ، شمع و… مورد استفاده بوده و بعضی از گیاهان این روغن ها سمی بوده که امروزه با اصلاحات ژنتیکی آنها را تبدیل به روغن خوراکی کرده اند و لذا فقط برخی از این روغن ها مناسب پخت و پز و سرخ کردن هستند.