پیپ های برایر

بطور عمده پیپ ها برایر از قسمت های خاصی از نوعی گونه گیاهی بوته ای شکل به نام : Erica Arborea که در ارتفاعات ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری از سطح دریا در مناطق کوهستانی مدیترانه ای رشد میکند ، ساخته میشوند . بهترین ماده برای ساخت پیپ در دامنه های صخره ای و تپه های دور از دسترس یافت میشود ، جایی که برای دهه ها و قرن ها بدور از دخالت آدمیزاد در حال رشد و نمو بوده است ، چه بسا اگر در زمین های حاصل خیز و در دسترس بشر رشد میکرد ، یا بر اثر رقابت با دیگر گیاهان از بین میرفت و یا به دلیل قابل دسترس بودن بعنوان هیزم و یا سایر موارد مورد استفاده انسان قرار میگرفت .
پاسارگادتاباک تولبد کننده پیپ های برایر اصل در ایران برای خرید پیپ برایر به سایت پاسارگادتاباک مراجعه کنید.

برایر کورسیکایی :

Corsica اولین و قدیمی ترین برایر تولیدی در دنیای پیپ بوده و در حال حاضر نیز بطور محدود تولید و عرضه می شود . عمده چوب های برایر پیپ های امروزی از کشورهای ایتالیا ، فرانسه ، یونان ، کرواسی و اسپانیا بدست می آید . تولیدات ایتالیایی عمدتا توسط سازندگان و اساتید ایتالیایی مورد استفاده قرار میگیرد و بطور محدود به خارج ایتالیا نیز صادر می شود . زمانی کشورهای آلبانی و الجزایر در زمینه برایرهای مرغوب در صدر لیست قرار گرفته بودند، اما امروزه به دلیل شرایط بین المللی، برداشت برایر در این مناطق غیر عملی می باشد

برایر یونانی:

برایر یونانی نیز در مقادیر قابل قبولی هنوز تولید و عرضه میشود برایر در کشورهای دیگر نیز یافت می شود اما کیفیت لازم برای ساخت پیپ را دارا نیستند . انواع برایرهای مصرفی در ساخت پیپ : در مورد ویژگی های انواع برایرهایی که امروزه برای ساخت پیپ مورد استفاده قرار میگیرند ، باید گفت : برایر اسپانیایی موراکان ، نرم ترین بافت را دارا می باشد که در نتیجه براحتی به شکل پیپ تراشیده می شود . برایر یونانی که در دهه ۱۹۶۰ در ساخت پیپ های سبک فری هند دانمارکی مورد استفاده قرار می گرفت و رایج شده بود ، دارای سخت ترین بافت در میان انواع برایر ها ، می باشد . امروزه بسیاری از پیپ های سفارشی با کیفیت بالا از برایر های کورسیکایی ( جزیره ای در دریای مدیترانه متعلق به فرانسه ) ساخته می شوند که از لحاظ شکل و ظاهر و طرح شبیه به برایر های یونانی هستند ولی از نظر چگالی و تراکم به پای برایر های یونانی نمی رسند.
برایر بدست آمده از غده ای که تحت شرایط بسیار سخت محیطی و جغرافیایی رشد کرده و برای رسیدن به مرحله لازم‌ جهت ساخت پیپ ، سالهای سال زمان سپری کرده ، بهترین عملکرد و ساختار و بافت را خواهد داشت . دوم ، خاصیت جذب بسیار بالای برایر است که به دلیل ساختار و بافت خود ، قادر است رطوبت موجود در توتون را که بر اثر احتراق و سوختن تبخیر شده و در ادامه مسیر به سمت قسمت دهانی ، به دلیل دمای پایین تر به مایع تبدیل میشود را جذب کند . جذب رطوبت باعث داشتن اسموکی خشک تر میشود که برای دوستداران توتون که به دنبال درک بهتر مزه توتون هستند ، مزیتی ارزشمند به حساب می آید . بهترین و ایده آل ترین قسمت و بافت و ساختار غده برایری برای جذب حداکثری رطوبت ، قسمتی از غده است که در واقع وظیفه انتقال آب و مواد غذایی از ریشه به ساقه را بر عهده دارد که همان قسمت خارجی غده برایری است . بطور کلی دو گونه کلی طرح و نقش برای برایر تعریف می شود : نقش و طرح مستقیم : Straight Grain خطوط مستقیم و باریکی هستند که بطور طبیعی و بصورت عمودی و یا افقی در بدنه پیپ ها دیده می شوند .

استفاده از برایر جهت ساخت پیپ میتواند به دلایل زیر باشد :

اول : اینکه ، به اندازه کافی سخت و محکم و مقاوم است که بتواند در برابر حرارت بالای ایجاد شده به دلیل سوختن توتون که به ۷۰۰ درجه فارنهایت میرسد و گاهی به دلیل اسموک های محکم و پیاپی از این هم بالاتر میرود ، مقاومت کند .برایر بدست آمده از غده ای که تحت شرایط بسیار سخت محیطی و جغرافیایی رشد کرده و برای رسیدن به مرحله لازم‌ جهت ساخت پیپ ، سالهای سال زمان سپری کرده ، بهترین عملکرد و ساختار و بافت را خواهد داشت .ایده آل ترین حالت زمانی رخ میدهد که گیاهی می میرد و ریشه آن در زیر خاک در طی سالیان کهنه میشود که به اصطلاح به این غده ها Dead Root گفته میشود که در دنیای پیپ سازی جواهری کمیاب محسوب میشوند .
دوم : خاصیت جذب بسیار بالای برایر است که به دلیل ساختار و بافت خود ، قادر است رطوبت موجود در توتون را که بر اثر احتراق و سوختن تبخیر شده و در ادامه مسیر به سمت قسمت دهانی ، به دلیل دمای پایین تر به مایع تبدیل میشود را جذب کند .جذب رطوبت باعث داشتن اسموکی خشک تر میشود که برای دوستداران توتون که به دنبال درک بهتر مزه توتون هستند ، مزیتی ارزشمند به حساب می آید .بهترین و ایده آل ترین قسمت و بافت و ساختار غده برایری برای جذب حداکثری رطوبت ، قسمتی از غده است که در واقع وظیفه انتقال آب و مواد غذایی از ریشه به ساقه را بر عهده دارد که همان قسمت خارجی غده برایری است .
به بلاک های برایری تهیه شده از قسمت خارجی غده برایری به اصطلاح Plateau Briar گفته می شود و معمولا سازندگان پیپ برای اثبات اینکه پیپ از Plateau Briar ساخته شده ، در ساخت و طراحی پیپ ، پوشش بیرونی سطح خارجی بلاک برایری را در پیپ تولید شده ، دست نخورده و بکر باقی می گذارند .در بازه های زمانی خاص همانند جنگ های جهانی و منطقه ای ، دوران رکود اقتصادی و یا برهم خوردن روابط سیاسی بین کشورها به دلیل کمبود و نایاب و گران بودن چوب برایر تولید کنندگان و سازندگان پیپ در پی جایگزینی در دسترس تر و مقرون به صرفه برای برایر بوده اند.اگر چه تمام این جایگزین ها از لحاظ سختی و تراکم و جذب و دوام و مقاومت در برابر آتش و زیبایی نهایی به پای برایر نمی رسیدند ولی خب اجبارا چاره ای جز این نبوده !

نوشته دیگر :   تفاوت کارخانه کارتن سازی و ورق سازی - معرفی بهترین کارتن سازی تهران

چوب های جایگزین برایر:

چوب افرا ، گیلاس ، گردوی سیاه ، بلوط ، بلیان بنفش ( نوعی اقاقیای بلند ) ، زیتون ، گل صد تومانی ، کهور ، راش ، گردوی آمریکایی ، برگ بوی کوهی ( غان کوهی ) ، ماهون آمریکایی ، آبنوس و … !
از میان چوب های نام برده شده در حال حاضر فقط چوب گیلاس هنوز برای ساخت پیپ استفاده میشود و در سالهای اخیر استفاده از چوب زیتون نیز دوباره رواج یافته است .اگرچه هیچکدام از این جایگزین ها توان رقابت با برایر را ندارند .

از سازندگان مطرح که از چوب های جایگزین برای ساخت پیپ استفاده کرده اند می توانوبه کمپانی میسوری مرشام که برای پیپ های کورن کاب خود مشهور است و در زمانی پیپ های از جنس چوب گیلاس می ساخت و کمپانی بنام اشتن ول که زمانی پیپ هایی از جنس چوب راش میساخت نام برد .
لازم به ذکر است که اشتن ول هنوز هم برای یادبود آن دوران کلکسیونی از پیپ های چوب راش که در فرم بولداگ ساخته شده اند را در اختیار دارد .
نکته مهم و قابل توجه این است که دوستان توجه داشته باشن وقتی صحبت از چوب های جایگزین و یا برایر جهت ساخت پیپ میشود منظور این نیست که داخل جنگل دنبال چوب بگردیم و یا از چوب فروشی چوب مورد نظر را خریداری کنیم و به ساخت پیپ مشغول شویم !!!
دقت کنید که تمام چوب های نام برده شده جهت ساخت پیپ همگی از انواع خاص از خانواده چوب های مذکور هستند که بر اساس سالها تجربه و تخصص انتخاب شده اند .مطلب بعدی اینکه پیدا کردن چوب های مورد نیاز یک مسئله است و نکته مهم تر از آماده سازی و فرآوری آن جهت ساخت پیپ است .مراحل آماده سازی ، فرآیندی کاملا تخصصی و بیشتر اوقات انحصاری و اختصاصی است ! که مطمئنا از عهده بنده و شما خارج است .
بطور مثال آلفرد دانهیل برای ساخت پیپ بعد از انتخاب برایر های اختصاصی مورد نظر خود جهت فرآوری آنها از روش انحصاری خویش که فقط در اختیار شخص وی بود بهره میبرد که شامل مراحل و مواد خاص از جمله خواباندن در روغن های خاص و با گیاهان خاص و در شرایط خاص ، می شد .و یا سالواتوره آمورلی برای ساخت پیپ از برایرهای پرورشی خاص خود که حداقل پانزده سال از عمر آنها گذشته و مراحل فرآوری و عمل آوری آنها تا 5 سال طول می کشد ، استفاده می کند .پس این فکر که متاسفانه در بین برخی دوستان و علاقه مندان به پیپ و ساخت آن رایج شده که بنا بر شنیدن برخی اسامی مانند چوب زیتون و یا کیکم ( نوعی افرا مناطق سردسیر ) جهت ساخت پیپ اقدام به تهیه این چوب ها و ساخت پیپ با آنها میکنند ، بدون در نظر گرفتن نوع خاص چوب های ذکر شده جهت ساخت پیپ و مراحل آماده سازی و فرآوری چوب ها جهت ساخت پیپ ، کاملا اشتباه است .تنها فایده ای که استفاده از این چوب ها که اکثرا از داخل کشور نیز تهیه می شود ، میتواند داشته باشد ، تمرین و دست گرمی و سرگرمی برای دوستان علاقه مند به پیپ و ساخت آن است و لاغیر .
اولین طراح و سازنده پیپ ایرانی :
تیم طراح و سازنده پاسارگادتاباک با مدیریت ماسترو رحیمی مبتکر و کار آفرین برتر سال ۱۳۹۷و اساتید بزرگی چون استاد کامران اعتقاد به ساخت پیپ با برایر اصیل ایتالیایی دارد هرچند که گران تمام شود.
ماسترو رحیمی از شروع به طراحی و ساخت اولین پیپ در ایران تا مهر 1399 تعداد بیش از 1300 پیپ تماما دست ساز با برایر و متریال ایتالیایی را با هنر ایرانی و همکاری تیم مدیریت انجمن پیپ به نمایش گذاشته است.
پاسارگاد تاباک شعبه ندارد
تهران – مجتمع رز میرداماد – ط ٢
021-26403383
0935-2200077