ورزشهای واریس؛ کدام ورزش برای درمان واریس خوب است؟

varices-exercises

اگه دچار مریضی واریس شدین بد نیس که بدونین به کمک ورزشای خاصی می تونین تا حدودی از شر اون خلاص شید.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ واریس بیماریه که در اثر مشکل در دریچه های سیاهرگا اتفاق می افته و منتهی به تورم و برآمدگی رگا خواهدشد. این آسیب معمولاً در پایین ساق پا، پشت زانو و قوزک اتفاق می افته و باعث بد منظرگی و درد شدید شده و حتی در مواردی اجازه رسیدن مواد مغذی به پوست و ماهیچه ها رو نمی ده و ممکنه باعث ایجاد زخم شه.

وزن زیاد، ایستادن دراز مدت، رانندگی و نشستن طولانی، لباسای تنگ و در مواردی مشکل گوارشی و یبوست باعث ایجاد فشار و مشکل در فرم سیاهرگا و نبود خونرسانی می شه. واسه درمان واریس عموماً از جورابای تنگ و محکم مخصوص واریس استفاده می شه. نشستن در حالتی که پا پایین تر از سطح قلب قرار نگیره در بهبود و درمان این آسیب بسیار مؤثره.

اگه شمام گرفتار به واریس هستین و به ورزش کردن علاقه دارین، حتماً تا حالا از خودتون پرسیده اید چه ورزشی واسه شما خوبه و از شدت دردتون کم می کنه؟ در این مطلب با ما همراه شید تا جواب سوالای خود در مورد دچار شدن به واریس و کاهش احتمال بروز درد در بین ورزش رو پیدا کنین.

حتی ورزشکاران حرفه ای هم ممکنه به واریس و مشکل رگا دچارشوند. بعضی از حرکات ورزشی خطر دچار شدن به واریس و دیگه ناهنجاریای مربوط به رگا رو زیاد می کنه.

بایدا و نبایدها

مریضیای مشکل رگا مثل واریس بیشترً ۳ دلیل اصلی دارن : نشستنا و ایستادنای طولانی، عوامل ارثی و بارداری. با این حال اگه شغل و شرایط شمام به شکلی باشه که شما رو در برابر دچار شدن به واریس قراردهد بازم راه هایی هست که با رعایت کردن اونا می تونین از دچار شدن به این مریضی جلوگیری کنین.

ورزش، مهمترین اصل

ورزش مهمترین عامل در درمان و پیشگیری از واریسه. اما اگه از واریس رنج می کشید، باید بدونین چه ورزشایی واسه شما مؤثره و به بهتر شدن وضعیت کمک می کنه. وقتی که ورزش می کنین خون بسیار خیلی از سمت ماهیچه ساق پا و سیاهرگا به طرف قلب پمپ می شه، در نتیجه هر چی ماهیچه ساق قوی تر باشه، خون بیشتری رو به طرف قلب پمپ کرده و خطر دچار شدن به واریس رو کم می کنه. در ادامه می بینیم چه ورزشایی واسه واریس مناسب هستن و کدوم یکی نتیجه برعکس دارن.

پیاده روی

پیاده روی بهترین ورزش واسه درمان و پیشگیری از واریسه. پیاده روی یه فعالیت کم شدته که علاوه بر وارد نیاوردن فشار زیاد روی ماهیچه ها باعث پمپاژ خون بیشتر و بهبود کارکرد جریان خون می شه. یه هدف واسه خودتون مشخص کنین و دست کم ۵ روزدر هفته رو به پیاده روی اختصاص بدین. اثر این ورزش به زودی واسه شما مشخص می شه.

دوچرخه ثابت و الپتیکال

یه ورزش کم شدت دیگه به کار گیری دوچرخه و الپتیکال واسه کمک به برگشت خون از سمت رگای پا به قلبه که علاوه بر کمک به خونرسانی فشاری به مفاصل و استخونا وارد نمی کنه.

دویدن

دوی نرم و جاگینگ یه ورزش مؤثر در بهبودی مبتلایان به واریسه. دویدن سرعت گردش خون رو بیشترمی کنه و با اعمال فشار باعث حرکت ماهیچه ها و قویتر شدن اونا می شه. اگه به واریس گرفتار هستین بهتره روی سطح نرم مثل چمن بدوید تا به مفاصل تون ضربه وارد نشه.

arm-workouts

وزنه زدن

ورزشای شدید فشار زیادی بر گردش خون وریدی وارد می کنن. در زمان بلند کردن وزنه در شکلای جور واجور ورزشای با شدت بالا، خون در راه برگشت به قلب به ورید اجوف در ناحیه شکم ریخته می شه. این عمل باعث افزایش فشار در شکم شده و زور زدن به وجود اومده از طریق بلند کردن وزنه سنگین مانع برگشت خون به قلب می شه.

در نتیجه خون دوبارهً در زمان ناجور از ناحیه شکم به پاها برگردونده می شه و منتهی به فشار در رگا و وریدها و در آخر آسیب به سیاهرگا می شه. وزنه زدن و فعالیتای مشابه اون انتخاب مناسبی واسه کمک به درمان واریس نیس. اگه شما به هر دلیلی فعالیتی مثل وزنه زدن می کنین موقع بلند کردن بازدم انجام بدین تا با رسوندن اکسیژن کافی به خون از شدت آسیب به رگا کم کنین.

استفاده ازجورابای محکم هم به برگشت خون به سمت قلب کمک می کنه. بعضی از فعالیتای دیگه مثل دراز نشست، اسکوات فول رنج، لانگز و نشستنای طولانی در یوگا هم منتهی به وخامت واریس می شن. پیشنهاد می کنیم این ورزشا رو در زمانای بسیار کوتاه و همراه با تمرینات هوازی انجام بدین.

ممکنه شما در شرایطی باشین که نتونین ورزش کنین، در نتیجه می تونین با انجام چند حرکت پیشنهادی و مؤثر به درمان واریس کمک کنین:

  • در حالت نشسته یا وایس تاده و انجام فعالیتای روزمره پاهاتون رو از زانو خم و راست کنین تا خون در ناحیه ساق پا جریان داشته باشه.
  • هنگام مسافرت و نشستن طولانی و حتی زمان بارداری از جورابای محکم استفاده کنین تا فشار از روی رگا ورداشته شه و به حالت نرمال برگردن.
  • از پوشیدن کفشای پاشنه دار تا جایی که مجبور نباشین دوری کنین. این کفشا ماهیچه های ساق پا رو در حالتی قرار میدن که بسیار ضعیف عمل می کنن.

با خوندن مطالب گفته شده دریافتید که ورزش مهمترین عامل در جلوگیری از بروز واریسه در نتیجه در انتخاب ورزش مناسب دقت کنین، در جمع بندی کلی لازمه بدونین در صورت کار با وزنه باید طوری ورزش کنین که پا یا بالاتر و یا در سطح قلب قرار گیرد. مثلا از دستگاه پشت پا واسه تقویت عضلات همسترینگ استفاده کنین.

اصلا نفس تون رو نگه ندارین. چگونگی تنفس درست و بازدم موقع اعمال فشار روی وزنه رو بیاموزید. احتباس اکسیژن و نرسیدن اون به ماهیچه ها باعث ایجاد فشار درون رگی و دچار شدن به واریس می شه.

به کار گیری ویتامینا و غذاهای پرفیبر نقش مهمی در درمان و پیشگیری از واریس دارن. درمان یبوست اولین قدم در تغذیه مناسب واسه بهتر شدن این بیماریه. یبوست باعث اعمال فشار روی سیاهرگا در ساق پا می شه. مصرف غلات سبوس دار، برنج، ماکارونی، میوه ها و سبزیجات، کلم سبز و شاتوت پیشنهاد می شه. همین طور به کار گیری چربیای اشباع و کره مارگارین، شیرینی و شکلات که پر از چربی هستن، احتمال واریس وریدی رو زیاد می کنن.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

علم ورزش

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *