ریچ اسنیپت چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

سئو و بهینه سازی سایت

ریچ اسنیپت چیه و به چه دلیل باید به اون اهمیت داد؟

۶ آذر ۱۳۹۵

اگه مقالات بخش آموزش سئوی وبلاگ نوین رو مطالعه کرده باشین، به یاد میارید که در مقاله افزایش ترافیک سایت بدون لینک بیلدینگ و مقاله طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو، دربارۀ معنی ریچ اسنیپت و اهمیتش در بهینه سازی سایت به طور کوتاه صحبت کردیم.

در این مقاله می خوایم تا به طور مفصل براتون توضیح بدیم که ریچ اسنیپت چیه و اصلاً به چه دلیل باید به اون اهمیت داد.

ریچ اسنیپت چیه؟

ریچ اسنیپت عبارتیه که واسه توصیفِ اطلاعات و داده های نشونه گذاری شدۀ وب سایتا استفاده می شه و وبمسترها می تونن این داده ها رو به کد HTML سایت خود اضافه کنن. ریچ اسنیپتا به موتورهای جستجو کمک می کنه تا موضوع و محتوای یه سایت رو راحت تر بفهمن. با این وجود، موتورهای جستجوی اصلی پا رو یه قدم بالاتر گذاشته و از این اطلاعات واسه نمایشِ بهتر یافته های جستجو استفاده می کنن تا کاربران بتونن اطلاعات لازم خود رو راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنن.

در شرایط عادی، وقتی که سایت شما در یافته های جستجوی گوگل یا بقیه موتورهای جستجو نشون داده می شه، کاربران می تونن عنوان صفحۀ سایت، نشانی سایت و متا دسکریپشنی که واسه اون صفحه در نظر گرفتین رو ببینن.

وقتی که از ریچ اسنیپتا در سایت خود استفاده می کنین، گوگل می تونه اطلاعات بیشتری دربارۀ کوئری جستجو رو در اختیار کاربر بذاره. حال این اطلاعات می تونه نقد و بررسی یه محصول، یه شخص، یه تجارت یا هر چیزی باشه. گوگل با به کار گیری ریچ اسنیپت تلاش می کنه اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده رو در اختیار کاربر بذاره و اوا رو به سمت سایت شما هدایت کنه.

در تصویر بالا لینکی از سایت نوین رو در یافته های جستجو مشاهده می کنین. ستاره هایی که در زیر لینک قرار دارن، امتیازیه که کاربران به این صفحه دادن. هم اینکه، همونطور که می بینین ۲۲ نفر به این صفحه امتیاز دادن. این یه نمونۀ عادی به کار گیری ریچ اسنیپته.

نمونه ریچ اسنیپت استفاده شده در سایت Apple

در تصویر بالا لینک اپلیکیشن استار باکس در آیتونز اپل رو مشاهده می کنین. همونطور که می بینین در زیر این لینک، امتیاز کاربران به همراه تعداد رای ها، قیمت و سیستم عامل مورد استفاده، مشخص شده.

ریچ اسنیپت از چه نوع محتوایی پشتیبانی می کنه؟

الان موتورهای جستجو، سه نوع محتوای نشونه گذاری شده رو تشخیص میدن:

  • Microdata
  • Microformats
  • RDFa

هر ۳ نوع محتوا از زبون HTML پشتیبانی می کنن و واقعا به کمکشون میشه محتوای یه صفحۀ وب رو برچسب گذاری کرد. باید گفت که Microdata عادی ترین نوع محتوای استفاده شده در ریچ اسنیپت هاست. البته تگای Open Graph و کارتای Twitter هم یه جور دادۀ نشونه گذاری حساب می شن، اما نمیشه از اونا به جای ریچ اسنیپتا استفاده کرد.

واسه نوشتن این نوع داده، احتیاجی به یادگیری زبون HTML ندارین. این کدها بسیار ساده هستن و معمولاً به صورت آماده در اینترنت وجود دارن.

شکلای جور واجور ریچ اسنیپتا

از ریچ اسنیپتا (یا همون داده های نشونه گذاری شده) می تونین به روشای مختلفی در سایت خود استفاده کنین:

Breadcrumbs

در این نوع ریچ اسنیپت، به جای اینکه URL صفحه مورد توجه به کاربران نشون داده شه، محل قرار گرفتن اون صفحه در دسته بندیای سایت به کاربر نشون داده می شه. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشون میده که واسه رسیدن به این صفحه، باید چه راهی رو در سایت شما طی کنن.

ریچ اسنیپت Breadcrumb

نقد و بررسی

شما می تونین واسه نقد و بررسی یه محصول یا یه فیلم از ریچ اسنیپتا استفاده کنین. در این نوع ریچ اسنیپت شما می تونین یه نقد و بررسی رو در یافته های جستجو به نمایش بذارین یا می تونین مجموعی از اونا رو نشون بدین. این نوع ریچ اسنیپت به کاربران سایت امکان میده که به محصول مورد نظر امتیاز بدن. هم اینکه می تونین نام شخص بررسی کننده رو در یافته های جستجو نمایش بدین.

به کار گیری ریچ اسنیپت واسه نقد و بررسی اجناس

افراد

شاید شمام فهمیده باشین، وقتی که نام افراد معروف رو در گوگل جستجو می کنین، اطلاعات کاملی از اون شخص به همراه تصویر شخص نامبرده براتون نشون داده می شه. شاید باورتون نشه، اما اگه در سایت خود واسه کارکنان تون پروفایل ستختین، شمام می تونین از این توانایی استفاده کنین. ریچ اسنیپت می تونه نام افراد، شغل، مهارت و چگونگی تماس با افراد رو در یافته های جستجو نمایش دهد.

ریچ اسنیپت استفاده شده واسه افراد

اجناس

یکی از مهم ترین موارد به کار گیری ریچ اسنیپتا واسه فروش اجناس در فروشگاه های آنلاینه. این اطلاعات می تونه شامل نام، تصویر، برند، توضیحات و حتی قیمت باشه. فروشگاه های آنلاینی که یه محصول رو از چند فروشندۀ جور واجور نمایش میدن می تونن محدودۀ قیمتِ محصول رو براساس نزولی و صعودی ترتیب بندی کنن.

ریچ اسنیپت واسه اجناس

سازمانا و تجارتا

واسه سازمانا و شرکتا شما می تونین اطلاعاتی مانند نام تجاری، نشانی سایت، شماره تلفن، لوگو و موقعیت جغرافیایی سازمان رو در ریچ اسنیپتا به نمایش بذارین.

ریچ اسنیپت سازمانا و تجارتا

دستورالعملا

از این نوع ریچ اسنیپت عموماً واسه دستورالعملای آشپزی استفاده می شه. با به کار گیری این ریچ اسنیپت می تونین نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت عذا رو به نمایش بذارین.

ریچ اسنیپت دستور العمل آشپزی

رویدادها

اگه قراره در آینده ای نزدیک رویدادی رو برگزار کنین، ریچ اسنیپتا می تونن واسه اطلاع رسانی به شما کمک کنن. می تونین اطلاعات مربوط به زمان شروع اتفاق، مدت زمان اتفاق، جزئیات جفت و جور بلیت و مکان برگزاری اتفاق رو وارد کنین. اینطوری، همۀ این اطلاعات در یافته های جستجو به کاربر نشون داده می شن.

ریچ اسنیپت اتفاق

موسیقی

البته موتور جستجوی بینگ از موسیقی پشتیبانی نمی کنه، اما گوگل می تونه از اطلاعات نشونه گذاری شده واسه ترانها و آلبومای موسیقی پشتیبانی کنه. ریچ اسنیپتای موسیقی شامل لینکایی واسه نمایش ترانها و لینکای مستقیمی واسه خرید آلبومای موسیقی هستن.

ریچ اسنیپت موسیقی

محتوای ویدئویی

از این نوع ریچ اسنیپت واسه محتوای ویدئویی موجود در سایت استفاده می شه و می تونه اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدیو و سازنده ویدیو رو در یافته های جستجو نمایش دهد.

ریچ اسنیپت ویدئویی

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

چیجوری به محتوای خود ریچ اسنیپت اضافه کنیم؟

البته باید بدونین لزومی نداره داده های نشونه گذاری شده به محتوای تموم صفحات سایت اضافه شن. با این حال هر چی تعداد محتوای نشونه گذاری شده بیشتر باشه، موتورهای جستجو یافته های بهتری رو نمایش میدن.

هم اینکه، باید اینجا ذکر کنیم که فقط باید محتوای قابل نمایش به کاربران رو نشونه گذاری کنین. المانای مخفی صفحه و محتوایی که در کدهای div’s قرار دارن، احتیاجی به نشونه گذاری ندارن.

نشونه گذاری داده ها به سه بخش اصلی تقسیم می شه:

  • Itemscope – نشون میده که کد HTML موجود در بلوک <div> دربارۀ یه آیتم خاصه.
  • Itemtype – نشون میده که آیتم دقیقاً چه چیزیه.
  • Itemprop – مربوط به اطلاعات آیتمه. اطلاعاتی مانند نام، نشانی سایت، نقد و بررسی و … .

کتابا، فیلما، عکسا، سریالای تلویزیونی، موسیقیا و دستورالعملای آشپزی به عنوان کارای خلاقانه حساب می شن. پس یه مثال از نشونه گذاری HTML واسه یه کتاب به شکل زیر هستش:

نشونه گذاریای HTML واسه یه کتاب در سایت

دقت کنین هر کدوم از این سه المان به چه شکلی استفاده شدن.

نمونه ریچ اسنیپت استفاده شده واسه کتاب

تعداد اطلاعات وارد شده در این داده ها براساس نوع محتوا، متغیره. هم اینکه، ممکنه تعداد متغیرهای اطلاعاتی که می خواین واسه هر صفحه وارد کنین، کمی گیج کننده باشه (به خصوص واسه آدمایی که تا حالا کدنویسی نکرده ان).

اگه سایت شما روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده، انجام این کار براتون آسونه. در وردپرس، افزونه های زیادی واسه ایجاد ریچ اسنیپت هست مانند پلاگین All-in-One Schema.org. البته بیشتر سیستمای مدیریت محتوا، افزونه س ایی واسه ساخت ریچ اسنیپت ایجاد کردن. با این حال ممکنه واسه راه اندازی این افزونها به کمک یه پیشرفت دهنده وب نیاز داشته باشین.

به چه دلیل باید به ریچ اسنیپتا اهمیت داد؟

وقتی که یه عبارت رو در گوگل جستجو می کنین، کدوم لینک توجه شما رو جلب می کنه؟ همون لینکی که ستاره های طلایی داره؟ دقیقاً.

ریچ اسنیپتا، اطلاعات و محتوای سایت شما رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی می کنن. موتورهای جستجو هم این داده ها رو به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش میدن. در نتیجه، اندازه کلیک سایت شما خیلی زیاد می شه. هم اینکه، خیلی از سئوکاران فکر می کنن که به کار گیری ریچ اسنیپتا می تونه در رتبه بندی سایت شما تاثیر بزاره.

هم اینکه، اگه شما نویسنده هستین، به کار گیری ریچ اسنیپت می تونه در حرفۀ شما اثر داشته باشه و شما رو به عنوان فردی با تجربه به کاربران نشون بده.

اگه فروشگاه آنلاین دارین یا در سایت خود به نقد و بررسی اجناس می پردازید، به کار گیری ریچ اسنیپت می تونه توجه کاربران رو به سمت شما جذب کنه. ارئۀ یه تجربه کاربری خوب، گامی موثر در افزایش اندازه کلیک و فروش بیشتره و ریچ اسنیپت اولین قدم واسه ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگانه.

به همین دلایل باید از ریچ اسنیپتا استفاده کنین. اگه این دلایل واسه شما کافی نیس، بهتره خودتون کمی در گوگل جستجو کنین و یافته ها رو مقایسه کنین. خوشحال میشم که نظرات و پیشنهادتان رو با ما در میان بذارین.

 

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *