سئو و بهینه سازی سایت

سئو کلاه سیاه؛ مناسب واسه کلاهبرداران!

۱۱ مرداد ۱۳۹۷

در غرب وحشی و در اواخر دهه ۱۹۹۰، کم کم تب اینترنت داغ شد و گنگسترهای اینترنتی درباره سئو با هم اختلاف نظر پیدا کردن. اختلاف اونا به اندازه ای بالا گرفت که درآخر به دو دسته تقسیم شدن:

کلاه سفید و کلاه سیاه !

کلاه سیاه ها باور داشتن باید هرچه سریعتر در گوگل رتبه بالا گرفت. اونا واسه بالا اومدن در یافته های جستجو، از هیچ اقدامی افسوس نمی کردن. شعار کلاه مشکیا این بود: هدف، وسیله رو توجیه می کنه! از اون طرف کلاه سفیدها اصرار داشتن که تحت نظارت قانون عمل کنن. اونا هیچ قانونی رو زیر پا نمی گذاشتن. کلاه سفیدها باور داشتن دور زدن به مدت کوتاه و روش هدف دار در بلندمدت اثر میذاره.

نزدیک به ۳۰ سال از این دعوای بزرگ گذشته و حالا این کلاه پوش‍ها صاحب خیلی از کسب و کارا در اینترنت هستن. اونا هنوزم براساس کلاه هایی که می پوشند، سئوی سایت خود رو انتخاب می کنن. پشت این رنگا، روش هدف دارای به طور کامل متفاوتی هست. و این فرق اونقدر مهمه که اگه می خواین یه سئوی درست واسه سایتتون داشته باشین، باید اونو درک کنین.

یه دلیل راضی کننده واسه اینکه تا آخر بخونین!

همون اوایل که جرقهای اختلاف داشت در بین گنگسترهای غرب وحشی زده می شد، تعدادی از اونا بودن که هیچ تمایلی واسه دونستن قوانین نداشتن. اونا مطمئن بودن که دارن راه درست رو می رن و هیچوقت دست از پا خطا نمی کنن. اما حالا اونا کجا هستن؟ اونا هیچ جا نیستن چون گوگل اونا رو تبهکار تشخیص داد و مجازاتشان کرد! پس اگه به خودتون مطمئنید و هنوز فکر می کنین که هر چیزی که باید درباره سئوی سایت، رو می دونین، اخطار میدم که با نخواندن این مقاله احتمال دستگیر شدنتون به عنوان یه کلاه سیاه زیاده.

سئوی کلاه سیاه چیه؟

پیشنهاد ایمنی: با صرف یه مقاله ۲۰ دقیقه ای، زحمات چندین ساله خود رو بیمه کنین.

سئوی کلاه سیاه، یه عمل مجرمانه برخلاف قوانین موتورهای جستجوئه و واسه بالا بردن رتبه سایت در یافته های جستجو استفاده میشن. در غرب وحشی یه ضرب المثل هست که میگه: عاقبت تبهکاران یا زندانه و یا قبرستان! سئوی کلاه سیاه هم یه روش تبهکارانهه و نه فقط به رتبه بندی سایت شما کمکی نمی کنه، بلکه بیشتر با مجازات غم انگیز موتورهای جستجو پایان پیدا میکنه. سئوی کلاه سیاه فوت وفنای بسیاری داره مانند: تکرار بیخود کلمات کلیدی، مخفی کردن کلمات، خرید و فروش غیرقانونی لینک و …

ظاهر شدن در یافته های جستجو واسه رشد هر کار و کاسبی ای حیاتیه، اما یه راه درست و یه راه غلط واسه بهینه سازی موتور جستجو هست. روش درست اون همون راه قدیمی کلاه سفیدهای درستکاره. اگه درباره اون چیزی نمی دونین، پیشنهاد می کنم اول مقاله ۱۹ فوت وفن سئوی کلاه سفید ما رو بخونین. اما روش غلط اون چیه؟ سئوی کلاه سیاه، که یه کلاهبرداری به طور کامل اشتباهه.

سئوی کلاه سیاه با در نظر گرفتن الگوریتمای گوگل، کلاهبرداری انجام میده و رتبه بندی شما رو در گوگل تغییر میده. به جای حل کردن مسئله سئوی سایت شما، یه شبه راه حل ارائه می کنه و شما رو به یه رتبه خوب در گوگل میرسونه. درسته که در لحظه جایگاه خوبی در گوگل دارین، اما استفاده همیشگی از سئو کلاه سیاه، به جایگاه شما در گوگل شدیدا آسیب می زنه. درست مانند اینکه یه سردرد همیشگی داشته باشین و بجای رفتن پیش دکتر، فقط مسکن بخورین. پس از یه مدت مسکن تاثیر خود رو از دست میده. تازه بعدا چاره ای ندارین هم سرتون رو درمان کنین و هم معده تون!

هدف موتورهای جستجو مانند گوگل اینه که وقتی که افراد موضوعی رو جستجو می کنن، بهترین یافته ها واسه اونا نشون داده شه. گوگل می خواد مردم یه تجربه جستجوی عالی داشته باشن و مطمئن باشن که یافته های ارائه شده شامل هرزنامه (Spam) نیس. گوگل این کار رو یا به صورت خودکار با الگوریتما و یا به صورت دستی انجام میده. تموم تلاش گوگل در این مورد، تشخیص و جریمه کسانیه که با عنوان کلاه سیاه، کلاهبرداری می کنن. این جریمه شامل موارد جبران ناپذیر زیره:

  1. کاهش شدید رتبه سایت
  2. حذف همیشگی سایت
  3. خروج دامنه از کنترل شما

الگوریتمای موتور جستجو در طول زمان سخت تر شدن و تموم فوت وفنای سئوی مشکی رو تشخیص میدن. به همین دلیله باید در بین کلاه ها، از کلاه سیاه دوری کنین.

فوت وفنای کلاه سیاه در سئو رو بشناسیم

سئوی کلاه سیاه فوت وفنای بسیاری داره و در بسیاری موارد تشخیص دادن اونا کار بسیار سختیه. تو یه مقاله مفصل تموم فوت وفنای غیراخلاقی این روش رو به شما می گم اما حالا و در این مقاله می خوام تعدادی از پرطرفدارترین فوت وفنای اونو به شما بگم تا به هر سایتی که رفتید، تبهکاران رو شناسایی کنین:

کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

گوگل در این لحظه از همیشه باهو ش تره و تموم محتوای شما هرچی باشه، اونو می شناسونه.

در الگوریتم قبلی گوگل، شما باید کلمات کلیدی خود رو بارها در متن تکرار می کردین تا گوگل محتوای شما رو شناسایی کرده و در دسته بندی مناسب بذاره. یعنی در گذشته، تکرار کلمات کلیدی بر ارزش محتوای شما اضافه می کرد. اما با رونمایی از الگوریتم جدید گوگل، تکرار کلمات کلیدی نه فقط فایده ای نداره، بلکه باعث جریمه شدن سایت شمام می شه و رتبه پایینی در موتورهای جستجو واسه شما به ارمغان می آورد. تازگیا گوگل واسه به کار گیری این نوع کلمات یه حد مشخص تعیین کرده که به اون چگالی کلمات کلیدی میگن.

این اندازه بین ۱ تا ۳ درصد در هر صفحه هستش. پس احتیاجی نیس با تکرار همیشگی یه کلمه خاص، اعصاب خوانندها رو خرد کنین. در الگوریتم جدید گوگل اگه شما به جای تکرار یه کلید واژه می تونین هم معنی اونو هم بکار ببرین. بخاطر داشته باشین که روش تکرار کلمات کلیدی، قدیمی شده و حالا دیگه به هیچ دردینمی خوره. در صورت ادامه دادن به این کار غلط، گوگل تصور می کنه که شما دارین اونو گول می زنید و به عنوان یه کلاه سیاه با شما برخورد جدی می کنه.

متن زیر یه نمونه درباره استفاده ناجور از کلمات کلیدیه:

آژانس بازاریابی نوین، یه آژانس بازاریابی معتبره. آژانس بازاریابی نوین ارائه دهنده شکلای جور واجور خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتیه. پس اگه واسه رشد کار و کاسبی خود به خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی نیاز دارین، با آژانس بازاریابی نوین تماس بگیرین تا از بهترین خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی آژانس بازاریابی نوین بهرمند شید!

فکر می کنم شمام با خوندن این چند جمله کلافه شدید! این جور متنا باعث به وجود اومدن یه تجربه کاربری افتضاح می شه. در دنیای بازاریابی محتوا یه جُک درباره تولیدکنندگان محتوا هست که میگه:یه تولید کننده محتوا به یه کافه، کافی شاپ، کافه من، چای، قهوه، نسکافه، کیک و … میره! (انگلیسیش بامزه تر بود!) تموم این کلمات مثل هم هستن، اما هیچ ارزشی ندارن، چون حتی یه جمله درست و حسابی هم نساختند. درسته که تحقیق کلمات کلیدی بسیار لازم و حیاتیه، اما استفاده زیادتر از اندازه از این کلمات، ایده خوبی نیس. به جای پر کردن مطالب خود با کلمات کلیدی ناجور، روی ایجاد محتوای به درد بخور تمرکز کنین.

به جای تکرار زیادتر از اندازه، از کلمات کلیدی Long Tail در محتوای خود استفاده کنین.

مخفی کاری (Cloaking)

مخفی کاری به معنی نمایش یه بخش از محتوا به کاربران و یه بخش متفاوت از محتوا به موتورهای جستجوئه. سایتای کلاه سیاه این کار رو انجام میدن تا محتوای اونا در موضوعات جور واجور هنگام جستجو بالا بیاد. وب سایتای اسپم هم معمولا از این فوت وفن استفاده می کنن تا توسط ربات موتور جستجو شناسایی نشن. در این روش، کلاه سیاه، متنی رو می نویسه که واسه کاربران قابل نمایش نیس و فقط موتورهای جستجو میتونن اونو شناسایی کنن. باید این خبر بد رو به تبهکاران اینترنتی بدهم که امروزه موتورهای جستجو حتی متوجه این مسئله هم می شن و خیلی سریع سایت رو جریمه می کنن.

اشتباه نکنین! متناسب کردن محتوا با گروه های جور واجور کاربران به طور کامل قبول کردنیه و اصلا در دسته بندی مخفی کاری قرار نمی گیره. مثلا:

  • ریسپانسیو بودن سایت؛ یعنی ابعاد اندازه شما متناسب با بازدید از موبایل و کامپیوتر عوض شه.
  • تغییر زبون سایت؛ اگه زبون سایت خود رو به صورت خودکار متناسب با کشور بازدیدکنندگانتان تغییر می دین، اصلا و ابدا مخفی کاری نمی کنین.
  • آگهیای متفاوت؛ شرکتای Forbes و Inc  آگهیای صفحاتشان رو براساس بازدیدکنندگانشان تغییر میدن تا محتوای اونا رو تامین کنه.

کارکرد شما در تولید محتوای سایت، باید جوری باشه که موتورهای جستجو مثل یه کاربر عادی مطالب شما رو ببینن.

این مثالا به طور کامل قابل قبول هستن تا وقتی که شما تغییر محتوا رو واسه رباتای موتور جستجو مخفی نکنین. حقیقتش رو بخواین قانون خیلی مشخصی درباره اینکه چی قبول کردنیه، وجود نداره. بهترین پیشنهاد اینه که از خودتون سوال کنین: کاری که دارم انجام میدم، مشکلی رو از کاربر حل می کنه؟ اگه جواب مثبته، پس انجامش بدین.

اگه کنجکاوین که  گوگل چیجوری سایت شما رو می بینه، می تونین از به عنوان موتور جستجوی گوگل استفاده کنین و نتیجه رو با چیزی که کاربران می بینن، مقایسه کنین.

تغییر مسیرهای موذیانه (Sneaky Redirects)

از تغییر سودجویانه URL دوری کنین. چون برخلاف قوانین موتورهای جستجویی مثل Google و Yandex هستن.

تغییر راه به معنی فرستادن فرد به یه نشانی اینترنتی فرق داره. فرض کنین شما روی لینک دانلود فیلم کلیک می کنین و با صفحه فروش عینک مواجه میشین. کلاه سیاه ها با به کار گیری تغییر مسیرهای موذیانه به اهداف غیراخلاقی خود می رسن. سئوی کلاه سیاه نه فقط کاربران، بلکه موتورهای جستجو رو هم گول می زنه!

یه مثال دیگه از این روش نادرست، اینه که یه صفحه بسیار معتبر رو با تعداد زیادی بک لینک به یه صفحه غیر در رابطه هدایت کنین. این کار واسه افزایش رتبه در گوگل انجام می شه. کلاه سیاه ها با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ هم، شما رو به صفحات مورد نظرشون هدایت می کنن. خلافکاران کلاه سیاه با به کار گیری تغییر مسیرهای موذیانه فقط می تونن یافته های موتورهای جستجو رو دستکاری کنن.

این مدل استفاده کردن از ریدایرکت بسیار اشتباهه. یادتون باشه که ریدایرکت فقط  باید در موقعیت مناسب استفاده شه تا به درد بخور باشه. مانند وقتی که شما دامنه سایت خود رو تغییر می دین. یا می خواین یه محتوای دو قسمتی رو تغییر بدین. به کار گیری جاوا اسکریپت هم واسه هدایت کردن کاربران در بعضی موقعیتای خاص ایرادی نداره.

مثلا وقتی که شما به شبکه اجتماعی لینکدین (Linkdin) وارد میشین، صفحه کاربران به صورت کامل واسه شما به نمایش درمی آید، اما وقتی که از این شبکه خارج میشین، اطلاعات پروفایل کاربران به صورت محدود واسه شما نشون داده می شه.

محتوای بی کیفیت (Poor Quality Content)

گوگل محتوای کپی رو خیلی راحت تشخیص میده و سایت متخلف رو جریمه  کنه.

  • محتوای کپی: یکی دیگه از کارای بیریخت کلاه سیاه ها، به کار گیری محتوای بی کیفیته که هیچ ارزشی واسه جستجوگر نداره. این نوع محتوای بی ارزش شامل مطالبیه که از یه سایت دیگه توسط یه ربات یا یه شخص دزدیده می شه. این روش در گذشته کارساز بود و خلافکاران با کپی محتوا رتبه ی لحظه ای کسب می کردن. چون گوگل نمی تونست خوب محتوای دزدی رو تشخیص بده. اما با بروزرسانی گوگل و ارائه الگوریتم پاندا، این مشکل به طور کامل برطرف شد.

  • کلمات نامرئی: اضافه کردن کلمات کلیدی نامرئی به مطالب هم ممنوعه. بعضی از وب سایتایی که با سئوی کلاه سیاه فعالیت می کنن، با ایجاد متنی همرنگ با رنگ پس زمینه صفحه، مبادرت به ایجاد سئو می کنن. مثلا شما با جستجوی عبارت کرم ضدآفتاب و کلیک کردن روی لینک خرید اون با صفحه فروش ماسک صورت مواجه شید. در این حالت این سایت مطلب مربوط به کرم ضدآفتاب رو در صفحه مورد نظر داره، اما این متن واسه شما نمیشه دید چون به رنگ پس زمینه س و دیده نمی شه. تنها گوگل می تونه متن رو تشخیص بده و واسه همینه که این مطلب در جستجوی گوگل شما بالا میاد. وقتی که یه کاربر روی نتیجه کلیک می کنه، و به سایت شما میاد، مطلب شما باید در مورد سوال اون باشه. اگه می خواین مشکل بقیه رو حل کنین پس احتیاجی به مخفی کاری ندارین.

کلمات نامرئی به کار نبرین.

  • طعمه گذاری: این مورد هم یکی دیگه از راه های تولید محتوای بی کیفیته. کلاه سیاه ها با به کار گیری طعمه گذاری، موتورهای جستجو رو گمراه می کنن. طعمه گذاری شامل ساختن محتواهای متفاوت درباره موضوعیه که می خواین در گوگل بالا بیاد. وقتی که روی لینک مورد نظر کلیک می کنین، اون مطلب، خیلی سریع با یه مطلب دیگه در همین زمینه تعویض می شه. این اتفاق باعث ایجاد تجربه منفی واسه جستجوگرها می شه. این کار بد، کاربران و موتورهای جستجو رو گول می زنه و روش خوبی واسه سئو و رتبه گرفتن در گوگل نیس.
این مطلب را هم بخوانید :  ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

با تغییر مطالب، گوگل رو فریب ندین.

در آخر به شما می گم که محتوای اصیل و کپی نشده، بخش مهمی از سئوی کلاه سفیده. محتوای اروجینال نه فقط شما رو از شر مجازات موتورهای جستجو در امان نگه می داره، بلکه باعث منحصر به فرد بودن سایت شمام می شه. باور کنین هرچه محتوای شما باکیفیت تر باشه، مخاطبین شما بیشتر به شما اعتماد می کنن. تجربه مدیران وب سایتای معتبر درزمان چندین سال، ثابت کرده که محتوای اورجینال، بازدیدکننگان شما رو به مشتریان شما تبدیل می کنه.

خرید و فروش لینک (Paid Links)

موتورهای جستجو مانند گوگل، خرید و فروش لینک رو شدیدا ممنوع کردن. گوگل در سایت خود اعلام کرده که "هر لینکی که واسه دستکاری رتبه صفحه و یا رتبه سایت در یافته های جستجوی گوگل مورد استفاده قرار بگیرین، می تونه به عنوان نقض قوانین گوگل در نظر گرفته شه". گوگل هم اینکه هرگونه مبادله واسه خرید لینک رو غیرقانونی تلقی می کنه. مانند وقتی که شما در ازای دریافت لینک، اجناس سایت خود رو به صورت رایگان واسه سایت دیگری می فرستید. تشخیص اینکه چه تبادلی قبول کردنیه و چه تبادلی جرم حساب می شه، ممکنه کمی سخت به نظر برسه. اگه شمام جز اون دسته ای هستین که با خوندن این مورد از سئوی کلاه سیاه، نگران تبادلات خود شدید باید دستورالعملای FTC رو بخونین.

مت کاتز (Matt Cutts) مدیر قبلی تیم اسپم گوگل میگه:

"خیلی از وب مسترها واسه گرفتن ورودی بیشتر، مبادرت به خرید لینک می کنن تا به سرعت در صفحه اول گوگل قرار بگیرن. خرید لینک یکی از بدترین روشای سئوی کلاه سیاه س که بدیش اینه خیلی از سایتای بزرگ هم ازش استفاده می کنن".

بدیش اینه این سایتای بزرگ فکر می کنن که با خرید و فروش لینک می تونن رتبه خوبی در گوگل به دست بیارن و همیشه در اون جایگاه باقی بمونن. این افراد با به کار گیری این روش، دیگه واسه تولید محتوا هزینه ای در نظر نمی گیرن. اگه شمام از این دسته افراد هستین، بدیش اینه یه خبر بد براتون دارم؛ امروزه گوگل با کسائی که میخوان با اقدامات غیرقانونی سئوی سایت خود رو تامین کنن، شدیدا برخورد می کنه. اصلا به چه دلیل لینک بخرین؟! همین الان لینک بسازین!

از خرید فروش لینک دوری کنین، چون گوگل از تموم کاربرانش می خواد که در صورت مشاهده این مدل تبادلات، به اونا خبر بدن. اگه گوگل متوجه معامله خرید و فروش بک لینک بشه، هم شرکت خریدار و هم شرکت فروشنده رو به سختی جریمه می کنه.

ممکنه یادتون اومده باشه که لینکای خریداری شده در وب سایتتون دارین و در زمان خرید نمی دونستید که این کار جرمه. بعد از خوندن این مقاله حتما به سایت خود سر بزنین و اونا رو خط بزنین. اگه نمی تونین وب مسترهای دیگه رو راضی کنین که لینکاتون رو حذف کنن، اصلا نگران نباشین! می تونین از وسیله پیوند disavow استفاده کنین. با این کار به گوگل اطلاع می دهیدکه هنگام بررسی صفحه شما، لینکای خریداری شده رو ندیده بگیرین و از خطای شما صرف نظر کنه.

داده های ساخته شده (Structured Data)

داده های ساخته شده اطلاعاتی هستن که باعث می شن یه سایت یا یه ایمیل بهتر دیده شه. به شکل داده های ساخته شده می تونیم درباره یه فیلم، سریال، خواننده، بازیگر، مقاله، مجله و … به موتورهای جستجو اطلاعات بدیم.

از داده های ساختاری استفاده کنین اما فقط به صورت کلاه سفید!

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل می تونه از داخل سایتا اطلاعات رو استخراج کنه و اگه صفحه ای شامل اطلاعات ساخته شده باشه، الگوریتم مرغ مگس خوار بسیار راحت تر می تونه اونو شناسایی کنه.

اما خلافکاران کلاه سیاه چیجوری از اطلاعات ساخته شده واسه اهداف شیطانی خود استفاده می کنن؟! کلاه سیاه ها با ارائه اطلاعات نادرست به شکل اطلاعات آماده، کاربران و موتورهای جستجو رو فریب میدن. مثلا این افراد با به کار گیری یه سایت جعلی به خودشون پنج ستاره میدن و با ارائه اطلاعات ساخته شده نادرست، خود رو در صفحه جستجوی گوگل برجسته می کنن تا به چشم بیان. این مورد از سئوی مشکی، کاری بسیار خطری و خطرناکه. چون گوگل تموم کاربرانش رو تشویق می کنه تا در صورت مشاهده این مدل تخلف، خیلی سریع اونو گزارش کنن. اما این نباید شما رو از به کار بردن داده های ساخته شده منصرف کنه. از داده های ساخته شده واسه بهتر دیده شدن استفاده کنین.

کامنتای اسپم در بلاگ (Blog Comment Spam)

همونطور که از اسم اون مشخصه، این روش شامل پیوند به سایت شما در نظرات وبلاگه. امروزه این اتفاق کمتر میفته. چون الگوریتمای گوگل بروز شدن و هرگونه لینکی رو در کامنتا ندیده می گیرن. بیشتر وبلاگای معتبر الان لینکایی رو در قسمت نظرات وبلاگ به صورت nofollow ایجاد می کنن. ایجاد لینکای nofollow در کامنتا به این معنیه که موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک رو فالو نکنن و این لینکا هیچ مجوزی هم صادر نمی کنن.

با اینکه امروزه کمتر تماشاگر این مورد از سئوی مشکی هستیم اما هنوز هستن آدمایی که کامنتای اسپم با لینک سایت شما می ذارن. همه کامنتای لینک دار اسپم نیستن. منظور کامنت هاییه که به موضوع محتوا ارتباطی ندارن و فقط به دنبال لیم گرفتن هستن. پیشنهاد گوگل اینه که از این مدل کامنتا دوری کنین. اگه شما مدیر یه نشریه اینترنتی، انجمن و یا فروم هستین، باید حسابی مراقب کامنت هاتون باشین. نظارت ربات و هرز رو تایید نکنین چون موتور جستجوی گوگل، صفحات شامل هرزنامه رو از یافته های جستجو حذف می کنه. به کار گیری وسایل ضد هرزنامه مانند وسیله Google reCAPTCHA یکی از راه های جلوگیری از دچار شدن به محتوای اسپمه.

مزرعه لینک (Link Farms)

مزرعه لینک بر عکس اسم بامزه اش، اصلا دوست داشتنی نیس! این روش ساخت لینک، با یه سری از وب سایتا انجام می شه که فقط به خاطر ایجاد لینک ساخته شدن. وب سایتایی که به همدیگه و سایت اصلی شما لینک می فرستند. اگه دوست دارین بیشتر در این رابطه بدونین، پیشنهاد می کنم به سراغ مقاله کامل ما دربارۀ مزرعه لینک برید.

مزارع لینک معمولا شامل محتوای بی کیفیت و لینکای خیلی زیاد هستن. موتورهای جستجو مانند گوگل می تونن خیلی راحت لینکای مزرعه ای و به کار گیری اونا رو شناسایی کنن. پس از این جوری لینکا دوری کنین. عوضش، حتما از تاکتیکای سئوی کلاه سفید، مانند ایجاد محتوای عجیب، نمودارا، داده ها، مصاحبه ها و … استفاده کنین. از محتوایی استفاده کنین که به شما اجازه میده لینکا رو به صورت طبیعی و کم کم بدست بیارین.

شبکه های وبلاگ اختصاصی (Private Blog Networks)

شبکه وبلاگ اختصاصی (PBN) یه دسته از سایتای معتبره که فقط واسه ساخت لینکا استفاده میشن. شبکه وبلاگ اختصاصی مشابه مزرعه لینکه، چون که هر دو به دنبال افزایش تعداد لینکای یه سایت ایجاد سئو هستن. هر سایت PBN به سایتایی که میخوان در یافته های جستجو بالا بیان لینک میده اما این خود این سایتا به همدیگه ربطی ندارن.

شبکه های وبلاگ اختصاصی سایتایی هستن که وبمسترها و سئوکاران با گرفتن بک لینک از اونا، رتبه بالاتری در گوگل می گیرن. به کار گیری این سایتا باعث افزایش جایگاه در گوگل می شده و روند سئو رو تسریع می کرده. اما اینا همه مربوط به گذشته س. حالا دیگه گوگل حسابی بروزرسانی شده و باهوش تر از گذشته این جوری شبکه ها رو خیلی راحت می شناسونه. درسته که شرایط تغییر کرده اما بازم امکان به کار گیری این شبکه های وبلاگ خصوصی هست. اما شبکه وبلاگ اختصاصی مورد استفاده شما باید به طور کامل طبیعی و نرمال باشه وگرنه بباعث جریمه شدن سایت شما می شه.

کلاه سیاه ها که مایل به ایجاد یه شبکه خصوصی هستن معمولا دامنه هایی که قبلا منقضی شدن رو خریداری می کنن. بعد مشابه همون محتوایی که قبلا در این دامنه بوده رو ایجاد می کنن و لینک خود رو به محتوای اون سایت اضافه می کنن. این خلافکاران امیدوارن که موتورهای جستجو متوجه این مسئله نشن که اونا دارن یه شبکه وبلاگ خصوصی رو کنترل می کنن! اونا از این روش سئو خود رو بهتر می کنن و رتبه سایت خود در یافته های جستجو بالاتر از اون چیزی که باید باشه، می برن.

از یاد نبرین که استفاده درست از PBN بسیار اثر میذاره. مانند وقتی که یه سایت ایجاد می کنین تا خریداران شما در اون نظر بدن یا تجربیات خود رو مطرح بکنن.

موتورهای جستجوی در تشخیص PBNها بسیار دقیق هستن و در صورت استفاده، سایت شما رو شدیدا مجازات می کنن. پیشنهاد گوگل اینه که به جای تلاش واسه چرخاندن سایتای جعلی، روی ایجاد محتوای با کیفیت در بخش کاری خودتون تمرکز کنین. نگه داشتن مطالب وب سایتتون تحت یه دامنه به این معنیه که سایت شما بسیار معتبره و همه کاربران شما به یه دامنه لینک میدن.

خلافکاران سابقه دار رو بشناسیم!

در اواخر ۱۹۹۰ و در غرب وحشی خلافکاران بسیاری شروع به خرابکاری کردن. خیلی از از اونا واسه خودشون کلی پیشرفت کردن و در بین کلاه مشکیا حسابی معروف شدن. اما همونطور که گفتم عاقبت تبهکاران یا زندانه و یا قبرستان! حالا می خوام تعدادی از این روسیاهان غرب وحشی رو به شما معرفی کنم تا درس عبرتی باشه واسه آیندگان! بدونین و بدونین که حتی این وب سایتای بزرگ هم دستگیر شدن و جریمه های سنگین پرداخت کردن. پس حواستون باشه!

Groupon

این شرکت تجارت الکترونیک به طعمه گذاری و تغییر محتوا توسط تورهای کامل سان فرانسیسکو، متهم شد. شرکت تور یکی از تبلیغات خود رو با Groupon اجرا کرد، اما سایت کوپن به تبلیغ در Google ادامه داد. آنهم بعد از مدتا که مهلت اون به پایان رسیده بود. وقتی که جستجوگرها روی صفحه Groupon کلیک می کردن، تخفیفی نمی دیدن چون محتوای اون تغییر کرده بود. این طعمه گذاری و تغییر در تبلیغات PPC اتفاق افتاده، اما بیشتر در یافته های ارگانی هم اتفاق میفته.

J.C. Penney در بالای یافته های جستجو واسه تعداد زیادی کلمات کلیدی از "شلوار لاغر" به "دکور خونه" رتبه بندی شده. کارکرد استثنایی خرده فروشی در یافته های جستجو به طور کامل در طول فصل تعطیلات تموم شد. این کارکرد فوق العاده در یافته های جستجو به لطف تکنولوژی ساخت لینکای مشکی و سفید که در زیر رادار گوگل ضعیف کردن شده.

J.C. Penney

این کپانی خرده فروشی در رتبه یه گوگل قرار داشت. اونم واسه تعداد بسیار زیادی کلید واژه. از شلوار جین تنگ بگیرین تا دکور منزل! این کارکرد عجیب در آخر فصل حراج، تموم شد. جی. سی. پنی این رتبه فوق العاده در یافته های جستجوی گوگل رو به لطف لینکای مشکی بدست آورده بود.

بیشتر از ۲۰۰۰ از این خرابکاری کشف شد. این لینکا شامل Anchor Text با کلمات کلیدی جی. سی. پنی بودن. خیلی از لینکا در سایتایی بودن که هیچ ارتباطی با J.C.Penny نداشتن. این سایتا درباره کازینو و خودرو بودن! این شرکت طی مصاحبه ای که با نیویورک تایمز، مسئولیت هیچکدام از این لینکا رو بردوش نگرفت. گوگل تایید کرد که اقدامات جی. سی. پنی مخالف قوانین وب مستره و نشون داد که اونا در سه مورد قبلی هم قوانین وب مستر رو نقض کردن. در آخر جی. سی. پنی یه مجازات بزرگ از گوگل گرفت و اونا در رتبه بندی گوگل  و در کلمات کلیدی مثل مبلمان اتاق پذیرایی، ۷۰ پله سقوط کردن.

 

Forbes

کسی از خود شرکت بزرگ فوربز، اطلاعیه ای رو در انجمن مرکزی گوگل وب مستر ارسال کرده بود مبنی بر وجود لینکای غیر طبیعی در این سایت. طبق این اطلاعیه فوربز مبادرت به خرید لینک واسه بالابردن رتبه خود در گوگل کرده بود. پس از این اطلاع رسانی توسط فردی ناشناس، فوربز از طرف گوگل تنبیه شد و در سال ۲۰۱۱ شروع به حذف لینکای خریداری شده، کرد.

Google Chrome

حتی خود گوگل هم در بسیاری مواقع، در سئو خود اشتباهاتی انجام داده! اونا یه بار تو یه پست که به پشتیبانی گوگل کروم می پرداخت، لینک follow قرار داده بودن. تیم اسپم گوگل، گوگل کروم رو مجازات کرد و رتبه اونا رو در گوگل به مدت ۶۰ روز کم کرد. علامت مشکی کنار گوگل کروم باعث شد تا جایگاه اونا در زمان جستجوی کلید واژه "مرورگر"، پایین باشه.

به چه دلیل نباید از سئوی کلاه سیاه استفاده کنیم؟

سئوی کلاه سیاه در جهان واقعی یه کار غیرقانونی نیس. اما هنوزم برخلاف قوانینه. به این معنا که اگه در گروه خلافکاران کلاه سیاه عضو شدید، پس باید منتظر مجازاتای سنگین گوگل باشین. تنبیه شدن از طرف موتورهای جستجو چند نتیجه کار غم انگیز داره:

  • باعث می شه رتبه سایت شما در یافته های جست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *