منابع و ماخذ پایان نامه ارائه خدمات، سلسله مراتب، عملکرد سازمان

می انجامد.
3- تجارت الکترونیک امکان فروش برخی از کالا یا خدمات را با قیمت پایین تر امکان پذیر می کند. بنابراین گروه های پایین اجتماع نیز می توانند به آنها دسترسی یابند. از این طریق استانداردهای زندگی ارتقاء می یابد.
4- تجارت الکترونیکی به افراد روستایی و گروه هایی که در خارج از شهرها زندگی می کنند، این امکان را می دهد که از کالا و خدمات شهری استفاده کنند که در غیر این صورت امکان بهره برداری برای آنها وجود ندارد.
5- تجارت الکترونیک ارائه خدمات عمومی را تسهیل می کند و از طریق کاهش هزینه های توزیع به افزایش کیفیت خدمات عمومی منجر می وشد. مانند بهداشت، خدمات، آموزش(صرافی زاده، 1388، ص 152).
2-2-5-4-4 دولت الکترونیکی
سوابق نشان می دهد که تجارت الکترونیک زمینه را جهت به کارگیری دولت الکترونیکی هموار کرده است. زیرا موسسات تجاری نیازمند بهره گیری از خدمات دولتی در زمینه قوانین و مقررات و آیین نامه ها بوده اند که از طریق وب سایت های دولتی فراهم گردید. همچنین به مرور، استفاده از سایت های دولتی به منظور دریافت مجوز ورود کالا، احداث بنا و … رایج گردید.
دولت الکترونیکی استفاده از فناوری اطلاعات به طور کلی و تجارت الکترونیکی به طور خاص به منظور دسترسی آسان و مطمئن شهروندان وسازمانهای اطلاعات و خدمات دولتی و ارائه خدمات دولتی به شهروندان، گروه های تجاری و تدارک کنندگان و کسانی که در بخش عمومی فعالیت می کنند، است. همچنین در این روش تعاملات تجاری با شهروندان و سازمان ها و موسسات تجاری و سازمانهای درون دولت موثر انجام می پذیرد(صرافی زاده، 1388، ص 249).
2-2-5-4-5 مزایای بالقوه دولت الکترونیک
1- بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت های اجرایی دولت شامل ارائه خدمات عمومی.
2- شفاف کردن روابط دولت با شهروندان و موسسات تجاری از طریق امکان دسترسی آنها به اطلاعات دولتی.
3- تسهیل انجام تغییرات در روابط میان دولت و شهروندان و میان ملل.
4- تسهیل دسترسی به اطلاعات و خدمات دولتی، بهبود کیفیت خدمات و ارائه فرصت های بیشتر جهت مشارکت در نهادهای دموکراتیک و فرآیندهای کاری. (صرافی زاده، 1388، ص 249).
2-2-6 چرا به دولت الکترونیکی نیاز داریم؟
2-2-6-1 رشد شبکه گسترده جهانی
امروزه همه جا بحث از شبکه گسترده جهانی است. در موزه ها، رادیو، تلویزیون و مجلات انواع مقالات و تبلیغات وجود دارد که به معرفی کاربردهای شبکه می پردازد. اغلب سازمان ها در حال حاضر دارای وب سایت هستند.
2-2-6-2 رشد جمعیت متصل به شبکه
در کشورهای صنعتی اکثر مردم در منزل، محل کار، مدارس و دیگر محل ها به شبکه دسترسی دارند. با گسترش استفاده شهروندان از شبکه ها ضروری است تا خدمات و امور دولتی نیز در دسترس آنها قرار گیرد.
2-2-6-3 کاهش هزینه ها
انجام امور به روش سنتی به بهره گیری از اینترنت و شبکه هزینه های بالاتری دارد همچنین از نظر زمانی و نیز ملزومات اداری مانند کاغذ نیز در استفاده مکانیزاسیون ارزانتر است. اگرچه تعاملات اینترنتی ارزانتر است ولی هزینه های مرتبط با خود را دارد مانند کارت های اعتباری.
2-2-6-4 رشد انتظارات عمومی
توسعه تجارت الکترونیکی و استفاده روزافزون از آن انتظارات شهروندان را از دولت ها در انجام امور مربوط نیز افزایش می دهد(صرافی زاده، 1388، ص 172).
2-2-6-5 بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیکی یکی از نشانه های جامعه مجازی آینده است. بانکداری الکترونیکی منافع قابل توجهی برای مشتریان در زمینه های سهولت و هزینه تعاملات بانکی به همراه دارد. ولی در کنار این منافع چالش های جدی را برای مقامات کشوری در تنظیم و کنترل سیستم های مالی و طراحی و اجرای سیاست های کلان اقتصادی به وجود می آورد. بانکداری الکترونیکی مدت طولانی به صورت ماشین های خود پرداز و دریافت خدمات از طریق تلفن رایج بود و اخیراً با گسترش الکترونیکی مدت طولانی به صورت ماشین های خود پرداز و دریافت خدمات از طریق تلفن رایج بود و اخیراً با گسترش اینترنت تغییر شکل یافته و به صورت یک ششبکه جدید انجام خدمات بانکی ارائه می شود. وجه تمایز بین پول الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی این است که تراز تعاملات مالی در حساب های مالی بانک نگهداری نمی شود از این طریق دسترسی مشتری به بانک بسیار سریع، راحت و در تمام مدت شبانه روز بدون توجه به مکان وی انجام می شود. به علاوه بانکها می تواند خدمات خود را با کارایی بالاتر و با هزینه های کمتر ارائه دهند. بانکداری الکترونیکی مقایسه خدمات و محصولات بانکهای مختلف را برای مشتریان آسان می سازد و به افزایش رقابت بین بانکها می انجامد و به بانک ها امکان می دهد به بازارهای جدید نفوذ کرده و حیطه کاری خود را از نظر جغرافیایی گسترش دهند. برخی حتی بانکداری الکترونیکی را به عنوان فرصتی برای کشورهایی با سیستم های مالی توسعه نیافته در وزود به مرحله توسعه یافتگی می دانند. مشتریان در چنین کشورهایی می توانند با سهولت بیشتری از طریق بانکها در خارج از کشور و از طریق سیستم های ارتباطات بیسیم به خدمات بانکی دسترسی یابند(صرافی زاده، 1388، ص 196).
2-2-6-6 سیستم اطلاعاتی جغرافیایی
سیستم اطلاعاتی جغرافیایی یکی از ابزارهای پشتیبانی از تصمیم گیری ها در بخش های دولتی و خصوصی است و با توسعه و رشد دانش رایانه و برنامه نویسی و نیز فناوری اطلاعات روز به روز نقش چشمگیر تری در حمایت از فعالیتهای سازمانی به خود می گیرد. سیستم اطلاعات جغرافیایی در دهه 80 جهت کمک به بخشهای دولتی به وجود آمد ولی به مرور استفاده از آن در سازمانهای تجاری نیز گسترش یافت. مدیران وسازمان ها در نقطه یابی استقرار سازمان و یا ارائه کالا یا خدمات خود به مشتریان معمولاً با سئوالاتی به شرح زیر مواجه می شوند:
– نمایندگی یا محل توزیع کالا در کدام نقطه مستقر شود.
– ایستگاه های آتش نشانی در کدام منطقه از شهر استقرار یابند.
– مراکز تجاری در کدام نقطه ایجاد شوند.
-مراکز آموزشی جدید در کجا تاسیس شوند.
– بهترین نقطه برای احداث فرودگاه در کدام نقطه است.
– محل کارخانه را در کدام محل قرار دهیم تا حداقل رفت و آمد را داشته باشیم.
سئوالات بالا و سئوالات مشابه که به گونه ای ارتباط با نقطه یابی و شناخت مناطق جغرافیایی باشد را می توان با به کارگیری سیستم اطلاعات جغرافیایی پاسخ داد. یک سیستم اطلاعات جغرافیایی از داده ها و روش های خاص به منظور ذخیره سازی نقاط و اشیاء جغرافیایی پیچیده که شامل شبکه راه ها (جاده، رودخانه، خیابان) و مناطق (کدپستی، شهرها، کشورها و ایالات) استفاده می کنند. تعاریف مختلفی از سیستم های اطلاعات جغرافیایی ارائه شده است. از آن جمله می توان به تعریف موسسه تحقیقات سیستم های محیطی در، ردلند کالیفرنیا که یکی از فروشندگان اصلی این سیستم هاست اشاره کرد. سیستم های اطلاعات جغرافیایی مجموعه ای از سخت افزار، نرم افزار، داده های جغرافیایی و منابع انسانی است که به منظور کسب، ذخیره، به هنگام سازی، به کارگیری، تحلیل و نمایش کلیه اشکال اطلاعات مرجع جغرافیایی طراحی می شود(صرافی زاده، 1388، ص 203).
2-2-6-7 کار از دور
کار از دور به فعالیتی اطلاق می شود که در آن خارج از محدوده و مرزهای فیزیکی سازمان انجام می پذیرد. در این شیوه کارکنان برخلاف روش های سنتی که در آن کار مستلزم استقرار در محدوده جغرافیایی سازمان در یک ساعت معین و زیر نظر سلسله مراتب و عمدتاً به صورت حضور فیزیکی در سازمان بود، فرد خارج از سازمان بیشتر در منزل به انجام امور کاری سازمان می پردازد و لذا تعریف سنتی از خانه به عنوان محلی خصوصی و به دور از روابط سازمانی و محدوده های آن نیز دچار دگرگونی شده و بخشی از آن اختصاص به فعالیتهای کاری سازمان می یابد. سازمان بکارگیری کاز از دور هزینه های مالی خود را کاهش می دهد و این امر متاثر از استقرار تجهیزات و سیستم ها در منازل، کاهش فضای کاری (اداری) رسمی و هزینه های سربار مانند پارکینگ، خدمات … است.
2-2-6-8 مزایای شیوه کار از دور
2-2-6-8-1 مزایای فردی
– استرس کمتر (حذف جابجایی های روزانه، کاهش فشار عصبی حاصل از ترافیک و …)
– توانایی ادامه تحصیل در حین کار.
– بهبود زندگی خانوادگی (کاهش تعارض بین زندگی خانوادگی و شغلی)
– صرفه جویی در هزینه ها مانند لباس، غذا، ایاب و ذهاب، تعمییرات …
– صرفه جویی در زمان کار روزانه.
– توانایی کنترل برنامه های روزانه و مدیریت بهتر زمان.
– فرصت های شغلی برای افراد خانه نشین (معلولین، مجردین، افراد مسن …)(صرافی زاده، 1388، ص 219).
2-2-6-8-2 مزایای سازمانی
رشد بهره وری (ادعا می شود از 15 تا 50 درصد).
کاهش هزینه مکان و محل استقرار.
توانایی جذب کارکنان ماهر و متخصص.
توانایی استفاده بیشتر از بازار کار، انعطاف پذیری بیشتر در امور کارکنان.
هزینه های پایین تر در منابع انسانی و ترک کار (با توجه به این که برخی از افراد حقوق کمتری به دلی کار در خانه دریافت می دارند).
بهبود تعامل کارکنان با مشتریان و تامین کنندگان(صرافی زاده، 1388، ص 195).
2-2-6-8-3 مزایای اجتماعی
– کاهش استفاده از سوخت های فسیلی.
– مشکلات کمتر در ترافیک و کاهش آلودگی هوا.
– انجام فعالیت ها در نقاط دور افتاده و روستایی(صرافی زاده، 1388، ص 208).
2-2-7 سازمان مجازی
سازمان مجازی سازمانی است که در مکان مشخصی و توسط کارکنان رسمی، اداره نمی شود. بلکه در واقع یک نظام مدیریتی و طراح و ایده پرداز مرکزی است که عملیات مورد نیاز را توسط سازمان ها و اشخاص ثالثی طراحی و هدایت می کند. در واقع سازمان شبیه به یک جعبه قرار داده است. فناوری اطلاعات این امکان را فراهم می کند تا افراد بدون آن که در مکان خاصی به نام سازمان گرد هم آیند، وظایف سازمانی خود را در هر مکان، منزل، خودرو، پارک و … انجام دهند.
شرایط لازم برای یک سازمان مجازی عبارت است از:
– فناوری اطلاعات پیشرفته که واحدهای مستقل را به هم مرتبط می سازد.
– اعتماد متقابل کامل میان اعضاء.
– وجود قابلیت های محوری در هر یک از اعضاء.
– توانایی ترکیب و ادغام قالیت های محوری هم فزاینده بدون رقابت ظاهری.
– توانایی خود ساماندهی در افراد(صرافی زاده، 1388، ص 212).
2-2-8 ادارات مجازی
ادارات مجازی به مفهوم این است که کار را می توان به صورت مجازی در هر محل جغرافیایی که ارتباط الکترونیکی با موسسه داشته باشد، انجام داد. ادارات مجازی با برقراری ارتباطات الکترونیکی بین افراد راهی نو برای انجام امور اداری ارائه داده اند. ادارات مجازی حضور افراد در دفاتر را برای انجام کار، غیر ضروری کرده است. به طوری که کارها را می توان در محل استقرار فرد یا کارمند انجام داد. در این مفهوم محل از اهمیت کمتری برای سازمان برخوردار است زیرا آنچه که بایستی انجام پذیرد کار است نه محل مراجعه فرد. ادارات مجازی با توسعه فناوری رایانه، تولید رایانه های کوچک و ارزان قیمت و شبکه های ارتباطی به واقعیت پیوست به طوری که افراد قادرند از محل خارج از اداره، کارهای خود را انجام دهند همان گونه که میزان مجازی بودن متفاوت است. محیط های کاری نیز می توانند شیوه های متفاوتی داشته باشند(صرافی زاده، 1388، ص 213).
2-2-9 نقش فناوری اطلاعات در فرایندهای سازمان
نقش فناوری اطلاعات در فرآیندهای سازمان، از قبیل تولید و فروش، رشد چشم گیری داشته است. اولین نسخه های فن آوری رایانه در ابتدا برای نگهداری اطلاعات عملکرد سازمان استفاده می شد؛ اتفاقات و فعالیت های روزها و هفته های گذشته را در اختیار مدیران قرار می داد. با توسعه سیستم ها و فن آوری شبکه، امکان جمع آوری و استفاده از اطلاعات همزمان با رخداد آنها فراهم شد؛ یعنی

مطلب مشابه :  مقاله با موضوعبهره بردار، مال موقوفه

دیدگاهتان را بنویسید